handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning och aningen instabilt knä?


Erik__
2009-11-13, 20:31
Jag har funderingar på att börja träna thaiboxning på något nybörjarvis efter jul.

Dock har jag ett lite slappt korsband i ena knät, vet inte riktigt hur rörelsemönster och liknande ser ut. Kan utan problem spela fotboll badminton osv..

skulle knät ställa till problem för mig tror ni?

Black Star Abyss
2009-11-13, 20:46
Jag har funderingar på att börja träna thaiboxning på något nybörjarvis efter jul.

Dock har jag ett lite slappt korsband i ena knät, vet inte riktigt hur rörelsemönster och liknande ser ut. Kan utan problem spela fotboll badminton osv..

skulle knät ställa till problem för mig tror ni?

Jag har tränat thaiboxning i två år och sett två klubbkamrater få sluta HELT pga svåra knäskador på träningen. Jag rekommenderar att du försöker stärka knät något innan du börjar. Det behöver inte gå fel, men det kan mycket lätt göra det. Thaiboxning kräver inte mycket styrka, men det kräver att kroppen är hel. Har man problem med axlar, knän osv. så kan det fort bli värre.

Erik__
2009-11-13, 21:14
Jag har tränat thaiboxning i två år och sett två klubbkamrater få sluta HELT pga svåra knäskador på träningen. Jag rekommenderar att du försöker stärka knät något innan du börjar. Det behöver inte gå fel, men det kan mycket lätt göra det. Thaiboxning kräver inte mycket styrka, men det kräver att kroppen är hel. Har man problem med axlar, knän osv. så kan det fort bli värre.

Ajfan det lät inte kul, jo jag tränar väldigt mycket för att hålla knät funktionsdugligt. Har dock en risig axel också.. helvete

Peter.B
2009-11-13, 21:50
Du kan inte veta utan att prova. Om du vågar ta risken förstås. Jag tror inte thai ska vara "värre" för knät än någon annan sport med mycket rörelse.

mattilainen
2009-11-13, 22:24
tycker ud ska testa på och så berätta för tränarna, dom får helt enkelt ta det lugnt med lowkicks. Går ofta att ordna, som du säger på nybörjarvis så kommer du inte gå några tunga matcher den närmaste tiden så jag tror inte det behöver bli några problem. Om du kan träna med ditt knä vill säga.. Testa på och se.

bear.flowertwig
2009-11-14, 19:08
Har ett knä som inte är helt 100. Lätt instabilt i sidled men aldrig haft något problem med thaiboxning och då äääälskar jag låga sparkar *cupid*

Testa!

p.s. Tae kwon do och luftsparkar däremot... :rolleyes:

Martin Löwgren
2009-11-14, 19:29
Satsa på att stabilsera upp knät istället om du vill kunna fungera på det lite längre perspektivet.

Honken
2009-11-14, 19:52
Jag skadade själv knäet (spricka) när jag tränade thaiboxning, dock så var detta under sparring. Känner många med skador från thaiboxningen, men de är nästan alltid skador som uppstått under sparring eller matcher.

Erik__
2009-11-14, 19:55
Satsa på att stabilsera upp knät istället om du vill kunna fungera på det lite längre perspektivet.

Jag går hos en sjukgymnast just nu faktiskt, är 5veckor in i min 6år-efter-knäoperation-känns-det-som-att-jag-borde-fixa-knästabillitet-av guds-nåde-PROGRAM. Ska dit om 2v och ta det till nästa nivå om det går lika snabbt framåt som nu.

Rahf
2009-11-14, 21:54
Det är inte så mycket rörelser och förflyttningar, som det är regelrätta smällar som är missriktade. Det kan lätt hända att en hetsporre drämmer iväg en benspark och träffar knät istället för låret.

Här är en fråga: Vilket knä är skadad och är du höger- eller vänsterhänt? Vilken arm kastar du med och vilket ben sparkar du boll med s.a.s.?

Erik__
2009-11-15, 02:36
Det är inte så mycket rörelser och förflyttningar, som det är regelrätta smällar som är missriktade. Det kan lätt hända att en hetsporre drämmer iväg en benspark och träffar knät istället för låret.

Här är en fråga: Vilket knä är skadad och är du höger- eller vänsterhänt? Vilken arm kastar du med och vilket ben sparkar du boll med s.a.s.?

Vänster knä som är skadat, är annars enormt högerdominant oavsett vad det gäller.

logo
2011-02-20, 20:11
Här är några tips som hjälpt mig.
Skaffa 'kinesiology tape' för att stabilisera ditt knä under träning och i vardagen.
Köp en 'foam roller' för att underhålla dina muskler i benen så de inte stelnar till.

Ett annat tips är att under din rehab, kontakta TCM (Traditional Chinese Medicine) och be dom att hjälpa dig stärka dina ligament osv.

Men som sagt, Kinesio Tejp är riktigt bra för att undvika onödiga slitage.

Bibliotekarien
2011-02-20, 21:45
Jag har en bekant som vars knäskål flög åt pipan under muay thai-träning. Inget vildare än att han övade vanliga pushkicks i luften. Pang! så blev det inte mer thai för honom. Nu var kanske hans knä ovanligt instabilt, men poängen med mitt inlägg är - var försiktig om du har känsliga knän, de är ett helsike att fixa sen de väl har pajat.


Ett annat tips är att under din rehab, kontakta TCM (Traditional Chinese Medicine) och be dom att hjälpa dig stärka dina ligament osv.

TCM? Jo, om man vill betala dyra pengar för placebo. Jag skulle nog istället rekommendera stärkande övningar istället.

kaer
2011-02-23, 09:21
Ajfan det lät inte kul, jo jag tränar väldigt mycket för att hålla knät funktionsdugligt. Har dock en risig axel också.. helvete

'Risig axel' kan ju visserligen vara precis vad som helst. Men jag har problem med en axel och har klartecken ifrån min kiropraktor att köra thai igen.
Gör rätt ont når jag kör vänsterjabbar, men så länge smärtan inte sitter i någon längre tid efter passet är det ok.

Hurtbulle
2011-02-23, 10:22
Min spontana tanke är att om du klarar att spela badminton så håller nog knäet för thaiboxning (underförstått kan ingen av oss på forumet veta eftersom informationen är bristande). Är du nybörjare sparras du vanligtvis inte.

Har en kompis som saknar främre korsband i ena knät och han har svårt att köra thai, med tanke på vridmomenten som blir när man sparkar. Men testa och känn efter. Styrketräna, som folk tidigare nämnt, för att skapa styrka och stabilitet i kroppen i allmänhet och knäna i synnerhet.

suedish
2011-02-23, 11:10
Har en kompis som saknar främre korsband i ena knät och han har svårt att köra thai, med tanke på vridmomenten som blir när man sparkar. Men testa och känn efter.

Precis det jag tänkte skriva, känns lite riskabelt med just det, när man vrider runt. Men värt att prova på lite lätt såklart fast vara försiktig.

hugok
2017-06-03, 07:52
Lånar tråden fast för klassisk boxning istället. Saknar främre korsband på höger knä, har i nästan ett år tränat på säck och senaste halvåret även sparrats lätt med en vän som känner mig och min skada. Vi har snackat om att båda två börja på klubb för att utvecklas mer.

1. Är vanlig träning utan parring inget värre än att säckträna som jag gjort utan problem?

2. Sparring, räcker det att jag är medveten om skadan och tar det lugnare eller kan någon hetsig tonårsspeta göra livet surt för mig och sabba mitt knä? Är inga yttre påfrestningar i klassisk boxning som i kick och Thai, men kanske finns andra risker?

Skadan är för övrigt nästan tre år gammal och jag har rehabat bra, kan träna styrkelyft obehindrat men rivit upp det en gång när jag tränade Krav Maga.

hugok
2017-06-03, 08:11
Lånar tråden fast för klassisk boxning istället. Saknar främre korsband på höger knä, har i nästan ett år tränat på säck och senaste halvåret även sparrats lätt med en vän som känner mig och min skada. Vi har snackat om att båda två börja på klubb för att utvecklas mer.

1. Är vanlig träning utan parring inget värre än att säckträna som jag gjort utan problem?

2. Sparring, räcker det att jag är medveten om skadan och tar det lugnare eller kan någon hetsig tonårsspeta göra livet surt för mig och sabba mitt knä? Är inga yttre påfrestningar i klassisk boxning som i kick och Thai, men kanske finns andra risker?

Skadan är för övrigt nästan tre år gammal och jag har rehabat bra, kan träna styrkelyft obehindrat men rivit upp det en gång när jag tränade Krav Maga.

Har för övrigt inte opererat knät.

forslund
2017-06-03, 20:13
Det är ju såklart svårt att svara på utan att känna dig. Du behöver kvickt fotarbete i boxning och där vet du bäst själv hur du fungerar.
Men du kan inte jämföra boxning på säck mot the real deal.

Du har alltid risken att någon du möter i sparring inte kan sköta sig. Senast idaf fick jag näsan inslagen (nåja) av en vuxen man som gick på alldeles för hårt mot vad som var sagt.