handdator

Visa fullständig version : Märkligt elfel efter kortslutning..


PowPow
2009-11-14, 14:03
Förnågra dagar sedan råkade jag dra en kniv genom en kabel som gick till laddaren till min skruvdragare. Det blixtrade till lite, knivens ägg smälte på ett pytteställe och jordfelsbrytaren slog in.

Jag kopplade ur laddaren och slog på jordfelsbrytaren igen, och allt verkade fungera som det skulle. Fast nu när jag testade spisen så är den tokkonstig.

Endast de stora plattorna tycks fungera. De små plattorna styr istället fläkten och lampan i fläkten. De sitter inte ens på samma säkring. Spis är ju 3-fas som sitter på 3 säkringar, och lampan och fläkt sitter på en annan. Lampan och fläkt fungerar inte om jag inte sätter på spisen, och de fungerar bara så starkt som jag satt på spisen (1:an ger svagt ljus och svag fläkt, 6:an ger starkt ljus och stark fläkt.

Spisen tycks fungera som den ska.

Vad ska jag göra? Låter det som om det är fel på själva säkringsskåpet (automatsäkringar) eller kan det vara ett elfel någon annan stans?

Det faktum att spisen påverkar lampan (som sitter på en annan säkring) borde väl tyda på att säkringsskåpet har ballat ur?

PowPow
2009-11-14, 14:14
När jag skriver "spisen tycks fungera som den ska" så menar jag ugnen.

hahavaffan
2009-11-14, 14:42
Haha, fan vad drygt fel.

PowPow
2009-11-14, 14:48
Haha. Googlade runt lite. Hittade en liknande tråd på flashback (fast där kunde killen inte ringa vaktmästaren eftersom han hade massa plantor vid elskåpet, haha). Men någon sa att huvudsäkringen kunde gått.

Ringde vaktis, han bytte huvudsäkring för 3-fasen i källaren och kaboom, allt funkar. :)

hahavaffan
2009-11-14, 14:54
Gött mews!

Nitrometan
2009-11-14, 14:56
Ringde vaktis, han bytte huvudsäkring för 3-fasen i källaren och kaboom, allt funkar. :)

Kaboom!

Vad bra!

Ape3
2009-11-14, 15:39
Det där fattar inte jag. Råkade ut för liknande fel. Kokade ägg och vatten stänkte ner på plattornas vred vilket innebar kortslutning i spisen. Jordfelsbrytaren tog det men spisen funkade ändå inte och lampan i vardagsrummet slutade fungera. Kökets lampa fungerar, spisfläktens lampa fungerar.

Ringer fastighetsägaren som byter huvudsäkring i källaren och allt fungerar. Frågan är ju hur i hela friden har de kopplat då vissa saker inte fungerar? Eller har de flera huvudsäkringar till samma lägenhet?

Magnus N
2009-11-14, 15:43
Det där fattar inte jag. Råkade ut för liknande fel. Kokade ägg och vatten stänkte ner på plattornas vred vilket innebar kortslutning i spisen. Jordfelsbrytaren tog det men spisen funkade ändå inte och lampan i vardagsrummet slutade fungera. Kökets lampa fungerar, spisfläktens lampa fungerar.

Ringer fastighetsägaren som byter huvudsäkring i källaren och allt fungerar. Frågan är ju hur i hela friden har de kopplat då vissa saker inte fungerar? Eller har de flera huvudsäkringar till samma lägenhet?


De har 3 huvudsäkringar till varje lägenhet, 3 faser som kommer in till ditt proppskåp. Om en av huvudsäkringarna smäller har du bara 2 faser kvar att hämta ström ifrån och beroende på hur säkringarna ligger i ditt skåp kommer en del att inte fungera medans de andra är som vanligt, kan alltså lampan i köket fortfarande lysa medans vägguttagen ej fungerar i samma rum etc.

PowPow
2009-11-14, 16:44
De har 3 huvudsäkringar till varje lägenhet, 3 faser som kommer in till ditt proppskåp. Om en av huvudsäkringarna smäller har du bara 2 faser kvar att hämta ström ifrån och beroende på hur säkringarna ligger i ditt skåp kommer en del att inte fungera medans de andra är som vanligt, kan alltså lampan i köket fortfarande lysa medans vägguttagen ej fungerar i samma rum etc.

Har du någon förklaring på hur min spis helt plötsligt kunde bli dimmer till min fläkt-lampa?

Pontus
2009-11-14, 17:43
Här har du en förklaring som kanske duger:

http://www.byggahus.se/forum/el/125317-stroemmen-tar-bakvaegen-efter-att-huvudsaekring-gatt-foerklaring.html

PowPow
2009-11-14, 17:50
Här har du en förklaring som kanske duger:

http://www.byggahus.se/forum/el/125317-stroemmen-tar-bakvaegen-efter-att-huvudsaekring-gatt-foerklaring.html

Haha, ändå ball. Givet partytrick!

Litecore
2009-11-18, 03:24
och vad lär vi oss av detta? tälj inte på kablar till elektrisk apparatur som fortfarande är inkopplade i vägguttaget ^^

Scratch89
2009-11-18, 08:24
Dra på alla strömtuggande apparater du har så att ytterligare en säkring går, så kanske du får en magnetisk tidsmaskin till spis.

PowPow
2009-11-18, 08:34
och vad lär vi oss av detta? tälj inte på kablar till elektrisk apparatur som fortfarande är inkopplade i vägguttaget ^^

Haha, och det säger du nu!

RavenFrost
2009-11-18, 10:12
Var med om något liknande för längesedan. Var tvungen att ha på spisen för att lampan och tvn i vardagsrummet skulle fungera :) Och då var det ändå en elektriker som hade varit och grejat innan och orsakat felet!