handdator

Visa fullständig version : Lag-SM 2009..


Sidor : [1] 2

Nikki
2009-11-14, 14:07
Snart lag-sm, tycker vi behöver en tråd där allt skvaller och snack inför och efter kan läggas..*flex*

Nitrometan
2009-11-14, 16:15
Bra initiativ.

Snart Lag-SM.

345.5 i bänk
2009-11-14, 19:37
Sundsvalls SL-lag:

Anders Johansson 584p
Fredrik Svensson 567p
Christoffer Öberg 490p
Joakim Svedin 478p
Tomas Wullfelt 475p

Reserv: Pelle Zackrisson 458p

Mapa
2009-11-14, 20:42
väldigt bra lag från Sundsvall.

LadyInsane
2009-11-15, 11:51
ÖKK´s damlag:

Miia Liimatainen 345,5kg - 462,53p
Helen Engberg 370kg - 436,87p
Josephine Kvist 435kg - 416,16p
Reserv: Ulrika Johansson 350kg - 400,38p

Vi satsar mot guld i Styrkelyft! :)

kjell33
2009-11-15, 12:00
Jag kommer att få slita hårt som matchare men OJ vad jag ser fram mot tävlingarna!

sweetkarolina
2009-11-15, 12:17
Ni glömmer ju det viktiga laget!

Borlänges tjejlag:
Sandra Lönn 195 kg - 161,03 p
Josefine Thunmarker 125 kg - 122,98 p
Karolina Arvidson 107,5 kg - 117,81 p

Sandra Lönn 520 kg - 429,40 p
Karolina Arvidson 380 kg - 432,00 p
Malina Sundberg 325 kg - 311,73 p

Snaaart!

Luttis
2009-11-15, 15:08
ÖKK´s damlag:

Miia Liimatainen 345,5kg - 462,53p
Helen Engberg 370kg - 436,87p
Josephine Kvist 435kg - 416,16p
Reserv: Ulrika Johansson 350kg - 400,38p

Vi satsar mot guld i Styrkelyft! :)

Tummen upp för det!

http://i37.tinypic.com/10poqoy.jpg

LadyInsane
2009-11-15, 16:31
Tummen upp för det!

http://i37.tinypic.com/10poqoy.jpg

Och en krabba!:hbang:

LadyInsane
2009-11-15, 16:33
Vi satsar mot guld i Styrkelyft! :)

Även på herrsidan satsar vi mot vinst!

sweetkarolina
2009-11-15, 20:54
Även på herrsidan satsar vi mot vinst!

Det kan bli en sjukt intressant herrfinal och det kan komma att krävas ruskigt bra poäng för guldet. Skulle tippa att Sundsvall har störst chans, men då krävs att ingen bommar (det gör det ju iofs för alla lagen.)

Vi tänker också ta (minst) ett guld! :D

EkarN
2009-11-15, 22:24
Vilka klubbar är det som ställer upp med lag?

sweetkarolina
2009-11-15, 22:46
Vilka klubbar är det som ställer upp med lag?

De som placerat sig topp4 i resp elitserie.

SL-herrar:
Sundsvall
Örebro
Göteborg
ASK (med reservation för att serien inte är fullständigt klar än, ASK har inte registrerat poäng än)

SL-damer:
Örebro
Sundbyberg
Borlänge
TK Trossö

BP-herrar:
Sundsvall
ASK
Borlänge
Ramdala

BP-damer:
Borlänge
Stockholms Polisen
Örebro
Sundbyberg

Sen vet jag inte om alla kommer delta.

Borlänge och Örebro är bäst för vi har flest lag *flex**kissass**cupid*:hbang::D

Nikki
2009-11-15, 23:39
Blir det ASK som blir det fjärde laget i SL-herr-finalen så kommer det bli en ruskig fight om guldet.. 4 lag med kapacitet att på egna meriter hämta guldet.. Skulle vara så grymt kul att åka med och matcha, detta kommer ju kunna bli en lyftarfest man vill minnas..:)

Nikki
2009-11-15, 23:43
Det bästa är ändå att detta blir som ett eldprov för vårat grymma damlag..

Hirvis
2009-11-16, 00:29
Inbjudan till lag-SM kommer att komma ut om några dagar. Nytt för i år är ju att det även är en bänkfinal som ska avgöras.
Detta innebär dock en del praktiska problem då det är två separata tävlingar.

Det mesta talar för att vi kommer att bli tvungna att lägga bänkfinalen på fredag kväll och SL på lördagen även om det kan komma att ställa till en del problem för vissa klubbar. Alternativet är att köra bänken extremt tidigt på lördag morgon, men det är nog inte särskilt populärt bland vare sig deltagare, domare eller den tilltänkta publiken.

Nitrometan
2009-11-16, 10:43
OK.

Blir skoj.

Bänk på fredagen?

Tur att vi inte har bokat resa ännu.

Vi ser fram emot att komma.

LadyInsane
2009-11-16, 10:51
Borlänge och Örebro är bäst för vi har flest lag
:hbang:


Blir det ASK som blir det fjärde laget i SL-herr-finalen så kommer det bli en ruskig fight om guldet.. 4 lag med kapacitet att på egna meriter hämta guldet.. Skulle vara så grymt kul att åka med och matcha, detta kommer ju kunna bli en lyftarfest man vill minnas..:)

Det behövs matchare!! Fan vad bra Fröberg, har du snackat med Tommy & co? :)

kjell33
2009-11-16, 11:15
I sundsvall blir det ingen som dubblerar, dvs kör både bp och sl

mini
2009-11-16, 11:20
Vi i Sumpan har ett damlag bestående av tre tjejer som kör både bänk och SL. Eventuellt har vi en reservtjej på väg in. :D

Börje H
2009-11-16, 11:35
Snart lag-sm, tycker vi behöver en tråd där allt skvaller och snack inför och efter kan läggas..*flex*

Var och när går tävlingen?

edit; verkar vara 12 dec i Sundsvall

kjell33
2009-11-16, 12:04
Prel fre-lö helgen 11-12/12

Nikki
2009-11-16, 22:55
:hbang:




Det behövs matchare!! Fan vad bra Fröberg, har du snackat med Tommy & co? :)

Nej, det har jag inte.. Därför jag säger att det "skulle vara kul"..:cool:
Hoppas verkligen det finns plats för mig också..:)

MrMac
2009-11-17, 00:10
Ja att det kommer att bli otroligt intressant och jämt är det INGEN tvekan om... Men det är ju så finaler och SM skall vara... Jämt och nervpirrande ;)

Ser fram emot att träffa Er alla på hemmaplan :D

sweetkarolina
2009-11-25, 19:37
Har kommit ut inbjudan på SL-online, http://89.221.240.240/web/Docs/339/153.doc.

Fredag 11 december Bänkpress, damer och herrar
Invägning: 17.00 – 18.30 Tävlingsstart: 19.00
Lördag 12 december Styrkelyft, damer och herrar
Invägning: 08.00 – 09.30 Tävlingsstart: 10.00

Mapa
2009-12-02, 22:09
skönt att tråden är aktiv! :)

kjell33
2009-12-02, 22:13
Sweetkarro då kommer inte att ha några problem med att hitta då hon tävlat i lokalen tidigare!:D

Trapper Buzz
2009-12-02, 23:35
Lokalblaskan skriver om osäkerhet angående webbsändning:
http://st.nu/sport/1.1574191

Stolpen
2009-12-03, 01:13
Lokalblaskan skriver om osäkerhet angående webbsändning:
http://st.nu/sport/1.1574191

Göteborgs SK har lämnat återbud pga skador.!

EkarN
2009-12-03, 09:08
Har förbundet någon försäkring på sin datorutrustning?

mini
2009-12-03, 09:11
Har förbundet någon försäkring på sin datorutrustning?

Självklart. Det innebär dock inte att det är enkelt att få ersättning, eller att man får det på nödvändiga program osv, men försäkringsbolaget kontaktades i måndags.

sweetkarolina
2009-12-03, 09:15
Sweetkarro då kommer inte att ha några problem med att hitta då hon tävlat i lokalen tidigare!:D

Mm, jag kan gå först och leda vägen! (ja är den med rosa hår)

Göteborgs SK har lämnat återbud pga skador.!

Nej va trist! De verkar bli en del återbud, Borlänges herrar har tackat nej pga mannabrist, och SPIFens tjejer har också lämnat återbud.

Själv håller jag som bäst på att styr upp ett damlag, men vi saknar coacher... :(

LadyInsane
2009-12-03, 10:01
Nej va trist! De verkar bli en del återbud, Borlänges herrar har tackat nej pga mannabrist, och SPIFens tjejer har också lämnat återbud.

Själv håller jag som bäst på att styr upp ett damlag, men vi saknar coacher... :(

Är det helt klart?

Hirvis
2009-12-03, 10:41
Är det helt klart?

Japp, det kommer inga tjejer från SPIF. Som tidigare nämnts så har det också lämnats återbud från GSK:s herrlag i SL och Borlänges herrlag i bänk. Ersättare är kontaktade och vi väntar på besked.

MagnusLindqvist
2009-12-03, 11:29
Nej va trist! De verkar bli en del återbud, Borlänges herrar har tackat nej pga mannabrist, och SPIFens tjejer har också lämnat återbud.

Tjena Karro! Grattis till ett bra resultat på SM! Vad har hänt med era gubbar? Varför inget lag-SM?

z_bumbi
2009-12-03, 12:21
Vad exakt krävs för att kunna sända websändningarna, kamera och dator är ganska så självklart men utöver det?

Mapa
2009-12-03, 12:24
Göteborgs SK har lämnat återbud pga skador.!

betyder de att Ramdala IF kommer åka istället, eller blir de bara 3 lag?

z_bumbi
2009-12-03, 12:35
Japp, det kommer inga tjejer från SPIF. Som tidigare nämnts så har det också lämnats återbud från GSK:s herrlag i SL och Borlänges herrlag i bänk. Ersättare är kontaktade och vi väntar på besked.

betyder de att Ramdala IF kommer åka istället, eller blir de bara 3 lag?

Något i den vägen antar jag. Däremot kanske inte alla kan skaka fram ett lag med så kort varsel.

Nitrometan
2009-12-03, 13:04
betyder de att Ramdala IF kommer åka istället, eller blir de bara 3 lag?

Vi har fått inbjudan.

Vi hoppas att vi kan skrapa ihop ett lag.

EkarN
2009-12-03, 14:10
Självklart. Det innebär dock inte att det är enkelt att få ersättning, eller att man får det på nödvändiga program osv, men försäkringsbolaget kontaktades i måndags.

Det förstår jag naturligtvis. Jag undrade bara om man skulle förbereda sig på inga websändningar i framtiden. Men nu blir det ju inte så tack och lov:D

Hoppas att Sabel hade sitt lager försäkrat också.

mini
2009-12-03, 14:14
Sabels tröjor återfanns under ett fönster. Antagligen har väskan använts att stå på eller så orkade de bara inte släpa den. Samtliga tröjor verkade vara kvar i den också.

EkarN
2009-12-03, 14:33
Sabels tröjor återfanns under ett fönster. Antagligen har väskan använts att stå på eller så orkade de bara inte släpa den. Samtliga tröjor verkade vara kvar i den också.

Vad bra:)

sweetkarolina
2009-12-03, 15:27
Vad exakt krävs för att kunna sända websändningarna, kamera och dator är ganska så självklart men utöver det?

Nu var det ju ett tag sen jag hade fingrarna på det där, men i princip så kamera o dator med diverse sladdar dem emellan. Datorn behöver dessutom en programvara (kommer inte ihåg vilken) och sen har SSF ett konto på web-sändar-företag. Gissningsvis är det programvaran som gör det svårt att skrapa fram nytt (för att få tag på en videokamera o en bärbar dator är ju inte så svårt.)

Tjena Karro! Grattis till ett bra resultat på SM! Vad har hänt med era gubbar? Varför inget lag-SM?

Tack Magnus! Ja är sjukt nöjd med helgen! :D

Ptja, det är väl jämna plågor, Jens har ingen barnvakt, Sandra brukar ingå i laget men hon kan inte gärna tävla 3 ggr på en helg, det var BP-SM i förrgår och även om vi får tag på lyftare så har vi inga matchare. Men jag fick själv inte veta det förrän i helgen.
Jag har precis bara fått tag på coacher till tjejerna...




Förresten så hotar Hotel Strand med att rummen snart är slut, ifall nån ännu inte bokat.

Mapa
2009-12-03, 21:27
Vi har fått inbjudan.

Vi hoppas att vi kan skrapa ihop ett lag.

måste vara tråkigt att få veta detta så tätt in på

Nitrometan
2009-12-03, 22:15
måste vara tråkigt att få veta detta så tätt in på
Både ja och nej. Ett av målen för laget iår var att ta sig till finalen. Vi blev femma, men fick en inbjudan... Så inte helt misslyckat. Men såklart har folk hunnit lägga om sin planering efter DM, när det visade sig att vi inte räckte till. Och några ska ju vara med och bänka på Lag-SM:et.

Nu har jag inte följt diskussionerna idag. Men igår var det både glada och ledsna miner.

Nikki
2009-12-05, 21:26
Trist med massa avhopp.. Det är tre starka medaljkandidater som lämnat återbud, men det finns mycket nerv kvar..

Fantomen
2009-12-06, 16:55
ÖKK´s damlag:

Miia Liimatainen 345,5kg - 462,53p
Helen Engberg 370kg - 436,87p
Josephine Kvist 435kg - 416,16p
Reserv: Ulrika Johansson 350kg - 400,38p

Vi satsar mot guld i Styrkelyft! :)

Bara en sak som slog mig. Miia tävlade för Finspång i början av året, vid klubbyte under en pågående säsong så trodde jag inte man fick deltaga hos den nya föreningens serielag och eller vid ett eventuellt lag-sm. För att få göra det så måste väl ett nytt kalenderår ha påbörjats?

sweetkarolina
2009-12-06, 19:49
Bara en sak som slog mig. Miia tävlade för Finspång i början av året, vid klubbyte under en pågående säsong så trodde jag inte man fick deltaga hos den nya föreningens serielag och eller vid ett eventuellt lag-sm. För att få göra det så måste väl ett nytt kalenderår ha påbörjats?

Det är så generellt men det finns ändå undantag. Miia har inte registrerat några seriepoäng åt Finspång vilket antagligen är den viktigaste anledningen att hon får räknas i ÖKK's lag.

sweetkarolina
2009-12-06, 19:57
Mycket tråkigt med alla avhopp, hörde idag (obekräftat) att ramdala tackat nej i både sl o bp, isåfall blir det kanske bara två lag i BP o tre i SL, eller ska nästa lag i serien bjudas in?

Det tycker jag är helt vansinnigt... Lag-SM är årets roligaste tävling, och har man tagit sig dit borde det inte finnas på kartan att tacka nej. Dessutom i år som är första gången som bänkarna får va med och leka, nu borde man verkligen visa att man vill ha en bänk-final och delta!
Så tänkte iaf jag när det här kom på tal i slutet av förra året, att jag och mitt lag verkligen skulle åka dit och visa att vi vill ha en final för damer i bänk.
Nånstans borde kanske förbundet försöka utreda varför det blir såhär och om det finns nåt att göra för att öka intresset.
Ps, jag menar inte att skälla ut någon och jag är väl medveten om att borlänge också avstått ett av tre kvalade lag det var dock inte mitt beslut.

Hirvis
2009-12-06, 21:57
Ok, nu är det klart vilka lag som kommer att delta på lag-SM, nämligen följande:

Damer SL
STK
Örebro
Borlänge
Trossö

Damer bänk
Borlänge
Örebro
STK

Herrar SL
Sundsvall
Örebro
Eskilstuna

Herrar bänk
Sundsvall
Eskilstuna
Sandviken

Som synes så är det tyvärr inte fulla lag i någon final förutom damernas SL.
Jag har spenderat hela helgen i telefon och försökt lösa detta på något sätt,
men uppenbarligen har vi inte kunnat få ihop fler lag trots att i stort sett varenda
klubb i respektive serie som redovisat resultat har tillfrågats.

Mycket tråkigt både idrottsligt och ekonomiskt för oss, men vi har som sagt gjort allt vi kunnat.

345.5 i bänk
2009-12-06, 22:09
Jag tycker det är jävligt dålig stil och hoppa av Lag-SM med så kort varsel. Eller har hela klubbar blivit mass skadade samtidigt????????????????????????????????????????

Om man ej vill vara med på Lag-SM ska man då få tävla i högsta serien. Det är ju en fråga man kan ställa sig? ta upp platser för Lag som kanske vill vara med. Man kan ju undra hur man tänker när man lämnar återbud till Lag-SM 5 dagar innan tävlingen, det har ju trots allt varit klart sedan 18okt vilka kvalat till finalen i bänk.

Hade vi vetat innan att vi tack vare detta kommer gå minus på att arrangera tävlingen hade vi knappast tagit det.....

EkarN
2009-12-06, 22:58
Synd att inget annat lag ville ställa upp:(

sweetkarolina
2009-12-06, 23:01
Ok, nu är det klart vilka lag som kommer att delta på lag-SM, nämligen följande:

Damer SL
STK
Örebro
Borlänge
Trossö

Damer bänk
Borlänge
Örebro
STK

Herrar SL
Sundsvall
Örebro
Eskilstuna

Herrar bänk
Sundsvall
Eskilstuna
Sandviken

Som synes så är det tyvärr inte fulla lag i någon final förutom damernas SL.
Jag har spenderat hela helgen i telefon och försökt lösa detta på något sätt,
men uppenbarligen har vi inte kunnat få ihop fler lag trots att i stort sett varenda
klubb i respektive serie som redovisat resultat har tillfrågats.

Mycket tråkigt både idrottsligt och ekonomiskt för oss, men vi har som sagt gjort allt vi kunnat.

Kul att Sandviken kommer iallafall, annars hade ju fredagsfinalen blivit en synnerligen avmätt tillställning. Dessutom har ju dom skrapat ihop ett rätt dugligt lag nu sista omgångarna, så det kan bli spännande (okej kanske inte om guldet..)

Jag tycker det är jävligt dålig stil och hoppa av Lag-SM med så kort varsel. Eller har hela klubbar blivit mass skadade samtidigt????????????????????????????????????????

Om man ej vill vara med på Lag-SM ska man då få tävla i högsta serien. Det är ju en fråga man kan ställa sig? ta upp platser för Lag som kanske vill vara med. Man kan ju undra hur man tänker när man lämnar återbud till Lag-SM 5 dagar innan tävlingen, det har ju trots allt varit klart sedan 18okt vilka kvalat till finalen i bänk.

Hade vi vetat innan att vi tack vare detta kommer gå minus på att arrangera tävlingen hade vi knappast tagit det.....

Man kan verkligen fråga sig varför intresset är så dåligt, jag kan bara tala för mig själv men jag har satsat på den här bänkfinalen ända sen det blev tal om att ha lagfinal i bänk. Finns inte ens som alternativ att hoppa den, oavsett vilket lag vi kan ställa upp med!
Har man tävlat hela året o tagit sig till finalen borde ju det vara målet med tävlingsåret? Hur kan man då skita i att åka..

Måste va trist att stå som arrangör när det är så dåligt intresse, det blir ju inte mindre jobb för att det är färre lyftare. Däremot får vi som faktiskt kommer se till att det blir en spännande och trevlig tävling ändå! ;)

LadyInsane
2009-12-06, 23:02
Det här kanske blir enda bänk lag-sm:et? Känns ju inte direkt som att det mottagits särskilt positivt med för få lag på både dam och herrsidan..

kjell33
2009-12-06, 23:03
Det blir en kanonfinal! Tummen upp för sandviken som ställer upp med kort varsel!

LadyInsane
2009-12-06, 23:05
Trist för Sundsvall med tre saknade lag. Blir ju över 3000 i saknade anmälningsavgifter :( Hoppas ni inte går back alldeles förmycket.

EkarN
2009-12-06, 23:15
Lite ironiskt att den enda fulltaliga tävlingen är damernas sl, som är den kategori med överlägset minst lyftare:D

kjell33
2009-12-06, 23:18
Lite ironiskt att den enda fulltaliga tävlingen är damernas sl, som är den kategori med överlägset minst lyftare:D

Håller med. Kanske damerna är gjorda av ett segare virke??;)

sweetkarolina
2009-12-06, 23:44
Lite ironiskt att den enda fulltaliga tävlingen är damernas sl, som är den kategori med överlägset minst lyftare:D

Nåja, det är åtta lag i SL, men bara sju i damernas bänkserie. Men visst är det ironiskt...

Håller med. Kanske damerna är gjorda av ett segare virke??;)

Tjejerna är helt enkelt bäst! :cool:

Akoral
2009-12-06, 23:53
Täcker inte förbundet eventuell förlust vid vanligt SM? isåfall borde förbundet inte göra det vid ett lag SM också?

Akoral
2009-12-06, 23:54
Håller med. Kanske damerna är gjorda av ett segare virke??;)

Lyfter mindre vikt=mindre slit på kroppen :D nä skojja bara all heder åt damerna som har flest lag!!!!!!! :thumbup:

MagnusLindqvist
2009-12-07, 01:29
Vad är anledningen till alla dessa avhopp? Vad har klubbarna angivit för anledning?

Deceiver85
2009-12-07, 13:32
Jag kan inte låta bli att tycka att det blir lite "tävling på lågstadiet"-känsla. Serierna, både på herr och dam-sidan, har varit oerhört jämna och nu börjar lagen backa ur. Det är endast SL Dam där det ens är möjligt att INTE ta medalj...

Mycket tråkigt för Sundsvall som måste ha slitit häcken av sig för arrangemanget, och tråkigt för sporten i sig...

LindaS
2009-12-07, 14:32
Ska vi ta och lyfta upp/fram de som ska tävla istället för att klanka ner på andra och annat? Det är ju grymt mycket trevligare.

Jag tänker ge gärnet och ska se till att ha skitkul samtidigt.

Lycka till alla!

345.5 i bänk
2009-12-07, 14:43
Ja det är extremt tråkigt med alla avhopp och andledning till det bör ju efterforskas. Det jobbiga med det är att dom kommit så sent. Svårt att få in nya Lag med bara några dagars varsel. Men det är som det är och hoppas det inte blir så nästa år.

Kommer bli intressanta finaler för både dam och herr. Herr finalen i SL kommer nog bli extremt tuff. Många fina dam resultat kommer nog det bjudas på också.

Absinth
2009-12-07, 17:12
En orsak till avhoppen till lag-SM i bänk är att tävlingen flyttades till fredag kväll, alla har inte möjlighet att få ledigt från arbetet med så kort varsel!

Lind79
2009-12-07, 17:46
En orsak till avhoppen till lag-SM i bänk är att tävlingen flyttades till fredag kväll, alla har inte möjlighet att få ledigt från arbetet med så kort varsel!

Att bänkfinalen skulle vara på fredagen har väl varit klart sedan väldigt länge, så med kort varsel tycker jag är ett felaktigt ordval.

Absinth
2009-12-07, 18:16
Tja, själv fick jag reda på det dagarna före SM, värt att notera att tävlingskalender på styrkelyft.se står det 12 december. Så om det har varit klart sedan länge att fibänk-finalen skall vara på fredagen, varför har inte tävlingskalendern uppdaterats i god tid?

Hirvis
2009-12-07, 22:03
Tja, själv fick jag reda på det dagarna före SM, värt att notera att tävlingskalender på styrkelyft.se står det 12 december. Så om det har varit klart sedan länge att fibänk-finalen skall vara på fredagen, varför har inte tävlingskalendern uppdaterats i god tid?

Hmmm, undrar vilken klubb du representerar. Konstigt att den person jag pratade med från din klubb inte vid ett enda tillfälle angav att orsaken till ert avhopp var att bänktävlingen var på fredag kväll.

För övrigt undrar man ju hur stor roll det egentligen spelat om bänkfinalen avgjorts tidigt på lördag morgon. Alla lag hade ju ändå behövt resa till tävlingen på fredagen och för de lag med lång resa hade det med all sannolikhet inte gått att arbeta på fredagen ändå så det känns som en uppenbar efterhandskonstruktion.

Trapper Buzz
2009-12-07, 23:32
Blir kanon ändå. Blir det i samma del av Sporthallen som SL-SM var i?
Eller kör ni i lokalen nu?
Jag kommer deppa ihop fredag, får ingen barnvakt; men lördag ska jag följa mesta lyften.

KniveN
2009-12-08, 00:16
Blir kanon ändå. Blir det i samma del av Sporthallen som SL-SM var i?
Eller kör ni i lokalen nu?
Jag kommer deppa ihop fredag, får ingen barnvakt; men lördag ska jag följa mesta lyften.

Nej, Det blir i C-hallen.

Trapper Buzz
2009-12-08, 08:45
C är den stora (ursäkta en dement, har nog haft gympa där i tre år på gymnasiet
men det var lääängesen) hallen va, rakt upp för trapperna?

frojjn
2009-12-08, 11:02
Verkar finnas potential för mycket pajkastning här i frågan om tider och dagar.

Men man kan inte bortse från att standard för nästan alla sm-tävlingar på senare är tävling på lördag och söndag så man kan använda fredagskvällen och söndagskvällen åt sina resor kors och tvärs i Sverige.

Självklart kan det finnas skäl för att planera en tävling för andra dagar än de som är normala. Men då är det extremt viktigt att det kommuniceras till de tävlande och aktiva i mycket god tid innan. Och ingen kan säga att en inbjudan som komponeras den 24:e November för en tävling satt till 11-12:e December är i speciellt god tid alls. Dessutom är fortfarande inte (i skrivande stund) tävlingskalendern på styrkelyft online uppdaterad att reflektera de dagar som gäller.

Trapper Buzz
2009-12-08, 11:20
Sen kanske många behöver informeras att Sundsvall ligger exakt mitt i Sverige och att infrastrukturen är ganska tillfredsställande dit söderifrån. :)

LindaS
2009-12-08, 12:17
Verkar finnas potential för mycket pajkastning här i frågan om tider och dagar.

Men man kan inte bortse från att standard för nästan alla sm-tävlingar på senare är tävling på lördag och söndag så man kan använda fredagskvällen och söndagskvällen åt sina resor kors och tvärs i Sverige.

Självklart kan det finnas skäl för att planera en tävling för andra dagar än de som är normala. Men då är det extremt viktigt att det kommuniceras till de tävlande och aktiva i mycket god tid innan. Och ingen kan säga att en inbjudan som komponeras den 24:e November för en tävling satt till 11-12:e December är i speciellt god tid alls. Dessutom är fortfarande inte (i skrivande stund) tävlingskalendern på styrkelyft online uppdaterad att reflektera de dagar som gäller.Eftersom det är första gången det är finaltävlingar i även Bänkpress så har det inte på något sätt varit klart när den tävlingen ska ligga. Före, efter eller mitt i SL-tävlingen. VI, som faktiskt tävlar(vet inte vilket lag du ingår i(?)) har givetvis haft vissa önskemål eftersom flera av oss tävlar i båda grenarna.

Det är ju heller inget fel i att vara lite förutseende och förvarna sin arbetsgivare om man vet att man ligger bra till för att delta, vilken veckodag det än blir. Alla jobbar ju inte mån-fre heller.

Edit: såg vilket lag du snart ingår i. ;)

z_bumbi
2009-12-08, 12:52
Det är ju heller inget fel i att vara lite förutseende och förvarna sin arbetsgivare om man vet att man ligger bra till för att delta, vilken veckodag det än blir. Alla jobbar ju inte mån-fre heller.

Att förvarna arbetsgivaren i god tid funkar väl iofs bara om datumen som man fått reda på inte ändras? Sen tror jag att det som vanligt är en rad faktorer som samverkar och inte bara en faktor men att vifta bort ev problem som en flytt av tävlingsdatumet skapar som dålig planering är väldigt förenklat.

Det som är mest intressant nu är själva tävlingarna men så fort de är avklarade så bör det kikas på vad som går att ändra på till nästa år. Om det nu behövs ändras nu när det blivit klart hur omfattande två tävlingar samma helg är att arrangera.

LindaS
2009-12-08, 13:11
Datumet har inte ändrats, det har tillkommit en dag som är samma helg och det är praxis att få ledigt för tävlingar med SM-status(eller högre).

Har det gnällts nog så att vi kan fokusera på tävlingen nu, så tar vi ev förbättringar efter.

eleni
2009-12-08, 13:15
Datumet har inte ändrats, det har tillkommit en dag som är samma helg och det är praxis att få ledigt för tävlingar med SM-status(eller högre).

Har det gnällts nog så att vi kan fokusera på tävlingen nu, så tar vi ev förbättringar efter.

Är det? :confused:

sweetkarolina
2009-12-08, 15:43
Nåja, så länge kritiken är någorlunda konstruktiv ska man ta till sig av det.
Jag har själv inget emot det gällande tävlingskonceptet, utan tycker det är det bästa man kan göra av situationen. Om det däremot är en bidragande faktor till att vissa lag inte ställer upp är det kanske något man får göra annorlunda nästa år.

Själv skulle jag rösta på att man flyttar på Bänk-SM, för att ge lite mer plats åt Lag-SM. Speciellt nu när bänkarna också har en final (rimligen tävlar de flesta som ingår i lagfinalen även på Bänk-SM.)

z_bumbi
2009-12-08, 15:56
Själv skulle jag rösta på att man flyttar på Bänk-SM, för att ge lite mer plats åt Lag-SM. Speciellt nu när bänkarna också har en final (rimligen tävlar de flesta som ingår i lagfinalen även på Bänk-SM.)

Host http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138087 host

sweetkarolina
2009-12-08, 16:07
Host http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138087 host

Har ja smittat dig med rethostan eller försöker du få fram en poäng? :D

Nåväl, då finns det ytterliggare ett skäl att flytta Bänk-SM, dvs att ge lyftare en chans att satsa helhjärtat på Lag-SM.

z_bumbi
2009-12-08, 16:24
Har ja smittat dig med rethostan eller försöker du få fram en poäng? :D

Nåväl, då finns det ytterliggare ett skäl att flytta Bänk-SM, dvs att ge lyftare en chans att satsa helhjärtat på Lag-SM.

Jag har sluppit förkylningen men det finns massor att fundera på vad gäller antalet tävlingar, var tävlingarna ligger och bristen på arrangörer eller för den delen bristen på tävlande som det blivit i det här fallet. Men det kanske är läge för en annan tråd.

345.5 i bänk
2009-12-08, 16:44
Har ja smittat dig med rethostan eller försöker du få fram en poäng? :D

Nåväl, då finns det ytterliggare ett skäl att flytta Bänk-SM, dvs att ge lyftare en chans att satsa helhjärtat på Lag-SM.

Det har du rätt i. Bänk-SM nu ligger ju helsnurrigt om man tittar hur VM/EM ligger. Nej bänk-SM i typ mitten på mars vore bättre....

Stefan J
2009-12-08, 17:30
Tycker iofs att det är skönt med möjlighet till vila och inte behöva vara i toppform hela mars-aug om man nu skulle komma med till internationella tävlingar, detta är givetvis en smaksak. Men SM/Lag SM så nära varandra kanske är dumt, det är svårt att prestera bra bara 2 veckor efter en viktig tävling som SM är.

Nitrometan
2009-12-08, 21:51
Har pratat lite mer med de i laget nu. Vår trupp är rätt tunn. Med ett antal skador och en operation som var uppskjuten till efter bänk-DM så blev det helt enkelt inte tillräckligt med folk för att motivera en resa. Mycket tråkigt.

Och jag är inte helt säker på att jag instämmer.

KniveN
2009-12-08, 23:05
C är den stora (ursäkta en dement, har nog haft gympa där i tre år på gymnasiet
men det var lääängesen) hallen va, rakt upp för trapperna?

A är största hallen
B den mindre
C den minsta

Trapper Buzz
2009-12-08, 23:11
KniveN: Kan du beskriva lite mer ingående. Var ligger C-hallen?
Är det inte där ungarna lirar innebandy och (iaf förr) gymnasiestackarna
hålls/hölls med volleyboll och annat?)
SL-SM var väl ändå i A-hallen?

Lind79
2009-12-09, 10:01
KniveN: Kan du beskriva lite mer ingående. Var ligger C-hallen?
Är det inte där ungarna lirar innebandy och (iaf förr) gymnasiestackarna
hålls/hölls med volleyboll och annat?)
SL-SM var väl ändå i A-hallen?

B-hallen körde vi SL-SM. A-hallen är där basket och sånt är. C-hallen så kan du gå till snett till höger direkt då du kommer in i sporthallen. Alternativt så kan man ta vägen via SAK, men den är kanske mer för lyftarna denna gång.

frojjn
2009-12-09, 10:48
Har "Sporthallen, sundsvall" någon address. Så man kan hitta dit utan infödd guide eller att man själv bor i stan.

kjell33
2009-12-09, 11:10
Universitetsallen 11

mini
2009-12-09, 11:13
Är det någon som har planerat något angående middag fredag kväll? Jag är rätt obrydd när det kommer till invägningen lördag morgon, men kanske inte är i bahov av två extrakilo tacotryck. Men, äta måste man ju. Någon som vill sällskapa efter tävlingen?

frojjn
2009-12-09, 11:14
Här är en karta för de som inte vet var det är då.

http://random.0x7b8.net/pics/sporthallen_sundsvall_karta.png

Länk till Eniro (http://kartor.eniro.se/query?what=map_adr&geo_area=%20Universitetsallen%2011%20&mapstate=7;17.289965735760337;62.39429973575213&mapcomp=;;;Universitetsall%E9n;;;85234;SUNDSVALL;; ;;;17.289965735760337;62.39429973575213;;;;SUNDSVA LL;maps_address.2889578.11;0)

kjell33
2009-12-09, 11:22
Det finns ett olearys på andra sidan ån ca 5 min promenad från sporthallen räknat. Tror inte du behöver sakna sällskap.

Stolpen
2009-12-09, 16:12
Det har du rätt i. Bänk-SM nu ligger ju helsnurrigt om man tittar hur VM/EM ligger. Nej bänk-SM i typ mitten på mars vore bättre....

Vi (JSK) har ansökt om Bänk-SM 2010 under förutsättning att den ligger på den tid som anges i kalendern nu (nov 2010), man kan inte hålla på att flytta fram och tillbaka tävlingar efter var och ens önskemål, hur ska man som arrangör kunna arrangera om inte hallbokningar, tävlingsplanering m.m. ligger fast?
Kanske inte konstigt att vi har så svårt att få arrangörer till SM-tävlingarna när dessa ständigt flyttas runt som i en karusell. Lika illa är det för lyftare som ständigt tvingas ändra sina träningsupplägg efter flytt av tävlingsdatum.

Var finns kontinuiteten i tävlingplaneringen?

the_PL_man
2009-12-09, 16:18
Var finns kontinuiteten i tävlingplaneringen?

De flesta flyttar som jag kommer ihåg under senare år har berott på lokalkproblem aktuell helg, och inneburit flytt några veckor åt endera eller andra hållet.

Jag skulle snarare vilja ropa: Var finns intresserade SM-arrangörer?

Är man ute8 månader i förväg så har man helt andra förutsättningar att fixa lokaler än om man skall ta ett arrangemang med fyra månaders varsel.

345.5 i bänk
2009-12-09, 16:23
Vi (JSK) har ansökt om Bänk-SM 2010 under förutsättning att den ligger på den tid som anges i kalendern nu (nov 2010), man kan inte hålla på att flytta fram och tillbaka tävlingar efter var och ens önskemål, hur ska man som arrangör kunna arrangera om inte hallbokningar, tävlingsplanering m.m. ligger fast?
Kanske inte konstigt att vi har så svårt att få arrangörer till SM-tävlingarna när dessa ständigt flyttas runt som i en karusell. Lika illa är det för lyftare som ständigt tvingas ändra sina träningsupplägg efter flytt av tävlingsdatum.

Var finns kontinuiteten i tävlingplaneringen?

Till nästa år ligger det väl fast, fast till framtiden bör det ändras tycker jag. Eller tycker du det är bra Stolpen att bänk-SM går i nov och VM i maj juni och EM aug. SM blir så långt ifrån dessa tävlingar....

Stolpen
2009-12-09, 16:40
De flesta flyttar som jag kommer ihåg under senare år har berott på lokalkproblem aktuell helg, och inneburit flytt några veckor åt endera eller andra hållet.

Jag skulle snarare vilja ropa: Var finns intresserade SM-arrangörer?

Är man ute8 månader i förväg så har man helt andra förutsättningar att fixa lokaler än om man skall ta ett arrangemang med fyra månaders varsel.

Allt går att planera om man är ute i tid och om kalendern ligger fast (så långt det är möjligt) år efter år. Jämför med EM och VM SL-tävlingarna, dom har ju gått samma tid (maj: Sen, juni: U&J, Nov: Sen) de senaste 10 åren och det går ju att planera efter det. Att det sen av 220 anmälda på ett Bänk-SM kan vara 6-7 BP-VM-lyftare som tävlar samma tidsperiod kan väl inte vara avgörande för att alla andra deltagare på BP-SM skall tvingas flytta tävlingsdatum..eller?

Alla SM arrangemang borde vara klara året innan de ska genomföras och det tidigaste SM:et (som nu är flyttat igen till feb) borde vara klart med arrangör på våren året innan. Uöver problem med att planera in tävlingarna så är det största problemet brist på arrangörer, det måste väl gå att hitta sätt att få fler arrangörer?
Ekonomisk ersättning till arrangör?
Inhyrd klovarpersonal?
Förenklat och tydligt SM-avtal/kontrakt?
Samarrangemang mellan klubbar?
Utbildningar i SM-arrangemang?
Fast agenda/åtgärdsschema för SM-arrangemang?
GOD TID att planera tävlingen!?

Stolpen
2009-12-09, 16:44
Till nästa år ligger det väl fast, fast till framtiden bör det ändras tycker jag. Eller tycker du det är bra Stolpen att bänk-SM går i nov och VM i maj juni och EM aug. SM blir så långt ifrån dessa tävlingar....

Jag ser ingen nackdel i att Bänk-SM ligger i November och VM på våren, då har man ju god tid på sig till VM och dessutom behöver det inte forceras fram uttagningar endast kort tid före ett EM-VM. Vi ska ju också ha klart för oss att BP-SM är ju inte bara för Landslagslyftare utan även alla andra 210-15 lyftare (av ca 220 anmälda).

mini
2009-12-09, 16:54
Nu är ju inte lag-sm flyttat (eller, en dag kanske?) så jag ser inte kopplingen med nuvarande diskussion. Är det ytterligare tecken på hur ointressant tävlingen anses vara?

EkarN
2009-12-09, 17:03
Nu är ju inte lag-sm flyttat (eller, en dag kanske?) så jag ser inte kopplingen med nuvarande diskussion. Är det ytterligare tecken på hur ointressant tävlingen anses vara?

Jag tycker det verkar vara årets roligaste och mest spännande tävling:) Lite mer exklusivt än ett vanligt SM liksom.

sweetkarolina
2009-12-09, 17:22
Till nästa år ligger det väl fast, fast till framtiden bör det ändras tycker jag.

Håller helt med! I tidigaste fall skulle det kunna ändras till 2011, men det lär vara tveksamt.

Jag ser ingen nackdel i att Bänk-SM ligger i November och VM på våren, då har man ju god tid på sig till VM och dessutom behöver det inte forceras fram uttagningar endast kort tid före ett EM-VM. Vi ska ju också ha klart för oss att BP-SM är ju inte bara för Landslagslyftare utan även alla andra 210-15 lyftare (av ca 220 anmälda).

Jag ser ingen konkret nackdel för de övriga 210 lyftarna att bänk-SM skulle flyttas (utom möjligen under övergångsåret/åren) men en klar fördel för de som försöker kvala till IT-tävlingar. Kalendern är ett gytter av tävlingar och det gäller att försöka få bästa möjliga för så många som möjligt, men det går aldrig att tillfredsställa alla. För några år sen flyttades BP-SM, eftersom BP-VM flyttades, men den kanske inte lades på den bästa tänkbara tidpunkten. Då är det väl inget fel i att man försöker korrigera det senare?

Som en vis man sa: form är färskvara. Vad man lyfter i slutet på november behöver inte ha någon som helst relation till vad man kan prestera i maj o augusti året efter. Jag tycker iaf det är en klar fördel att ha kvalet så nära tävlingen man kvalar till som möjligt.


Och jag tycker också att Lag-SM är en av de roligaste tävlingar som sker under året. Roligaste och mest spännande och den som är svårast att kvala till och allt, det borde vara årets lyftarfest! Men det gynnar nog inte Lag-SM (spec. bänkfinalen) att konkurrera med ett bänk-SM endast 14 dagar före.

345.5 i bänk
2009-12-09, 17:46
Håller helt med! I tidigaste fall skulle det kunna ändras till 2011, men det lär vara tveksamt.



Jag ser ingen konkret nackdel för de övriga 210 lyftarna att bänk-SM skulle flyttas (utom möjligen under övergångsåret/åren) men en klar fördel för de som försöker kvala till IT-tävlingar. Kalendern är ett gytter av tävlingar och det gäller att försöka få bästa möjliga för så många som möjligt, men det går aldrig att tillfredsställa alla. För några år sen flyttades BP-SM, eftersom BP-VM flyttades, men den kanske inte lades på den bästa tänkbara tidpunkten. Då är det väl inget fel i att man försöker korrigera det senare?

Som en vis man sa: form är färskvara. Vad man lyfter i slutet på november behöver inte ha någon som helst relation till vad man kan prestera i maj o augusti året efter. Jag tycker iaf det är en klar fördel att ha kvalet så nära tävlingen man kvalar till som möjligt.


Och jag tycker också att Lag-SM är en av de roligaste tävlingar som sker under året. Roligaste och mest spännande och den som är svårast att kvala till och allt, det borde vara årets lyftarfest! Men det gynnar nog inte Lag-SM (spec. bänkfinalen) att konkurrera med ett bänk-SM endast 14 dagar före.

+1 kunde inte sagt det bättre själv:thumbup:

T.sundin
2009-12-09, 19:19
Vilken tid börjar tävlingarna på lördag?

345.5 i bänk
2009-12-09, 19:48
Vilken tid börjar tävlingarna på lördag?

Lördag 11.00 Fredag 19.00

sweetkarolina
2009-12-09, 19:48
Fredag
Invägning: 17.00-18.30
Tävlingsstart: 19.00
Grupp 1: 9 flickor
Grupp 2: 15 pojkar

Lördag
Invägning: 09.00-10.30 OBS. Detta har flyttats 1 timme pga deltagarminskningen.
Tävlingsstart: 11.00
Grupp 1: 12 flickor
Grupp 2: 15 pojkar

mini
2009-12-09, 19:51
Lördag 11.00 Fredag 19.00

Det står 10.00 lördag i inbjudan.
Edit: nevermind... :)

KniveN
2009-12-09, 22:05
Lördag 11.00 Fredag 19.00

När beräknas det vara slut på fredag?

Trapper Buzz
2009-12-09, 22:10
B-hallen körde vi SL-SM. A-hallen är där basket och sånt är. C-hallen så kan du gå till snett till höger direkt då du kommer in i sporthallen. Alternativt så kan man ta vägen via SAK, men den är kanske mer för lyftarna denna gång.

Tackar, Lind!
Nu börjar det gå upp ett ljus -
och för de som är perfekta nykomlingar lär det väl skyltas osv..

LindaS
2009-12-09, 22:11
När beräknas det vara slut på fredag?I bänkpress brukar man räkna ca 15 lyftare per timme och ev en paus mellan grupp 1 och 2.

LadyInsane
2009-12-09, 22:21
Fredag
Invägning: 17.00-18.30
Tävlingsstart: 19.00
Grupp 1: 9 flickor
Grupp 2: 15 pojkar

Lördag
Invägning: 09.00-10.30 OBS. Detta har flyttats 1 timme pga deltagarminskningen.
Tävlingsstart: 11.00
Grupp 1: 12 flickor
Grupp 2: 15 pojkar

Är det säkert att det bara blir en herrgrupp?? Ställer till en massa strul det...

Enligt regelboken är det ju obligatoriskt att dela en grupp på 15personer.

Stolpen
2009-12-09, 22:31
Håller helt med! I tidigaste fall skulle det kunna ändras till 2011, men det lär vara tveksamt.



Jag ser ingen konkret nackdel för de övriga 210 lyftarna att bänk-SM skulle flyttas (utom möjligen under övergångsåret/åren) men en klar fördel för de som försöker kvala till IT-tävlingar. Kalendern är ett gytter av tävlingar och det gäller att försöka få bästa möjliga för så många som möjligt, men det går aldrig att tillfredsställa alla. För några år sen flyttades BP-SM, eftersom BP-VM flyttades, men den kanske inte lades på den bästa tänkbara tidpunkten. Då är det väl inget fel i att man försöker korrigera det senare?

Som en vis man sa: form är färskvara. Vad man lyfter i slutet på november behöver inte ha någon som helst relation till vad man kan prestera i maj o augusti året efter. Jag tycker iaf det är en klar fördel att ha kvalet så nära tävlingen man kvalar till som möjligt.


Och jag tycker också att Lag-SM är en av de roligaste tävlingar som sker under året. Roligaste och mest spännande och den som är svårast att kvala till och allt, det borde vara årets lyftarfest! Men det gynnar nog inte Lag-SM (spec. bänkfinalen) att konkurrera med ett bänk-SM endast 14 dagar före.

Alla tävlingar som flyttas fram och tillbaka från det ena året till det andra är till nackdel för de flesta - både arrangörer och lyftare- hur många skulle gilla om EM och VM tävlingar flyttades var och vartannat år? Förslaget att flytta bänk-SM till mars skulle ju drabba U& SM i SL (ett 100-tal lyftare).

Ett år flyttade man U&J SM så att U&J INTE kunde kvala till Senior-SM i SL eftersom anmälningstiden gått ut FÖRE U&J SM, inte särskilt genomtänk - OM man nu bryr sig om U&J lyftningen?

ANGÅENDE TOPPNING TLL TÄVLINGAR: OM man vet att man ska prestera på Bänk-SM i nov och på Bänk-EM/VM maj-aug kan man väl lägga upp träningen inför det? Bara en tanke, ingen vetenskap.

z_bumbi
2009-12-09, 22:42
Off topic

Alla SM arrangemang borde vara klara året innan de ska genomföras och det tidigaste SM:et (som nu är flyttat igen till feb) borde vara klart med arrangör på våren året innan.

För att döda ryktet som jag känner mig delvis ansvarig för att det växte så är inte SL-SM flyttat nästa år utan det är det datum som det var sagt från början.

/Off topic

Så åter till Lag-SM.

Hirvis
2009-12-09, 22:57
Är det säkert att det bara blir en herrgrupp?? Ställer till en massa strul det...

Enligt regelboken är det ju obligatoriskt att dela en grupp på 15personer.

Vari består strulet? Jag har pratat med Örebros coach och han, liksom alla andra jag pratat med, tycker att det är en bra idé med en stor grupp.
Det blir ju optimalt ur ett rättviseperspektiv då alla lyfter under samma förutsättningar.

Det går att göra undantag från regeln om delning vid 15 deltagare/grupp, det gjorde man tex vid både EM och VM i bänkpress i år och vi har fått detta sanktionerat av domarkommittén. Alla herrlag i både bänk och SL har tillfrågats om detta var okej och samtliga samtyckte.

Alternativet hade varit att dela grupperna så att det blivit 6 resp. 9 lyftare per grupp och alla borde inse hur illa det är att ha en grupp med 6 lyftare.

LadyInsane
2009-12-09, 23:00
Vari består strulet? Jag har pratat med Örebros coach och han, liksom alla andra jag pratat med, tycker att det är en bra idé med en stor grupp. Det blir ju optimalt ur ett rättviseperspektiv då alla lyfter under samma förutsättningar.

Det går att göra undantag från regeln om delning vid 15 deltagare/grupp, det gjorde man tex vid både EM och VM i bänkpress i år och vi har fått detta sanktionerat av domarkommittén. Alla herrlag i både bänk och SL har tillfrågats om detta var okej och samtliga samtyckte.

Alternativet hade varit att dela grupperna så att det blivit 6 resp. 9 lyftare per grupp och alla borde inse hur illa det är att ha en grupp med 6 lyftare.

Okej, frågade för att verkligen få det bekräftat. :)

Örebros "coach" är en ledare som tyvärr inte har kolla på vilka som ska hjälpa vilka. Killarna i grupp 1 var tänkta att matcha mig och tjejerna i grupp 2. Men men.. vi får lösa det på andra vis. Ville bara se till att få det bekräftat så det inte visade sig vara två grupper när vi väl kom upp dit.

sweetkarolina
2009-12-09, 23:02
När beräknas det vara slut på fredag?

I bänkpress brukar man räkna ca 15 lyftare per timme och ev en paus mellan grupp 1 och 2.

Jag skulle tippa på att de startar herrarna antingen 19.45 eller 20.00 så ca 20.30-21.00 borde det va slut.

Är det säkert att det bara blir en herrgrupp?? Ställer till en massa strul det...

Enligt regelboken är det ju obligatoriskt att dela en grupp på 15personer.

Haha, har du lärt dig det i helgen eller?? :D

Jag ska inte svära på det (fråga Hirvis eller Svensson för o va säker) men om jag förstod den förstnämnda rätt så har dom fått dispens på att vara 15 man i en grupp. Annars skulle det vara 6+9 i två grupper och det är nog jobbigare för de flesta att tävla i en 6-mannagrupp än i en 15-manna.

Edit: Hirvis hann först...

LadyInsane
2009-12-09, 23:05
Haha, har du lärt dig det i helgen eller?? :D

Jag ska inte svära på det (fråga Hirvis eller Svensson för o va säker) men om jag förstod den förstnämnda rätt så har dom fått dispens på att vara 15 man i en grupp. Annars skulle det vara 6+9 i två grupper och det är nog jobbigare för de flesta att tävla i en 6-mannagrupp än i en 15-manna.

Hehehehhe ja :D

Nä, men som jag skrev över så ligger strulet i brist på matchare. Med två separata grupper kan ingen av de tävlade killarna linda, vilket var tanken från början. Men men.. får lösa det på något vis såklart.

sweetkarolina
2009-12-09, 23:07
Hehehehhe ja :D

Nä, men som jag skrev över så ligger strulet i brist på matchare. Med två separata grupper kan ingen av de tävlade killarna linda, vilket var tanken från början. Men men.. får lösa det på något vis såklart.

Mjo, jag förstod att det var någe sånt ;)

kjell33
2009-12-09, 23:07
Lindare ska väl gå att ordna.

LadyInsane
2009-12-09, 23:09
Mjo, jag förstod att det var någe sånt ;)

Ja, riktigt struligt såhär nära tävlingen..

Men nu räknar jag med att du lindar mina knän. Sådär, klart! Känns genast bättre! :)

sweetkarolina
2009-12-09, 23:37
Alla tävlingar som flyttas fram och tillbaka från det ena året till det andra är till nackdel för de flesta - både arrangörer och lyftare- hur många skulle gilla om EM och VM tävlingar flyttades var och vartannat år? Förslaget att flytta bänk-SM till mars skulle ju drabba U& SM i SL (ett 100-tal lyftare).

Ett år flyttade man U&J SM så att U&J INTE kunde kvala till Senior-SM i SL eftersom anmälningstiden gått ut FÖRE U&J SM, inte särskilt genomtänk - OM man nu bryr sig om U&J lyftningen?

ANGÅENDE TOPPNING TLL TÄVLINGAR: OM man vet att man ska prestera på Bänk-SM i nov och på Bänk-EM/VM maj-aug kan man väl lägga upp träningen inför det? Bara en tanke, ingen vetenskap.

Jag kan köpa och hålla med om att flyttar av mästerskap kan innebära problem för både lyftare o arrangörer om man inte informerar i tillräckligt god tid i förväg. Men man kan ju faktiskt informera (om beslut är tagna) långt i förväg och då bör alla har tid att ställa in sig på det nya?
Det är ju dock inte så att något är beslutat, utan bara en diskussion där både fördelar och nackdelar bör vägas in.

Om U/J-SM går den 6-7 mars, och ett BP-SM ca 20-21 borde det väl inte påverka för mycket? Eller vice versa?

Att kunna kvala inom ett vettig tid handlar inte om att toppa vettigt. Det handlar om att kunna ta ut det lag med lyftare som bäst förtjänar att åka. Vilket faktiskt också berör U/J-lyftare! Det går numera även ett U/J-VM i bänk som är placerat i maj men dessa lyftare måste alltså också kvala i november. Vilket är i mina ögon vansinne eftersom ungdomar och juniorer kan utvecklas snabbt och förtjänar att ha ett kval någorlunda nära inpå tävlingen.

KniveN
2009-12-10, 00:28
I bänkpress brukar man räkna ca 15 lyftare per timme och ev en paus mellan grupp 1 och 2.

Jag skulle tippa på att de startar herrarna antingen 19.45 eller 20.00 så ca 20.30-21.00 borde det va slut.

Fint då hinner man hitta på något efter också, tack.

Larsa_wee
2009-12-10, 00:40
Lindare ska väl gå att ordna.

Håller med Kjell här. Lindare går alltid att fixa :)

Trapper Buzz
2009-12-10, 11:03
Att döma av väderrrapporten så kan vi i Västernorrland bjuda på lite bitande bottenshavsvindar och kanske en bunt sköna minusgrader mot helgen. :thumbup:

/BM
2009-12-10, 13:20
Är det någon som vet om det har löst sig med Websändning?

mini
2009-12-10, 13:24
Är det någon som vet om det har löst sig med Websändning?

Nej, det har det inte. Ska man se det får man vara där. :thumbup:

Luttis
2009-12-10, 16:18
Jaa, imorgon är det dags! Äntligen!! Detta har jag sett fram emot länge.
Stort lycka till allihopa.

http://images.paraorkut.com/img/pics/images/k/kick_ass_weekend-2778.jpg

Mapa
2009-12-10, 17:38
Hehehehhe ja :D

Nä, men som jag skrev över så ligger strulet i brist på matchare. Med två separata grupper kan ingen av de tävlade killarna linda, vilket var tanken från början. Men men.. får lösa det på något vis såklart.

dec85?

Deceiver85
2009-12-10, 18:31
dec85?
Jag? Jag kan knappt linda mina egna knän särskilt hårt, och jag kan definitivt inte linda så hårt som LI vill ha det heller :D

Det har dock löst sig med lindningen för LI nu på kvällen. Anledningen till varför hon ville ha en speciell lindare är för att hon, i och med sin gamla knäskada (utdragen knäskålspets) kan få väldigt ont om man inte lindar på "rätt" sätt.

LadyInsane
2009-12-10, 18:48
Tillräckligt om det där nu. Tråden handlar om Lag-SM, inget jävla lindningsproblem.

Nitrometan
2009-12-10, 20:15
Tråden handlar om Lag-SM!
Präsis.

Lycka till allihop!! *flex*

Alone_in_the_dark
2009-12-11, 12:37
Jag kör OLW reklamen ikväll på STK - Vet du vars brudarna är? :D

Lycka till nu STK's damlag:hbang:

T.sundin
2009-12-11, 14:07
Vart kan man kolla vilka som ska vara med och lyfta på SL-finalen? Ska Whalqvist, Johansson, ljungberg och Svensson vara med så måste man åka upp och kolla :)

kjell33
2009-12-11, 14:33
Vart kan man kolla vilka som ska vara med och lyfta på SL-finalen? Ska Whalqvist, Johansson, ljungberg och Svensson vara med så måste man åka upp och kolla :)

Ja de är alla anmälda.

EkarN
2009-12-11, 17:06
Hoppas någon producerar film på spektaklet:) Lycka till alla som ska tävla!!!!

O.W.
2009-12-11, 18:32
Blir det någon som rapporterar direkt här? star om 30 min...

/BM
2009-12-11, 19:07
Snälla! Ni som har möjlighet. Dela med er av resultaten.

/BM
2009-12-11, 19:20
Tycker det är skralt av styrkelyftsförbundet att inte sätta någon att manuellt vidarebefordra resultaten. Det sitter säkert massor av lyftare som inte kan närvara, men som är fruktansvärt intresserade av vad som händer på plats.

O.W.
2009-12-11, 19:37
Tycker det är skralt av styrkelyftsförbundet att inte sätta någon att manuellt vidarebefordra resultaten. Det sitter säkert massor av lyftare som inte kan närvara, men som är fruktansvärt intresserade av vad som händer på plats.

Nyfiken i en strut.

Det ända jag vet än så länga är att från STK gjorde Linda 92,5 kg och Josephine 75 kg.

kraftsport.nu
2009-12-11, 19:57
Sandra Lönn bänkade 205kg i sitt andra lyft, godkänt den här gången. Dock endast svenskt rekord då tävlingen inte hade tillräckligt hög status för WR?!?

Hon stod över sista lyftet.

Kalle_planka
2009-12-11, 20:01
Sandra Lönn bänkade 205kg i sitt andra lyft, godkänt den här gången. Dock endast svenskt rekord då tävlingen inte hade tillräckligt hög status för WR?!?

Hon stod över sista lyftet.


Hur fan kan en lag-SM final inte ha tillräckligt hög status för WR??! *screwy*

Ytterst tråkigt för henne att inte få rekordet nu heller. Syntes ju redan på bänk-SM att formen är grotesk!!

Zacke
2009-12-11, 20:08
Tycker det är skralt av styrkelyftsförbundet att inte sätta någon att manuellt vidarebefordra resultaten. Det sitter säkert massor av lyftare som inte kan närvara, men som är fruktansvärt intresserade av vad som händer på plats.


Vilket jävla gnäll.

Förbundet har tidigare haft en webbsändning från tävlingen med både bild och ljud.

Men tydligen så är det "skralt" av förbundet när någon snor utrustningen.

Jävligt bakvänt resonemang tycker jag.

z_bumbi
2009-12-11, 20:12
Det är bra när det uppdateras något så när i realtid men alla som varit med och arrangerat en tävling vet att det är andra saker som kan ha högre prio. Vi slipper i alla fall vänta på förbundstidningen för att få reda på resultaten (fy vad gammal jag kände mig när jag skrev det sista).

mini
2009-12-11, 20:21
Uppdatering då.

Tjejernas bänktävling vanns överlägset av Borlänge. Sandra pressade mycket riktigt 205 kg, men Lag-SM anses inte vara en öppen tävling i den bemärkelsen att alla har möjlighet att kvala in. Därför går det inte att slå WR. Borlänge slutade på omkring 350 poäng.
Örebro kom tvåa, och STK som bara hade två tjejer med kom trea.

Just nu i herrarnas tävling leder Sandviken. :thumbup:

/BM
2009-12-11, 20:21
Gnäll!!? Hur svårt kan det vara att ha 12 dgr. på sig att glida förbi t.ex. "World Import"
och skaffa in in utrustningen för en J-igt liten peng? Och förhoppningsvis så är progamvaran skyddad, eller...?

/BM
2009-12-11, 20:22
Grattis tjejer!

/BM

Jimmy_Ljungby
2009-12-11, 20:27
Sandra Lönn bänkade 205kg i sitt andra lyft, godkänt den här gången. Dock endast svenskt rekord då tävlingen inte hade tillräckligt hög status för WR?!?

Hon stod över sista lyftet.

Är detta något som har ändrats det senaste året? Jag minns bestämt att Magnus Önerud satte sitt världsrekord i knäböj för juniorer just på lag-sm 2007.

Hur som helst. Stort grattis till Sandra och Borlänges damer!

mini
2009-12-11, 20:27
Lind pressade just 235 (?) vilket tog SAK upp i ledning.

mini
2009-12-11, 20:31
My bad tidigare. Hirvis bommade sitt förstalyft på 275, gick om och klarade vilket NU tog Sundsvall till ledning. Sandviken tvåa, ASK trea inför sista rundan.

mini
2009-12-11, 20:39
Jag är grymt imponerad av Sandvikenlyftarna. Säkra fina lyft. De bevakar sin andraplats.

mini
2009-12-11, 20:41
Tim Mellgren fick med sig sitt tredje lyft efter två bommar vilket tog ASK upp på en andraplats.

Kalle_planka
2009-12-11, 20:41
Jag är grymt imponerad av Sandvikenlyftarna. Säkra fina lyft. De bevakar sin andraplats.


Vilka lyftare har Sandviken med idag? Vad har Roger (Fors) gjort för resultat?

O.W.
2009-12-11, 20:43
Sandra Lönn bänkade 205kg i sitt andra lyft, godkänt den här gången. Dock endast svenskt rekord då tävlingen inte hade tillräckligt hög status för WR?!?
Hon stod över sista lyftet.
Hur fan kan en lag-SM final inte ha tillräckligt hög status för WR??! *screwy*
Ytterst tråkigt för henne att inte få rekordet nu heller. Syntes ju redan på bänk-SM att formen är grotesk!!
Uppdatering då.
men Lag-SM anses inte vara en öppen tävling i den bemärkelsen att alla har möjlighet att kvala in. Därför går det inte att slå WR.

Är detta något som har ändrats det senaste året? Jag minns bestämt att Magnus Önerud satte sitt världsrekord i knäböj för juniorer just på lag-sm 2007.

Ja jag undrar hur den här regeln egentligen har tolkats och hur tolkas den i andra länder? Det väldigt märkligt att ha en sådan här regel.

mini
2009-12-11, 20:45
Vilka lyftare har Sandviken med idag? Vad har Roger (Fors) gjort för resultat?

Tommy Gelhaar 150 kg, Erik Wallin 195 kg, Roger Fors 210 kg, Stefan Flodberg 245 kg

Trapper Buzz
2009-12-11, 20:47
Min idé och tolkning är att man inte kan kräva att få slå WR på Lag-SM;
men att det kan gå om rätt domare sitter på plats.
Ett stort problem här kan möjligen vara att de behöriga domarna själva tävlar.

Synd som f-n om Sandra; men skönt må det vara att få upp 05.

Det gläder mig att jag åtminstone är på plats imorgon.

mini
2009-12-11, 20:48
Poängen för herrar:
738,5 SAK
652,3 ASK
597,5 Sandviken

Trapper Buzz
2009-12-11, 20:49
Tommy Gelhaar 150 kg, Erik Wallin 195 kg, Roger Fors 210 kg, Stefan Flodberg 245 kg

Gelhaar god för mycket mer, men haft svåra hälsoproblem.
Jo, dom är stabila typer. Ungefär som SAIK Bandy historiskt, tyvärr..

mini
2009-12-11, 20:51
Tommy Gelhaar 150 kg, Erik Wallin 195 kg, Roger Fors 210 kg, Stefan Flodberg 245 kg

Tillägg: Nicklas Karlsson 207,5 kg

Trapper Buzz
2009-12-11, 20:52
Är det redan färdiglyft, mini?

320 för Svensson i tredje hörde jag.

/BM
2009-12-11, 20:53
Bra refererat Mini!
Ladda för i morgon, och visa vilka som är "järnladys" i Sverige!

/BM

Kalle_planka
2009-12-11, 20:54
Tillägg: Nicklas Karlsson 207,5 kg

Tackar och bockar för dom uppdateringarna :)

mini
2009-12-11, 20:58
Resultat damer

Borlänge AK - 369,6 poäng
Sandra Lönn 205 kg
Anna Rosén 120 kg
Karolina Arvidsson 90 kg

Örebro KK - 232,9 poäng
Ulrika Johansson 72,5 kg
Rebecca Harjamäki 67,5 kg
Josephine Kvist 72,5

Sundbybergs TK - 182,6 poäng
Linda Samuellson 92,5 kg
Josephine Werngren 75 kg

mini
2009-12-11, 21:00
Är det redan färdiglyft, mini?

320 för Svensson i tredje hörde jag.

Svensson 320 kg
Hirvis 300 kg
Lind 245 kg
Ahlman 172,5 kg
Bylund 155 kg

Trapper Buzz
2009-12-11, 21:04
Många tack för resultaten!!

Hirvis sjuk hörde jag; och MrMac för ankar. Bra jobbat ändå av SAK.
Ahlman borde kunna sopa på med mer under andra omständigheter.
Blir tokspännande imorrn!

LadyInsane
2009-12-11, 22:07
Resultat damer

Borlänge AK - 369,6 poäng
Sandra Lönn 205 kg
Anna Rosén 120 kg
Karolina Arvidsson 90 kg

Örebro KK - 232,9 poäng
Ulrika Johansson 72,5 kg
Rebecca Harjamäki 67,5 kg
Josephine Kvist 72,5

Sundbybergs TK - 182,6 poäng
Linda Samuellson 92,5 kg
Josephine Werngren 75 kg

Våra två Sl-reserver plus Moi tävlade idag. Målet var godkända lyft och brons. Till vår förvåning dök Stk upp med två tjejer vilket gjorde att det räckte med varsitt godkänt lyft från vår sida för silver. Skönt för mig som nu kunde köra ett lyft och vila inför morgondagens sl-tävling. Jag var den enda som dubblerade så imorgon blir det jag, Miia Liimatainen och Helen Engberg (Luttis) som slåss om guldet! :)

kjell33
2009-12-11, 22:41
Lite film
bHW37tiewFg
klkxZFk5Y4E

EkarN
2009-12-12, 00:06
Önerud slog väl sitt WR på lag-SM?

the_PL_man
2009-12-12, 01:30
Sandra Lönn bänkade 205kg i sitt andra lyft, godkänt den här gången. Dock endast svenskt rekord då tävlingen inte hade tillräckligt hög status för WR?!?

Hon stod över sista lyftet.

Om jag inte minns fel så skall mästerskapen vara öppna för möjligheten till WR.
Men det finns inget i Tävlingsbestämmelser eller tävlingsregler som definierar det, utan om jag minns rätt så är det Domarkommitténs tolkning.

/the_PL_man

O.W.
2009-12-12, 09:09
Om jag inte minns fel så skall mästerskapen vara öppna för möjligheten till WR.
Men det finns inget i Tävlingsbestämmelser eller tävlingsregler som definierar det, utan om jag minns rätt så är det Domarkommitténs tolkning.

/the_PL_man

Precis. Har du tagit fram IPF:s regler?

mini
2009-12-12, 12:18
Efter böjen leder Örebro, därefter Sumpan, Borlänge och Trossö.

O.W.
2009-12-12, 12:29
Efter böjen leder Örebro, därefter Sumpan, Borlänge och Trossö.

ffs

kjell33
2009-12-12, 13:12
Anders Johansson bommade i böj så nu blir det tungt. ASK leder.

mini
2009-12-12, 14:07
Borlänge vann som väntat bänkomgången och leder nu framför stk, ökk och Trossö. Det är tight mellan de tre första lagen. Nu blir det taktik.

kjell33
2009-12-12, 14:56
Samtliga lag tog sig igenom bänken, ask leder fortfarande.

z_bumbi
2009-12-12, 15:08
Önerud slog väl sitt WR på lag-SM?

Ja

Samtliga lag tog sig igenom bänken, ask leder fortfarande.

Hur tätt är det?

Mats Loefstroem
2009-12-12, 15:13
Hejja...

MrMac
2009-12-12, 15:18
Anders Johansson bommade i böj så nu blir det tungt. ASK leder.

Oj... Hur är det möjligt? *gah!*

O.W.
2009-12-12, 15:47
STK damer kom tvåa.

130kg finsk sisu
2009-12-12, 15:56
kompletta resultat? någon?

mini
2009-12-12, 15:58
Örebros herrar leder efter första omgången mark.

ÖKKs damer vann med ca 50 poängs marginal ner till STK. Sedan Borlänge och Trossö.

Trapper Buzz
2009-12-12, 15:59
Svensson två skapliga försök på 355, klarade ingången 300.
Tror nog Mini snart lämpar in resten.
Sandra Lönn 190 kg i bänken.

mini
2009-12-12, 16:01
kompletta resultat? någon?

Förhoppningsvis hinner jag skriva in dem när det är slut.

Trapper Buzz
2009-12-12, 16:02
Lite försenat och utdraget. Som mini påpekar är det alltid lättare att skriva resultat när dom är klara. :)

mini
2009-12-12, 16:11
Inför sista är ställningen ÖKK, ASK, SAK.

mini
2009-12-12, 16:21
Thomas Högberg slog med 302,5 kg i mark svenskt rekord i sammanlagt i M2.

mini
2009-12-12, 16:30
Anders Johansson går på 400 kg i marken.

Edit: och det gick ungefär en decimeter.

kjell33
2009-12-12, 16:34
1. ÖKK
2.ASK
3. SAK

Blev tight på slutet, ask höll undan med bara 30p i kampen om silvret.

mini
2009-12-12, 16:54
Herrarnas poäng:

ÖKK - 2378,5
ASK - 2333,3
SAK - 2295,6

W.J
2009-12-12, 16:55
härligt! :) förskök på 400 i mark är galet.

mini
2009-12-12, 17:01
härligt! :) förskök på 400 i mark är galet.

Fast försöka kan ju alla göra. ;)

130kg finsk sisu
2009-12-12, 18:00
Vad lyfte Svensson?
Lyfte Jawa för sumpan?
Andra bra personliga prestationer?

mini
2009-12-12, 18:12
Stk hade inga herrar i final. De måste upp i elitserien först. Jag har packat ner datorn så mer resultat från min sida kommer inte förrän imorgon.

z_bumbi
2009-12-12, 18:14
Vad lyfte Svensson?
Lyfte Jawa för sumpan?
Andra bra personliga prestationer?

http://89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=338

http://89.221.240.240/web/contestResult.aspx?contestId=339

130kg finsk sisu
2009-12-12, 18:37
bugar

Trapper Buzz
2009-12-12, 19:39
Efter att ha sett böj och bänk (mark hanns ej) är mina intryck:

Robin Sjögren, Örebro KK, i plussen. Hans serie: 335 - 225 - 300 á totalen 860,00 klart snyggt. Särskilt i bänken excellerade han: enastående triccetryck!!

Jossan Kvist, också ÖKK, noterade ju 160 - 80 -190 á totalen 430,00

Både Sjögren och Kvist är juniorer... Även Hulda i ÖKK är fruktansvärt imponerande att se.. Skulle nästan säga att hela ÖKK-laget är grymma.

Sandra Lönn, Borlänge, 190 i bänk (och nära 200) efter att ha stänkt upp 205 igårkväll är extraordinärt.

Svensson två friska försök på 355 i bänken klart inspirerande. Johansson hade missflyt i böjen. Jörgen Ljungberg, ASK är ju djurisk som styrkelyftare. Kristoffer Öberg, Angaria County men SAK är en stabil lyftare.

Tillsist imponerades jag av de flesta dambänkare; mycket snygga prestationer, dvs lyft. :)

W.J
2009-12-12, 20:13
Fast försöka kan ju alla göra. ;)

hah jo det stämmer.
men att få lös den från marken gör inte alla ;)

kjell33
2009-12-12, 21:34
Vad lyfte Svensson?
Lyfte Jawa för sumpan?
Andra bra personliga prestationer?

Svensson 360-300-315

STK hade bara damlag.

Tonto
2009-12-12, 23:45
Så där nu kom man precis hem efter att ha börjat sin hemresa direkt efter "prisutdelningen".

Jätterolig tävling och väldigt kul att ÖKK knep båda gulden. Robin Sjögren fixade spänning i böjen(bomma första två) som Johan Preiduls fortsatte spinna på i bänken(bomma också första två) vem visste att styrkelyft kunde vara så underhållande?

Det som impa mest på mig va självklart storasyster Josephine Kvist som fick upp 190kg i marken och även Sandra Lönn som genomför 3 otroligt snygga bänkpressar på fredagen och 9 väldigt fina lyft på lördagen!

Grattis ÖKK dam/herrlag!

EkarN
2009-12-13, 01:00
Verkar ha varit en riktigt spännande och bra tävling!:)

mystic[-_-]
2009-12-13, 01:14
Grattis till ÖKK! Bra tävling av Ljungberg också kul att läsa!

Trapper Buzz
2009-12-13, 01:19
Önskar bara att puukkO kunnat säga att det var i gamla bowlinghallen, så man hade vetat direkt. :smash:

Bra kämpat, Sundsvall! Blir stärkt i några av mina tidigare uppfattningar:

A. Undertecknad ska aldrig tävla i SL men i Bp.

B. Vi måste satsa på att rekrytera ungdomen till SL, tjejer som killar!

C. Örebro är det mest kokande laget nuförtiden.

D. ASK, Borlänge, Sandviken är stenhårda klubbar. Trossö har grym ungdomverksamhet.
Hassela också; men dom var inte där på denna tävling.

E. Sundsvalls AK är lanets bästa bänkarklubb, kanske världens bästa.
Men dom kan nog bli ännu bättre. Trist med Hirvis och MrMacs ofriska status.

Sen var det roligt att se Svensson Sr för första gången sen Bergsåkerstravet 1973 eller dylikt.

Oerhört imponerande domarinsatser. Trevligt sportsmannaskap,
härliga kämpainsatser, skaplig publik. Bra tävling!!

Luttis
2009-12-13, 01:58
Stort tack till Sundsvall för ett bra arrangemang!

Det har verkligen varit en suverän helg med många snygga och imponerande lyft, supertrevligt folk och inte minst spänningen under själva tävlingarna. :thumbup:

Nikki
2009-12-13, 03:15
ÖKK rulz..
Själv vill jag tacka coacherna för vår grymma insats bakom podiet..

Måste påpeka att Robin Sjögren inte fick sin böj förrän i fjärde försöket..xD
Klovarna tog stången förtidigt i tredje så han fick ett omförsök..
Jag sa till en av de andra coacherna "Robin leker bara med oss, han kommer stänka den nu" och det gjorde han.. Sällan har man varit så glad över att ha rätt..:P

Härlig tävlingshelg, bra arrangerat av Sundsvall också..

Mapa
2009-12-13, 08:48
ökk dominerade helt enkelt lördagen :)

jag kan dock erkänna att jag va nervös inför fjärde böjen

Sverker
2009-12-13, 09:09
GRATTIS ÖKK:thumbup:


Kul att läsa hela tråden. Starkt jobbat.

Lind79
2009-12-13, 09:29
ÖKK rulz..
Själv vill jag tacka coacherna för vår grymma insats bakom podiet..

Måste påpeka att Robin Sjögren inte fick sin böj förrän i fjärde försöket..xD
Klovarna tog stången förtidigt i tredje så han fick ett omförsök..
Jag sa till en av de andra coacherna "Robin leker bara med oss, han kommer stänka den nu" och det gjorde han.. Sällan har man varit så glad över att ha rätt..:P

Härlig tävlingshelg, bra arrangerat av Sundsvall också..

Hmm...tog stången för tidigt vet jag inte om man kan säga. Alla som såg detta var helt övertygad om att han aldrig skulle ha kommit upp med denna vikt eftersom han hade en enorm brytning på ryggen. När jag säger alla, så menar jag de som jag har pratat med, inklusive domare och jury. Jag vet inte vad Robin själv tror, men man kan väl inte förvänta sig ett ärligt svar vid denna stund.

Jag tror att man borde ha en regel vid sådana här tillfällen. Säg att man som passare inte skulle ha tagit stången, vad skulle ha hänt då. Kanske ett dödsfall, eller? När ska man som passare ta stången? I bänk så har vi kommit ifrån detta med safety-racks, så det är kanske dags att fixa liknande säkerhetsutrustning i böjen.

Nu är det som det är, och jag vill avsluta med ett stort grattis till Örebro. Det är synd på Anders böj som hade resulterat i en förkrossande seger till Sundsvall även i SL.

z_bumbi
2009-12-13, 10:37
Jag tror att man borde ha en regel vid sådana här tillfällen. Säg att man som passare inte skulle ha tagit stången, vad skulle ha hänt då. Kanske ett dödsfall, eller? När ska man som passare ta stången? I bänk så har vi kommit ifrån detta med safety-racks, så det är kanske dags att fixa liknande säkerhetsutrustning i böjen.

Regeln finns redan och sen är det upp till juryn att bedöma det från fall till fall.
Racken finns iofs också redan, bänkracken funkar också i böj även om ERs egna är något klena.

Det är synd på Anders böj som hade resulterat i en förkrossande seger till Sundsvall även i SL.

Ja eller så hade Leo gjort bänk och mark eller så hade någon blivit bortdömd eller så hade tomten ställt upp och fått rudolf att göra pers.

bubbe
2009-12-13, 11:25
Regeln finns redan och sen är det upp till juryn att bedöma det från fall till fall.


Precis, det är ju inte så att det blir omförsök per automatik utan efter protest till juryn så kan dessa bifalla att passarna påverkade lyftet och ge omförsök.

Racken finns iofs också redan, bänkracken funkar också i böj även om ERs egna är något klena.


Skulle inte rekommendera någon att använda bänkracken till böj. Inte pga hållfasthet utan för att det är lätt att få händerna i kläm när oftast stora lyftare håller händerna hela vägen ut till hylsan.

LadyInsane
2009-12-13, 11:32
Efter att ha sett böj och bänk (mark hanns ej) är mina intryck:

Robin Sjögren, Örebro KK, i plussen. Hans serie: 335 - 225 - 300 á totalen 860,00 klart snyggt. Särskilt i bänken excellerade han: enastående triccetryck!!

Jossan Kvist, också ÖKK, noterade ju 160 - 80 -190 á totalen 430,00

Både Sjögren och Kvist är juniorer... Även Hulda i ÖKK är fruktansvärt imponerande att se.. Skulle nästan säga att hela ÖKK-laget är grymma.

Sandra Lönn, Borlänge, 190 i bänk (och nära 200) efter att ha stänkt upp 205 igårkväll är extraordinärt.

Svensson två friska försök på 355 i bänken klart inspirerande. Johansson hade missflyt i böjen. Jörgen Ljungberg, ASK är ju djurisk som styrkelyftare. Kristoffer Öberg, Angaria County men SAK är en stabil lyftare.

Tillsist imponerades jag av de flesta dambänkare; mycket snygga prestationer, dvs lyft. :)

Tack så mycket Trapper! :)

Hade själv lite problem med böjen och fick bara en godkänd. Kände dock som en revanch att få dra nytt svenskt juniorrekord i mark på 190kg *flex*

Så där nu kom man precis hem efter att ha börjat sin hemresa direkt efter "prisutdelningen".

Jätterolig tävling och väldigt kul att ÖKK knep båda gulden. Robin Sjögren fixade spänning i böjen(bomma första två) som Johan Preiduls fortsatte spinna på i bänken(bomma också första två) vem visste att styrkelyft kunde vara så underhållande?

Det som impa mest på mig va självklart storasyster Josephine Kvist som fick upp 190kg i marken och även Sandra Lönn som genomför 3 otroligt snygga bänkpressar på fredagen och 9 väldigt fina lyft på lördagen!

Grattis ÖKK dam/herrlag!

Tack Lillebror! *kissass*

LadyInsane
2009-12-13, 11:36
Vi är jävligt lyckliga över dubbelguldet igår!

Vi i damlaget fick inte till böjarna riktigt som vi ville men ledde trots detta inför bänken. Efter bänken ledde Borlänge, därefter låg Stk och sedan vi i ÖKK. Efter första vändan i mark verkade det dock redan vara klart vilka som skulle vinna ;):D Efter riktigt fina marklyft från oss alla tre vann vi ganska stort! :)

Nikki
2009-12-13, 12:37
Hmm...tog stången för tidigt vet jag inte om man kan säga. Alla som såg detta var helt övertygad om att han aldrig skulle ha kommit upp med denna vikt eftersom han hade en enorm brytning på ryggen. När jag säger alla, så menar jag de som jag har pratat med, inklusive domare och jury. Jag vet inte vad Robin själv tror, men man kan väl inte förvänta sig ett ärligt svar vid denna stund.

Jag tror att man borde ha en regel vid sådana här tillfällen. Säg att man som passare inte skulle ha tagit stången, vad skulle ha hänt då. Kanske ett dödsfall, eller? När ska man som passare ta stången? I bänk så har vi kommit ifrån detta med safety-racks, så det är kanske dags att fixa liknande säkerhetsutrustning i böjen.

Nu är det som det är, och jag vill avsluta med ett stort grattis till Örebro. Det är synd på Anders böj som hade resulterat i en förkrossande seger till Sundsvall även i SL.

Helt ärligt så såg jag inte lyftet så väldigt bra då jag stod i dålig vinkel.. Men som du uttrycker det så verkar det märkligt att han fick omförsök eller misstolkar jag dig? Hur kan det då komma sig att juryn var så snabba med att ge ett omförsök?
Jag tror han hade brytit upp den, men det spelar ingen roll att spekulera på just den punkten nu..

Stolpen
2009-12-13, 12:39
Vi är jävligt lyckliga över dubbelguldet igår!

Vi i damlaget fick inte till böjarna riktigt som vi ville men ledde trots detta inför bänken. Efter bänken ledde Borlänge, därefter låg Stk och sedan vi i ÖKK. Efter första vändan i mark verkade det dock redan vara klart vilka som skulle vinna ;):D Efter riktigt fina marklyft från oss alla tre vann vi ganska stort! :)

Grattis till de dubbla gulden ÖKK - det var samma prestation som vi gjorde i JSK 2007 (plus att vi då vann ALLA SL-serierna från ungdom till veteran!).
Vi gjorde dock högre poäng i herr (2529) och damfinalen (1372) 2007 än vad man vann på iår.
I år har vi haft problem med att få ihop de bästa till serieomgångarna, vi har haft tunnt på tjejsidan pga skador, uppehåll m.m.

Vi har dock haft 5 herrar som gjort mer än 500 poäng på tävlingar iår, nu har flera av våra tjejer börjat träna igen och nya är på G, vi har 28 ungdomar & juniorer som har tävlat iår så vi har en bra återväxt och vi får hoppas att vi kan vara med och kämpa om Lag-medaljerna i framtiden igen.

David-Tajik
2009-12-13, 13:01
filmer tack ;)

Mapa
2009-12-13, 13:13
Hmm...tog stången för tidigt vet jag inte om man kan säga. Alla som såg detta var helt övertygad om att han aldrig skulle ha kommit upp med denna vikt eftersom han hade en enorm brytning på ryggen. När jag säger alla, så menar jag de som jag har pratat med, inklusive domare och jury. Jag vet inte vad Robin själv tror, men man kan väl inte förvänta sig ett ärligt svar vid denna stund.

Jag tror att man borde ha en regel vid sådana här tillfällen. Säg att man som passare inte skulle ha tagit stången, vad skulle ha hänt då. Kanske ett dödsfall, eller? När ska man som passare ta stången? I bänk så har vi kommit ifrån detta med safety-racks, så det är kanske dags att fixa liknande säkerhetsutrustning i böjen.

Nu är det som det är, och jag vill avsluta med ett stort grattis till Örebro. Det är synd på Anders böj som hade resulterat i en förkrossande seger till Sundsvall även i SL.

vad jag tror spelar väl ingen roll. men jag tycker inte attt passarna ska ta stången förens jag är på väg ner. jag hade inte ens stannat av när passarna tog mig. oavsett om de är enorm brytning på ryggen eller inte.

Deceiver85
2009-12-13, 13:23
skryt skryt skryt

Vad är ens poängen med att försöka framhäva sig själva och tidigare prestationer i en tråd som just nu ägnar sig åt att hylla vinnarna? Minskar det prestationen i det faktum att ÖKK på ett år samlat ihop ett damlag och vinner Lag-SM för damer, och för andra året i rad vinner Lag-SM för herrar?

Om ni nu är så awesome, vart var ni nu i helgen? No offense, men nu blir jag nästan förbannad...

MagnusLindqvist
2009-12-13, 13:29
Vad är ens poängen med att försöka framhäva sig själva och tidigare prestationer i en tråd som just nu ägnar sig åt att hylla vinnarna? Minskar det prestationen i det faktum att ÖKK på ett år samlat ihop ett damlag och vinner Lag-SM för damer, och för andra året i rad vinner Lag-SM för herrar?

Om ni nu är så awesome, vart var ni nu i helgen? No offense, men nu blir jag nästan förbannad...

Jag håller med. Det var ett väldigt onödigt inlägg av mr. Stolphammar. *grr*

Grattis till alla som lämnade Sundsvall med bra lyft i bakfickan! :)

Tonto
2009-12-13, 13:43
Att ni ens diskuterar omlyftet. Klovarna är dommarnas förlängda armar. Dom ska inte röra stången förren en domare säger så. Nu va alla grabbarna på Robin innan en domare öppnat munnen = solklart omlyft. Visst har han en ovanlig vinkel på ryggen men vi böjer alla olika.

Stolpen "Mr. Skrytman" - vinner pris för trådens mest irrelevanta inlägg, GZ!


@David-tajik - en film på alla ökkare lär komma upp under dagen.

Stefan J
2009-12-13, 14:02
Ja eller så hade Leo gjort bänk och mark eller så hade någon blivit bortdömd eller så hade tomten ställt upp och fått rudolf att göra pers.

Hahahaha! :D

Nä men helt rätt. Vinst är vinst, vi lever inte i en om inte-värld. Grattis till guldet och alla andra till att överhuvudtaget ha kvalat in till en lag-sm final. Det är få förunnat.

envisgryn
2009-12-13, 14:10
Ja, Herr Stolphammar är ju inte så dålig på att emellanåt framhäva sig själv som en MKT duktig och alltigenom kompetent person i de flesta områden, även ryggskador, som han kan mer om än de flesta....haha

345.5 i bänk
2009-12-13, 14:17
Ja om om om hade funnits. Lite småroligt att vi i Sundsvall inte var allt för långt efter dom andra lagen trots en bom säger ju endel vilken kapacitet vi har. Men Örebro var bäst för dagen. Stort grattis.....

Zacke
2009-12-13, 14:20
Jävligt kul tävling på många sätt. Men Tråkigt att vi inte kunde leverera i herr-SL även om jag tycker att flera i Sundsvall gjorde kanontävlingar.
Sedan gjorde många lyftare bra insatser.
Robin är en jätte och stark som oxe. Såg lady I:s första marklyft som bara flög upp. Blev lite besviken nästan när hon inte gick på 200 i sista. 190 var papper. Grym marklyftare!Sen tycker jag att alla som var med och roddade med tävlingen gjort ett jättefint jobb. Klovarna räddade några tuffa situationer ex

Stefan J
2009-12-13, 15:03
Ja om om om hade funnits. Lite småroligt att vi i Sundsvall inte var allt för långt efter dom andra lagen trots en bom säger ju endel vilken kapacitet vi har. Men Örebro var bäst för dagen. Stort grattis.....

Nä er kapacitet betvivlar väl ingen. Mycket tråkigt att förlora en ganska säker guldmedalj på en utbomning. Var det djupet som strulade för Anders?

Lind79
2009-12-13, 15:05
Helt ärligt så såg jag inte lyftet så väldigt bra då jag stod i dålig vinkel.. Men som du uttrycker det så verkar det märkligt att han fick omförsök eller misstolkar jag dig? Hur kan det då komma sig att juryn var så snabba med att ge ett omförsök?
Jag tror han hade brytit upp den, men det spelar ingen roll att spekulera på just den punkten nu..

Han fick omförsök endast pga passarna tog i stången. Däremot så ansåg även juryn att han aldrig skulle ha lyft upp vikten. Sen var den inte i rörelse uppåt, utan mer en parallell rörelse på stången. Men som sagt det var inte därefter jag ville få respons, utan mera hur vi ska slippa sådana situationer i framtiden. Säkerhetsutrustning kanske?

Lind79
2009-12-13, 15:08
vad jag tror spelar väl ingen roll. men jag tycker inte attt passarna ska ta stången förens jag är på väg ner. jag hade inte ens stannat av när passarna tog mig. oavsett om de är enorm brytning på ryggen eller inte.

Eftersom du är säker på din sak så finns det säkert någon som har filmat lyftet så kan resten på kollo göra sin bedömning. Att göra bedömningar brukar vara väldigt populärt här.

Har du något förslag själv hur man som passare ska agera i ett sådant tillfälle. Att stången är på väg ner kan det ju redan vara för sent, eller ska man vänta på att domaren ska säga något, och då kan det verkligen vara för sent???

Lind79
2009-12-13, 15:13
Att ni ens diskuterar omlyftet. Klovarna är dommarnas förlängda armar. Dom ska inte röra stången förren en domare säger så. Nu va alla grabbarna på Robin innan en domare öppnat munnen = solklart omlyft. Visst har han en ovanlig vinkel på ryggen men vi böjer alla olika.

Stolpen "Mr. Skrytman" - vinner pris för trådens mest irrelevanta inlägg, GZ!


@David-tajik - en film på alla ökkare lär komma upp under dagen.

Om inte någon hade rört stången innan domaren hade sagt något så hade det nog skett flertalet dödsfall i böj under åren. När man är passare så måste man ibland agera instinktivt, men ännu en gång så vore det bättre med någon typ av säkerhetsutrustning.

Mapa
2009-12-13, 15:19
Eftersom du är säker på din sak så finns det säkert någon som har filmat lyftet så kan resten på kollo göra sin bedömning. Att göra bedömningar brukar vara väldigt populärt här.

Har du något förslag själv hur man som passare ska agera i ett sådant tillfälle. Att stången är på väg ner kan det ju redan vara för sent, eller ska man vänta på att domaren ska säga något, och då kan det verkligen vara för sent???

ja du har gjort din bedömning och juryn gjorde sin utan att tveka. :thumbup:

när jag passar så väntar jag tills lyftaren eller domaren säger åt mig att ta stången, inga svårigheter imo

Stolpen
2009-12-13, 16:07
Jag håller med. Det var ett väldigt onödigt inlägg av mr. Stolphammar. *grr*

Grattis till alla som lämnade Sundsvall med bra lyft i bakfickan! :)

Jag förklarade för dom som undrade (har fått mail om det) varför vi inte var i final i år, att då jämföra vår prestation 2007 med dagens final tycker jag faktiskt är relevant, då kanske allt som beskrivs av årets "reducerade final" får en mer sansad och nyanserd beskrivning?

Klart att det retar en del, men jag är patriont och håller i första hand på min egna klubb - vem gör inte det?

Man ska också komma ihåg att vi tog våra medaljer med EGNA LYFTARE från klubben.

Stolpen
2009-12-13, 16:08
Jag håller med. Det var ett väldigt onödigt inlägg av mr. Stolphammar. *grr*

Grattis till alla som lämnade Sundsvall med bra lyft i bakfickan! :)

Jag förklarade för dom som undrade (har fått mail om det) varför vi inte var i final i år, att då jämföra vår prestation 2007 med dagens final tycker jag faktiskt är relevant, då kanske allt som beskrivs av årets "nedbantade final" får en mer sansad och nyanserd beskrivning?

Klart att det retar en del, men jag är patriont och håller i första hand på min egna klubb - vem gör inte det?

Man ska också komma ihåg att vi tog våra medaljer med EGNA LYFTARE från klubben.

Stolpen
2009-12-13, 16:12
Ja, Herr Stolphammar är ju inte så dålig på att emellanåt framhäva sig själv som en MKT duktig och alltigenom kompetent person i de flesta områden, även ryggskador, som han kan mer om än de flesta....haha

Här har du helt fel, det var inte JAG som lyfte ihop Lag-medaljerna åt JSK 2007, försök uttryck dej pedagogiskt rätt om du nu ska peta ur dej något!

Stefan J
2009-12-13, 16:28
Mjaaauuuuu! Catfight, catfight! :devil:

envisgryn
2009-12-13, 16:47
Ha ha ha mjauuuuuuuuuuuuu, scratch scratch, klös

Jag syftade INTE på lagmedaljerna-07 heller, vad får dig att tro det ?
Pedagogik är inte något som överhuvudtaget hör hit, möjligen retorik. Men det vet du nog mer om än de allra flesta oxå :-)

MagnusLindqvist
2009-12-13, 17:44
Klart att det retar en del, men jag är patriont och håller i första hand på min egna klubb - vem gör inte det?

Att hålla på klubben är ju helt OK. Men att på ett smådrygt och självgott sätt framhäva sig själv och sin klubb är ju inte snyggt.


Man ska också komma ihåg att vi tog våra medaljer med EGNA LYFTARE från klubben.

Hur menar du här? Har någon annan klubb köpt i hop sitt lag eller vad?

Hirvis
2009-12-13, 17:51
Regeln finns redan och sen är det upp till juryn att bedöma det från fall till fall.
Racken finns iofs också redan, bänkracken funkar också i böj även om ERs egna är något klena.



Ja eller så hade Leo gjort bänk och mark eller så hade någon blivit bortdömd eller så hade tomten ställt upp och fått rudolf att göra pers.

Ja, eller så kanske det faktiskt var så att Leo gick för fullt i både bänk och mark i SL-tävlingen oavsett vad det står i databasen. Jag var ju trots allt på plats och borde veta. Såg dock inte till vare sig tomten eller rudolf.:D

Fantomen
2009-12-13, 17:57
Ja eller så hade Leo gjort bänk och mark eller så hade någon blivit bortdömd eller så hade tomten ställt upp och fått rudolf att göra pers.

En del kommentarer är ju bara så onödiga och tramsiga..Jag tror mycket väl du förstod vad Lindh ville säga. Det är väl relativt uppenbart att Sundsvall hade den högsta kapaciteten av lagen i finalen. Dock gäller det även att förvalta lyften man har och undvika misstag och på det planet lyckades Örebro bäst och vann således rättvist. Dessutom för andra året i rad. Skulle dock tro att sviten tar slut där. Vågar redan nu satsa en ganska stor peng på att det blir Göteborgs SK som tar hem den största bucklan nästa år!

Den som lever får se....

mini
2009-12-13, 17:57
Ja, eller så kanske det faktiskt var så att Leo gick för fullt i både bänk och mark i SL-tävlingen oavsett vad det står i databasen. Jag var ju trots allt på plats och borde veta. Såg dock inte till vare sig tomten eller rudolf.:D

Hm, nu måste någon liten nisse rättat till i databasen också. ;)

Hirvis
2009-12-13, 18:00
ja du har gjort din bedömning och juryn gjorde sin utan att tveka. :thumbup:

när jag passar så väntar jag tills lyftaren eller domaren säger åt mig att ta stången, inga svårigheter imo

Så om en lyftare tappar stången mot ansiktet i bänkpress och du står och passar på sidan så väntar du alltså tills domaren säger åt dig att ingripa?
Tur att du inte passar på våra tävlingar.

Hirvis
2009-12-13, 18:05
En del kommentarer är ju bara så onödiga och tramsiga..Jag tror mycket väl du förstod vad Lindh ville säga. Det är väl relativt uppenbart att Sundsvall hade den högsta kapaciteten av lagen i finalen. Dock gäller det även att förvalta lyften man har och undvika misstag och på det planet lyckades Örebro bäst och vann således rättvist. Dessutom för andra året i rad. Skulle dock tro att sviten tar slut där. Vågar redan nu satsa en ganska stor peng på att det blir Göteborgs SK som tar hem den största bucklan nästa år!
Den som lever får se....


Nja, det där skulle jag inte sätta några pengar på även om jag misstänker att det är en synnerligen talangfull junior som skrivit på för GSK...:D

Det dyker nämligen upp ett mycket känt lyftarnamn i Sundsvalls AK nästa år också som har en oerhört imponerande meritlista.

Fast det gäller ju så klart att komma igenom tävlingen också.

mini
2009-12-13, 18:10
Det dyker nämligen upp ett mycket känt lyftarnamn i Sundsvalls AK nästa år också som har en oerhört imponerande meritlista.


Utlandsvärvning på G?

Hirvis
2009-12-13, 18:11
Att hålla på klubben är ju helt OK. Men att på ett smådrygt och självgott sätt framhäva sig själv och sin klubb är ju inte snyggt.




Hur menar du här? Har någon annan klubb köpt i hop sitt lag eller vad?

Han menar nog att Stefan Huldén knappast kan anses som en av Örebros egna lyftare och han får ju de facto betalt för att lyfta för klubben. Det är iofs inget fel med det, men skulle man tävla med enbart egna produkter så skulle Örebro inte ha vunnit särskilt många lag-SM de senaste 10 åren.

Hirvis
2009-12-13, 18:12
Utlandsvärvning på G?


Ja, det har ju din klubbkompis sett till.*gah!*

z_bumbi
2009-12-13, 18:41
Ja, eller så kanske det faktiskt var så att Leo gick för fullt i både bänk och mark i SL-tävlingen oavsett vad det står i databasen. Jag var ju trots allt på plats och borde veta. Såg dock inte till vare sig tomten eller rudolf.:D

Då är jag med men det förändrar ju inte läget dvs att anledningen till att ett lag vinner är att alla presterar då och nu. Hela tjusningen med lagfinalen bygger på det och avvägningen mellan att få ut mest vikt och att göra säkra lyft blir så mycket viktigare.
Jag var förvånad över hela det inlägget jag kommenterade så tomten kom med av bara farten.

Deceiver85
2009-12-13, 18:57
Jag förklarade för dom som undrade (har fått mail om det) varför vi inte var i final i år, att då jämföra vår prestation 2007 med dagens final tycker jag faktiskt är relevant, då kanske allt som beskrivs av årets "nedbantade final" får en mer sansad och nyanserd beskrivning?

...

Man ska också komma ihåg att vi tog våra medaljer med EGNA LYFTARE från klubben.

Lägg ner det där med att ÖKK inte kör med egna lyftare, särskilt i år då det var endast Stefan Huldén (på herr sidan) och Miia Liimatainen (på damsidan) som inte är från Örebro som lyfte för oss. Rekrytering till och från andra klubbar SKER HELA TIDEN INOM ALLA SPORTER! Det ska väl knappast vara slumpen att råka födas i rätt stad som gör att man ska få tävla i de högsta divisionerna i olika sporter? Eller tycker Stolpen att man endast ska få tävla för en klubb om man har bott i samma stad i hela sitt liv?

Jag förstår om Stolpen är bitter över att inte ens ha fått sitt lag till final i år, särskilt efter förra årets utbomningsfiasko, men att dra upp gammalt skit som "ÖKK har inga inhemska lyftare-yada-yada" och så vidare är faktiskt under all värdighet och EJ RELEVANT för årets Lag-SM.

*gah!*

P.S Hirvis påpekade även att Huldén får ersättning för att lyfta för ÖKK, men tillhör inte det det förgångna och inte några gigantiska summor heller? Det är nog knappast en minimal ersättning som gör att Hulda tävlar för ÖKK och har gjort så i många år nu.

Stolpen
2009-12-13, 18:58
Han menar nog att Stefan Huldén knappast kan anses som en av Örebros egna lyftare och han får ju de facto betalt för att lyfta för klubben. Det är iofs inget fel med det, men skulle man tävla med enbart egna produkter så skulle Örebro inte ha vunnit särskilt många lag-SM de senaste 10 åren.

Exakt vad jag menar Hirvis! Före Hulda hade man Jörgen och bröderna Berglund, Salmela mfl, inget fel att ha lyftare från andra klubbar men jag tycker ändå att prestationen är värd lite extra om lyftarna ursprungligen kommer från den egna klubben.

Deceiver85
2009-12-13, 19:01
jag tycker ändå att prestationen är värd lite extra om lyftarna ursprungligen kommer från den egna klubben.

Säg det till samtliga fotbollsklubbar på elitnivå, både i Sverige och utomlands...

bubbe
2009-12-13, 19:03
Exakt vad jag menar Hirvis! Före Hulda hade man Jörgen och bröderna Berglund, Salmela mfl, inget fel att ha lyftare från andra klubbar men jag tycker ändå att prestationen är värd lite extra om lyftarna ursprungligen kommer från den egna klubben.

Möjligtvis kan det vara lite extra för den egna orten, se här vilken lyftare vi har fostrat och vad bra han blev. Men i sak så spelar det faktiskt ingen roll. Rimliga byten av klubb och köp av lyftare borde snarare gynna sportens utveckling.

Fantomen
2009-12-13, 19:10
Säg det till samtliga fotbollsklubbar på elitnivå, både i Sverige och utomlands...

Det är många som är av den åsikten i fotbollsvärlden. Och visst kan jag hålla med om att det är större när Barca vinner championsleuge där faktiskt en del spelare som kommer från egna ungdomsledet, gentemot om ett riktigt ihopköparlag som Chealea, Real Madrid eller Manchester City gör det...Därmed inte sagt att det är fel att köpa spelare eller värva lyftare, det är en del av sporten. Dock kan man diskutera vilken prestation som är mest imponerade och inget fel med det. Vi är inne i en tid där det är väldigt populärt att lista och ranka allt möjligt som finns och sker...

Stolpen
2009-12-13, 19:10
Att hålla på klubben är ju helt OK. Men att på ett smådrygt och självgott sätt framhäva sig själv och sin klubb är ju inte snyggt.

Som ordförande i en JSK är det min uppgift att ta ansvar för klubben i såväl medgång som motgång, att förklara och försvara och att ta ställning för klubben när så krävs. Att framhäva klubbens positiva utveckling och att se framtidsmöjligheter, men även att förklara varför det ibland inte går så bra. Att detta sen tolkas som skryt är ju naturligt, speciellt av dom som själva aldrig behöver ta ställning eller ansvar för mer än sig själva.


Hur menar du här? Har någon annan klubb köpt i hop sitt lag eller vad?

1. Värdet av att vinna ett Lag-SM guld är oföränderligt dvs ett GULD är alltid ett guld

2. Sättat att vinna ett Lag-SM kan vara föränderligt dvs konkurens, utbomningar m.m. kan göra det lättare eller svårare att vinna, och därmed kan prestationen vara olika år från år.

3. Jag tycker tex att det är lite extra bonus att vinna ett Lag-SM Guld om ALLA lyftarna i lagen kommer från den egna klubben ursprungligen, därmed inte sagt att man inte ska få byta klubb.

Tonto
2009-12-13, 19:11
Robin Sjögrens tredje böj som han fick göra om kommer under kvällen att läggas upp i den här tråden, håll utkik!

Nikki
2009-12-13, 19:12
Robin Sjögrens tredje böj som han fick göra om kommer under kvällen att läggas upp i den här tråden, håll utkik!

Ser fram emot det..*flex*

Stolpen
2009-12-13, 19:13
Säg det till samtliga fotbollsklubbar på elitnivå, både i Sverige och utomlands...

Spelar vi inom SL i samma division ekonomiskt som proffsklubbar inom fotboll-ishockey? Skulle inte tro det! Använd relevanta jämförelser.

Stefan J
2009-12-13, 19:20
SL och bänkpress är till skillnad från fotboll en individuell sport och inte en lagidrott. Lagfinaler är väl mer tänkt som en lyftarfest i god anda för de klubbar som utmärkt sig extra än ett blodigt allvar där dispyter uppstår :) Seså gott folk, ordning!