handdator

Visa fullständig version : Nerver, och "somnande grejer"


Trashcan
2009-11-12, 19:24
Satt och surfade runt lite på kolozzeum här när jag märkte att min vänstra hand började domna av(Gissa om det här är svårt att skriva ordentligt :D), men väldigt precist högra ovansidan av vänster hand, en liten bit av pekfingret och tummen och en liten liten punkt på insidan av lillfingret(!). Detta på grund av att jag låg med armen på soffstödet så att det pressade på insidan av armen. Har inte mycket kroppsfett och väldigt ytliga nerver så det händer rätt ofta att det blir så här(Och smärtan när jag slår i armbågsnerven är olidlig).

Hur som helst blev jag väldigt nyfiken på hur många stora nerver som går till handen? Har inte varit medveten om denna tidigare, utan bara den som går via armbågen till lillfingret och ringfingret. Känns ju väldigt tydligt när man slår i den att den enbart går till dom fingrarna. Det är alltså två, hur många fler finns det?

Sen fattar jag verkligen inte hur det går till. Som liten fick man ju höra att det var frågan om blodstopp, men det skulle ju vara livsfarligt, så det tror jag inte på. Det är ju såklart någon nerv som kommer i kläm på något vis, men det "åker" väl knappast någonting i nerverna(typ blod) som stoppas, eller? Jag ser nerver som elledningar, och elledningar går ju inte att täppa till. Varför slutar dom fungera när man applicerar tryck på dom? Och varför sticks det så jävligt när nerverna kommer igång igen?