handdator

Visa fullständig version : Vad är det som ger "kylskåpssmaken"?


Fatalist
2009-11-12, 17:20
Jag undrar vad som händer med käket när det fått stå i kylskåpet ett tag, nästan alltid får det en karaktäristisk "kylskåpssmak", som känns igen oavsett mattyp. Vad är det som händer där inne?

Gärna enkla, och ännu hellre avancerade förklaringar välkomnas.

stafh
2009-11-12, 17:21
Min mat smakar likadant efter den har varit i kylskåpet som innan. Funderat på att tvätta kylen?

MrBurner
2009-11-12, 18:13
Jag får inte heller någon speciell smak av maten efter att den har varit i kylskåpet. Det luktar ej heller något speciellt när jag öppnar den kanske även är värt att nämnas.

Töm kylen och tvätta är nog lösningen som föregående postare rekommenderade :)

Scratch89
2009-11-12, 18:40
Har du något som avger eller tar åt sig stark lukt?

Icefire
2009-11-12, 18:43
Ställer du in maten i tätt förslutna burkar?

Trashcan
2009-11-12, 18:59
Hade lite kylskåpslukt i vårt kylskåp förut, det visade sig att det var vitlök som låg och stank. Det luktade dock inte alls vitlök, men när vi stängde in den slutade det lukta.

Hittar man ingen luktkälla är det kanske på tiden att man rengör som sagt... Vinäger/ättika ska tydligen vara väldigt bra på att ta bort lukter. Det har iofs en ganska stark egen doft, men det kanske försvinner med vatten.

snej
2009-11-12, 19:51
En öppen kanna saft i kylen ett tag luktar riktigt kylskåpigt!

Fatalist
2009-11-13, 18:52
En öppen kanna saft i kylen ett tag luktar riktigt kylskåpigt!

Exakt! Det är detta jag menar. Det luktar/smakar kylskåp om vissa saker restauranger har haft i kylskåp också - och vi kan väl anta att de rengörs hyfsat regelbundet med tanke på de regulationer som finns kring restauranger.

Black Star Abyss
2009-11-13, 19:21
Det går inte att ha öppnad mjölk i min mammas kylskåp. Det smakar förjävligt redan efter några timmar. Vad det beror på förblir en gåta, för hon håller nitiskt rent överallt.

Jure
2009-11-13, 20:27
Det går inte att ha öppnad mjölk i min mammas kylskåp. Det smakar förjävligt redan efter några timmar. Vad det beror på förblir en gåta, för hon håller nitiskt rent överallt.

Bröstmjölk har en tendens att surna efter ett tag i kylen. Mitt tips är : Lägg det i små "Kupor" och frys in det, ta ut efter behov ( inte mer än du använder, onödigt att slänga)

Grahn
2009-11-16, 09:03
Om varan förvaras i en sluten förpackning så förstår jag inte riktigt vad som förändrar smaken, konsistensen kan väl iofs förändras och därmed smakupplevelsen.

Om det inte är en sluten förpackning så är svaret antagligen attt andra matvaror i kylskåpet påverkat.

Saftarn
2009-11-17, 13:22
Ställer du in maten i tätt förslutna burkar?

Jag tror dehär är rätt spår, ordentligt slutna burkar alternativt plastfolie som är tätt sluten vore göra susen. Jag förstår precis vad du menar och har varit med om det ett flertal gånger tex när jag har slängt in ett gäng pannkakor som blev över, sen bara morgonen efter smakar de allt möjligt. *gah!*

Pengu
2009-11-18, 14:28
"Kylskåpssmaken" är kondens från den instängda fukten som dessutom kan ta smak från allt annat du har i kylen. Tättslutande förpackning gör att fukten inte kan tränga in och du slipper bismaken.