handdator

Visa fullständig version : Startknappen på datorn


xarizma
2009-11-12, 00:50
Vet inte exakt hur jag ska formulera. Det är så att det är glapp på starta/stänga av knappen på min dator, liksom när jag trycker på den för att starta datorn så fastnar den , och jag måste dra ut den med kniv för att datorn ska vara igång. Så jag undrar bara om de finns något man kan göra för att knappen ska bli ''mjukare'' , på något sätt försöka göra så att den inte fastnar när man trycker.

Erfarenheter, ideer?

Dreas
2009-11-12, 00:59
Vet inte exakt hur jag ska formulera. Det är så att det är glapp på starta/stänga av knappen på min dator, liksom när jag trycker på den för att starta datorn så fastnar den , och jag måste dra ut den med kniv för att datorn ska vara igång. Så jag undrar bara om de finns något man kan göra för att knappen ska bli ''mjukare'' , på något sätt försöka göra så att den inte fastnar när man trycker.

Erfarenheter, ideer?Nej, har ingen erfarenhet av det, dock antar jag att din dator är kopplat till en strömdosa som har en av och påknapp? Ifall ja så kan du ställa in i bios så datorn sätter på sig direkt den får ström, alltså slipper du trycka på knappen.

Sjukt nice när man kopplat en kontroll och kan sätta på datorn ifrån sängen :D

hahavaffan
2009-11-12, 01:01
Nej, har ingen erfarenhet av det, dock antar jag att din dator är kopplat till en strömdosa som har en av och påknapp? Ifall ja så kan du ställa in i bios så datorn sätter på sig direkt den får ström, alltså slipper du trycka på knappen.

Sjukt nice när man kopplat en kontroll och kan sätta på datorn ifrån sängen :DHaha fett, aldrig tänkt på :D Det passar fan utmärkt till min server. Kommer inte åt on-knappen utan en massa meck. Tack för tipset!

Dreas
2009-11-12, 01:05
Haha fett, aldrig tänkt på :D Det passar fan utmärkt till min server. Kommer inte åt on-knappen utan en massa meck. Tack för tipset!Så lite så, heter power on ring eller något liknande tror jag.

Så då kan man köpa ett sånt där set som finns på Claes O, 3st + kontroll för 99 spänn och koppla till datorerna, fast en sådan kontroll pillar ju folk hela tiden på så jag har en dosa + kontroll designerad för endast datorn.

edit: Dosorna är alltså sådana man sätter i väggen som man kopplar in andra strömdosor till och kan trycka av och på med hjälp av en kontroll, ifall jag skriver oförståeligt :P

Grotesk
2009-11-12, 09:34
Vet inte exakt hur jag ska formulera. Det är så att det är glapp på starta/stänga av knappen på min dator, liksom när jag trycker på den för att starta datorn så fastnar den , och jag måste dra ut den med kniv för att datorn ska vara igång. Så jag undrar bara om de finns något man kan göra för att knappen ska bli ''mjukare'' , på något sätt försöka göra så att den inte fastnar när man trycker.

Erfarenheter, ideer?

Brukar sitta en typ fjäder bakom knappen som man kan pilla till rätta.

PowPow
2009-11-12, 11:19
Finns det inget sätt att starta datorn via tangentbordet?

Förr kunde jag starta min desktop med sladd-tangentbordet. Tryckte bara på space. Kommer inte ihåg hur jag gjorde dock..

Finns det möjlighet att starta datorn med bluetooth-tangentbord?

martikainen
2009-11-12, 11:22
Wake on keyboard i bios. / wake on password. Något liknande för att vecka med tangentbord.

PowPow
2009-11-12, 11:30
Wake on keyboard i bios. / wake on password. Något liknande för att vecka med tangentbord.

Ja, just det. Måste testa när jag kommer hem.

Tror ni det kan fungera med trådlösa tangentbord/fjärrkontroller också?

Dreas
2009-11-12, 11:38
Ja, just det. Måste testa när jag kommer hem.

Tror ni det kan fungera med trådlösa tangentbord/fjärrkontroller också?Kanske, vet inte hur det är med USB-uttag, isf måste du ha det aktivierat i bios också, tror jag.