handdator

Visa fullständig version : Marklyft, position?


MacSean
2009-11-12, 14:55
Hallå, är inte styrkelyftare alls, men antar att ni har rätt bra koll på marklyft. Den enda sortens marklyft jag just nu tränar är rumänska marklyft för baksida lår. Har precis fått inlägg så det känns bra, kan kanske börja marklyft igen. Men till problemet.

Vanliga marklyft, då måste jag vara dubbelvikt i princip, vid startpositionen, för att nå nertill stången. Annars blir det ett fult lyft som påminner om raka marklyft fast med vävd rygg. Urkasst. Set ska man ju undvika, för visst ska man väl lyfta med benen?

Sumomarklyft behöver jag inte böja mig ner lika mycket, så att jag står dubbelvikt, men ändå rätt rejält. Har försökt att ha bålen helt upprätt, men då blir benvinklarna helt sjuka.

Hur löser man det här? Fel att stå dubbelvikt?

MacSean
2009-11-12, 15:19
Felstavat i mitt förra inlägg. Set ska man ju undviksa står det, men det ska man inte. :) "Det ska man undvika" ska det stå.

Börje H
2009-11-12, 15:42
Det är stört omöjligt att ge dig vettig feedback utan att se dig lyfta, i verkligeheten eller på film. Den gode Jebu har nyligen författat ett bra inlägg om grunderna i marklyft.

Grunder i marklyft: Stå smalare än axelbrett med tårna vinklade utåt, vinkla även ut dina knän lite. Stången ska ligga ungefär mitt över foten och knäna lite lätt skjutna över stången. Greppa stången så att du har händerna fria för benen, oftast 1-5cm in på lättringen. Höjden på höften avgörs hur bra du kan hålla rak rygg, det är ungefär där stången börjar lätta i dina lyft nu. Du startar lyftet genom att trycka igång rörelsen med benen och låter stången glida upp så nära dina skenben som möjligt. Då stången just passerat dina knän så istället för att börja dra med ryggen så trycker du in höften mot stången, och spänner skinkorna allt du kan. Har du bra buktryck och bålstabilitet så är ryggen fortfarande rak och höften åker nu in lätt och stången flyger upp. Samtidigt som du helt trycker in stången mot låren så rätar du helt ut benen och sträcker på dig. Lyftet är klart.

Som sagt, filma gärna nått lyft så blir det lättare att ge förslag på vad som kan förbättras :thumbup:

MacSean
2009-11-12, 17:53
Bra förklaring där. Tyvärr har jag ingen möjlighet att filma. Förstår att det kan vara svårt att förklara bra, får fortsätta med mina rumänska marklyft då. :)

Min startposition ser ut så här som på bilden, annars kommer jag inte ner till stången på ett bra sätt.

http://i38.tinypic.com/300r2w1.jpg

Lillerik_
2009-11-12, 19:43
Bra förklaring där. Tyvärr har jag ingen möjlighet att filma. Förstår att det kan vara svårt att förklara bra, får fortsätta med mina rumänska marklyft då. :)

Min startposition ser ut så här som på bilden, annars kommer jag inte ner till stången på ett bra sätt.

Har du möjlighet att ta kort istället?:)

MacSean
2009-11-12, 19:53
Har du möjlighet att ta kort istället?:)

Kanske, kan kolla upp saken. Det är just startpositionen som är konstig, nästan dubbelvikt, men jag antar att olika kroppar är olika byggda och att det därför blir olika sorters startpositioner.

jebu
2009-11-12, 23:09
Kanske, kan kolla upp saken. Det är just startpositionen som är konstig, nästan dubbelvikt, men jag antar att olika kroppar är olika byggda och att det därför blir olika sorters startpositioner.

Då även personer med över 2meters längd kan nå stången med god form. Så tror jag bara att du behöver lite feedback på utförandet.

Har du inte en videokamera så går det oftast att filma med vanliga digitalkameror. Har du kamera på mobiltelefonen så funkar ju även det, tänk på att det brukar gå att välja kvalitet på filmen. Originalinställningen brukar vara jättelåg kvalitet, för att det skall gå att mms:a filmen. Ändrar du inställning så brukar det bli hyffsat iaf. :D

Mapa
2009-11-12, 23:29
hur lång är du?

MacSean
2009-11-13, 00:25
Är inte så lång, 178 ungefär. Ska se om nån kan titta på det. Det ordnar sig nog!

z_bumbi
2009-11-13, 08:08
Var bor du på ett ungefär?

MacSean
2009-11-13, 19:01
På två ställen kan man säga, just nu Västkusten. Kollade runt lite idag, och hittade ett ställe där det tydligen tränar styrkelyftare. Funderar på att gå dit några gånger, heja och så där och sedan efter ett tag fråga om nån som är kunnig inom det kan visa mig. Känns på något vis som om det är en bra lösning.

jebu
2009-11-13, 19:10
Det låter som en väldigt bra lösning :thumbup:

MacSean
2009-11-18, 15:19
Hej igen, har en fråga till, vågar inte tjata på andra på träning. Good morning är väl en övning som ska starta med att man skjuter bak höfter och rumpa och inte bara böjer sig fram? Rörelsen ska starta från höfterna och sluta med höfterna?

MacSean
2009-11-18, 15:43
Hittade svar bland annat här. http://www.angelfire.com/tx/APATX/artilces/goodmornings.html Finns lite olika alternativ, och ja det är bra att börja rörelsen från höften och avsluta den så.

KniveN
2009-11-18, 16:36
Hej igen, har en fråga till, vågar inte tjata på andra på träning. Good morning är väl en övning som ska starta med att man skjuter bak höfter och rumpa och inte bara böjer sig fram? Rörelsen ska starta från höfterna och sluta med höfterna?

Ja

MacSean
2009-11-19, 22:09
Ja

Den har blivit en av mina nya favoritövningar, den är grym ju! Enligt mig alltså. Den tar väl både på baksida lår och rumpa och korsrygg och höfter? En bra underkroppsövning helt enkelt? Rätta mig om jag har fel.

KniveN
2009-11-19, 22:19
Den har blivit en av mina nya favoritövningar, den är grym ju! Enligt mig alltså. Den tar väl både på baksida lår och rumpa och korsrygg och höfter? En bra underkroppsövning helt enkelt? Rätta mig om jag har fel.

Precis, den är bra.