handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på min kombinerade diet av vlcd+fasta+eaa


delta_mats
2009-11-12, 14:53
Vill ha lite synpunkter på min nuvarande diet. Målet är att tappat fett och behålla muskler i den mån det går.

Kosten består i 1 mål mat om dagen, middag. Jag äter alltså bara 1 gång på 24 timmar. Där äter jag så mycket jag orkar av en bra komponerad måltid, Blir antingen potatis, pasta, ris, kött/fågel, fisk. Och blandade grönsaker. Dricker vanligen mjölk till.

Från morgonen då jag stiger upp till kvällen då jag lägger mig tar jag eaa+vatten varannan timme, kan bli oftare beroende på när jag tränar, tar alltid före och efter träningspasset. Träningen bedrivs alltid före måltiden ska nämnas.

Styrketränar tungt och hårt 3 ggr i veckan och löptränar 3 ggr i veckan. Löpningen var från början tänkt som energiförbrukare men jag trivs med att bli bättre på att springa och en bra kondition ser jag som väldigt positivt.

Anledningen att jag valt att bara äta en gång om dagen är givetvis att hur mycket jag än pressar i mig vid en enda måltid kommer jag förmodligen inte nå energibalans, utan hamna på rejält underskott vilket kommer resultera i viktnedgång.

Det här är tredje dagen på dieten och jag upplever ingen stor hunger att tala om. Igår var jag hungrig ett par timmar före måltiden men inte mer. Nu har jag ungefär 3 timmar kvar till måltiden och känner ingen hunger alls. Vilket jag är överaskad över. Jag tror att eaa kan ha en viss bidragande orsak, samt att jag även dricker vatten, lightdryck och kaffe vilket ger en viss utfyllnad.

mikaelj
2009-11-12, 15:07
Från morgonen då jag stiger upp till kvällen då jag lägger mig tar jag eaa+vatten varannan timme, kan bli oftare beroende på när jag tränar, tar alltid före och efter träningspasset. Träningen bedrivs alltid före måltiden ska nämnas.

Om tanken med fastan är att du skall öka fettfrisättningen misslyckas det lite eftersom du hela tiden stänger av den med ditt EAA-duttande.

delta_mats
2009-11-12, 15:10
Om tanken med fastan är att du skall öka fettfrisättningen misslyckas det lite eftersom du hela tiden stänger av den med ditt EAA-duttande.

Nej tanken med fastan är 1 mål mat om dagen vilket gör att jag hamnar på energiunderskott. Kan jag ju göra med flera mindre mål mat också men då blir det svårare. Nu kan jag tokäta och veta att jag ändå hamnat på energiminus när dagen är slut. EAA duttandet är såklart för att minska muskelnedbrytningen. Tar även vitamintillskott och omega-3 på morgonen.

Morty
2009-11-12, 20:19
Om tanken med fastan är att du skall öka fettfrisättningen misslyckas det lite eftersom du hela tiden stänger av den med ditt EAA-duttande.

Det är ju bara 6-10 gram. Blir ingen långvarig avstängning, och absolut inget som märks i slutändan.

Alltså: EAAt kommer inte att göra att han inte tappar fett. Självklart inte när det blir ett kraftigt energiunderskott och ändå ofta (kraftigt) höjd proteinsyntes.

Sverker
2009-11-12, 20:32
Varför denna rädsla att "stänga av fettförbränningen" ?

Inte tusan trycks fettet momentant i närmsta fettcell för att det kommer lite insulin från senaste måltiden. Vid konstan överätande så OK. Då lär man gå upp 3 -4 kg varje månad.

Heatseeker
2009-11-17, 16:29
Intressant metod detta, om än något extrem. Hur länge hade du tänkt hålla på? Känns inte som ett koncept som är hälsosamt särskilt länge. Jag ser fram emot lite avrapportering om framstegen!

delta_mats
2009-11-18, 13:07
De som är intresserade att se hur dieten går kan följa framstegen i min träningsjournal som ni finner i min signatur här nere.