handdator

Visa fullständig version : Ostkakans dag (14/11)!


Grenen
2009-11-13, 08:48
Imorgon (14/11) är det ostkakans dag, därför bör alla som har sinnet i behåll baka ostkaka ikväll så man kan avnjuta denna underbara skapelse till frukosten imorgon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ostkaka

Mitt recept, fulländat enl mig.

3 ägg
400g cottage cheese (Lidls grynost)
150g kvarg (Milbona)
3dl minimjölk
0,5dl sötningsmedel, strö
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl mjöl

175 grader i 45 min

Ätes med fördel kall, tillsammans med vaniljkesella.

http://img692.imageshack.us/img692/3499/ostkaka01.th.jpg (http://img692.imageshack.us/i/ostkaka01.jpg/)

Posta era recept här så vi kan få tips och testa lite olika variationer (finns flera utspridda i matbild-tråden). Andreaz, väntar fortfarande på din variant.

pazzion
2009-11-13, 09:16
grymt, tack för den, imorrn blir det fanimej ostkaka!:cheers:
Tyvärr har jag inget eget recept att bidra med, brukar köpa min färdig. Dock ska jag pröva din imorrn, TS, för det verkar ju grymt att göra sin egen!

1684_
2009-11-13, 10:16
köpa fädig, har inte ens råd med 250g keso. Fattig men har en fördinges i kylskåpet :D:D mmmh, med saftsoppa och blåbär och lite kanel <3

mikaelj
2009-11-13, 10:19
Hurra!

Jag hade planerat in att äta ostkaka imorgon utan att ens veta det. Perfekt, imorgon blir det bara ostkaka till mat hela dagen!

mikaelj
2009-11-13, 10:22
Ostkaka

500g sköljd keso
4 ägg
2 dl malda mandlar
(bitermandelolja + ev. sötning för efterrättsvarianten)

20 minuter 175C varmluftsugn.

Mumsas som huvudrätt med smält ost & sriracha, eller som efterrätt med creme fraiche & sylt.

(efterhandskorrigering: lite mer vätska, ev mindre malen mandel, och längre tid i ugn är nog en bra idé)

Lellan
2009-11-13, 10:53
Bara jag som tycker om ostkakan gör sig bäst med bara mjölk?

Jag är allmänt galen i bär, så brukar ofta ha det till (hallon är bäst), men har kommit på att det (iaf om man är lat och köper färdig) blir sååå mkt godare bara ljummen naturell ostkaka i fet mjölk... *cupid* Det tar fram ostkakans smaker så att den sas smakar "mer" konstigt nog..

isterbuk
2009-11-13, 12:52
Ostkaka + Vaniljglass och kanel, ska testa göra en hemmagjord kaka idag tänkte jag får bli något i stil med ovanstående recept.

Alone_in_the_dark
2009-11-13, 13:00
Bara jag som tycker om ostkakan gör sig bäst med bara mjölk?

Jag är allmänt galen i bär, så brukar ofta ha det till (hallon är bäst), men har kommit på att det (iaf om man är lat och köper färdig) blir sååå mkt godare bara ljummen naturell ostkaka i fet mjölk... *cupid* Det tar fram ostkakans smaker så att den sas smakar "mer" konstigt nog..

Du borde prova kalvdans, 3 tim slit 20 min njutning :)

Cohen
2009-11-13, 14:16
Ostkaka

500g sköljd keso
4 ägg
2 dl malda mandlar
(bitermandelolja + ev. sötning för efterrättsvarianten)

20 minuter 175C varmluftsugn.

Mumsas som huvudrätt med smält ost & sriracha, eller som efterrätt med creme fraiche & sylt.

(efterhandskorrigering: lite mer vätska, ev mindre malen mandel, och längre tid i ugn är nog en bra idé)

Det där lär speciellt, minst sagt. Kanske något att testa den dag man känner sig äventyrslysten. :)

Själv tycker jag ostkaka gör sig bäst på egen hand med en klick sylt, gärna av det lite sötare slaget. Hiramsylt är optimalt. Är det den tiden på året är det ju inte heller fel med en näve färska bär vid sidan. Mjölk och grädde tycker jag mest geggar till det hela.

För er som inte känner för att laga egen ostkaka men fortfarande vill ha något lite roligare än Frödinge kan jag rekomendera ett besök på ICA i NKs källare. Där brukar det finnas ostkaka från Väddö som är riktigt god, den bästa jag smakat. Är visserligen lite dyrare, men det tycker jag man kan kosta på sig. Finns i ostdisken.

mikaelj
2009-11-13, 14:42
Det där lär speciellt, minst sagt. Kanske något att testa den dag man känner sig äventyrslysten. :)

Skippa sötningen bara. Blir lite som ugnspannkaka, och där kan man ju ha fläsk till/på. Så det passar alldeles utmärkt!

För er som inte känner för att laga egen ostkaka men fortfarande vill ha något lite roligare än Frödinge kan jag rekomendera ett besök på ICA i NKs källare. Där brukar det finnas ostkaka från Väddö som är riktigt god, den bästa jag smakat. Är visserligen lite dyrare, men det tycker jag man kan kosta på sig. Finns i ostdisken.

... eller äggost. Mmm. Finns också att köpa färdigt i en del affärer, men troligtvis bara här på bästkusten.

Tunroth
2009-11-13, 14:55
JAMBA ! Tack för påminnelsen!

Jag föreslår nog min ostkaka med "riktig" smak, dvs med mandel

Och eftersom att jag är ensam om att äta denna sortens kost i familjen (plus att jag är ensamhemma halva dagen ) så blir hela kakan enbart åt mig, höhöhö, blir nog 2 ggr då ;)

Ska nog testa hälften av vart, en med mandel och en utan mande.
Den som blir godast - den ska jag fortsätta att göra!

MUMS MUMS MUMS!*popcorn*

Scratch89
2009-11-13, 16:26
Ostkaka

500g sköljd keso
4 ägg
2 dl malda mandlar
(bitermandelolja + ev. sötning för efterrättsvarianten)

20 minuter 175C varmluftsugn.

Mumsas som huvudrätt med smält ost & sriracha, eller som efterrätt med creme fraiche & sylt.

(efterhandskorrigering: lite mer vätska, ev mindre malen mandel, och längre tid i ugn är nog en bra idé)

Jösses vad gott! *drool*

mikaelj
2009-11-13, 21:15
Jösses vad gott! *drool*

Yay! Provade du nu?

Tunroth
2009-11-13, 21:17
Yay! Provade du nu?

Men hallå eller, men får ju inte tjuvstarta!!!!!!! ;)

Trapper Buzz
2009-11-13, 21:18
Ica generellt rabatterar ostkaka nu veckan ut, passa på!!
Oftast billigare om man har Ica-kort.

Baboom
2009-11-13, 22:28
En annan har redan bakat för morgondagen!

machine gun
2009-11-13, 22:40
Vilken tur att jag shoppade en ostkaka idag då! :D Tänkte äta den imorgon efter träningen (fast en liten bit åkte ner redan idag).

Hembakad är såklart godare, men ont om tid och jag tycker även om den färdigköpta, så det fungerar utmärkt som alternativ.

Grenen
2009-11-14, 08:09
Nypressat kaffe och första biten ostkaka.. njutbart.

MrBurner
2009-11-14, 09:47
Tips på bra tillbehör* för att göra ostkaka så gott som möjligt på dess stora dag?

*Att ha på.

Kurash
2009-11-14, 10:34
Tips på bra tillbehör* för att göra ostkaka så gott som möjligt på dess stora dag?

*Att ha på.

Hjortronsylt och vispad grädde.

Grenen
2009-11-14, 11:11
Vaniljkesella tycker jag passar fint till, eller bär. Hjortron passar väldigt bra till.

Benpass avklarat, så nu avnjuter jag andra laddningen ostkaka för dagen.

bigtraps
2009-11-14, 11:14
Hälsinge ostkaka är riktig ostkaka:)

mikaelj
2009-11-14, 11:24
Nytt försök.

* 120g mandel (2 dl hel mandel): 30p, 62f, 5kh
* 230g ägg (4 XL): 30p, 24f, 3kh
* 500g keso, sköljd: 60p, 5f, 10kh
* 2 dl 3% mjölk: 7p, 6f, 10kh
* bittermandelextrakt, sötningspulver

Totalt 120 gram protein, 97 gram fett, 28 gram kolhydrater, ~1500 kcal.

1. Mal mandlar, häll över i skål.
2. Skölj keson i sil. Häll över i mixern ihop med mjölken, bittermandelextrakt och sötningspulver. Mixas slät.
3. Kesoblandningen över till skålen.
4. Rör ner äggen.
5. Häll över i smörad ugnsfast form. 40 minuter, 150 grader (varmluftsugn, något högre annars).

Luktar alldeles ljuvligt!

pazzion
2009-11-14, 11:28
Nytt försök.

* 120g mandel (2 dl hel mandel): 30p, 62f, 5kh
* 230g ägg (4 XL): 30p, 24f, 3kh
* 500g keso, sköljd: 60p, 5f, 10kh
* 2 dl 3% mjölk: 7p, 6f, 10kh
* bittermandelextrakt, sötningspulver

Totalt 120 gram protein, 97 gram fett, 28 gram kolhydrater, ~1500 kcal.

1. Mal mandlar, häll över i skål.
2. Skölj keson i sil. Häll över i mixern ihop med mjölken, bittermandelextrakt och sötningspulver. Mixas slät.
3. Kesoblandningen över till skålen.
4. Rör ner äggen.
5. Häll över i smörad ugnsfast form. 40 minuter, 150 grader (varmluftsugn, något högre annars).

Luktar alldeles ljuvligt!

mikaelj you are my saviour!
Nu är dagen räddad, ska iväg till affären pronto och handla för en fantastisk ostkaka (och läs: min första upplevelse av hembakad ostkaka, någonsin. Fram tills igår trodde jag detta ej var möjligt att tillverka i hemmets lugna vrå!*whatever*)

Återkommer ikväll med resultatet!

Ristretto
2009-11-14, 12:25
Sådär, då har man avnjutit 300g Frödinge lättostkaka med rörda hallon och kaffe:)

capture
2009-11-14, 12:33
Nu står min ostkaka enligt trådskaparens recept i ugnen. Var tvungen att tjuvsmaka på smeten och den var gudomlig så har sjukt höga förväntningar på denna när den blir färdig

thompaboy
2009-11-14, 13:42
Körde latmansvarianten och knallade till affären och köpte en 600-grams Frödinge. Den ska avnjutas ikväll tillsammans med irish coffee hos en polare*drool*

isterbuk
2009-11-14, 14:56
3st härliga Frödinges lättostkaka i kylen, kan bli ett par till kvällen med grädde (ovispad) och hallonsylt.

Gjorde en liten variant igår som blev OK men inte mer, hade ingen mandel eller bittermandelextrakt hemma
Recept:
1 helt ägg + 2 vitor
250g keso som jag sköljt och låtit rinna av i ett kaffefilter
0,5dl BakePro
Kanel efter behag
Sötningsmedel efter behag
175 grader, 35min i varmluftsugn

Serverades efter nedkylning med vaniljglass och sylt.

Grenen
2009-11-14, 15:41
Nu står min ostkaka enligt trådskaparens recept i ugnen. Var tvungen att tjuvsmaka på smeten och den var gudomlig så har sjukt höga förväntningar på denna när den blir färdig

Hoppas du inte blir besviken :) Jag tycker den är underbar, har dock inte testat MikaelJ varianten ännu.

mikaelj
2009-11-14, 15:42
mikaelj you are my saviour!
Nu är dagen räddad, ska iväg till affären pronto och handla för en fantastisk ostkaka (och läs: min första upplevelse av hembakad ostkaka, någonsin. Fram tills igår trodde jag detta ej var möjligt att tillverka i hemmets lugna vrå!*whatever*)

Återkommer ikväll med resultatet!

Toppen! Kul att höra. Ser fram emot ditt resultat.

----

Min ostkaka blev helt fantastiskt god. Den var färdig 11:20, och stod sedan under aluminiumfolie till 14-tiden när jag åt den ljummen. Aningens vattnig (säg ½ dl mjölk för mycket), men i övrigt helt perfekt!

Nackdelen med ostkaka (eftersom den är gjord på keso) är att jag inte blir mätt på det, överhuvudtaget. Med ostkakan som huvudmål plus osten och surkålscoleslawen jag åt efteråt för att bli mätt har jag lätt stoppat i mig 2000 kcal till brunch nu efter träningen....

Men det spelar ingen roll, idag. Gott var det!

bear.flowertwig
2009-11-14, 16:04
En annan har redan bakat för morgondagen!

Haha, bra bild! :thumbup:

capture
2009-11-14, 17:09
Mår inte bra alls, alldeles för mätt. Den var god dock tror jag att jag saknar bittermadeln alldeles för mycket så nästa gång ska jag även ha i lite sådant.

ryss
2009-11-14, 17:51
Jag gillar inte ostkaka allt för mycket men man blir ju nästan sugen när man kollar i den här tråden

MrBurner
2009-11-14, 20:33
Huvva, 600 gram ostkaka, 250 gram kesella med tillsatt vanilj och sötningsmedel samt lingonsylt. Lägger till att jag mår skapligt obra.

Grenen
2009-11-14, 22:03
Hahah, sprid ut det lite över dagen så blir det säkert bättre :p

Trapper Buzz
2009-11-14, 22:05
Sista knätschen åts som lunchefterrrätt. Nyss dock kladdkaka
med vanilj-/marsánsås, bananbitar och honung!

mikaelj
2009-11-15, 15:32
Ny variant på avsvalning!

* 230g ägg (4 XL): 30p, 24f, 3kh
* 500g keso, sköljd: 60p, 5f, 10kh
* 1 påse pepparkakskryddor
* 2 dl vatten
* 1/4 dl fiberhusk (malda psylliumfrön)
* 1/4 dl sötningspulver

Mixa keso och vatten. Vispa runt resten. Smörad form 40 min. @ 150C varmluftsugn.

Totalt 90 gram protein, ~30 gram fett, 13 gram kolhydrater, ~530 kcal (1/3 mot innan).

Luktar alldeles ljuvligt hemma.

Luttis
2009-11-15, 15:38
Ny variant på avsvalning!
*text*
*bild*


Åhåå, kan mycket väl bli en riktig julhit! Jag hoppas du kommer med en smakrecension!

the Wire
2009-11-15, 15:42
Det är lite oortodoxt men för er som vågar kan rekomendera denna mjölfria cross-over variant:

Jordnöts-ostkakan
500g Keso
250g Kvarg
50 g malda jordnötter
2 ägg
2 dl mjölk
4 msk sötningsmedel

200 grader, 45 min

Ätes tillsammans med tinade frysta hallon, hallonsylt eller någon annan sylt du gillar, tänk peanut butter/Jelly. Sååå gott! *drool*

Klein
2009-11-15, 15:52
Tycker personligen att de ugnsgräddade mandelvarianterna och lågfettvarianterna av ostkaka, som jag bara stött på i Sverige, är vedervärdiga. Finaste färskost och nypressad citron gör ostkakan i min mening. Ingen ugn behöver blandas in i processen överhuvudtaget.

mikaelj
2009-11-15, 16:00
Svensk ostkaka != cheesecake, Klein. Två helt olika rätter.

mikaelj
2009-11-15, 16:17
Åhåå, kan mycket väl bli en riktig julhit! Jag hoppas du kommer med en smakrecension!

Givetvis! Jag skall äta det som efterrätt/mellanmål, till skillnad från igår när jag åt det till middag.

Har du några förslag på något som passar bra att äta till/ovanpå?

Jag har creme fraiche, lingonsylt, cheddar, gouda, camembert, whiskyädel, mjukost, getost, kanel, sötningspulver, sriracha, senap och vispgrädde hemma.

Baboom
2009-11-15, 16:32
Givetvis! Jag skall äta det som efterrätt/mellanmål, till skillnad från igår när jag åt det till middag.

Har du några förslag på något som passar bra att äta till/ovanpå?

Jag har creme fraiche, lingonsylt, cheddar, gouda, camembert, whiskyädel, mjukost, getost, kanel, sötningspulver, sriracha, senap och vispgrädde hemma.

Blanda vispgrädden med saffran och kanske en gnutta socker *drool*

Klein
2009-11-15, 16:33
Svensk ostkaka != cheesecake, Klein. Två helt olika rätter.

Existerar den svenska varianten under annat namn utomlands, exempelvis i engelskspråkiga länder?

mikaelj
2009-11-15, 16:46
Blanda vispgrädden med saffran och kanske en gnutta socker *drool*

Oh, bra idé! Jag tänkte faktiskt göra en saffransvariant först, men hittade inte min saffranspåse. Skall iväg till affären och handla nu, hoppas de har saffran där!

Existerar den svenska varianten under annat namn utomlands, exempelvis i engelskspråkiga länder?

Den svenska varianten verkar vara unik för Sverige, enligt Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Cheesecake).

Det liknar den polska ostkakan, sernik (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sernik). Samma ostkaka finns även i Tyskland ("Käsekuchen").
Eller deras ostgräddtårta ("Käsesahntorte"). Ser helt fenomenalt god ut!

http://www.lecker-backen.de/image/sonstigetorten/kasesahnetorte.jpg

T.ex. http://www.alltommat.se/recept/käsesahnetorte-1493/

Klein
2009-11-15, 16:47
Wikipedia säger "swedish cheesecake". Nåväl, allt stod inte rätt till hos den som uppfann rätten i fråga :)

mikaelj
2009-11-15, 22:37
Åhåå, kan mycket väl bli en riktig julhit! Jag hoppas du kommer med en smakrecension!

God smak, om än lite mild. Skulle kunna ha en påse pepparkakskryddor till i.

Konsistensen... Fiberhusk, så det blev som förväntat ganska svampigt. Tänk skolans ugnspannkaka. För att få samma konsistens som ostkaka krävs något sorts mjöl (mandelmjöl, vetemjöl).

Hursom: mumsigt! Åt en bit med smör, mer smör och lite mild ost, och en bit med med Kvibille Ädel. Ädelosten passade helt klart bäst, precis som vanlig pepparkaka.

Så, mitt förra recept, minus bittermandel (mandelmjöl smakar nästan inget), plus pepparkakskrydda, så blir det nog toppen. Kakao kan nog vara ganska intressant.

944RS
2009-11-16, 16:18
Har just nu en smet i ugnen som är en liten blandning av de receptförslagen som ni har presenterat här.
Om det blir ätbart kanske jag avslöjar "mitt" recept =)

Whistler
2009-11-16, 16:26
Jag tog med två Frödinge till fikat på kursen jag gick i lördags. Jag tog ena och mina fyra kurskamrater den andra. Jag blev mätt. :D

Elfsberg
2009-11-16, 18:00
Sista knätschen åts som lunchefterrrätt.

Hah. En quick fix sådär på eftermiddagen? ;)

Östbergspojken
2009-11-16, 22:02
blev en ostkaka för mig med:D

Morty
2009-11-16, 23:10
En 600-grammare gick ner efter gymmet den 14:e, såklart!

944RS
2009-11-17, 07:46
Har just nu en smet i ugnen som är en liten blandning av de receptförslagen som ni har presenterat här.
Om det blir ätbart kanske jag avslöjar "mitt" recept =)

Tror just detta recept får bli min egen hemlighet. Smakade bara bra om man tog en rejäl portion sylt till....:smash:

Grenen
2009-11-17, 08:15
Tror just detta recept får bli min egen hemlighet. Smakade bara bra om man tog en rejäl portion sylt till....:smash:

Hehe, kul att testa sig fram iaf.. tog några innan jag var nöjd med min.

Har testat sätta bär direkt i smeten, blev inte så bra. Jordnötssmör lämnar någon bismak som inte passar. Pepparkakskryddor är helt ok, men föredrar "vanlig" ostkaka.

mikaelj
2009-11-17, 08:32
Jag föredrar att ha jordnötssmör ovanpå. Breda på som en smörgås, liksom.

Grenen
2009-11-17, 09:21
H-vete.. Ja då måste jag testa det med. Och på något sätt försvinner burkarna med jordnötssmör otrevligt fort ur mitt kylskåp.

mikaelj
2009-11-17, 09:31
H-vete.. Ja då måste jag testa det med. Och på något sätt försvinner burkarna med jordnötssmör otrevligt fort ur mitt kylskåp.

Green Choice? Det är som balsam för gommen.

Grenen
2009-11-17, 09:42
Green Choice? Det är som balsam för gommen.

Den som heter Ekölögiska eller något liknande? Riktigt god, föredrar crunchy-varianten. Nå vi får se om jag kan hålla fingrarna i stryr när jag ska handla senare.

bizniz
2009-11-17, 12:51
Min moster ska lära min mor att laga ostkaka på onsdag, hon sa något om att hämta ut mjölk direkt från bonden dagen innan. Jag äter dock inte ostkaka, gillar inte riktigt konsistensen eller smaken heller för den delen.

944RS
2009-11-17, 13:22
Hehe, kul att testa sig fram iaf.. tog några innan jag var nöjd med min.

Har testat sätta bär direkt i smeten, blev inte så bra. Jordnötssmör lämnar någon bismak som inte passar. Pepparkakskryddor är helt ok, men föredrar "vanlig" ostkaka.

Jag har redan varit och handlat "nya" ingredienser. Skam den som ger sig:D

Cohen
2009-11-17, 13:33
Min moster ska lära min mor att laga ostkaka på onsdag, hon sa något om att hämta ut mjölk direkt från bonden dagen innan. Jag äter dock inte ostkaka, gillar inte riktigt konsistensen eller smaken heller för den delen.

Låter som en variant på kalvdans. Traditionellt ska den gjöras på råmjölk, alltså den mycket proteinrika mjölk kon ger direkt efter kalvning. Blir lite som ostkaka i konsistensen, men smakmässigt påminner den mer om en mindre söt creme brulee. Gott som tusan.

bizniz
2009-11-17, 13:59
Låter som en variant på kalvdans. Traditionellt ska den gjöras på råmjölk, alltså den mycket proteinrika mjölk kon ger direkt efter kalvning. Blir lite som ostkaka i konsistensen, men smakmässigt påminner den mer om en mindre söt creme brulee. Gott som tusan.

Okej låter intressant, ska ta mig en titt på processen imorgon. Ska framföra det med råmjölk och se vad hon har att säga.

pcw
2009-11-18, 19:02
Lite sent ute men inspirerad av alla recept beslöt jag mig för att baka en egen ostkaka som blev förbannat god, snarlik Frödinges om jag får säga det själv :)

Här är receptet:

3 ägg
400 g Arla naturell keso
250 g milbona lättkvarg
0,5 dl sötningsmedel (Lidls märke Cologran)
0,5 dl vetemjöl
1 dl whey-80 vanilj
1 dl mandelspån
2 matskedar fazer vanillinpulver
2 teskedar fazer bakpulver

Blanda bara ihop allting och in i en ungsfast form i ugnen 150 grader 40 min (varmluftsugn) eller tills den får en fin brun/gyllenbrun yta.

bizniz
2009-11-19, 01:00
Som sagt så var jag med vi skapandet av ostkakorna som min mor och moster gjorde, har inte receptet men kan skaffa fram det. Det är inte speciellt nyttiga ostkakor men ändå. Ifall ni undrar varför det gjordes så många så fyller farsan 60 och det blir kalas i helgen.

http://img40.imageshack.us/img40/8885/ostkakor.jpg

Snobbe
2009-11-19, 02:09
det var inte lite ostkaka du får gärna ge receptet. Jag gjorde en lite halvkass ostkaka igår lite för mycket mjöl men ett lager nutella på gjorde den god:D

944RS
2009-11-19, 08:29
Lite sent ute men inspirerad av alla recept beslöt jag mig för att baka en egen ostkaka som blev förbannat god, snarlik Frödinges om jag får säga det själv :)

Här är receptet:

3 ägg
400 g Arla naturell keso
250 g milbona lättkvarg
0,5 dl sötningsmedel (Lidls märke Cologran)
0,5 dl vetemjöl
1 dl whey-80 vanilj
1 dl mandelspån
2 matskedar fazer vanillinpulver
2 teskedar fazer bakpulver

Blanda bara ihop allting och in i en ungsfast form i ugnen 150 grader 40 min (varmluftsugn) eller tills den får en fin brun/gyllenbrun yta.

Påminner väldigt mycket om den jag gjorde igår. Hade dock hackade mandlar istället och inget proteinpulver. Men gott som satan blev det iallafall*drool*

Cohen
2009-11-19, 15:08
Oskakeorgie! Ser goda ut, några är kanske lite brända, men det är en petitess.

Efter allt snack om ostkaka blev även jag lite sugen. Köpte åter den från Väddö gårdsmejeri ("Väddökakan"), och måste säga att den levde upp till förväntingarna. Om jag inte är ute och cyklar hade de smaksatt den med kardemumma, vilket kändes lite ovant men var riktigt gott.

isterbuk
2009-11-19, 20:29
bizniz, du får hemskt gärna dela med dig av receptet om du kan luska fram det ser riktigt goda ut.

Elfsberg
2009-11-19, 22:30
Det är som jag alltid sagt.. mer är bättre. :D

z_bumbi
2009-11-19, 22:45
Låter som en variant på kalvdans. Traditionellt ska den gjöras på råmjölk, alltså den mycket proteinrika mjölk kon ger direkt efter kalvning. Blir lite som ostkaka i konsistensen, men smakmässigt påminner den mer om en mindre söt creme brulee. Gott som tusan.

Det är väl ganska svårt att göra kalvdans på något annat än råmjölk? Iofs har jag inte testat men det bör gå åt väldigt många ägg om man inte har råmjölk och det påverkar ju smak och konsistens.

frambogir
2009-11-19, 22:58
Det är väl ganska svårt att göra kalvdans på något annat än råmjölk? Iofs har jag inte testat men det bör gå åt väldigt många ägg om man inte har råmjölk och det påverkar ju smak och konsistens.

Vanlig mjölk och mjölkpulver tillsammans med ägg har jag sett i vissa recept. Det ska visst bli ett hyfsat substitut för råmjölk.

z_bumbi
2009-11-19, 23:29
Vanlig mjölk och mjölkpulver tillsammans med ägg har jag sett i vissa recept. Det ska visst bli ett hyfsat substitut för råmjölk.

Nu ångrar jag att jag slängde några kilo neutralt kasein i helgen. Kalvdans är det enda jag inte lyckas hitta någon laktosfri ersättare för och kasein + vassle borde funka som ersättning för mjölkpulvret.

Cohen
2009-11-20, 11:49
Vanlig mjölk och mjölkpulver tillsammans med ägg har jag sett i vissa recept. Det ska visst bli ett hyfsat substitut för råmjölk.

Den varianten funkar, men når smakmässigt inte upp till originalreceptet med råmjölk. Konsistensen blir ungefär densamma men med en annan, lite mer anonym smak.

Men som substitut i brist på råmjölk är det bättre än ingenting.

mikaelj
2009-11-21, 12:30
Pepparostkaka mk2
* 5 XL-ägg (70g/st)
* 500g 4% keso, ej sköljd
* 1/4 dl pofiber
* 3/4 dl sötningsmedel i pulverform
* 1 påse pepparkakskryddor (Knorr)
* 1 msk vardera av kanel, kardemumma och ingrediensen som saknas i kryddpåsen: ingefära.

150C varmluftsugn i 50 minuter.

Nallade lite av locket. Knaprigt och ljuvligt gott!

mikaelj
2009-11-21, 14:27
Perfekt konsistens! Wow! Med bittermandel i är det här verkligen en riktig ostkaka. Nog ännu bättre med lite grädde/smör i, men även utan är den helt fantastiskt god. Bästa hittills!

Jag är lite osäker på vad det vita lagret i botten är. Eventuellt äggvita jag inte rörde ihop ordentligt.
Vilket får mig att tänka på att man säkert kan göra en med ett philadephiaostlager i mitten innan man stoppar in den i ugnen, alternativt smeta på det ovanpå, i stil med morotskaka. Nom nom nom!

Näringsvärde:
* 5 ägg: 35f, 45p, 5kh
* 500g keso: 20f, 60p, 10kh

Totalt 55f, 105p, 15kh = 975 kcal.

isterbuk
2009-11-21, 15:26
Perfekt konsistens! Wow! Med bittermandel i är det här verkligen en riktig ostkaka. Nog ännu bättre med lite grädde/smör i, men även utan är den helt fantastiskt god. Bästa hittills!

Jag är lite osäker på vad det vita lagret i botten är. Eventuellt äggvita jag inte rörde ihop ordentligt.
Vilket får mig att tänka på att man säkert kan göra en med ett philadephiaostlager i mitten innan man stoppar in den i ugnen, alternativt smeta på det ovanpå, i stil med morotskaka. Nom nom nom!

Näringsvärde:
* 5 ägg: 35f, 45p, 5kh
* 500g keso: 20f, 60p, 10kh

Totalt 55f, 105p, 15kh = 975 kcal.

Detta receptet skall absolut testas :)

mikaelj
2009-11-21, 15:42
Hemligheten verkar vara pofiber, förresten.

rellan
2009-11-21, 16:31
Pepparostkaka mk2
* 5 XL-ägg (70g/st)
* 500g 4% keso, ej sköljd
* 1/4 dl pofiber
* 3/4 dl sötningsmedel i pulverform
* 1 påse pepparkakskryddor (Knorr)
* 1 msk vardera av kanel, kardemumma och ingrediensen som saknas i kryddpåsen: ingefära.

150C varmluftsugn i 50 minuter.

Nallade lite av locket. Knaprigt och ljuvligt gott!

Ser skitgott ut!

Är sugen på att testa den imorgon, hur tillagar man den? Och vad motsvarar 3/4dl sötningsmedel om man använder sig av socker?

Morty
2009-11-21, 17:02
Fan vad optimalt käk du göra Mikael. Ska prövas!

mikaelj
2009-11-21, 17:35
Ser skitgott ut!

Är sugen på att testa den imorgon, hur tillagar man den? Och vad motsvarar 3/4dl sötningsmedel om man använder sig av socker?

Keso och ägg mixas slätt, sedan blandar du i resten. 3/4 dl sötningsmedel... jag vet inte. Jag tror man byter ut det 1:1.

Fan vad optimalt käk du göra Mikael. Ska prövas!

Tackar. Det är ganska fettsnålt också, för de som äter blandkost.
Prova och berätta vad du tycker!

Luttis
2009-11-21, 18:59
Mikaelj, du är definitivt kolos egen ostkakekung!! Den sista (o de andra oxå såklart) ser ju helt perfekt ut!! *drool*

mikaelj
2009-11-22, 00:59
Mikaelj, du är definitivt kolos egen ostkakekung!! Den sista (o de andra oxå såklart) ser ju helt perfekt ut!! *drool*

Tack, Luttis! Skoj att höra. Den blev lite som en extra saftig mjuk pepparkaka. Nu har jag provat den på Scratch89 och Contribute. Jättegod, tyckte de!

Gör sig nog utmärkt med grönmögelost.

mikaelj
2009-11-22, 12:03
Kanelpudrad mjuk pepparkaka med chokladdekoration

För att kakan skall lyfta behövs något flytande att binda till mjöl/dyl. Istället för att göra keson slät mixar jag enbart äggen, och behåller på så vis kesons grynighet och därmed förhoppningsvis en mer ostkakelik konsistens.

Recept

Mixa 50g sötmandel (knapp dl). Häll över i bunke. Blanda ned 3/4 dl sötströ, 1/4 dl pofiber och en påse pepparkakskrydda (Santa Maria).
Mixa 5 ägg släta. Häll över i bunken och vispa runt. Häll i 500g 4% keso och blanda med visp.

Häll över i en smörad form. Knäck 25g choklad i småbitar och stoppa ned i formen. Pudra över med kanel.

150C i 50 minuter.

isterbuk
2009-11-22, 18:50
Har en av dina skapelser (något modifierad - pofiber + kruskakli och riven bittermandel) i ugnen just nu Mikael. Hoppas det funkar med kruska nu bara :)

mikaelj
2009-11-22, 19:10
isterbuk: Kruskakli binder inte vätska på samma sätt, alls. Bätre ersättning vore vetemjöl eller liknande istället. Håller tummarna på att det funkar ändå!

----

Min senaste variant blev nästintill fulländad! Gjorde små kanapéer med gurka, pepparkaka och blåmögelost. Chokladbitarna och pepparkakskryddorna gifte sig perfekt med osten! (håll till godo med bilden, kom på att jag skulle fota när jag redan slafsat ned tallriken)

Skall prova att ha i 1 dl mjölk och lite mer pofiber och mandelmjöl, och bittermandel istället för pepparkakskrydda, och se om det är möjligt att överträffa mig själv igen.

rellan
2009-11-22, 19:36
Jag testade din pepparkaksostkaka nyss mikaelj och varken jag eller någon annan i familjen tyckte den var någon höjdare.
Jag hittade dock ingen pofiber i affären och köpte "Fibrex" istället, kan det vara där skon klämmde? Konsistensen blev bra men smaken var inge vidare.

isterbuk
2009-11-22, 19:44
isterbuk: Kruskakli binder inte vätska på samma sätt, alls. Bätre ersättning vore vetemjöl eller liknande istället. Håller tummarna på att det funkar ändå!


Ouch! *gah!*

Den står och svalnar just nu blir provsmakning kl 21:00 till filmen Shooter på 4:an. Håller tummarna för att den ska vara ätbar.

mikaelj
2009-11-22, 19:53
Jag testade din pepparkaksostkaka nyss mikaelj och varken jag eller någon annan i familjen tyckte den var någon höjdare.

Tja, to each his own. Du får prova något av de andra sjuttielva recepten i tråden och se om du hittar något du gillar bättre!

Jag hittade dock ingen pofiber i affären och köpte "Fibrex" istället, kan det vara där skon klämmde? Konsistensen blev bra men smaken var inge vidare.

Kan vara, men det påverkar nog bara konsistensen gissar jag. Pofiber är som mjöl, fibrex är som flingor. Tror inte det binder vätska lika bra.

På vilket sätt tyckte du att smaken inte var något vidare? Pepparkakskryddningen i sig? För mycket extra kanel/kardemumma/ingefära? Bismak av något annat? Jag vill gärna veta, så kan jag förbättra receptet.

Ouch! *gah!*

Den står och svalnar just nu blir provsmakning kl 21:00 till filmen Shooter på 4:an. Håller tummarna för att den ska vara ätbar.

Så länge det är ägg och keso i kan det aldrig bli helt misslyckat. :-)

rellan
2009-11-22, 20:05
För min del så var den nog hela pepparkakskonceptet som inte gick hem hos någon av oss. Konsistensen var väldigt typiskt "ostkakig" så jag kan mycket väl tänka mig att den kan göras väldigt god. Kanske var det för mycket kryddor för min smak, men det var inget särskillt som stack ut, eller så får jag helt enkelt hålla mig till vanliga ostkakor som jag tycker är mycket gott!

isterbuk
2009-11-22, 20:51
Så länge det är ägg och keso i kan det aldrig bli helt misslyckat. :-)

Kunde inte hålla mig och har tjuvsmakat, den blev rätt så saftig det kan jag hålla med om men absolut inte tokig för det, kvällen är räddad! *popcorn*

mikaelj
2009-11-22, 23:06
För min del så var den nog hela pepparkakskonceptet som inte gick hem hos någon av oss. Konsistensen var väldigt typiskt "ostkakig" så jag kan mycket väl tänka mig att den kan göras väldigt god. Kanske var det för mycket kryddor för min smak, men det var inget särskillt som stack ut, eller så får jag helt enkelt hålla mig till vanliga ostkakor som jag tycker är mycket gott!

Ah, dåså! Ta bort pepparkakskryddorna, ha i 1 dl grovriven mandel och några droppar bittermandelolja, så borde det passa bättre!

Kunde inte hålla mig och har tjuvsmakat, den blev rätt så saftig det kan jag hålla med om men absolut inte tokig för det, kvällen är räddad! *popcorn*

Yay! Kul att höra!

Morty
2009-11-23, 09:56
Pofiber är ju just som mjöl, men eftersom alla av oss inte misstänker stärkelsedöden av mjöl så borde man ju kunna ersätta det med just mjöl. Eller kan det sabba smaken? Vad smakar pofiber?

mikaelj
2009-11-23, 10:20
Ingenting, tyckte jag. Till skillnad från malda psylliumfrön ("fiberhusk") som luktar svamp. Vetemjöl borde gå bra att ersätta med, ja. Poängen är att binda vätska, tror jag. Får laborera med mängder bara. I de recept som har ½ dl vetemjöl brukar även 3 dl mjölk tillsättas.

Morty
2009-12-01, 20:50
Jag slumpar ihop nåt enligt de recept som används här, så får vi se!

Grenen
2009-12-02, 15:42
Gjorden en ostkaka efter mitt vanliga recept i helgen + peppakakskrydda. Serverade med fikonmarmelad och gorgonzola, samt glögg.

Passade jättebra ihop, gott!!

mikaelj
2009-12-02, 15:54
Mm, pepparkaksostkaka + mögelost är verkligen gott.

Morty
2009-12-02, 23:14
Blir klockrent en pepparkaksostkaka med blåmögel nästa gång! Jag hade vetemjöl i min och sötade med kokosproteinpulver, blev faktiskt över förväntan!

Jonna
2009-12-09, 20:10
Pepparostkaka mk2
* 5 XL-ägg (70g/st)
* 500g 4% keso, ej sköljd
* 1/4 dl pofiber
* 3/4 dl sötningsmedel i pulverform
* 1 påse pepparkakskryddor (Knorr)
* 1 msk vardera av kanel, kardemumma och ingrediensen som saknas i kryddpåsen: ingefära.

150C varmluftsugn i 50 minuter.

Nallade lite av locket. Knaprigt och ljuvligt gott!

Testade denna idag, riktigt gott! Men jag fick inte till konsistensen så där bra som din ser ut att vara på bilden, min blev mer blöt och lite svampig... Men smaken var klockren!
Jag gjorde den dock på keso mini, om nu det kan ha haft någon inverkan? Eller är det så enkelt som att jag var för snål med pofibret kanske?

Tack för ett bra recept hur som helst!

mikaelj
2009-12-09, 20:36
Kul att du gillade den!

Det kanske behövdes högre temperatur och/eller längre tid i ugnen? Varmluftsugn ger mer värme (eftersom luften snurrar runt) på lägre temperatur. Pofibret kan också spela in, om du tog för lite? Det smakar inget, så det kan vara värt att prova att öka mängden. Keso mini mot vanlig keso borde inte spela någon roll.

Jonna
2009-12-09, 21:14
Kul att du gillade den!

Det kanske behövdes högre temperatur och/eller längre tid i ugnen? Varmluftsugn ger mer värme (eftersom luften snurrar runt) på lägre temperatur. Pofibret kan också spela in, om du tog för lite? Det smakar inget, så det kan vara värt att prova att öka mängden. Keso mini mot vanlig keso borde inte spela någon roll.

Åh, missade att du körde i varmluftsugn! Där har vi garanterat problemet!
Jag gjorde en topping av kvarg & lingonsylt och hade ovanpå, och toppade med lite hackad mandel. I klass med vilken sötsakskaka som helst :hbang:

thompaboy
2009-12-09, 21:48
Gjorde en idag:

250 gram kvarg
200 gram keso
1 helt ägg
3 äggvitor
1 matsked vetemjöl
1/2 dl sötningsmedel i pulverform
3 rivna bittermandlar

Ca en timme i ugnen på 175 grader.

http://img121.imageshack.us/img121/9246/bild0763h.jpg

Avnjöts med lite kvarg med funlight. En riktig proteinbomb som smakade finfint och den fick även bra betyg av min polare!

Kimball
2009-12-09, 22:15
Kanelpudrad mjuk pepparkaka med chokladdekoration

För att kakan skall lyfta behövs något flytande att binda till mjöl/dyl. Istället för att göra keson slät mixar jag enbart äggen, och behåller på så vis kesons grynighet och därmed förhoppningsvis en mer ostkakelik konsistens.

Recept

Mixa 50g sötmandel (knapp dl). Häll över i bunke. Blanda ned 3/4 dl sötströ, 1/4 dl pofiber och en påse pepparkakskrydda (Santa Maria).
Mixa 5 ägg släta. Häll över i bunken och vispa runt. Häll i 500g 4% keso och blanda med visp.

Häll över i en smörad form. Knäck 25g choklad i småbitar och stoppa ned i formen. Pudra över med kanel.

150C i 50 minuter.

Gjorde en idag:

250 gram kvarg
200 gram keso
1 helt ägg
3 äggvitor
1 matsked vetemjöl
1/2 dl sötningsmedel i pulverform
3 rivna bittermandlar

Ca en timme i ugnen på 175 grader.

Avnjöts med lite kvarg med funlight. En riktig proteinbomb som smakade finfint och den fick även bra betyg av min polare!

Att ostkaka var så simpelt att göra! Har jag helt missat, trodde det var mer avancerat än sådär! Blir ju definitivt att testa och kanske ha som lunch i framtiden! :D Kan man även köra hälften kvarg gör det ju skapelsen något billigare också!

Ristretto
2010-03-29, 13:13
http://i41.tinypic.com/3479u86.jpg

Ägg 200g, fyra stycken
minikeso 500g
Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt 250g
Hermesetas sötningsströ 10g, en knapp dl
Minimjölk < 0,1% fett berik 200g, 2dl
Pofiber Semper Potatisfiber omkring 10-15g (jag körde para efter konsistensen)

och till sist ett par nypor kanel, jag hoppas det blir gott. Ska äta efter passet!

Blanda ihop allt och in i ugnen på 175 grader i 50-60 min.

120g protein, 41g kolhydrat, 30g fett.

Poxeman
2010-11-13, 15:07
Imorgon är det dags för årets högtid igen.
Orkar nog inte baka någon själv så jag får ta mig ner till affären i eftermiddag.

1684_
2010-11-13, 15:11
Yepp, imorn efter mördarpasset blir de en rejäl ostkaka med keso, hjortronsylt å en klick grädde.

eiri
2010-11-13, 15:47
mikaelj gillar du sernik ?, fan alltid tyckt de smakar apa, alldeles för sött för mig.

machine gun
2010-11-13, 15:49
Tack för påminnelsen!

Eddie Vedder
2010-11-13, 16:27
Ostkakans dag firas inte på något särskilt vis men ostens dag är det varje dag hemma hos mig. :D

isterbuk
2010-11-13, 16:41
Det bjöds på ostkaka, grädde och sylt igår på COOP, jag var sjukt sugen på att göra en Håkan & Sune, dra på mig Gorbatjov masken och glida förbi en sväng till, SÅ gott :).

Jag stillade mig och gick och köpte mig ett gäng ostkakor istället, så nu har det blivit ostkaka igår, idag och garanterat imorgon med.

944RS
2010-11-13, 17:08
Alla ingredienser är hemma i kylskåpet/skafferiet så imorgon kommer det dofta gott!
De kommer nog tycka jag är konstig på jobbet när jag kommer äta hemmagjord ostkaka i några dagar.

Whistler
2010-11-13, 23:52
Äter vanligtvis en ostkaka varannan dag, så till imorgon har jag köpt fyra stycken. ^

machine gun
2010-11-14, 11:14
Bjuder ni er far på ostkaka i dag också? Med tanke på att det även är fars dag :)

944RS
2010-11-14, 11:50
Bjuder ni er far på ostkaka i dag också? Med tanke på att det även är fars dag :)

Bjuder mig själv eftersom ungarna inte är i bakåldern ännu:cool:

bear.flowertwig
2010-11-14, 12:12
Bjuder ni er far på ostkaka i dag också? Med tanke på att det även är fars dag :)

Tack för påminnelsen!!! Ostkaka får det också bli. Med sylt och grädde.

maqan
2010-11-14, 15:53
Brukar göra följande: 4 ägg, 500g keso, 2dl grädde. In i ugnen 200 grader 40 min.

anton2000
2010-11-14, 19:24
Ostkaka part 1. Snart dags för part 2, fin dag det här :)

http://img254.imageshack.us/img254/4456/20101114172433.jpg (http://img254.imageshack.us/i/20101114172433.jpg/)

Tomas Tryffel
2010-11-16, 09:43
Ostkaka part 1. Snart dags för part 2, fin dag det här :)

http://img254.imageshack.us/img254/4456/20101114172433.jpg (http://img254.imageshack.us/i/20101114172433.jpg/)

Ser mycket bra ut! Vad är det för recept?

1684_
2010-11-16, 10:12
alltså shit, ostkaka med keso och klick vispgrädde och jag är i himmelriket! Blir nog igen denna vecka, finns ju inget godare.

anton2000
2010-11-16, 10:55
Ser mycket bra ut! Vad är det för recept?

Postat av "Grenen" först.
500g kvarg 340 60gP
3 ägg 225 15gP
3 dl mjölk 135 10gP
3tsk vaniljsocker 50
½ tsk bittermandelarom
0.5dl mjöl 85 kcal
1dl sötningsmedel 20
20g sötmandel 116 kcal
Tot: 850 exkl mandel, 966 kcal inkl mandel 85gP

Vispa ihop allt och sätt det i ugnen 40 min på 175 grader.

Blir två stycken såna här. Riktigt gott!
Funderar på att göra en dubbel sats till middag ikväll, det skulle bli en riktig badboy till ostkaka :cool:

Grenen
2010-11-16, 19:59
Postat av "Grenen" först.
500g kvarg 340 60gP
3 ägg 225 15gP
3 dl mjölk 135 10gP
3tsk vaniljsocker 50
½ tsk bittermandelarom
0.5dl mjöl 85 kcal
1dl sötningsmedel 20
20g sötmandel 116 kcal
Tot: 850 exkl mandel, 966 kcal inkl mandel 85gP

Vispa ihop allt och sätt det i ugnen 40 min på 175 grader.

Blir två stycken såna här. Riktigt gott!
Funderar på att göra en dubbel sats till middag ikväll, det skulle bli en riktig badboy till ostkaka :cool:

Jag åt bengaliskt mycket ostkaka förra vintern så föråt mig på det, gjorde en nystart nu i helgen och ack vad gott det var igen. Lycka :eating:

karlingen
2010-11-18, 12:50
mikaelj gillar du sernik ?, fan alltid tyckt de smakar apa, alldeles för sött för mig.

Haha! Sernik är helt underbart. Var i Polen i somras. De sålde det överallt!