handdator

Visa fullständig version : Nu ska det tränas!


Simo
2009-11-14, 16:40
Hej!
Är ny är här på forumet och ville bara få lite inblick i vad ni tycker!

Här har ni lite stats:naughty:

Längd: 183cm
Vikt: 68kg
Ålder: 16år

Mål: En vältränad kropp! Mest överkropp men ben också! Gå upp 7kg!

Just nu har jag styrketränat i 4 månader. I början tränade jag 2 dagar i veckan men nu kör jag 4-5 gånger. Mitt problem är att jag inte har någon aning om vad som är bäst när det gäller träningsprogram och jag har nu provat hur många program som helst och vill nu börja köra seriöst.

Så jag undrar vad ni rekommenderar! Jag kör just nu Axon 3.0 och tycker det verkar väldigt lovande men vad tycker ni? Vet att axon är medlem här men var inte rädda för att säga vad ni tycker:whipped:

lanzal
2009-11-14, 17:06
Ät mycket, ligg på 3-500 kalorier överskott, ät mycket kött/ägg/kvarg.

Bäst för volym är egentligen att ligga runt 8 reps, men för att bli starkare så ska du köra 1-4 reps, därför är det en väldigt stor fördel om du periodiserar din träning, att du kör tex 3 veckor styrka. 5 veckor volym 2 veckor återhämtning a la 12-20 reps.

Detta med återhämtning är något jag hört från Axon, handlar om nåt med genomblödning att göra.

Variera din träning. vill du köra 5 dagar i veckan vet jag inte hur jag skulle göra, men om jag skulle satsa på 4 dagar så skulle jag köra typ
Måndag: Överkropp utom ländrygg
Tisdag: Underkropp inklusive marklyft för ländryggen
ons: vila
Torsdag: Överkropp utom ländrygg
Fredag: Underkropp inklusive marklyft för ländryggen

Övningar kan du säkert så kör dina favoriter som du tycker känns bäst, men glöm inte att variera ibland, nyckeln till framgång!

Om jag skrev något som inte stämmer, snälla rätta mig för jag vill också lära mig!

mvh

Kopierade detta från nåt jag skrev för ett tag sen, det finns inga hemliga knep som gör att du kommer växa supermycket, hård träning och mat är det som behövs!

Fortsätt läsa här och du kommer att lära dig mer och mer!

Välkommen till Kolo!

EDIT: det där med ländryggen är något som jag själv är väldigt osäker på så hoppas att någon kan skriva några rader om träningen av den.

Simo
2009-11-14, 17:11
Ät mycket, ligg på 3-500 kalorier överskott, ät mycket kött/ägg/kvarg.

Bäst för volym är egentligen att ligga runt 8 reps, men för att bli starkare så ska du köra 1-4 reps, därför är det en väldigt stor fördel om du periodiserar din träning, att du kör tex 3 veckor styrka. 5 veckor volym 2 veckor återhämtning a la 12-20 reps.

Detta med återhämtning är något jag hört från Axon, handlar om nåt med genomblödning att göra.

Variera din träning. vill du köra 5 dagar i veckan vet jag inte hur jag skulle göra, men om jag skulle satsa på 4 dagar så skulle jag köra typ
Måndag: Överkropp utom ländrygg
Tisdag: Underkropp inklusive marklyft för ländryggen
ons: vila
Torsdag: Överkropp utom ländrygg
Fredag: Underkropp inklusive marklyft för ländryggen

Övningar kan du säkert så kör dina favoriter som du tycker känns bäst, men glöm inte att variera ibland, nyckeln till framgång!

Om jag skrev något som inte stämmer, snälla rätta mig för jag vill också lära mig!

mvh

Kopierade detta från nåt jag skrev för ett tag sen, det finns inga hemliga knep som gör att du kommer växa supermycket, hård träning och mat är det som behövs!

Fortsätt läsa här och du kommer att lära dig mer och mer!

Välkommen till Kolo!

EDIT: det där med ländryggen är något som jag själv är väldigt osäker på så hoppas att någon kan skriva några rader om träningen av den.

Tack! Men somsagt vill ha nåt att gå efter i början så vill gärna veta om axon 3.0 är ett bra program? Jag vet att man ska känna efter själv men ni kanske kan hjälpa mig lite! Om någon ger mig ett bra program så blir det även träningsjournal på detta lite senare!:)

mn8eii
2009-11-14, 17:28
Jag känner faktiskt igen mig själv i dig en aning, ny och fräsch och ständigt sökandes efter sanningen om träning. Satt och läste på forum om allt möjligt, vilket "superschema" är det som ska ge mig muskler? Ena dagen är låter doggcrapp ohyggligt spännande vilket resulterar i att man spenderar ett par veckor i gymmet tills man besviken konstaterar att fan jag har ju inte gått upp 10kg än. Sen hittar man ****** som praktiskt taget lovar dig fenomenala ökningar och proceduren upprepar sig.

Olika super-power-mega-muscle-mass-kosttillskott tänker jag inte ens kommentera, jag nämner bara att ja, jag har vandrat den vägen också.

Det bästa tipset jag kan ge dig är nog detta: Ät mycket, lyft tunga vikter, gör dig inte illa. Det finns inget gyllene schema som är det bästa av de bästa och om någon påstår det så har han fel. Något som funkar och känns jättebra för en utövare behöver inte kännas bra för en annan. Det gäller att lära känna dig själv och din kropp och vad som fungerar bäst för just dig och för att göra det så måste du helt enkelt spendera tid i gymmet.

Det är väldigt bra att läsa runt på forum, följa diskussioner och supa in allt som sägs för det finns otroligt mycket kunskap här. Dock måste man lära sig att själv kunna kritiskt granska vad som sägs och bilda sin egen uppfattning.

Nu blev det väl kanske lite väl allmänt men för att svara på din frågor. Prova Axons schema, det kanske är helt rätt för dig vad vet jag. Min personliga åsikt är väl att det kanske blir lite väl komplicerat för en nybörjare och mer anpassat för kroppsbyggare (Har svårt att se anledningen till att en kille som endast spenderat 4 månader i gymmet ska träna "5. Liggande lårcurl (Endast excentriskt)". Men prova och känn hur det känns.

Om jag tänker efter vilket råd jag hade velat ge till en yngre version av mig själv som just satt sin fot i gymmet hade nog varit att tänk inte så jäkla mycket utan lyft bara.

Idag så tränar efter en 3-split där jag bygger passen kring basövningarna och kompletterar med lämpliga övningar. Jag tränar tungt (4-6 reps) och lättare (8-12 reps) periodsvis.

1. Ben, Ländrygg
(Benböj, Frivändning, Marklyft, Stela Marklyft)

2. Bröst, Axlar, Triceps (Pressövningar)
(Bänkpress, Militärpress, Hantelpress, Dips, Liggande tricepspress)

2. Övre rygg, Biceps, Mage (Dragövningar)
(Chins, Latsdrag, T-bar, Skivstångs-curl, Hantal-curl, + 2-3 magövningar)

Simo
2009-11-14, 17:41
Jag känner faktiskt igen mig själv i dig en aning, ny och fräsch och ständigt sökandes efter sanningen om träning. Satt och läste på forum om allt möjligt, vilket "superschema" är det som ska ge mig muskler? Ena dagen är låter doggcrapp ohyggligt spännande vilket resulterar i att man spenderar ett par veckor i gymmet tills man besviken konstaterar att fan jag har ju inte gått upp 10kg än. Sen hittar man ****** som praktiskt taget lovar dig fenomenala ökningar och proceduren upprepar sig.

Olika super-power-mega-muscle-mass-kosttillskott tänker jag inte ens kommentera, jag nämner bara att ja, jag har vandrat den vägen också.

Det bästa tipset jag kan ge dig är nog detta: Ät mycket, lyft tunga vikter, gör dig inte illa. Det finns inget gyllene schema som är det bästa av de bästa och om någon påstår det så har han fel. Något som funkar och känns jättebra för en utövare behöver inte kännas bra för en annan. Det gäller att lära känna dig själv och din kropp och vad som fungerar bäst för just dig och för att göra det så måste du helt enkelt spendera tid i gymmet.

Det är väldigt bra att läsa runt på forum, följa diskussioner och supa in allt som sägs för det finns otroligt mycket kunskap här. Dock måste man lära sig att själv kunna kritiskt granska vad som sägs och bilda sin egen uppfattning.

Nu blev det väl kanske lite väl allmänt men för att svara på din frågor. Prova Axons schema, det kanske är helt rätt för dig vad vet jag. Min personliga åsikt är väl att det kanske blir lite väl komplicerat för en nybörjare och mer anpassat för kroppsbyggare (Har svårt att se anledningen till att en kille som endast spenderat 4 månader i gymmet ska träna "5. Liggande lårcurl (Endast excentriskt)". Men prova och känn hur det känns.

Om jag tänker efter vilket råd jag hade velat ge till en yngre version av mig själv som just satt sin fot i gymmet hade nog varit att tänk inte så jäkla mycket utan lyft bara.

Idag så tränar efter en 3-split där jag bygger passen kring basövningarna och kompletterar med lämpliga övningar. Jag tränar tungt (4-6 reps) och lättare (8-12 reps) periodsvis.

1. Ben, Ländrygg
(Benböj, Frivändning, Marklyft, Stela Marklyft)

2. Bröst, Axlar, Triceps (Pressövningar)
(Bänkpress, Militärpress, Hantelpress, Dips, Liggande tricepspress)

2. Övre rygg, Biceps, Mage (Dragövningar)
(Chins, Latsdrag, T-bar, Skivstångs-curl, Hantal-curl, + 2-3 magövningar)
Precis så känner jag! Man vill ju ha ett schema som man vet ger resultat och ger max effekt. Men ska nog lira på axons ett tag och kanske byta ut lite övningar. Ska börja med styrka 3 veckor med 6-8 reps tungt. En annan fråga som ständigt dyker upp är hur ofta man ska träna en muskelgrupp? 2 gånger per vecka?

lanzal
2009-11-14, 17:44
2 gånger per vecka enligt axon, 3 är bättre men skillnaden från 2 är inte speciellt märkvärd.

Simo
2009-11-14, 19:53
Dagens pass, Överkropp. Första gången jag körde detta program och vissa av övningarna gick inte göra på mitt gym så jag ersatte dom med några liknande fast maskin.

Hantelrodd

10kg x10
10kg x10
12kg x10

Hantelpress

12kg x10
12kg x10
14kg x10

Axelpress

10kg x8
10kg x8
12kg x8
14kg x5

Latsdrag ersatt till någon maskin som jag inte kan namnet på.

35kg x10
40kg x10
50kg x10

Flyes

5kg x10
5kg x10
6kg x10

Lyft åt sidan med hantel

6kg x10
6kg x10
7kg x10

Liggande tricepsextension?

10kg x10
10kg x10
12kg x10

Koncentrationscurl

10kg x10
10kg x10
12kg x10 (Tror jag gör nåt fel, kan inte vara så lätt?)

Till sist någon annan triceps övnings som man ligger ner och har två hantlar som man håller rakt upp och sen börjer mot huvudet?

5kg x10
6kg x10
7kg x10

Blev inte helt slut av det här passet, ska köra tyngre fast mindre reps nästa gång.

Vladnik
2009-11-14, 20:49
Testat hur många program som helst på 4 månader kan ses som ett symptom på ett rotproblem. Du har helt enkelt fel förväntningar på resultat.

Vad du än testar för program så ge det i alla fall 12 veckor. En två- eller tre-split som du kör tre dagar i veckan tror utgör en bra grund med fokus på basövningar. Kör även två till tre dagar med löppass på 30-40 minuter i veckan. Periodisera tyngre och lättare perioder. Ät mycket och sov mycket. Tja... det är faktiskt inte svårare.

Kör så i ett till två år.

mn8eii
2009-11-14, 22:19
Precis så känner jag! Man vill ju ha ett schema som man vet ger resultat och ger max effekt. Men ska nog lira på axons ett tag och kanske byta ut lite övningar. Ska börja med styrka 3 veckor med 6-8 reps tungt. En annan fråga som ständigt dyker upp är hur ofta man ska träna en muskelgrupp? 2 gånger per vecka?

Fast så ska du inte tänka, det är inte schemat som ger resultat och ett schema kan aldrig ge "max effekt" utan tränar du ordentligt så kommer du få bra resultat oavsett schema. Visst finns det idiotupplägg som aldrig borde se dagens ljus men din träning lär ju inte vara bortkastad bara för att du inte kör en 5-split á la kroppsbyggare.

Lär dig basövningarna ordentligt och kretsa din träning runt dom och var ihärdig så ska du se att resultaten kommer.

Inte för att jag på något sätt vill klanka ner på flyes, fungerar väl bra för bröstet antar jag, men varför inte bänkpress i ett överkroppspass där du tränar bröst?

Simo
2009-11-14, 22:28
Fast så ska du inte tänka, det är inte schemat som ger resultat och ett schema kan aldrig ge "max effekt" utan tränar du ordentligt så kommer du få bra resultat oavsett schema. Visst finns det idiotupplägg som aldrig borde se dagens ljus men din träning lär ju inte vara bortkastad bara för att du inte kör en 5-split á la kroppsbyggare.

Lär dig basövningarna ordentligt och kretsa din träning runt dom och var ihärdig så ska du se att resultaten kommer.

Inte för att jag på något sätt vill klanka ner på flyes, fungerar väl bra för bröstet antar jag, men varför inte bänkpress i ett överkroppspass där du tränar bröst?

Okej! Jag varierar överkroppsövningarna! Bänkpress nästa överkroppspass!

mn8eii
2009-11-14, 22:32
Okej! Jag varierar överkroppsövningarna! Bänkpress nästa överkroppspass!

För att förtydliga så förkastar jag inte på något sätt flyes, men min filosofi är iaf att utgå från åtminstone en basövning på varje muskelgrupp och sen fylla på med isolationsövningar.