handdator

Visa fullständig version : Stark i bänkpress (relativt) - svag i armhävningar


Cykelmannen
2009-11-11, 22:53
Jag är 180 cm lång, väger 78 kg, tar 84 kg i bänkpress (visst, skratta ihjäl er ni bara ;) (alternativt 70 kg * 7) MEN klarar bara 25 st armhävningar.

Ofta hör jag om trovärdiga människor som man kan bedömma väger ungefär lika mycket som mig som berättar om att de gör 50-60 armhävningar. När jag gör mina armhävningar så går jag ner med bröst i golvet/marken och vi kan anta att dessa personer kör någorlunda lika strikt som mig. Det konstiga är att dessa personer blir imponerade av när jag berättar att jag tar 84 kg i bänkpress vilket de påstår att de är långt ifrån att klara. Det är ju egentligen väldigt märkligt eftersom man, mig veterligen, använder samma muskler i båda övningarna.
Kan man helt enkelt vara svag i armhävningar men stark i bänkpress? Ett stort problem jag har med armhävningar är att jag har problem med ryggen vilket gör att jag får ont i den när jag spänner den kraftigt en längre tid, vilket brukar inträffa efter ca 25 armhävningar. Detta känns ändå inte som att det skulle begränsa själva styrkan eftersom jag pinar mig väl.

Joakim pettersen
2009-11-11, 23:01
2 helt olika övningar

Reticulum
2009-11-11, 23:03
Jag är 180 cm lång, väger 78 kg, tar 84 kg i bänkpress (visst, skratta ihjäl er ni bara ;) (alternativt 70 kg * 7) MEN klarar bara 25 st armhävningar.

Ofta hör jag om trovärdiga människor som man kan bedömma väger ungefär lika mycket som mig som berättar om att de gör 50-60 armhävningar. När jag gör mina armhävningar så går jag ner med bröst i golvet/marken och vi kan anta att dessa personer kör någorlunda lika strikt som mig. Det konstiga är att dessa personer blir imponerade av när jag berättar att jag tar 84 kg i bänkpress vilket de påstår att de är långt ifrån att klara. Det är ju egentligen väldigt märkligt eftersom man, mig veterligen, använder samma muskler i båda övningarna.
Kan man helt enkelt vara svag i armhävningar men stark i bänkpress? Ett stort problem jag har med armhävningar är att jag har problem med ryggen vilket gör att jag får ont i den när jag spänner den kraftigt en längre tid, vilket brukar inträffa efter ca 25 armhävningar. Detta känns ändå inte som att det skulle begränsa själva styrkan eftersom jag pinar mig väl.

Ja, men du använder inte samma sorts muskelfibrer. Vid en ansträngning på en högre procentsats av ditt 1RM används betydligt fler typ 2x fibrer, medan du vid lättare ansträngning (såsom armhävningar) använder fler fibrer av typ 1. I musklerna har man typ 1, 2 och 2x, och på senare tid har forskare upptäckt ännu fler. Fördelningen av dessa är dock individuell och att du är svagare i armhävningar men starkare i bänkpress kan bero på detta.

Jontez
2009-11-11, 23:04
Sen finns kan man ju ha olika tempo på armhävningarna. Jag kan lätt göra 25 armhävningar i mitt eget tempo, men använder jag en pedometer så blir 25 armhävningar ganska tungt

Illustrerade mannen
2009-11-11, 23:10
Jag är också 180 cm, väger ca 75 kg, har aldrig maxat i bänk men tränar på 77.5 kg - typ 5X5 eller 4X8-10.
Jag har inte maxat i armhävningar på många år, men 50-70 gör jag nog. Gjorde 100 utan större bekymmer vid 22 års ålder - 20 år sedan... Brukar bli ca 100-150 stycken sammanlagt på kampsportsträningen. Sannolikt olika muskler och olika muskelfibrer som jobbar. Sen är bål - och ryggstyrka, precis som du skriver viktigt. Med slappa magmuskler går det exempelvis knappast att göra armhävningar.

Hasse-B
2009-11-11, 23:17
Jag har inte gjort armhävningar på länge men tror inte jag tar mer än 25-30 st men tar minst 145 kg i bänken. Saknar väl uthållighet helt typ*jorgen*
Man blir väl bra på det man tränar helt enkelt.
168cm, 78kg

Hemi
2009-11-11, 23:28
Det går att göra armhävningar ganska bänkpresslikt. vVssa maner att adet är svårt att spänna ut torso, bak med axlarna och andas men det är bara en övnings sak. Att ligga på rygg och sprattala med benen och armarna i luften som en stackars skalbagge samt trycka till ryggen mot bänken är lite onaturligt, även om det i slutändan bygger fetast bröst. Att göra armhävninar är att ha blick och huvud under kontroll, som ett djur berett till attack. Det GÅR att spänna ut bröstet och axlarna bak i armhävningar, modifiera kroppen under lyftet, var inte pinnstel, andas och få den bänkpresslik. En platta på ryggen, en smal sak, händerna mot två tegelstenar på varje hand och fötterna 25 cm upp och övninmgen blir plötsligt väldigt bänklik. Med undantaget att du måste jobba lite mer med midja, mage men det är väl bara bra. Inget ont om bänk men detta är ett alternativ för oss bänklösa.

Dropset är ett bra programn för detta.

jontet
2009-11-12, 10:14
Sen finns kan man ju ha olika tempo på armhävningarna. Jag kan lätt göra 25 armhävningar i mitt eget tempo, men använder jag en pedometer så blir 25 armhävningar ganska tungt

metronom snarare? pedometer är väl en stegräknare :confused: