handdator

Visa fullständig version : Go Malmö kommun!!


Krampus
2009-11-11, 19:19
Vad trevligt att Vellinge nu också ska få hjälpa till!

eleni
2009-11-11, 19:20
Eh va?

Trance
2009-11-11, 19:26
Invånare i Vellinge anser att det blir problem om staten placerar ut ett gäng killar i åldern 13-17 från Somalia och Afghanistan i deras kommun.

EDIT: Det är en temporär placering i ett vandrarhem som åsyftas

Krampus
2009-11-11, 19:26
Eh va?

Följer du inte med i nyheterna? :)

http://sydsvenskan.se/

Man har länge vägrat ta emot flyktingar av konstiga anledningar trotts att man är en av landets rikaste kommuner.

Krampus
2009-11-11, 19:32
Invånare i Vellinge anser att det blir problem om staten placerar ut ett gäng killar i åldern 13-17 från Somalia och Afghanistan i deras kommun.


Gör staten det? Trodde att det var Malmö.

hahavaffan
2009-11-11, 19:34
Hittade inget på Sydsvenskan.se om det :(

Som uppvuxen i Vellinge kan jag säga att den ekonomiska biten nog inte precis är anledningen till att flyktingar inte tagits emot tidigare :D

stevebc
2009-11-11, 19:34
Att det ska bli ett sånt liv över en sådan grej. Det är några flyktingbarn det handlar om, inte en invasion av våldtäktsmuslimer i lilla Vellinge.

Gör staten det? Trodde att det var Malmö.Egentligen är det väl Region Skåne som placerar ut dem? Malmö har väl inget inflytande över Vellinges politik? Handlar väl om att Malmö sagt nej för att de inte har mer platser och att Vellinge då fick bjuda till.

edit: nä du har rätt :)

Trance
2009-11-11, 19:34
Gör staten det? Trodde att det var Malmö.

Malmö kommun då. Fast då borde kanske malmö själva ta hand om dem kan man tycka.

stevebc
2009-11-11, 19:36
Hittade inget på Sydsvenskan.se om det :(

Som uppvuxen i Vellinge kan jag säga att den ekonomiska biten nog inte precis är anledningen till att flyktingar inte tagits emot tidigare :Dhttp://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article565751/Kan-vi-sa-ska-vi-stoppa-det.html?refp=565803

Mm, som någon förälder uttryckte det så var ju hon orolig över att hennes barn skulle hamna i trubbel om de stötte på flyktingbarnen "på byn".

Krampus
2009-11-11, 19:38
Malmö kommun då. Fast då borde kanske malmö själva ta hand om dem kan man tycka.

Läs nyheterna och sluta lukta dryg, pöjk.

Mimix
2009-11-11, 19:38
Malmö är dumma ändå...!!
Och MKB dummast då de inte ännu tagit emot Mimix flyende från grannkommun...*grr27*

Krampus
2009-11-11, 19:40
Malmö är dumma ändå...!!
Och MKB dummast då de inte ännu tagit emot Mimix flyende från grannkommun...*grr27*

Ja för övrigt bryr jag mig inte speciellt.. Stockholm är bäst. :)

Trance
2009-11-11, 19:40
Läs nyheterna och sluta lukta dryg, pöjk.

Jag har läst nyheterna. Jag tycker bara det vore trevligt att man kunde respektera människorna i Vellinge, de prioriterar en, vad de anser, trevlig kommun och bra boende över altruism. Låt dem ha det så då?

Krampus
2009-11-11, 19:45
Jag har läst nyheterna. Jag tycker bara det vore trevligt att man kunde respektera människorna i Vellinge, de prioriterar en, vad de anser, trevlig kommun och bra boende över altruism. Låt dem ha det så då?

Haha, näää!

Herr Oberst
2009-11-11, 19:45
Man har länge vägrat ta emot flyktingar av konstiga anledningar trotts att man är en av landets rikaste kommuner.

Kanske just därför är man en av landets rikaste kommuner.

Personligen anser jag att man är jävligt snett ute när man nu börjar tvinga kommuner på detta viset.
Demokrati my ass!

Krampus
2009-11-11, 19:47
Kanske just därför är man en av landets rikaste kommuner.

Personligen anser jag att man är jävligt snett ute när man nu börjar tvinga kommuner på detta viset.
Demokrati my ass!

Ja just det, det är ju så den politiken fungerar. Hjälp inte till så blir det mer till en själv.

stevebc
2009-11-11, 19:47
Kanske just därför är man en av landets rikaste kommuner.

Personligen anser jag att man är jävligt snett ute när man nu börjar tvinga kommuner på detta viset.
Demokrati my ass!På vilket sätt är det egentligen tvång här? Hur gick det till, om det nu var Malmö kommun som bestämde detta? Handlar det helt enkelt inte om ett företag som har en lokal i Vellinge och som efter platsbrist i Malmö nu placerar flyktingbarn där? Annars som du säger, gillar jag inte tilltaget, även om jag har svårt för Vellingebornas attityd i det här fallet. Kan de inte lägga ner mer energi på Let's Dance och Carolas nya istället.

Flygplan
2009-11-11, 19:49
Vellinge, en av landets mest välmående kommuner. Väldigt låg brottslighet. Bland landets dyraste huspriser. En av få kommuner som inte tar emot flyktingar.

Den sista punkten har givetvis inget samband med de övriga punkterna. Rasistjävlarna i Vellinge har ingen anledning till att agera som de gör. Ingen alls. Om det vore så skulle väl vår utmärkta journalistkår uppmärksammat det eventuella sambandet. Det är jag helt övertygad om.

Ignatius72
2009-11-11, 19:55
Just de här ungarna skulle, vad jag förstår, inte drabba vellinges skattebetalare på något sätt. Det är Malmö som placerar ungarna via ett privat företag som har lokalerna i nämnda kommun.

burre
2009-11-11, 20:00
Ja just det, det är ju så den politiken fungerar. Hjälp inte till så blir det mer till en själv.

Känns det inte jävligt krystat att tänka såhär? Man kan alltid ge mer. Vi skulle kunna ge bort 95% av vår inkomst och fortfarande ha mer än världsgenomsnittet. Min gissning är att du inte gör det heller:).

Krampus
2009-11-11, 20:06
Känns det inte jävligt krystat att tänka såhär? Man kan alltid ge mer. Vi skulle kunna ge bort 95% av vår inkomst och fortfarande ha mer än världsgenomsnittet. Min gissning är att du inte gör det heller:).

Inte som svar på Herr Oberst inlägg.

eleni
2009-11-11, 20:08
Följer du inte med i nyheterna? :)

http://sydsvenskan.se/

Man har länge vägrat ta emot flyktingar av konstiga anledningar trotts att man är en av landets rikaste kommuner.

Jo tack. Jag hänger med i nyheterna men det är svårt att veta vad du syftar på när du skriver så lite i inlägget.

Krampus
2009-11-11, 20:09
Jo tack. Jag hänger med i nyheterna men det är svårt att veta vad du syftar på när du skriver så lite i inlägget.

Jag vill göra en Chaan, fast med skillnaden att jag hade ett ämne.

Allan
2009-11-11, 20:12
Men Vellinge ska inte betala nåt. De styrande vill bara inte ha ensamkommande flyktingbarn springande där

Trance
2009-11-11, 20:18
Ja, Vellinge skulle väl få nästan 1.8 miljoner i månaden av statliga skattepengar för att ta emot 30 barn/ungdomar om jag räknat rätt. + 500 000 extra om året.

Trance
2009-11-11, 20:22
Jag räknade visst lite lågt där med eftersom det existerar en idiotisk 3-minutersregel så får det bli ett nytt inlägg. De fick ytterliggare bidrag:

Kommunerna får nästan 60 000 kronor i månaden per barn av Migrationsverket. Plus riktade bidrag till skola, landsting, socialtjänst samt för barnets gode man. Utöver det får varje kommun som tar emot barn en årlig ersättning på 500 000 kronor.
Hittills i år har runt 1800 flyktingbarn sökt asyl i Sverige. Men enligt Migrationsverket blir antalet runt 2400 innan året är slut.
- Aftonbladet

Khyron_
2009-11-11, 20:26
Vellinge får inga pengar eftersom det är Malmö som placerar pojkarna där.

Men Vellinge är tvingad enligt lagen att se till att pojkarna får gå i skola mm...
Det kommer kosta mycket att hyra in lärare och tolkar mm...
Tror ni det blir billigt att lära upp analfabeter från Afghanistan och Somalia?

Och jag tror inte en sekund på att dessa pojkar är pojkar de är nog män i 20-30åldern

Det bli tråkigt att läsa om den första gruppvåldtäkten som snart kommer att äga rum i Vellinge kommun :(

Trance
2009-11-11, 20:30
Så som jag förstår det så är det enbart ett temporärt boende under utredning och att de var mellan 13-17 år. Så man skulle slussa in nya hela tiden antar jag.

Flygplan
2009-11-11, 20:35
För det första, som redan nämnts, det här är inte små söta 3-åringar vi pratar om. Det är i regel vuxna killar som slängt sina ID-handlingar.

Att Malmö står för de direkta kostnaderna är mindre relevant, när Vellingeborna får se sina 10-miljoners villor sjunka i värde när de inte längre kan röra sig ute om kvällarna utan att känna sig hotade. Flyktingmottagande resulterar alltid i ökad brottslighet. Det vill säga Vellinge skulle bli som vilken annan kommun som helst - inget skulle längre motivera de höga huspriserna.

Jag älskar Skanör och Falsterbo precis som det är. Måste verkligen HELA Sverige ha en mångkulturell prägel? Respektera oss som inte tycker att heder, respekt och god kebab är det viktigaste här i livet, eller ens ett dugg spännande.

Än så länge har vi också några ställen kvar att bo på, ni andra som prioriterar ovan nämnda saker här i livet har ju resten av Sverige att bo i.

Allan
2009-11-11, 20:37
Vellinge får inga pengar eftersom det är Malmö som placerar pojkarna där.

Men Vellinge är tvingad enligt lagen att se till att pojkarna får gå i skola mm...
Det kommer kosta mycket att hyra in lärare och tolkar mm...
Tror ni det blir billigt att lära upp analfabeter från Afghanistan och Somalia?

(

Vilket jävla skitresonemang. Poängen är ju att dumskallarna därnere inte alls säger nej till flyktingmottagande - men det ska ske i andra kommuner. Inte i Vellinge, för de är för fiiiina för det. Och är det några som verkligen skulle ha råd så är det ju Vellinge.

Allan
2009-11-11, 20:38
Att Malmö står för de direkta kostnaderna är mindre relevant, när Vellingeborna får se sina 10-miljoners villor sjunka i värde när de inte längre kan röra sig ute om kvällarna utan att känna sig hotade.

Men oj så synd det var om dem då....

Trance
2009-11-11, 20:38
Vilket jävla skitresonemang. Poängen är ju att dumskallarna därnere inte alls säger nej till flyktingmottagande - men det ska ske i andra kommuner. Inte i Vellinge, för de är för fiiiina för det. Och är det några som verkligen skulle ha råd så är det ju Vellinge.

Det handlar förmodligen inte om pengar utan om levnadsstandard.

Herr Oberst
2009-11-11, 20:38
Glöm inte bort att de 30 "barnen" snart också får hit sin mamma, pappa och 9 syskon också. Det betyder 330 personer sammanlagt

stevebc
2009-11-11, 20:39
Just de här ungarna skulle, vad jag förstår, inte drabba vellinges skattebetalare på något sätt. Det är Malmö som placerar ungarna via ett privat företag som har lokalerna i nämnda kommun.Ungefär så jag tänkte också. Så något slags brott mot demokratin kan man nog inte säga det är.

Herr Oberst
2009-11-11, 20:41
Men oj så synd det var om dem då....

Du skulle såklart jubla över att priset på din villa/lägenhet plötsligt sjönk drastiskt och vardagen för dina barn försämrades kraftigt?

wo0ord
2009-11-11, 20:47
Tycker Sverige tar emot på tok för många invandrare i det stora hela, skicka vidare till Finland. We got enough, Snart är väl Sveriges vanligaste namn Mohammed eller liknande.

Scorpionida
2009-11-11, 21:00
Du skulle såklart jubla över att priset på din villa/lägenhet plötsligt sjönk drastiskt och vardagen för dina barn försämrades kraftigt?

Du vet väl att ditt argument är direkt taget ur SD:s hemsida? Ren rassepropaganda. Ditt påstående är så urbota korkat.

"Vardagen för dina barn försämrades kraftigt?"

Sätt in ordet jude också i din mening så kan vi alla börja bränna kors och bära vita kåpor...

Jeez... :devil:

henk4n
2009-11-11, 21:02
Där kom rassekortet! som jag väntade!

wo0ord
2009-11-11, 21:06
Där kom rassekortet! som jag väntade!

Syftade du på vad jag skrev? Jag har väl rätt till en åsikt precis som alla andra? Jag är inte rasist för 5 öre. Tycker bara att det räcker med invandringen i Sverige. Finland kan väl ta emot fler, dem har väl bara tagit emot 500 totalt eller något sånt löjligt.

Blod
2009-11-11, 21:08
henk4n syftade nog på Scorpionidas inlägg.

Ignatius72
2009-11-11, 21:11
Fast eftersom den officiella versionen är att man tjänar pengar på invandringen så kan man ju se det som om Vellinge är solidariska som låter alla andra kommuner dra in stålarna.

Att de flesta kommuner trots allt tar emot ensamkommande flykting barn handlar om att de får stora statsbidrag. Utan dem hade "solidariteten" inte varit så stor.

henk4n
2009-11-11, 21:11
Nej, inte du! Det var Scorpionida:s inlägg jag tänkte på.
Jag håller helt med dig och är inte heller rasist om jag måste skriva det för att jag kritiserar invandringspolitiken i sverige *gah!*

Nej som Ken Ring sa i en tv intervju för några dagar sedan:
"Jag tycker att det är dags att minska invandringen och hjälpa de personer som vi redan har tagit in"

Undrar hur många det är som vill till Sverige när de inte vet vad som väntar:
Bo i ett ghetto, gå arbetslös etc etc. Tycker inte man kan ta emot flyktingar om man inte ens kan ge dem en dräglig vardag. Därför fattar jag inte varför vi fortfarande tar emot så många?? Det är ju som att ge pengar till ett företag (SAAB) som aldrig kommer gå med vinst och som kommer garanterat gå i konkurs.

wo0ord
2009-11-11, 21:18
Exakt, håller med dig till 100 %, Man kan ju inte ta in fler om man inte kan ta hand om dem som redan bor här, rent vansinne. Mona Sahlin och skylla på ?

Allan
2009-11-11, 21:19
Mona Sahlin och skylla på ?

Vet du vilka som sitter i regeringsställning idag?

henk4n
2009-11-11, 21:20
från aftonbladet (som är en riktigt dålig källa men iaf)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6104788.ab

"Kommunerna får nästan 60 000 kronor i månaden per barn av Migrationsverket. Plus riktade bidrag till skola, landsting, socialtjänst samt för barnets gode man. Utöver det får varje kommun som tar emot barn en årlig ersättning på 500 000 kronor.

Hittills i år har runt 1800 flyktingbarn sökt asyl i Sverige. Men enligt Migrationsverket blir antalet runt 2400 innan året är slut. "

Cash is king! 60 000kr per månad *drool*

Allan
2009-11-11, 21:21
Och lär er skillnad på asy/flyktingmottagande och invandring. För övrigt minskar asylmottagandet.

wo0ord
2009-11-11, 21:21
Vet du vilka som sitter i regeringsställning idag?

Idag har väl inget med saken och göra, Det är ju inte så att detta har hänt över natten precis

Allan
2009-11-11, 21:23
Idag har väl inget med saken och göra, Det är ju inte så att detta har hänt över natten precis

Och du tror att det är Mona Sahlin som ligger bakom det hela. Det har faktiskt suttit en borgerlig regering vid makten sen 2006, och på de tre åren har de hunnit med en jävla massa elände. Hade de haft intentionen att förändra flyktingpolitiken hade de haft gott om tid för det

Ignatius72
2009-11-11, 21:26
Och du tror att det är Mona Sahlin som ligger bakom det hela. Det har faktiskt suttit en borgerlig regering vid makten sen 2006, och på de tre åren har de hunnit med en jävla massa elände. Hade de haft intentionen att förändra flyktingpolitiken hade de haft gott om tid för det

Är det något särskilt fröken tänker på?

henk4n
2009-11-11, 21:28
Och du tror att det är Mona Sahlin som ligger bakom det hela. Det har faktiskt suttit en borgerlig regering vid makten sen 2006, och på de tre åren har de hunnit med en jävla massa elände. Hade de haft intentionen att förändra flyktingpolitiken hade de haft gott om tid för det

Där bet du dig i tungan Allan. Mona Sahlin har varit integrationsministeri ett antal år! Hon har därför, indirekt, gjort att situationen ser ut som den gör idag! Sedan har du och dina röda vänner suttit vid makten hur många år som helst och inte gjort NÅGOT åt problemet.

Btw, Skulle vara intressant hur länge barnen kostar 60 000kr i månaden. Om det finns något tak eller krav på prestation (klara av sfi eller liknande). Men eftersom det är Sverige skulle jag inte tro det *popcorn*

Allan
2009-11-11, 21:33
Där bet du dig i tungan Allan. Mona Sahlin har varit integrationsministeri ett antal år! Hon har därför, indirekt, gjort att situationen ser ut som den gör idag! Sedan har du och dina röda vänner suttit vid makten hur många år som helst och inte gjort NÅGOT åt problemet.

Btw, Skulle vara intressant hur länge barnen kostar 60 000kr i månaden. Om det finns något tak eller krav på prestation (klara av sfi eller liknande). Men eftersom det är Sverige skulle jag inte tro det *popcorn*

Vårt flyktingmottagande styrs av internationella konventioner som Sverige undertecknat. Integrationsministern har inget med det att göra.
Det har heller inte förekommit någon politisk oenighet om de flyktingkvoter som finns. Om du tror att de borgerliga protesterat vilt tror du fel - i själva verket är det ju moderata ungdomsförbundet de som mest förespråkat fri invandring.

henk4n
2009-11-11, 21:36
Som integrationsminister har du visst ett sådant ansvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Integrationsminister

Sen har jag inte sagt att det bara är Mona sahlin:s fel, det är allas. Både alliansen och de röd-gröna. Det är lika stora kålsupare allihopa! Men det lät på dig som att Mona Sahlin och sossarna var helt "oskyldiga"

träningsgossen
2009-11-11, 21:38
Så något slags brott mot demokratin kan man nog inte säga det är.
Har sett det förr på forumet. Lite sorgligt att folk inte längre vet vad demokrati betyder och skriker "odemokratiskt" till allt som rör på sig.

från aftonbladet (som är en riktigt dålig källa men iaf)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6104788.ab

"Kommunerna får nästan 60 000 kronor i månaden per barn av Migrationsverket. Plus riktade bidrag till skola, landsting, socialtjänst samt för barnets gode man. Utöver det får varje kommun som tar emot barn en årlig ersättning på 500 000 kronor.

Hittills i år har runt 1800 flyktingbarn sökt asyl i Sverige. Men enligt Migrationsverket blir antalet runt 2400 innan året är slut. "

Cash is king! 60 000kr per månad *drool*
60kkr/månad + massor med bidrag. Vad går alla pengar till? :confused:

Scorpionida
2009-11-11, 21:44
Där kom rassekortet! som jag väntade!

Jo serru. Där kom den med all rätt. Om det underlättar för dig se det som ett rött kort för ett skenargument som egentligen betyder-
invandrare är ett pack som förstör det svenska samhället.

Att börja tala om sjunkande villapriser och svenska barn som for illa av att ett trettiotal flyktingar placeras i en ort är inget annat än förtäckt rasism. Det är en sådan enorm skenhelighet att ens försöka dribbla bort det med att det skulle bara vara "fakta". Det visar på en enormt snedvriden människosyn, där vissa är bättre än andra, "svenska barn" är viktigare än "invandrarbarn".

Diskutera gärna invandring, men låtsas inte att detta var något annat än klassisk främlingsfientlighet.

Trance
2009-11-11, 21:46
Jo serru. Där kom den med all rätt. Om det underlättar för dig se det som ett rött kort för ett skenargument som egentligen betyder-
invandrare är ett pack som förstör det svenska samhället.

Att börja tala om sjunkande villapriser och svenska barn som for illa av att ett trettiotal flyktingar placeras i en ort är inget annat är förtäckt rasism. Det är en sådan enorm skenhelighet att ens försöka dribbla bort det med att det skulle bara vara "fakta". Det visar på en enormt snedvriden människosyn, där vissa är bättre än andra, "svenska barn" är viktigare än "invandrarbarn".

Diskutera gärna invandring, men låtsas inte att detta var något annat än klassisk främlingsfientlighet.

Hur stor invandring vill du ha?

Khyron_
2009-11-11, 21:46
Som integrationsminister har du visst ett sådant ansvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Integrationsminister

Sen har jag inte sagt att det bara är Mona sahlin:s fel, det är allas. Både alliansen och de röd-gröna. Det är lika stora kålsupare allihopa! Men det lät på dig som att Mona Sahlin och sossarna var helt "oskyldiga"

Sossarna försökte med Luciabeslutet 1989 att dra ner invandringen till Finlands nivå eftersom att gammalsossarna i partiet såg vad åren med Palme i makten hade lett till.. och det fungerade mellan89-91 så minskade invandringen.. men sen så kom Bengt Westerberg och lämnade dörrarna vidöppna varför sossarna 1995 när det fick tillbaka makten inte stängde dörrarna igen får vi nog aldrig veta..

Krampus
2009-11-11, 21:49
Där kom rassekortet! som jag väntade!

Men du ärligt talat, flera på kolo är ju rasister. Det framgår ju klart och tydligt efter ett par trådar under ett par år nu. Men de har rätt till sin åsikt. Jag tycker det är värre med smygisarna och de som vill göra rasistiska åsikter rumsrena. Skulle ge cred till den som stod för att den var rasist faktiskt, inte för att hon är det, men för att hon stod för sin åsikt.

Eldhroka
2009-11-11, 21:55
"och när jag blir stor ska jag flytta till ett land som förbjuder invandrare"

Trance
2009-11-11, 21:57
Men du ärligt talat, flera på kolo är ju rasister. Det framgår ju klart och tydligt efter ett par trådar under ett par år nu. Men de har rätt till sin åsikt. Jag tycker det är värre med smygisarna och de som vill göra rasistiska åsikter rumsrena. Skulle ge cred till den som stod för att den var rasist faktiskt, inte för att hon är det, men för att hon stod för sin åsikt.

Det absolut mest tragiska är sådana som du och Allan som vill få det som eran åsikt är någon norm och sedan tvinga på alla den genom att kalla andra som inte håller med skällsord.

Det behöver inte handla om ras det minsta utan man kan vara emot hög invandring på grund av de konsekvenser som det trots allt medför. Ökad brottslighet, sämre skola i invandrartäta områden, minskad trygghet.

Alla tycker inte det är värt det och man är knappast rasist för det.

Allan
2009-11-11, 21:59
Som integrationsminister har du visst ett sådant ansvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Integrationsminister

Sen har jag inte sagt att det bara är Mona sahlin:s fel, det är allas. Både alliansen och de röd-gröna. Det är lika stora kålsupare allihopa! Men det lät på dig som att Mona Sahlin och sossarna var helt "oskyldiga"

Nej, integrationsministern fattar inga såna beslut. Det är alltid riksdagen som fattar besluten i Sverige. Därefter har ministern att utföra beslutet. Läs på.
Och jag tycker inte att Sverige har en dålig flyktingpolitik. Jag bekämpar Sverigedemokrater och rasister var jag än hittar dem

Degpekka
2009-11-11, 22:01
Det har väl ingenting med hög invandring att göra trance? Med en fungerande integration hade det inte vatt nåt problem...

Trance
2009-11-11, 22:03
Nej, integrationsministern fattar inga såna beslut. Det är alltid riksdagen som fattar besluten i Sverige. Därefter har ministern att utföra beslutet. Läs på.
Och jag tycker inte att Sverige har en dålig flyktingpolitik. Jag bekämpar Sverigedemokrater och rasister var jag än hittar dem

Det är inte snällt att kalla våra nordiska grannar rasister.

Krampus
2009-11-11, 22:04
Det absolut mest tragiska är sådana som du och Allan som vill få det som eran åsikt är någon norm och sedan tvinga på alla den genom att kalla andra som inte håller med skällsord.

Det behöver inte handla om ras det minsta utan man kan vara emot hög invandring på grund av de konsekvenser som det trots allt medför. Ökad brottslighet, sämre skola i invandrartäta områden, minskad trygghet.

Alla tycker inte det är värt det och man är knappast rasist för det.

Jag har inte anklagat någon person för något tjejen, men uppenbarligen kände du dig träffad så det stänkte om det. Du gör bara antaganden utifrån hur du själv resonerar om saker och ting och det är inte första gången från din sida.

Trance
2009-11-11, 22:05
Det har väl ingenting med hög invandring att göra trance? Med en fungerande integration hade det inte vatt nåt problem...

Det är lite som att säga: Skulle man haft hur mycket pengar som helst så skulle ingen behöva vara hemlös i Sverige.

Ställ dig först frågan om det är realistiskt att en sådan integration skulle existera? Har du något exempel någonstans i världen?

saab900
2009-11-11, 22:07
Jag räknade visst lite lågt där med eftersom det existerar en idiotisk 3-minutersregel så får det bli ett nytt inlägg. De fick ytterliggare bidrag:

Kommunerna får nästan 60 000 kronor i månaden per barn av Migrationsverket. Plus riktade bidrag till skola, landsting, socialtjänst samt för barnets gode man. Utöver det får varje kommun som tar emot barn en årlig ersättning på 500 000 kronor.
Hittills i år har runt 1800 flyktingbarn sökt asyl i Sverige. Men enligt Migrationsverket blir antalet runt 2400 innan året är slut.
- Aftonbladet

Jojo, och så fort man påstår att invandring kostar så får man sig en skopa av "neje, det gör det inte alls det, rasist!!"

Min förutsägelse är att antalet cykelstölder i Vellinge kommer att öka. Tråkigt men sant.

Mimix
2009-11-11, 22:08
Men du ärligt talat, flera på kolo är ju rasister. Det framgår ju klart och tydligt efter ett par trådar under ett par år nu. Men de har rätt till sin åsikt. Jag tycker det är värre med smygisarna och de som vill göra rasistiska åsikter rumsrena. Skulle ge cred till den som stod för att den var rasist faktiskt, inte för att hon är det, men för att hon stod för sin åsikt.

Jag har en kusin som har en SS-soldat tatuerad på ena överarmen. Han stod på SDs' lista i sin hemkommun i mitten av 90-talet.

Jag älskar honom för att jag har gjort det sedan han föddes men hans åsikter när han säger:..."får du valpar med nån Dr Alban så ska jag sparka in pannbenen på dem"...Nope det får han nada cred av mig för ;o/

Krampus
2009-11-11, 22:08
Slå på TV4 snabbt. Inslag nu.

brobban
2009-11-11, 22:09
från aftonbladet (som är en riktigt dålig källa men iaf)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6104788.ab

"Kommunerna får nästan 60 000 kronor i månaden per barn av Migrationsverket. Plus riktade bidrag till skola, landsting, socialtjänst samt för barnets gode man. Utöver det får varje kommun som tar emot barn en årlig ersättning på 500 000 kronor.

Hittills i år har runt 1800 flyktingbarn sökt asyl i Sverige. Men enligt Migrationsverket blir antalet runt 2400 innan året är slut. "

Cash is king! 60 000kr per månad *drool*Men det är fortfarande skattepengar, dina och mina pengar som staten har snott av oss som bara vandrar runt. Jag hoppas innerligt att du är ironisk, eller du tror du staten trollar fram pengar ur tomma intet som de kan skänka till höger och vänster?

Trance
2009-11-11, 22:09
Jag har inte anklagat någon person för något tjejen, men uppenbarligen kände du dig träffad så det stänkte om det. Du gör bara antaganden utifrån hur du själv resonerar om saker och ting och det är inte första gången från din sida.

Det är inte så många som skrivit i tråden. Så ja, jag känner mig träffad av dina anklagelser men inte av rasist-kortet.

Jag antar att du inte är intresserad av siffror, resultat och fakta. Utan du tycker det är coolt att röka en spliff med dina invandrarpolare och måla lite tavlor; vilket är helt ok men det är rätt meningslöst i en debatt om det enda man kan bidra är..."asså ni är ju rasister!!"

saab900
2009-11-11, 22:10
Men du ärligt talat, flera på kolo är ju rasister. Det framgår ju klart och tydligt efter ett par trådar under ett par år nu. Men de har rätt till sin åsikt. Jag tycker det är värre med smygisarna och de som vill göra rasistiska åsikter rumsrena. Skulle ge cred till den som stod för att den var rasist faktiskt, inte för att hon är det, men för att hon stod för sin åsikt.

Jag är inte rasist. Jag är emot invandring av andra skäl än rena krigsflyktingar, på samhällsekonomisk basis. Hur man än vrider och vänder på det kostar det en ofantlig massa pengar när Sverige leker duktiga för hela Norden och större delen av Europa, samtidigt som vi inte har finanser att betala ut en vettig pension till de som gjorde landet till vad det är. För att ta ett exempel bara.

Deceiver85
2009-11-11, 22:11
Vellinge kommunalråd har en vettig poäng, och har man ett demokratisk valt styre som säger nej till ett kommunalt mottagande av flyktingar och asylsökande så är det bara för övriga kommuner att acceptera det och inte försöka kringgå på olika sätt, vill Malmö ta emot fler flyktingar så varsågod men Vellinge har sagt nej. Kommuner har trots allt rätt (än så länge) att säga "tack men nej tack" till dessa så kallade "flyktingbarn"....

saab900
2009-11-11, 22:16
Där bet du dig i tungan Allan. Mona Sahlin har varit integrationsministeri ett antal år! Hon har därför, indirekt, gjort att situationen ser ut som den gör idag! Sedan har du och dina röda vänner suttit vid makten hur många år som helst och inte gjort NÅGOT åt problemet.

Btw, Skulle vara intressant hur länge barnen kostar 60 000kr i månaden. Om det finns något tak eller krav på prestation (klara av sfi eller liknande). Men eftersom det är Sverige skulle jag inte tro det *popcorn*

När det gäller SFI finns inga krav, tvärtom. Bidrag betalas ut så länge vederbörande deltar i SFI-kurser. Presterar du, och faktiskt klarar kurserna, försvinner ju det bidraget. Idiotiskt. Det skulle vara som om CSN betalade ut ett gratis studiebidrag som räckte gott att leva på, och gjorde så så länge man studerade. Hur många skulle inte studera 10-15 år då?

En kvinna i en dokumentär var förbjuden av sin släkt att klara kurserna eftersom hon fick bidrag. Hon hade gått på första kursen i 12 år, och dottern fick tolka.

Krampus
2009-11-11, 22:16
Det är inte så många som skrivit i tråden. Så ja, jag känner mig träffad av dina anklagelser men inte av rasist-kortet.

Jag antar att du inte är intresserad av siffror, resultat och fakta. Utan du tycker det är coolt att röka en spliff med dina invandrarpolare och måla lite tavlor; vilket är helt ok men det är rätt meningslöst i en debatt om det enda man kan bidra är..."asså ni är ju rasister!!"

Du snackar så mycket skit. :)
Du är konfliktsugen och gör antaganden och omtolkar folks inlägg så att du kan få igång något. Du är den som direkt börjar komma med saker ingen frågat om. Jag tror inte att du hängt med i den här debatten om just Vellinge speciellt mycket, utan du endast ville bara tjattra om dina rassar hit och dit, så om det som du anklagar mig för stämde borde du egentligen enbart vara tacksam..

Krampus
2009-11-11, 22:17
Jag är inte rasist. Jag är emot invandring av andra skäl än rena krigsflyktingar, på samhällsekonomisk basis. Hur man än vrider och vänder på det kostar det en ofantlig massa pengar när Sverige leker duktiga för hela Norden och större delen av Europa, samtidigt som vi inte har finanser att betala ut en vettig pension till de som gjorde landet till vad det är. För att ta ett exempel bara.

Sökte inte icke-rasister, men tack för din medverkan.

p1r
2009-11-11, 22:27
Jag har läst nyheterna. Jag tycker bara det vore trevligt att man kunde respektera människorna i Vellinge, de prioriterar en, vad de anser, trevlig kommun och bra boende över altruism. Låt dem ha det så då?

Dum, Dummare, Trance!
Då skulle väl varenda håla i hela Sverige över kunna säga "vi har det redan så bra, vi behöver inga flyktingar". Tänk lite iaf!:smash:

Trance
2009-11-11, 22:30
Dum, Dummare, Trance!
Då skulle väl varenda håla i hela Sverige över kunna säga "vi har det redan så bra, vi behöver inga flyktingar". Tänk lite iaf!:smash:

Ja. Det kan kommuner göra. Vad är det för fel med det?

Deceiver85
2009-11-11, 22:32
Ja. Det kan kommuner göra. Vad är det för fel med det?

Mångkultur berikar, så hur kommer det sig att vissa kommuner anser sig inte ha råd att bli rikare?

saab900
2009-11-11, 22:33
Sökte inte icke-rasister, men tack för din medverkan.

Tack själv :)

Jag hade i och för sig hoppats att du kunde redogöra lite för dina egna tankegångar kring varför vi ska ha så mycket högre invandring än våra grannländer när vi uppenbarligen inte har råd egentligen? Är verkligen någon som kommer till Sverige utifrån utan att vara ren krigsflykting mer värd (betydligt mer värd med tanke på summorna som nämns) än en pensionär som jobbat och betalat skatt i 50 år? Mer värd än någon som inte får den sjukvård de behöver i tid pga besparingar trots att de betalat skatt mycket länge?

Krampus
2009-11-11, 22:35
Vellinge kommunalråd har en vettig poäng, och har man ett demokratisk valt styre som säger nej till ett kommunalt mottagande av flyktingar och asylsökande så är det bara för övriga kommuner att acceptera det och inte försöka kringgå på olika sätt, vill Malmö ta emot fler flyktingar så varsågod men Vellinge har sagt nej. Kommuner har trots allt rätt (än så länge) att säga "tack men nej tack" till dessa så kallade "flyktingbarn"....

Anledningen till att jag startade tråden är vissa Vellingebors och kommunens styrande slingrande gång på gång för att komma undan att dela på det ansvar som Sverige har tagit på sig. Nu hyr Malmö ett vandrarhem för 30 ynka platser och det tar fyr i helvete. :http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article565751/Kan-vi-sa-ska-vi-stoppa-det.html?refp=565803
Man vill inte ha invandrare där. Det är så. Det för med sig problem, det vet alla. Varför kan då inte dessa mer lyckligt lottade och ekonomiskt stabila människor tänka sig att hjälpa till så lite när fattigare kommuner gör så mycket mer?

Deceiver85
2009-11-11, 22:42
Anledningen till att jag startade tråden är vissa Vellingebors och kommunens styrande slingrande gång på gång för att komma undan att dela på det ansvar som Sverige har tagit på sig. Nu hyr Malmö ett vandrarhem för 30 ynka platser och det tar fyr i helvete.

:http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article565751/Kan-vi-sa-ska-vi-stoppa-det.html?refp=565803
Man vill inte ha invandrare där. Det är så. Det för med sig problem, det vet alla. Varför kan då inte dessa mer lyckligt lottade och ekonomiskt stabila människor tänka sig att hjälpa till så lite när fattigare kommuner gör så mycket mer?

1) När tog Sverige på sig detta ansvar? Vilken folkomröstning tänker du nu på?

2) Om det är Sveriges ansvar, så borde det väl rimligtvis vara svenska staten som ansvarar och då borde man rimligtvis inte belasta kommunerna.

Vellinge har en mycket viktig poäng i sitt resonemang, och att man sedan har sagt nej till ett kommunalt mottagande av asylsökande och flyktingar. Det kommunala självbestämmandet gäller väl fortfarande?

Medusa
2009-11-11, 22:47
alltså sverige har redan tagit emot ganska många invandrare under 80 och 90 talet samt början på 2000 talet.. vår stat har ett ansvar främst emot medborgarna som bor här nu, alltså de tidigare nämnda invandrarna och svenskarna som är födda här.. om vi inte kan ta hand om våra egna längre, gamla som unga, hur ska vi då kunna ta emot ännu flera människor... sveriges ekonomiska utsikter oavsett regering är i framtiden ganska dystra, tyvärr.. och detta kommer inte förändras, tvärtom, det kommer bli värre.. skatteintäkterna kommer minska de kommande 20-40 åren och vi har dessutom en åldrande befolkning.. ni måste tänka lite mer långsiktigt... vi har inte oändliga resurser..
för övrigt tycker jag inte att det är demokratiskt att Vellinge blir överkörda när invånarna där är så tydligt emot det, är väl deras kommun och dom som bor där.. men demokrati fungerar så, majoriteten kör över minoriteten.. bokstavligt talat..

Krampus
2009-11-11, 22:53
Tack själv :)

Jag hade i och för sig hoppats att du kunde redogöra lite för dina egna tankegångar kring varför vi ska ha så mycket högre invandring än våra grannländer när vi uppenbarligen inte har råd egentligen? Är verkligen någon som kommer till Sverige utifrån utan att vara ren krigsflykting mer värd (betydligt mer värd med tanke på summorna som nämns) än en pensionär som jobbat och betalat skatt i 50 år? Mer värd än någon som inte får den sjukvård de behöver i tid pga besparingar trots att de betalat skatt mycket länge?

Nej, jag låter mig inte luras in i den debatten. Jag vill peka och skratta åt vad jag tycker är dråpligheter. Den andra debatten får du ta med sådana som Trance.


Men jag kan svara på en av sakerna. Min farmor och farfar (och min far även om han var liten när han kom, samt hans systrar) är krigsflyktingar (från revolution iofs, men de låg jävligt risigt till..). De var i Sverige en vecka innan de fick jobb. Det var inte för att de var bättre tider, utan pga kompetens. De var yrkessamma i ungefär 35år och farfar som var ingenjör och konsult har dragit in stora skattepengar till oss alla. Nu klagar han på att i varje fall farmors pension inte räcker till och beskyller nuvarande regeringen lite på ett sätt som vissa gjort i tråden. Så just den biten du frågar mig om är jag insatt i från flera håll. Min enda ståndpunkt i det är att vi alla är lika värda och vi bör hjälpa varandra om vi kan. Superförenklat..

Krampus
2009-11-11, 23:01
Hur som helst... Slå på TV4 nu och kolla på Ekdahl, som ska handla om detta. Kolla och diskutera gärna ämnet "Vellinge" här och låt det andra hamna i någon tråd där det avses.

daks
2009-11-11, 23:07
Vilket jävla skitresonemang. Poängen är ju att dumskallarna därnere inte alls säger nej till flyktingmottagande - men det ska ske i andra kommuner. Inte i Vellinge, för de är för fiiiina för det. Och är det några som verkligen skulle ha råd så är det ju Vellinge.

Låter som ett klassiskt fall av mindervärdeskomplex. Vad har folks eventuella finhet med saken att göra.


Nej, integrationsministern fattar inga såna beslut. Det är alltid riksdagen som fattar besluten i Sverige. Därefter har ministern att utföra beslutet. Läs på.
Och jag tycker inte att Sverige har en dålig flyktingpolitik. Jag bekämpar Sverigedemokrater och rasister var jag än hittar dem

Bägge är väl kända för att grovt generalisera. Lite så som Du gjorde i ovanstående exempel.

Vad har för övrigt rasism med saken att göra. I en liten by som Hököpinge (där huspriserna för övrigt är rätt modesta) kommer naturligtvis risken för problem relaterat till asylhem öka 100 % om det blir av, och handen på hjärtat vem vill inte undvika problem i sin närmiljö.

Unga ensamma flyktingbarn bör väl rimligen må sämre än ett i en trygg miljö.
Därmed inte sagt att de är benägna att göra något illa, men risken torde vara högre.

Jag tycker det handlar mer om att man värnar om sitt eget bästa.
Därför tycker jag det är för enkelt o lite fult att kalla folk rasister till höger o vänster.

Jag vill ,som exempel, inte att unga flickor skall ha kamphundar, gör det mig till kvinno och hundhatare då?

Vidare förstår Jag att Du bor eller vurmar för Jakobsberg som efter vad jag förstår är ungefär 20 000, 50/50 svenskar och invandrare. Alltså kan Jag fullt förstå om 16 personer, eller hur många det nu var, inte skulle spela så stor roll för dig och övriga Jakobsbergare. Men i Hököpinge ser fördelningen lite annorlunda ut, dessutom utslaget på betydligt färre personer.

Är man per automatik rasist för att man inte vill förändra sin omgivning?

saab900
2009-11-11, 23:21
Nej, jag låter mig inte luras in i den debatten. Jag vill peka och skratta åt vad jag tycker är dråpligheter. Den andra debatten får du ta med sådana som Trance.


Men du kan inte bara säga att något är bra och att någon annans åsikt är felaktig utan att också redogöra för varför du tycker så...

Betyder det fetmarkerade att du faktiskt håller med om att Sverige är på väg (hunnit långt redan) in i en riktigt orimlig situation, en ekonomisk återvändsgränd?

60 000/månad, det motsvarar ju skattepengar från runt 7-8 skattebetalare som tjänar 25 k/månad. Ta det gånger 30 så får vi över 200 personer med medelhög inkomst som med sin skatt enbart betalar för dessa 30 "barns"*uppehälle. Vad kan då invandringen kosta totalt? Hur många skattebetalares pengar åtgår för att bekosta den? För varje person med bidrag behövs ju många fler som jobbar. Vid en viss gräns kostar enbart alla bidrag samhället mer än skatteintäkterna från löner.

* Jag har en kollega från Somalia. När man kommer in i Sverige kommer man i regel som papperslös, och uppger födelsedatum och år själv, samt civilstatus och antal barn etc. Det finns verkligen skäl att ange din ålder under 18 år. Chansen att få in dina "anhöriga" (kom ihåg att personen inte behöver kunna styrka påstådd identitet och att DNA-analyser på släkt inte görs rutinmässigt) ökar dramatiskt om du är under 18 år. Sannolikheten att det snart börjar trilla in "anhöriga" i Vellinge är nog ganska stor.

stevebc
2009-11-11, 23:29
Och du tror att det är Mona Sahlin som ligger bakom det hela. Det har faktiskt suttit en borgerlig regering vid makten sen 2006, och på de tre åren har de hunnit med en jävla massa elände. Hade de haft intentionen att förändra flyktingpolitiken hade de haft gott om tid för detHaha på det här forumet kan man beskylla Sahlin för det mesta och komma undan med det.

Krampus
2009-11-11, 23:31
Men du kan inte bara säga att något är bra och att någon annans åsikt är felaktig utan att också redogöra för varför du tycker så...

Betyder det fetmarkerade att du faktiskt håller med om att Sverige är på väg (hunnit långt redan) in i en riktigt orimlig situation, en ekonomisk återvändsgränd?

60 000/månad, det motsvarar ju skattepengar från runt 7-8 skattebetalare som tjänar 25 k/månad. Ta det gånger 30 så får vi över 200 personer med medelhög inkomst som med sin skatt enbart betalar för dessa 30 "barns"*uppehälle. Vad kan då invandringen kosta totalt? Hur många skattebetalares pengar åtgår för att bekosta den? För varje person med bidrag behövs ju många fler som jobbar. Vid en viss gräns kostar enbart alla bidrag samhället mer än skatteintäkterna från löner.

* Jag har en kollega från Somalia. När man kommer in i Sverige kommer man i regel som papperslös, och uppger födelsedatum och år själv, samt civilstatus och antal barn etc. Det finns verkligen skäl att ange din ålder under 18 år. Chansen att få in dina "anhöriga" (kom ihåg att personen inte behöver kunna styrka påstådd identitet och att DNA-analyser på släkt inte görs rutinmässigt) ökar dramatiskt om du är under 18 år. Sannolikheten att det snart börjar trilla in "anhöriga" i Vellinge är nog ganska stor.

Vad säger jag är bra?
Kolla på Ekdahl istället nu..

saab900
2009-11-11, 23:48
Vad säger jag är bra?
Kolla på Ekdahl istället nu..

Jaja, jag kollar på Tv4 play eller vad f*n det heter imorgon, jag ska upp och slava kvart över fem :)

henk4n
2009-11-12, 00:02
Men det är fortfarande skattepengar, dina och mina pengar som staten har snott av oss som bara vandrar runt. Jag hoppas innerligt att du är ironisk, eller du tror du staten trollar fram pengar ur tomma intet som de kan skänka till höger och vänster?

Självklart är jag ironisk!

Herr Oberst
2009-11-12, 00:05
Inga småsummor vi snackar om
2400 ensamkommande barn/år
60 000/månad för varje barn
500 000 årlig kostnad/barn

1 220 000 per barn. Totalt 2 928 000 000 (drygt 3 miljarder) årligen för 2400 barn
Lägg därtill kostnader för skola, god man, sjukvård m.m så har vi ytterligare nån miljard. Sen dyker några 1000 anhöriga upp efter ett tag också och då plussas det på många fler miljarder helt plötsligt.

Många säger att vi har råd med det här, vi är ju så jävla rika. Men hur kommer det sig då att sjukvård, skola och omsorg tvingas skära ner och skära ner på redan nedskurna nedskärningar?

Ett barn kostar runt 1.5-2 miljoner/år. Jag får inte ens en hundring

Baskagge
2009-11-12, 00:25
Inga småsummor vi snackar om
2400 ensamkommande barn/år
60 000/månad för varje barn
500 000 årlig kostnad/barn

1 220 000 per barn. Totalt 2 928 000 000 (drygt 3 miljarder) årligen för 2400 barn
Lägg därtill kostnader för skola, god man, sjukvård m.m så har vi ytterligare nån miljard. Sen dyker några 1000 anhöriga upp efter ett tag också och då plussas det på många fler miljarder helt plötsligt.

Många säger att vi har råd med det här, vi är ju så jävla rika. Men hur kommer det sig då att sjukvård, skola och omsorg tvingas skära ner och skära ner på redan nedskurna nedskärningar?

Ett barn kostar runt 1.5-2 miljoner/år. Jag får inte ens en hundring


Äh, fördomar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article5908503.ab

Trance
2009-11-12, 00:28
Äh, fördomar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article5908503.ab

Heh, läst rapporten?

Trapper Buzz
2009-11-12, 00:32
Man behöver inte vara nationalekonomin för att räkna ut att alla dessa (hur många var det.. sju-åtta, eller? ) unga flyktingar ganska snabbt har tjänat in sig själva och därutöver förmerat insatsen i nästa generation då som kanske har fyra barn varav en kommer vara huvudsakligen arbetslös och tre arbetar och betalar skatt.
Anhöriginvandringen är mera ifrågasättbar tycker jag.
Botten att dra in pensionärer i debatten.
Tänk vad lätt det är att säga Nej.
Och varför tror så många att det är Alla Utlänningars Högsta Önskan
att komma in i Sverige och bli beroende av dom förb-de knytbluskärringarna på Soss.

Baskagge
2009-11-12, 00:33
Heh, läst rapporten?

Behövs inte, jag litar på Aftonbladet.

Khyron_
2009-11-12, 00:55
Äh, fördomar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article5908503.ab
Fn fortsätter sprida sin lögner :nono:


Otroligt att England har gjort en brakförlust på sin invandring
http://www.dailymail.co.uk/news/article-552449/Devastating-demolition-case-mass-immigration.html

Herr Oberst
2009-11-12, 01:12
Man behöver inte vara nationalekonomin för att räkna ut att alla dessa (hur många var det.. sju-åtta, eller? ) unga flyktingar ganska snabbt har tjänat in sig själva och därutöver förmerat insatsen i nästa generation då som kanske har fyra barn varav en kommer vara huvudsakligen arbetslös och tre arbetar och betalar skatt.



Otroligt att England har gjort en brakförlust på sin invandring
http://www.dailymail.co.uk/news/article-552449/Devastating-demolition-case-mass-immigration.html

Har nationalekonomerna tagit slut i England?

Även underligt att Södertälje inte är världens rikaste, mest framgångsrika och välfungerande stad

Baskagge
2009-11-12, 01:16
Fn fortsätter sprida sin lögner :nono:


Otroligt att England har gjort en brakförlust på sin invandring
http://www.dailymail.co.uk/news/article-552449/Devastating-demolition-case-mass-immigration.html

Allt är inte pengar. De har fått väldigt mycket fint tillbaka.

burre
2009-11-12, 01:43
Att det finns folk (b.la Allan) som tror att Sveriges bnp/capita blir högre och att samhället blir tryggare av massinvandring är ju galet.

Krasst sett är det en alltruismfråga, hur mkt ska vi pissa på hemmaplan för att hjälpa människor utanför Sverige. Alla drar sin gräns någonstans, ännu ser jag ingen skänka bort allt de tjänar för att leva på existensminimum.

p1r
2009-11-12, 02:31
Om man inte bara tänker på pengar och förluster så handlar de väl ändå om att hjälpa människor som verkligen behöver det, speciellt barn!

ryssen
2009-11-12, 07:09
http://www.youtube.com/watch?v=6g_tSs5OJqs

verkligen en tillgång.:confused:

coxie
2009-11-12, 07:55
Om man inte bara tänker på pengar och förluster så handlar de väl ändå om att hjälpa människor som verkligen behöver det, speciellt barn!

Men det borde väl vara den enskilda personens (i detta fall kommunens invånare) att välja hur mycket man vill hjälpa?

Hur solidarisk är man mot sina medmänniskor om man tvingar personerna i fråga att vara solidariska?

bertbert
2009-11-12, 07:59
Hur solidarisk är man mot sina medmänniskor om man tvingar personerna i fråga att vara solidariska?

Det där har jag frågat mig flera gånger också.

Allan
2009-11-12, 09:11
Man kan ju fråga sig om det verkligen är Vellinges medborgare som talar. Jag har svårt att tro att man hade frågan om ensamkommande flyktingbarn som ett ämne i valet 2006. Eller så är det ett par kommunpolitiker som gör sig breda i käften, med sina egna åsikter som grund - och då kan man också fråga sig hur demokratiskt det är.

PowPow
2009-11-12, 09:24
Men det borde väl vara den enskilda personens (i detta fall kommunens invånare) att välja hur mycket man vill hjälpa?

Hur solidarisk är man mot sina medmänniskor om man tvingar personerna i fråga att vara solidariska?

Men Vellingeborna ska inte hjälpa till över huvud taget. De ska bara "stå ut" med att det finns ett temporärt boende för ensamkommande flyktingbarn i samma kommun som de själv bor i. Varken ekonomisk eller fysisk insats krävs eller förväntas av Vellingeborna.

coxie
2009-11-12, 09:27
Man kan ju fråga sig om det verkligen är Vellinges medborgare som talar. Jag har svårt att tro att man hade frågan om ensamkommande flyktingbarn som ett ämne i valet 2006. Eller så är det ett par kommunpolitiker som gör sig breda i käften, med sina egna åsikter som grund - och då kan man också fråga sig hur demokratiskt det är.

Mer demokratiskt än att köra över kommunens folkvalda.

Medusa
2009-11-12, 09:30
Men Vellingeborna ska inte hjälpa till över huvud taget. De ska bara "stå ut" med att det finns ett temporärt boende för ensamkommande flyktingbarn i samma kommun som de själv bor i. Varken ekonomisk eller fysisk insats krävs eller förväntas av Vellingeborna.

ja, och då ska du tvinga dem att stå ut då?

har väl ingenting med fysisk eller ekonomisk insats att göra, handlar väl om den plats man lever på.. det är ju faktiskt Vellingeborna som bor där nu och ingen annan, då får man ju respektera deras önskan..

mini
2009-11-12, 09:30
Varför ska flyktingmottagande vara fritt för kommuner att avsäga sig ansvar för medan vi har andra uppgifter som är påtvingade?

coxie
2009-11-12, 09:37
Varför ska flyktingmottagande vara fritt för kommuner att avsäga sig ansvar för medan vi har andra uppgifter som är påtvingade?

Jag ser inget fel i att tvinga kommuner att ta hand om flyktingar, det jag reagerar på är hyckleriet kring solidaritetskortet som väldigt snabbt kastas mot folk som motsätter sig flyktingar.

Överlag tycker jag det vore bra om flyktingar spreds ut i landet då det är rätt uppenbart att det inte fungerat bra med den politik som givit oss Rosengård och andra förorter.

Medusa
2009-11-12, 09:39
Varför ska flyktingmottagande vara fritt för kommuner att avsäga sig ansvar för medan vi har andra uppgifter som är påtvingade?

Mini, din kommun är ansvarig för vad som gäller där, punkt slut.. om du sedan inte var delaktig i processen till beslut får du faktiskt ta och skylla dig själv..

om det är bestämt att kommunerna har rättigheten att avsäga sig invandring, då får man respektera det, varför ska man helt plötsligt tvinga...

nu börjar resurserna tryta, och därför blir det tryck på Vellinge, alla skall solidariskt tvingas lida ihop, Vellinge sätter sig på tvären och då kommer den kollektiva piskan som helt kör över våra demokratiska principer.. Vellinge kommun har genom en demokratisk process beslutat att inte ta emot flyktingar, detta är något som alla kommuner i Sverige har beslutat om individuellt, Malmö kommun har tackat ja och därför har de tagit på sig ett ansvar, frivilligt..

mini
2009-11-12, 09:42
Mini, din kommun är ansvarig för vad som gäller där, punkt slut.. om du sedan inte var delaktig i processen till beslut får du faktiskt ta och skylla dig själv..

om det är bestämt att kommunerna har rättigheten att avsäga sig invandring, då får man respektera det, varför ska man helt plötsligt tvinga...

Det jag undrar över är hur resonemanget bakom vilka poster som är tvingande (tex vägar?) och vilka som inte är det (tex flyktingmottagande) går rent politiskt. Min kommun är inte ansvarig för allt. Det finns vissa beslut som tas på riksnivå.

Medusa
2009-11-12, 09:45
Det jag undrar över är hur resonemanget bakom vilka poster som är tvingande (tex vägar?) och vilka som inte är det (tex flyktingmottagande) går rent politiskt. Min kommun är inte ansvarig för allt. Det finns vissa beslut som tas på riksnivå.

det är ganska intressant och något jag funderade på med, om jag går på dagens juridikföreläsning så ska jag fråga vår föreläsare, hon borde veta.. iallafall vart i lagboken man kan läsa om det, vilka rättigheter och skyldigheter kommunerna har...

Medusa
2009-11-12, 09:49
man kan läsa om kommunernas rättigheter och skyldigheter i kommunallagen, 1990:300 i bihang.. I 2:a kap paragraf 1-6 finns befogenheterna listade..

har man tid över kan man verkligen sätta sig ner och reda ut precis vad som gäller..

PowPow
2009-11-12, 09:50
ja, och då ska du tvinga dem att stå ut då?

har väl ingenting med fysisk eller ekonomisk insats att göra, handlar väl om den plats man lever på.. det är ju faktiskt Vellingeborna som bor där nu och ingen annan, då får man ju respektera deras önskan..

Vi i Malmö är ju tvingade att ta emot Vellingeborna när de får för sig att åka in till stan, åka till arbetet eller åka in och svira? Det känns märkligt att kunna avsäga vilka personer som ska få lov att uppehålla sig i den egna hemkommunen.

L Johnsson
2009-11-12, 09:52
Vi i Malmö är ju tvingade att ta emot Vellingeborna när de får för sig att åka in till stan, åka till arbetet eller åka in och svira? Det känns märkligt att kunna avsäga vilka personer som ska få lov att uppehålla sig i den egna hemkommunen.

+1:thumbup:

manekin
2009-11-12, 09:54
Vellinge får inga pengar eftersom det är Malmö som placerar pojkarna där.

Men Vellinge är tvingad enligt lagen att se till att pojkarna får gå i skola mm...
Det kommer kosta mycket att hyra in lärare och tolkar mm...
Tror ni det blir billigt att lära upp analfabeter från Afghanistan och Somalia?

Och jag tror inte en sekund på att dessa pojkar är pojkar de är nog män i 20-30åldern

Det bli tråkigt att läsa om den första gruppvåldtäkten som snart kommer att äga rum i Vellinge kommun :(

är du dum, eller kommer du helt enkelt från Skåne?

L Johnsson
2009-11-12, 09:58
Vellinge får inga pengar eftersom det är Malmö som placerar pojkarna där.

Men Vellinge är tvingad enligt lagen att se till att pojkarna får gå i skola mm...
Det kommer kosta mycket att hyra in lärare och tolkar mm...
Tror ni det blir billigt att lära upp analfabeter från Afghanistan och Somalia?

Och jag tror inte en sekund på att dessa pojkar är pojkar de är nog män i 20-30åldern

Det bli tråkigt att läsa om den första gruppvåldtäkten som snart kommer att äga rum i Vellinge kommun :(

Så du tror att det blir billigare för sverige att låta dom gå i skola någon annanstans än i Vellinge?
Hurvida dom är analfabeter har du inte en jävla aning om, eller hur gamla de är eller för den delen att de kommer våldta någon som du antyder.
Varför tar inte du och håller käften om saker du inte har någon jävla aning om?

Medusa
2009-11-12, 10:02
Vi i Malmö är ju tvingade att ta emot Vellingeborna när de får för sig att åka in till stan, åka till arbetet eller åka in och svira? Det känns märkligt att kunna avsäga vilka personer som ska få lov att uppehålla sig i den egna hemkommunen.

handlar ju inte om att bestämma vilka som får uppehålla sig i kommunen, handlar om en kommuns tidigare beslut att inte ta emot flyktingar, någonting som alla kommuner har haft möjlighet att genom demokratisk process besluta om.. kommunerna får pengar för att ta hand om flyktingar, väljer kommunerna att inte göra det så förlorar dom den inkomsten samt möjligheten till mångkultur och arbetskraft, det är ett aktivt val som man bör respekteras.. kommunen skall företräda sina invånare, och det gör den i detta fall...

Khyron_
2009-11-12, 10:17
Så du tror att det blir billigare för sverige att låta dom gå i skola någon annanstans än i Vellinge?
Hurvida dom är analfabeter har du inte en jävla aning om, eller hur gamla de är eller för den delen att de kommer våldta någon som du antyder.
Varför tar inte du och håller käften om saker du inte har någon jävla aning om?

Försök inte inbilla mig att dessa "barn" från Somalia eller Afghanistan skulle vara något annat än analfabeter.
Jag vet hur verkligheten ser ut i dessa länder vet du?
Du verkar inte heller förstå dig på den extrema klan mentalitet som dessa analfabeter har från sina hemländer.
Att våldta en tjej som inte tillhör klanen är faktiskt helt okej i deras värld.

Kan inte du hålla käft ett tag istället?

EkarN
2009-11-12, 10:21
JAg fattar inte var folk får rasism ifrån? Vet ni inte vad det är eller vad? Rasism är när man tror att folk som inte tillhör ens egen "ras" pga generna är sämre och mindre värd än en själv. Men att vara realistisk och inse att invandringspolitiken är skit är att vara smart. Jag klandrar inte Vellingeborna på något sätt.

Torwald
2009-11-12, 10:39
Försök inte inbilla mig att dessa "barn" från Somalia eller Afghanistan skulle vara något annat än analfabeter.
Jag vet hur verkligheten ser ut i dessa länder vet du?
Du verkar inte heller förstå dig på den extrema klan mentalitet som dessa analfabeter har från sina hemländer.
Att våldta en tjej som inte tillhör klanen är faktiskt helt okej i deras värld.

Kan inte du hålla käft ett tag istället?
Du har ju uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om, så vad sägs om att du håller käft ett tag istället.

L Johnsson
2009-11-12, 10:47
Försök inte inbilla mig att dessa "barn" från Somalia eller Afghanistan skulle vara något annat än analfabeter.
Jag vet hur verkligheten ser ut i dessa länder vet du?
Du verkar inte heller förstå dig på den extrema klan mentalitet som dessa analfabeter har från sina hemländer.
Att våldta en tjej som inte tillhör klanen är faktiskt helt okej i deras värld.

Kan inte du hålla käft ett tag istället?

Så länge du håller dig till ekonomiska argument som är det enda du vet någonting om köper jag att du kan störa dej på det. Men försök komma och snacka något du inte vet något om. Vilken klan de har tillhört om de haft någon och vad deras mentalitet är har du ingen aning om. Afghanistan har t.ex. rejält mycket större befolkning än sverige och som jämförelse kan man ta stockholm-kabul, stockholm har 2milj invånare, kabul 3milj. Så knappast springer alla runt i klaner där...
Jag tvivlar starkt på att du bott i varken somalia eller afghanistan så du vet hurvida de är okay eller inte att våldta någon där, eller något annat om de länderna överhuvudtaget för den delen.
ska upplysa dej om att de är muslimska länder och att våldtäkt kan straffas med döden efter sharia lagarna.
Jag tänker inte hålla käften när du säger så uppenbart idiotiska saker du inte har någon aning om, håll dig till de du vet och håll rakt ut rasistiska argument utanför diskussionen för de hör inte hemma någonstans!

dt06mj2
2009-11-12, 10:50
Du har ju uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om, så vad sägs om att du håller käft ett tag istället.

Kan du inte komma med något konstruktivt?

L Johnsson
2009-11-12, 10:53
Och jag tror inte en sekund på att dessa pojkar är pojkar de är nog män i 20-30åldern

Tror ni det blir billigt att lära upp analfabeter från Afghanistan och Somalia?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6108370.ab
Visar ju hur bra koll du har på dina fakta...

stevebc
2009-11-12, 10:54
Jag ser inget fel i att tvinga kommuner att ta hand om flyktingar, det jag reagerar på är hyckleriet kring solidaritetskortet som väldigt snabbt kastas mot folk som motsätter sig flyktingar.

Överlag tycker jag det vore bra om flyktingar spreds ut i landet då det är rätt uppenbart att det inte fungerat bra med den politik som givit oss Rosengård och andra förorter.+1

Själv tycker jag Vellingebornas attityd är sorglig, men de har rätt att tycka som de vill.

Krampus
2009-11-12, 10:59
JAg fattar inte var folk får rasism ifrån? Vet ni inte vad det är eller vad? Rasism är när man tror att folk som inte tillhör ens egen "ras" pga generna är sämre och mindre värd än en själv. Men att vara realistisk och inse att invandringspolitiken är skit är att vara smart. Jag klandrar inte Vellingeborna på något sätt.


Nej det är vanliga bonnjävlar över lag. Man gillar inte Stockholm eller Stockholmare heller. När jag frågar varför, mumlar man något om att "de tror de är något" och ev stress i tunnelbanan. När jag frågar när de bodde där så har man varit där på klassresa för 16år sedan i 2 dagar eller aldrig.. Man är dock jävligt het på Danmark och ibland Göteborg, men den kärleken är inte direkt besvarad. Nu handlar det om att ha 30 barn i kommunen ett tag, som de inte betalar något för. Khyron här ovan har berättat att de kommer att våldta i grupp. Sen kommer de att ta hit sina familjer.
Jag vet själv inte om dessa barn har familjer, men våldtäktskortet börjar bli rätt tröttsamt i alla dessa debatter.

D Andersson
2009-11-12, 11:05
Vad det handlar om är att Vellinge är alldeles för rikt och välmående för att låta sig lockas av statens mutor för att någon ska ta emot flyktingbarn öht. Och som någon sa, hur solidariskt är det om solidariteten är påtvingad eller framkallad med ekonomisk kompensation? I slutändan är det skattebetalarna som står för notan och de stora mottagarkommunerna som får dras med problemen.

henk4n
2009-11-12, 11:20
http://www.youtube.com/watch?v=6g_tSs5OJqs

verkligen en tillgång.:confused:

Fan vad jag mår illa av sista inslaget! Vilka jävla människor!!*spy* De är så jävla manliga att hoppa på 5 stycken på 2 andra. Hoppas killarna blev misshandlade mår bra idag!

Sen kan man ju bara säga att det övriga i filmen handlar om ett stort misslyckande från politikernas sida. Man har inte kunnat ge de här personerna en bra start som vi flesta svenskar har. Man har gett dem för stor frihet, att de t.ex får bosätta sig vart de vill. Då är det ju självklart att de vill bo med sina "egna". Men detta har ju resulterat i att de skiter i skolan, inte får något jobb, deras föräldrar är också arbetslösa och på så sätt tappar kontrollen över sina ungar.

Varför inte bosätta de nyanlända till platser där det finns jobb?? Om de har flytt och kommer till Sverige så bör det ju inte spela någon större roll vart de bor utan hur de bor.

Poxeman
2009-11-12, 11:38
Vellinge får inga pengar eftersom det är Malmö som placerar pojkarna där.

Men Vellinge är tvingad enligt lagen att se till att pojkarna får gå i skola mm...
Det kommer kosta mycket att hyra in lärare och tolkar mm...
Tror ni det blir billigt att lära upp analfabeter från Afghanistan och Somalia?

Och jag tror inte en sekund på att dessa pojkar är pojkar de är nog män i 20-30åldern

Det bli tråkigt att läsa om den första gruppvåldtäkten som snart kommer att äga rum i Vellinge kommun :(

Försök inte inbilla mig att dessa "barn" från Somalia eller Afghanistan skulle vara något annat än analfabeter.
Jag vet hur verkligheten ser ut i dessa länder vet du?
Du verkar inte heller förstå dig på den extrema klan mentalitet som dessa analfabeter har från sina hemländer.
Att våldta en tjej som inte tillhör klanen är faktiskt helt okej i deras värld.

Kan inte du hålla käft ett tag istället?

Män i 20-30 årsåldern? (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6108370.ab)

Jag är ledsen Khyron, men dina argument är så låga att jag mår dåligt.

Herr Oberst
2009-11-12, 11:40
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6108370.ab
Visar ju hur bra koll du har på dina fakta...

I Norge har man kommit fram till att 9 av 10 "flyktingbarn" är äldre än dom påstår, alltså ljuger om sin ålder.
I Sverige undersöker man inte saken alls, men min lilla hjärna kan inte komma på någon anledning till att det skulle vara annorlunda här.

Är man 19 år har man otroligt mycket att vinna på att säga att man bara är 17. Och eftersom inga kontroller görs överhuvudtaget så kommer man också alltid undan med det.

Herr Oberst
2009-11-12, 11:43
Män i 20-30 årsåldern? (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6108370.ab)

Jag är ledsen Khyron, men dina argument är så låga att jag mår dåligt.

Okej, där är 3 av dom. Två av dom skulle möjligtvis kunna vara under 18, den tredje ser man knappt.
Men var är dom övriga 27?

Poxeman
2009-11-12, 11:47
Okej, där är 3 av dom. Två av dom skulle möjligtvis kunna vara under 18, den tredje ser man knappt.
Men var är dom övriga 27?

Vet ej.

Men vad spelar det egentligen för roll? Ska vi skita i att hjälpa flyktingar (märk väl, flyktingar inte invandrare) för att dom fyllt 18?

D Andersson
2009-11-12, 12:02
Varför inte bosätta de nyanlända till platser där det finns jobb??

Någon annanstans än Sverige med andra ord. Efterfrågan på helt outbildade som inte kan svenska är inte så stor i Sverige ens under högkonjunktur, förutom möjligen för Gudrun Schyman, Lundby-Wedin & co som anlitar svart städhjälp.

Herr Oberst
2009-11-12, 12:10
Men vad spelar det egentligen för roll? Ska vi skita i att hjälpa flyktingar (märk väl, flyktingar inte invandrare) för att dom fyllt 18?

Vet man att det verkligen är flyktingar?
Enligt media är alla som kommer hit flyktingar, men sanningen är ju som de flesta vet en helt annan. Väldigt få uppnår de krav för att få flyktingstatus

bubbe
2009-11-12, 12:35
Vet man att det verkligen är flyktingar?
Enligt media är alla som kommer hit flyktingar, men sanningen är ju som de flesta vet en helt annan. Väldigt få uppnår de krav för att få flyktingstatus

Klart man inte vet. Men man får utgå från det i första läget eftersom de är asylsökande. I nästa läge gäller det såklart att utreda och se om deras belägg för asylstatus stämmer.

Flyr man från sitt land med grunden som asylsökande har så är det nog inte läge att leta platsannonser eller gå på språkkurs innan man packar väskorna.

L Johnsson
2009-11-12, 12:50
Klart man inte vet. Men man får utgå från det i första läget eftersom de är asylsökande. I nästa läge gäller det såklart att utreda och se om deras belägg för asylstatus stämmer.

Flyr man från sitt land med grunden som asylsökande har så är det nog inte läge att leta platsannonser eller gå på språkkurs innan man packar väskorna.

+1 bra sagt.

p1r
2009-11-12, 13:14
Vi i Malmö är ju tvingade att ta emot Vellingeborna när de får för sig att åka in till stan, åka till arbetet eller åka in och svira? Det känns märkligt att kunna avsäga vilka personer som ska få lov att uppehålla sig i den egna hemkommunen.

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

p1r
2009-11-12, 13:21
Försök inte inbilla mig att dessa "barn" från Somalia eller Afghanistan skulle vara något annat än analfabeter.
Jag vet hur verkligheten ser ut i dessa länder vet du?
Du verkar inte heller förstå dig på den extrema klan mentalitet som dessa analfabeter har från sina hemländer.
Att våldta en tjej som inte tillhör klanen är faktiskt helt okej i deras värld.

Kan inte du hålla käft ett tag istället?

Borde inte alla invandrare gå runt och gruppvåldta då hela tiden eftersom svenska tjejer knappast tillhör deras "klan" ? Du har så skämmigt dåliga argument att jag vill bara lägga mig ner och dö.

EkarN
2009-11-12, 13:59
Nej det är vanliga bonnjävlar över lag. Man gillar inte Stockholm eller Stockholmare heller. När jag frågar varför, mumlar man något om att "de tror de är något" och ev stress i tunnelbanan. När jag frågar när de bodde där så har man varit där på klassresa för 16år sedan i 2 dagar eller aldrig.. Man är dock jävligt het på Danmark och ibland Göteborg, men den kärleken är inte direkt besvarad. Nu handlar det om att ha 30 barn i kommunen ett tag, som de inte betalar något för. Khyron här ovan har berättat att de kommer att våldta i grupp. Sen kommer de att ta hit sina familjer.
Jag vet själv inte om dessa barn har familjer, men våldtäktskortet börjar bli rätt tröttsamt i alla dessa debatter.

Vi invaderas av stockholmare varje sommar(exakt var de kommer ifrån spelar igen roll, de är ändå badjävlar:D), vissa är dryga och vissa är schyssta, som folk är överlag.

Bra då är det utrett, sluta spela ut rassekortet hela tiden.

mini
2009-11-12, 14:15
sluta spela ut rassekortet hela tiden.
Känns främlingsfientlig som ett mer passande ord i sammanhanget?

Herr Oberst
2009-11-12, 14:17
Känns främlingsfientlig som ett mer passande ord i sammanhanget?

Kanske lägga ner korten helt och istället försöka komma med hållbara argument?

mini
2009-11-12, 14:22
Kanske lägga ner korten helt och istället försöka komma med hållbara argument?

Det finns ju inte så mycket att argumentera om. Vellinge vill inte ta emot flyktingar. Det gör de inte heller, eller tvingas till, utan ett privat bolag väljer att hyra ut sitt vandrarhem till ett annat bolag. Det Vellinge nu fäktas emot är att de inte vill ha främmande barn som vistas på deras mark. Främmande mörkhyade barn. Är det inte det som är kärnfrågan?

backflash
2009-11-12, 14:29
Borde inte alla invandrare gå runt och gruppvåldta då hela tiden eftersom svenska tjejer knappast tillhör deras "klan" ? Du har så skämmigt dåliga argument att jag vill bara lägga mig ner och dö.

Fast det är ju inte någon som hindrar dig väl? Jag går hur som inte runt och gruppvåldtar hela tiden, bara som en notis.

Även om jag inte håller med Khyron så nämner han inte alla invandrare någonstans. Att det finns en klankänsla hos vissa grupper är inte konstigt, tänk på det som ditt kompisgäng när du var liten, med skillnaden att kompisgänget finns överallt. Du blev kanske exkluderad när du inte följde normen i gruppen, eller så fanns möjligheten till det där iaf? Uppbyggnaden är mycket lik, men det finns andra omfattande aspekter som kanske inte fanns i ditt kompisgäng (förutom ledaren, så finns tvingande religiösa aspekter som inte kan bortses från). Inte heller är det konstigt att de antagligen inte är barn, i strikt bemärkelse, under 18 år. Jag hade också ljugit röven av mig om jag hade varit på väg till ett land utan papper. Speciellt om jag hade fått instruktioner hur jag ska bete mig.

Något som inte tas i bruk vid lekmannaanalyser av vad som händer vid en flytt från e.g. Afghanistan är att du inte kommer lifta på väg hit. De som flyr får sin riktning av de människosmugglare de har betalat (hade det varit trafficking så hade de antagligen inte kommit loss, fast det är en annan historia som jag kan utveckla om någon vill). Det är en jävla process att fly, och bland de som flyr hittas oftast de som på något sätt kunde skaffa fram pengar till smugglare, dvs de var på intet sätt fattiga - relativt sett - i sina hemländer. Nu talar jag om de som verkligen är ensamkommande och har förlorat familj etc. För de som var relativt fattiga i hemländerna återstår andra möjligheter; en av dem är att samla ihop pengar och skicka en person. Detta kan göras av skälet att pengarna bara räcker till att skicka denna person. Detta syns även genom att det nästan uteslutande är pojkar som är ensamkommande flyktingar. Det finns av flera förklarliga skäl ett motstånd att skicka en dotter; ekonomiska och kulturella skäl kan vara att dottern inte kan röra sig så fritt som sonen kan, vilket reducerar nyttan med investeringen. Majoriteten av de som är flyktingar stannar i sina direkta närområden på grund av just pengar (skapar möjligheten att fly), men även på grund av sina kontakter i området (skapar möjligheten att organisera en flykt) och sociala band (psykologiska och kulturella skäl).

ryssen
2009-11-12, 14:34
Fan vad jag mår illa av sista inslaget! Vilka jävla människor!!*spy* De är så jävla manliga att hoppa på 5 stycken på 2 andra. Hoppas killarna blev misshandlade mår bra idag!

Sen kan man ju bara säga att det övriga i filmen handlar om ett stort misslyckande från politikernas sida. Man har inte kunnat ge de här personerna en bra start som vi flesta svenskar har. Man har gett dem för stor frihet, att de t.ex får bosätta sig vart de vill. Då är det ju självklart att de vill bo med sina "egna". Men detta har ju resulterat i att de skiter i skolan, inte får något jobb, deras föräldrar är också arbetslösa och på så sätt tappar kontrollen över sina ungar.

Varför inte bosätta de nyanlända till platser där det finns jobb?? Om de har flytt och kommer till Sverige så bör det ju inte spela någon större roll vart de bor utan hur de bor.

ja jag skiter i färg ras eller vad dom kommer ifrån men som det ser ut idag så funkar inte vårt generösa flyktingpolitik.den måste helt enkelt ändras.

stevebc
2009-11-12, 14:41
Det finns ju inte så mycket att argumentera om. Vellinge vill inte ta emot flyktingar. Det gör de inte heller, eller tvingas till, utan ett privat bolag väljer att hyra ut sitt vandrarhem till ett annat bolag. Det Vellinge nu fäktas emot är att de inte vill ha främmande barn som vistas på deras mark. Främmande mörkhyade barn. Är det inte det som är kärnfrågan?Jo, det är naturligtvis det det handlar om, och inte någon slags principfråga om kommunernas självstyre (förutom för vissa av debattörerna som exempelvis Trance).

manekin
2009-11-12, 15:11
ja jag skiter i färg ras eller vad dom kommer ifrån men som det ser ut idag så funkar inte vårt generösa flyktingpolitik.den måste helt enkelt ändras.

Vad är det som är så generöst? Att dom inte får bo i Vellinge är ju iof ganska generöst, men förklara gärna mer!

D Andersson
2009-11-12, 15:27
Vad är det som är så generöst? Att dom inte får bo i Vellinge är ju iof ganska generöst, men förklara gärna mer!

Ja, vad kan det vara? Tillgång till ett av världens högsta och mest omfattande sociala skyddsnät kanske?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Asylsokande1995_2007_i_norden.jpg

2008
http://www.migrationsverket.se/swedish/bilder/08_ut.gif

Lägg därtill att om man inte skulle få asyl är det bara att gå under jorden, man får snart tillgång till allt tänkbart stöd, hjälp och vård som går att få oavsett om man har rätt att vara här eller inte, och inga myndigheter kommer att jaga dig.

D Andersson
2009-11-12, 15:35
Förtydligande: Den andra grafen visar beviljade uppehållstillstånd år 2008.

manekin
2009-11-12, 15:43
Ja, vad kan det vara? Tillgång till ett av världens högsta och mest omfattande sociala skyddsnät kanske?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Asylsokande1995_2007_i_norden.jpg

2008
http://www.migrationsverket.se/swedish/bilder/08_ut.gif

Lägg därtill att om man inte skulle få asyl är det bara att gå under jorden, man får snart tillgång till allt tänkbart stöd, hjälp och vård som går att få oavsett om man har rätt att vara här eller inte, och inga myndigheter kommer att jaga dig.

Du kanske inte uppfattade min fråga, så jag ställer den igen, omformulerad.
Vad är det du/ni uppfattar som för generöst med 11237 männsikor per år som får ett mer värdigt liv, utan krig och svält?

Medusa
2009-11-12, 15:55
Jo, det är naturligtvis det det handlar om, och inte någon slags principfråga om kommunernas självstyre (förutom för vissa av debattörerna som exempelvis Trance).

med vilket rätt avgör du vad ställningstagandet handlar om för olika individer i denna fråga? är du någon form av gudomlig auktoritet eller är du helt enkelt bara van att få som du vill?

för mig handlar det om att kommunerna har rätt till självstyre, och har man tidigare låtit dem sköta detta själva och därmed valt bort fördelarna med statligt stöd och bidrag, mångkultur, och arbetskraft som Vellinge gjort, då kan man ju inte plötsligt säga "nu är det fullt här så trots ert tydliga nej gör vi såhär ändå".. demokrati? .. invånarna i Vellinge bor där nu, och det är främst mot dom som Vellinge kommun har sina skyldigheter..

Malmö borde tidigare ha frånsagt sig ytterliggare flyktingbarn eller förberett för detta, om man har tagit på sig ett ansvar får man se till att uppfylla sina åtaganden, man kan inte lämna över dem..

jag är inte främlingsfientlig öht, inte heller är jag rasistisk, men jag anser att vad som än händer så skall vi aldrig kränka våra demokratiska grundprinciper.. rätten att välja.. och konsekvensen att övriga respekterar den..

skall man juridiskt bedöma detta så kommer Vellinge kommun få rätt, men jag tvivlar på det..

vidrigast i allt detta är dock att se återigen hur mina tankar om politiker och politisk aktiva människor bekräftas, de bryr sig inte om ungdomarna, dom vill bara kasta skit på varandra och få rätt på någon moralisk höggrund, fy fan för politiker och allmänt idealiserande människor.. kan ge mig tusan på att majoriteten inte gjorde värnplikten för sitt fosterland och är allmänt mjäkiga gnällspikar..

Torwald
2009-11-12, 15:55
Kan du inte komma med något konstruktivt?

Jag ber om ursäkt, det jag menade var:
Läs på innan du öppnar käften så folk kanske tar dig på allvar.

D Andersson
2009-11-12, 16:20
Du kanske inte uppfattade min fråga, så jag ställer den igen, omformulerad.
Vad är det du/ni uppfattar som för generöst med 11237 männsikor per år som får ett mer värdigt liv, utan krig och svält?

Till att börja med är det 11200 flyktingar plus 34000 direkt anhöriga, sedan gömmer det sig ca 7000 anhöriga bakom siffrorna EU/EES. Sammanlagt en bit över 50000 personer, av totalt 90000 uppehållstillstånd om man räknar med studenter, adoptivbarn etc., 2008. Ta gärna en titt på Migrationsverkets hemsida för mer information.

Men jag kan hålla med, det beror lite på hur man ser det. Det vi håller på med är inte speciellt generöst ur perspektivet att om vi, istället för att ta in en bråkdel av världens flyktingar till en av världens mest ambitiösa välfärdsstater med enorma kostnader och problem som följd i tron att vi gör någon skillnad, gick in för att hjälpa så många som möjligt så kostnadseffektivt som möjligt borde vi göra helt annorlunda. Istället hjälpa flyktingarna där de största delen av dem befinner sig, i deras respektive närområden, både militärt - på kort och lång sikt - och humanitärt.

Trance
2009-11-12, 16:25
Vad är det du/ni uppfattar som för generöst med 11237 männsikor per år som får ett mer värdigt liv, utan krig och svält?

En notis kan vara att det är sällan de som riskerar att dö av svält som har råd att ta sig till Sverige.

Krampus
2009-11-12, 16:26
Bra då är det utrett, sluta spela ut rassekortet hela tiden.

Men den finns ju här, i olika former. Vi kan kalla det främlingsfientlighet, det låter inte som om man deltar lika aktivt då. Vill man tillskriva sig själv det genom att bli förbannad och spela ut sina kort så är det faktiskt inte mitt problem. Det fastställer ju saker bara ännu mer.

ryssen
2009-11-12, 16:26
Du kanske inte uppfattade min fråga, så jag ställer den igen, omformulerad.
Vad är det du/ni uppfattar som för generöst med 11237 männsikor per år som får ett mer värdigt liv, utan krig och svält?

lätta på skyglapparna fattar du inte att sverige har inte obegränsat med pengar. jag önskar att du fått prova på att leva som dom gammla på hemmet en månad liggandes med nerpissad blöja en hel dag och inte varit utanför rummet på 3v och sen få höra att vi har inte råd med mer blöjor och tid till annat socialt.

nånstans tar dessa pengar vägen som skulle varit till detta.

Trance
2009-11-12, 16:27
Men den finns ju här, i olika former. Vi kan kalla det främlingsfientlighet, det låter inte som om man deltar lika aktivt då. Vill man tillskriva sig själv det genom att bli förbannad och spela ut sina kort så är det faktiskt inte mitt problem. Det fastställer ju saker bara ännu mer.

Nämn en person på kolo som är kritisk mot invandringspolitiken som du inte vill kalla rasist/främlingsfientlig.

Krampus
2009-11-12, 16:31
Nämn en person på kolo som är kritisk mot invandringspolitiken som du inte vill kalla rasist/främlingsfientlig.

Dig! Men du tog bara åt dig som fan och började försöka omtolka mina inlägg. Why the drama.? Nog fan för att du är sur och lite vanligt missnöjd, men du är ingen rasist.

henk4n
2009-11-12, 16:51
En fråga. Kan man vara främlingsfientlig men inte rasist?

Degpekka
2009-11-12, 16:56
Främlingfientlighet kan väl ha med kultur att göra också, inte enbart "ras".

Herr Oberst
2009-11-12, 17:00
Du kanske inte uppfattade min fråga, så jag ställer den igen, omformulerad.
Vad är det du/ni uppfattar som för generöst med 11237 männsikor per år som får ett mer värdigt liv, utan krig och svält?

Undrar hur mycket dom 100-tals miljarder vi lägger på invandringen här på hemmaplan hade räckt till om vi istället lagt det borta i mellanöstern och afrika. Tippar på att det blivit rätt många sjukhus, skolor, lärare och läkare för dom pengarna. Dessutom hade man nog fått en hel del över till mat och vatten.

Det hade varit generöst tycker jag. Då slipper man dessutom den där farliga mellanhanden med kriminella och dyra människosmugglare.

Fast å andra sidan. Hade det bara handlat om 11237 st flyktingar så hade jag inte haft något emot det alls.

Degpekka
2009-11-12, 17:05
Hade vatt kul att se alla kritiker i ett par andra skor...

Medusa
2009-11-12, 17:10
Hade vatt kul att se alla kritiker i ett par andra skor...

du behöver inte hoppas, inom några årtionden kommer detta landet sättas på prov på allvar, då kommer samtliga som lever här tvingas anpassa sig, man ska vara försiktig med vad man önskar sig..

när jag var yngre var jag stolt över Sverige och att vara svensk, idag har den känslan falnat lite, och när man pratar med andra studenter inom mitt program, dom jag har träffat och bekanta, så är de flesta överens om att deras framtid ligger utanför dessa gränser.. är sällan jag hör någon säga "jag vill arbeta i Sverige, framtiden är ljus här"..

Degpekka
2009-11-12, 17:14
Hoppas? jag önskar inte någon elände eller problem, det var du som tolkade det konstigt... Däremot hade lite ökad förståelse aldrig vatt fel.

Trance
2009-11-12, 17:17
Hade vatt kul att se alla kritiker i ett par andra skor...

Du skulle kunna rädda ett människoliv genom att sälja datorn du nu skriver på. Du skulle kunna göra så enormt mycket mer för att rädda människoliv men du gör det inte, är det för att du inte gått så mycket i andras skor?

Sverige skulle även kunna ta emot så mycket mer invandrare, kanske dubbla? Vi kan dra ner mycket mer på skola, sjukvård, vägar etc och lösgöra pengar. Borde vi inte göra det, du som vet vad det handlar om? Låter dubbla mängden bra?

Degpekka
2009-11-12, 17:20
Du skulle kunna rädda ett människoliv genom att sälja datorn du nu skriver på. Du skulle kunna göra så enormt mycket mer för att rädda människoliv men du gör det inte, är det för att du inte gått så mycket i andras skor.

Sverige skulle även kunna ta emot så mycket mer invandrare, kanske dubbla? Vi kan dra ner mycket mer på skola, sjukvård, vägar etc och lösgöra pengar. Borde vi inte göra det, du som vet vad det handlar om? Låter dubbla mängden bra?

Var sitter ditt problem egentligen? Fattade du verkligen inte vad jag menade?

Trance
2009-11-12, 17:24
Var sitter ditt problem egentligen? Fattade du verkligen inte vad jag menade?

Jo, du försökte använda ett emotionellt argument och spela moraliskt överlägsen. Men det blir lite lustigt när du prioriterar dina egna nöjen över andra människors liv.

manekin
2009-11-12, 17:24
Till att börja med är det 11200 flyktingar plus 34000 direkt anhöriga, sedan gömmer det sig ca 7000 anhöriga bakom siffrorna EU/EES. Sammanlagt en bit över 50000 personer, av totalt 90000 uppehållstillstånd om man räknar med studenter, adoptivbarn etc., 2008. Ta gärna en titt på Migrationsverkets hemsida för mer information.

Men jag kan hålla med, det beror lite på hur man ser det. Det vi håller på med är inte speciellt generöst ur perspektivet att om vi, istället för att ta in en bråkdel av världens flyktingar till en av världens mest ambitiösa välfärdsstater med enorma kostnader och problem som följd i tron att vi gör någon skillnad, gick in för att hjälpa så många som möjligt så kostnadseffektivt som möjligt borde vi gjort helt annorlunda. Vi borde hjälpa flyktingarna där de största delen av dem befinner sig, i deras respektive närområden, både militärt - på kort och lång sikt - och humanitärt.

Jag får det fortfarande till 11237 flyktingar. Det som debatterades om i denna tråd var just flyktingar. Inte hurvida du själv sedan ska ha rätt att plugga i annant land än Sverige, jobba i annat EUland etc.

Hur hade du tänkt att den hjälpen skulle se ut? I kringsländer.....?

renad
2009-11-12, 17:29
Inte orkat läsa hela tråden men rent spontant känns det som det behövs lite invandring i deras lilla in avlade samhälle.

D Andersson
2009-11-12, 17:47
Jag får det fortfarande till 11237 flyktingar. Det som debatterades om i denna tråd var just flyktingar.

Dåså, steg ett är att genast stoppa all anhöriginvandring och enbart ta emot flyktingar för hela slanten, vips hjälper vi fem ggr så många istället för att bara anordna och bekosta världens största och dyraste släktträffar. Är du med så långt?



Hur hade du tänkt att den hjälpen skulle se ut? I kringsländer.....?

Vad är kringsländer?

Degpekka
2009-11-12, 18:26
Jo, du försökte använda ett emotionellt argument och spela moraliskt överlägsen. Men det blir lite lustigt när du prioriterar dina egna nöjen över andra människors liv.

Nej... jag önskade att dem boende i Vellinge kommun hade lite bättre förståelse för många invandrares situation. Dem hade mått bra av att vidga sina vyer och att ha förmågan att sätta sig in i andras problem är aldrig fel. Dem skriker ju bara för att ett gäng "svartingar" ska bo där, dem gör ju precis samma misstag som alla svenskar gjorde när invandrinen hit började bli vanligare. Utfrysning är ju den sämsta integrationstekniken någonsin, det är bara sorgligt att det fortfarande förekommer.

Morrris
2009-11-12, 18:42
Artikel av Otto von Arnold (KD) i SvD (http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article566044/Var-finns-solidariteten-Vellinge.html)

Vellinge har dessutom anmälts till JO, går att läsa mer om det här. (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3790647.svd)

Jaws
2009-11-12, 18:49
Har ingen direkt källa på detta, men är ganska övetygad om att Malmö har plats för dessa 30. I Västra Hamnen har flyktingar t.ex placerats i baracker (sen hur okej det är ur mänsklig levandsstandards synvikel, kan ju ifrågasättas). I grund och botten handlar det om att Malmö ska jävlas med lillbrorsan Vellinge och på något sätt fostra kommunen, eftersom Ilmar Reepalu anser att det är alla kommuners ansvar att ta hand om flyktingar vare sig dem vill eller inte.

Vellinge kommun är heller ingen överklasskommun utan består i hög grad av arbetare, ofta egenföretagare i den mindre skalan. Dessa människor har gjort ett aktivt val att bosätta sig i kommunen och för detta ofta fått kämpa och offra både tid och pengar. Man har valt att bo i Vellinge för att få en lugn och ...trygg uppväxtmiljö för sina barn, en god levnadsstandard och en välfungerande medborgarservice. Många vellingebor ser malmö som ett skräckexempel och vill inte upprepa de misstag i integrationspolitiken som där begåtts.

Kom inte och kasta enkla anklagelser om rasism och bajsbrunhet. Så satans låg och innehållslöst.

stevebc
2009-11-12, 19:49
med vilket rätt avgör du vad ställningstagandet handlar om för olika individer i denna fråga? är du någon form av gudomlig auktoritet eller är du helt enkelt bara van att få som du vill?

för mig handlar det om att kommunerna har rätt till självstyre, och har man tidigare låtit dem sköta detta själva och därmed valt bort fördelarna med statligt stöd och bidrag, mångkultur, och arbetskraft som Vellinge gjort, då kan man ju inte plötsligt säga "nu är det fullt här så trots ert tydliga nej gör vi såhär ändå".. demokrati? .. invånarna i Vellinge bor där nu, och det är främst mot dom som Vellinge kommun har sina skyldigheter..

Malmö borde tidigare ha frånsagt sig ytterliggare flyktingbarn eller förberett för detta, om man har tagit på sig ett ansvar får man se till att uppfylla sina åtaganden, man kan inte lämna över dem..

jag är inte främlingsfientlig öht, inte heller är jag rasistisk, men jag anser att vad som än händer så skall vi aldrig kränka våra demokratiska grundprinciper.. rätten att välja.. och konsekvensen att övriga respekterar den..

skall man juridiskt bedöma detta så kommer Vellinge kommun få rätt, men jag tvivlar på det..

vidrigast i allt detta är dock att se återigen hur mina tankar om politiker och politisk aktiva människor bekräftas, de bryr sig inte om ungdomarna, dom vill bara kasta skit på varandra och få rätt på någon moralisk höggrund, fy fan för politiker och allmänt idealiserande människor.. kan ge mig tusan på att majoriteten inte gjorde värnplikten för sitt fosterland och är allmänt mjäkiga gnällspikar..Lugna ner dig nu :). Det är ett helt vanligt företag med en helt vanlig lokal. Lokalen i Malmö är full säger kommunfullmäktige där. Då placerar företaget flyktingarna i lokalen i Vellinge. Jag tycker inte ens att Malmö kommun indirekt bestämmer över Vellinge i det här fallet.

Eller är det så att du brinner så oerhört mycket över hur kommunerna interagerar? Till exempel när det kommer till avfallshantering, dricksvattenfördelning och lokala sportturneringar? Eller var det bara för att det handlade om ett par flyktingar och debatten kunde spåra in på det härliga ämnet invandring och misslyckad integration? För det var ett riktigt liv det blev här och jag förstår inte varför.

Morrris
2009-11-12, 20:07
Man har valt att bo i Vellinge för att få en lugn och ...trygg uppväxtmiljö för sina barn, en god levnadsstandard och en välfungerande medborgarservice.

Så ett av kriterierna för att detta ska uppnås är att det inte bor några flyktingar inom kommunens gränser?

Flygplan
2009-11-12, 20:17
Så ett av kriterierna för att detta ska uppnås är att det inte bor några flyktingar inom kommunens gränser?

Svar ja.

Bor man på en plats med bara invandrare istället för en utan invandrare löper man 400% större risk av våldtas och 320% större risk att mördas, för att nämna några brott. Och ja, de flesta invandrare är skötsamma, men det gör inte verkligheten mindre skrämmande. Jag tror att de flesta av oss inte vill utsätta oss själva eller våra barn för en sådan kraftigt förhöjd risk.

Om den här verkligheten är ett resultat av "strukturell rasism" från oss svenskar, eller på kulturella olikheter spelar mindre roll i dagsläget. Siffrorna är som de är. Eller ja, det är inte bara siffror. Liv förstörs, och det i större omfattning än vad vi räddar liv med vår invandring, då de flesta inte är krigsflyktingar.

saab900
2009-11-12, 20:21
Så ett av kriterierna för att detta ska uppnås är att det inte bor några flyktingar inom kommunens gränser?

Det finns uppenbara fördelar att bosätta sig i en lite dyrare villa i landsbygd/mindre samhälle ur trygghetssynpunkt...
Jag skulle då inte bo där jag bor nu om jag hade barn. Ungarna blir rånade på mobiler och cyklar, de blir t o m jagade och prejade av mopeder så att dessa kan stjälas.

Herr Oberst
2009-11-12, 20:38
Artikel av Otto von Arnold (KD) i SvD (http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article566044/Var-finns-solidariteten-Vellinge.html)

Vellinge har dessutom anmälts till JO, går att läsa mer om det här. (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3790647.svd)

Att ta emot barn från andra länder är ett positivt tillskott

Det ska inte behöva vara så att vissa kommuner tar emot så många att integration, omhändertagande och arbetsplatsberedande blir en övermäktig uppgift, bara för att andra kommuner inte tar emot några flyktingar alls, säger Otto von Arnold och menar att ledningen i Vellinge kommun agerat osolidariskt

Hur ska han ha det egentligen? Antingen är det positivt eller så är det betungande.
Otto bor väl för övrigt på Lidingö och det är väl inte direkt jordens mest mångkulturella plats.

Khyron_
2009-11-12, 21:34
Inte orkat läsa hela tråden men rent spontant känns det som det behövs lite invandring i deras lilla in avlade samhälle.

Dit argument håller inte varför ska vi importera folk från det mest inavlade området i världen?
All denna inavel beror på att deras extrema klan tänk! Är det så svårt att förstå?
Och inavel leder till lägre intelligens, impulskontroll mm..

http://www.consang.net/index.php/Global_prevalence
http://www.vi-tidningen.se/templates/ArticlePage.aspx?id=3302

Om inavel i Sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Studier av mitokondriellt DNA har visat att inavel mellan människor är tämligen ovanligt i Sverige även ur ett historiskt perspektiv. Emellertid finns det en del kända fall där enstaka lokala släkter lider av inavel. Liksom inom andra europeiska kungafamiljer (se ovan) förekommer det även inom huset Bernadotte; Carl XVI Gustafs föräldrar, prins Gustaf Adolf och prinsessan Sibylla, var sysslingar, eftersom prinsens mor och prinsessans far var kusiner.

L Johnsson
2009-11-12, 22:06
Dit argument håller inte varför ska vi importera folk från det mest inavlade området i världen?
All denna inavel beror på att deras extrema klan tänk! Är det så svårt att förstå?
Och inavel leder till lägre intelligens, impulskontroll mm..

http://www.consang.net/index.php/Global_prevalence
http://www.vi-tidningen.se/templates/ArticlePage.aspx?id=3302

Om inavel i Sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Studier av mitokondriellt DNA har visat att inavel mellan människor är tämligen ovanligt i Sverige även ur ett historiskt perspektiv. Emellertid finns det en del kända fall där enstaka lokala släkter lider av inavel. Liksom inom andra europeiska kungafamiljer (se ovan) förekommer det även inom huset Bernadotte; Carl XVI Gustafs föräldrar, prins Gustaf Adolf och prinsessan Sibylla, var sysslingar, eftersom prinsens mor och prinsessans far var kusiner.
När vi då snackar om studier i mitokondriellt DNA som du verkar gilla så kan jag upplysa dig om att hela jordens befolkning härstammar från 6olika mitokondrie linjer. Alltså är alla på hela jorden inavlade, inklusive du!

Flygplan
2009-11-12, 22:25
När vi då snackar om studier i mitokondriellt DNA som du verkar gilla så kan jag upplysa dig om att hela jordens befolkning härstammar från 6olika mitokondrie linjer. Alltså är alla på hela jorden inavlade, inklusive du!

Vänsterreplik i ett nötskal :laugh:

shut teh face
2009-11-13, 02:00
Mm, "barn".

http://www.kvp.se/polopoly_fs/1.1777954!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

p1r
2009-11-13, 02:31
Mm, "barn".

http://www.kvp.se/polopoly_fs/1.1777954!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Nej, våldtäktsmän och mördare va?

shut teh face
2009-11-13, 02:40
Inte småbarn som det framställs i Media iaf. Snarare tonåringar.

Degpekka
2009-11-13, 02:46
Har det stått att det är småbarn? jag fick känslan av att dem flesta skulle vara runt 12-15 när jag läste i tidningarna...

Degpekka
2009-11-13, 02:52
Ett smart drag av SD nu borde ju vara att betala ett gäng tjuvar för att åka till vällinge och ställa till en massa skit så ungarna får skulden.

p1r
2009-11-13, 03:09
Inte småbarn som det framställs i Media iaf. Snarare tonåringar.

Tonåringar betyder inte att dom är myndiga!

shut teh face
2009-11-13, 03:28
Ett smart drag av SD nu borde ju vara att betala ett gäng tjuvar för att åka till vällinge och ställa till en massa skit så ungarna får skulden.
:laugh:

High1ander
2009-11-13, 03:37
Anledningen till att jag startade tråden är vissa Vellingebors och kommunens styrande slingrande gång på gång för att komma undan att dela på det ansvar som Sverige har tagit på sig. Nu hyr Malmö ett vandrarhem för 30 ynka platser och det tar fyr i helvete. :http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article565751/Kan-vi-sa-ska-vi-stoppa-det.html?refp=565803
Man vill inte ha invandrare där. Det är så. Det för med sig problem, det vet alla. Varför kan då inte dessa mer lyckligt lottade och ekonomiskt stabila människor tänka sig att hjälpa till så lite när fattigare kommuner gör så mycket mer?

1. Jag tror nog redan att de tycker de hjälper till redan genom att betala skatt, vilket de gör mer av då de tjänar mer än de flesta kommuner.

2. De kanske tycker att invandring medför ökad brottslighet, inte nödvändigtvis för invandrare är brottsligare, men fattigdomen de har med sig. Så varför de inte ber om ökad kriminallitet kan man ju fråga sig.


Jag tycker att om kommunen säger nej och det är sådana områden där de får bestämma och gå emot Sveriges policy så ska inte andra kommuner kränka det.

ligne
2009-11-13, 09:59
man kan ju undra när dom hade tid att åka och shoppa.

sneakers, jeans och jackor ...

Bubban
2009-11-13, 10:11
Jäkla Vellingebor, de förtjänar lite smisk! :devil:

Nitrometan
2009-11-13, 10:13
1. Jag tror nog redan att de tycker de hjälper till redan genom att betala skatt, vilket de gör mer av då de tjänar mer än de flesta kommuner.
Vellinge har lägst kommunalskatt i Sverige.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____258620.aspx

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____67885.aspx

Vellinge 28,89

renad
2009-11-13, 10:28
man kan ju undra när dom hade tid att åka och shoppa.

sneakers, jeans och jackor ...

varför undrar du det?

ligne
2009-11-13, 10:28
Vellinge har lägst kommunalskatt i Sverige.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____258620.aspx

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____67885.aspx

Vellinge 28,89

vad har det med saken att göra?

även om vi har lägst kommunalskatt i landet så betalar ändå i stort sett alla invånare i kommunen skatt till skillnad från t.ex. Malmö där många procent bara kostar pengar istället.

dessutom betalar många i Vellinge statlig inkomstskatt eftersom dom tjänar tillräckligt mycket.
alltså har vi 28,89 i kommunalskatt PLUS det vi betalar till staten.

Nitrometan
2009-11-13, 10:34
Mark Klamberg skriver lite om detta idag:

http://klamberg.blogspot.com/2009/11/rensa-i-den-blabruna-roran.html

Med anledning av debatten om Vellingemoderaterna och deras politiska företrädare har jag letat fram en artikel som jag skrev i Sydsvenskan, Aktuella frågor, den 20 augusti 1999. Lika aktuell då som nu.

Invandrare har av svenska staten förvandlats till klienter som vi svenskar skall ta hand om. Jag tror inte invandrare själva vill utsättas för någon slags positiv särbehandling. Vid sidan av den stora arbetslösheten bland invandrare och dess skadliga effekter finns förklaringar till segregation i den förda bostadspolitiken som påbörjades under 1950-talet.

Miljonprogrammet var nödvändigt för att klara bostadsförsörjningen men fick negativa bieffekter, bl a en segregation mellan invandrare som förvisats till sterila bostadsområden och svenskar som idag lever isolerade i villaområden. Denna polarisering i boendeformer är särskilt markant vid en jämförelse mellan Vellinge och Malmö. För behandlingen av invandrare som klienter och den segregerande bostadspolitiken måste huvudsakligen socialdemokraterna stå till svars.


Gjort är gjort - nu måste de gamla synderna betalas. Arbetsmarknadspolitiken måste ändras och vi måste bo annorlunda. Villaområden och höghusområden måste blandas. När nu Vellinge är en av de kommuner som tar emot minst antal flyktingar i Sverige så är det inte konstigt att spänningarna mellan människor och grupper i Vellinge och Malmö ökar. För detta har Göran Holm och moderaterna i Vellinge en stor skuld som de nu ignorerar och dessutom försökt lägga på andra kommuner, bl a på Trelleborg.

I grannkommunen Trelleborg har det funnits ett projekt som heter "Sätt gränser", ett samarbete mellan polis och sociala myndigheter med syfte att i ung ålder förebygga rasism och främlingsfientlighet. Lärarna på Söderslättsgymnasiet startade en medveten kampanj mot antisemitism och rasism.

Detta har Trelleborgs kommunpolitiker gjort. Samma sak kan göras i Vellinge. Moderaterna i Vellinge bör sluta skylla ifrån sig, ta ett än starkare avstånd från de främlingsfientliga stämningarna som finns i kommunen och sluta legitimera främlingsfientlighet som de gör både genom sin politik och sina uttalanden i pressen. Det är bra med fördömanden av våldshandlingar, men det räcker inte. Den blåbruna röran i Skåne, med Vellinge som centrum, måste rensas upp.

Ignatius72
2009-11-13, 11:36
vad har det med saken att göra?

även om vi har lägst kommunalskatt i landet så betalar ändå i stort sett alla invånare i kommunen skatt till skillnad från t.ex. Malmö där många procent bara kostar pengar istället.

dessutom betalar många i Vellinge statlig inkomstskatt eftersom dom tjänar tillräckligt mycket.
alltså har vi 28,89 i kommunalskatt PLUS det vi betalar till staten.

Det är ju också så att kommuner, däribland Vellinge, som har en hög inkomst per invånare betalar in pengar till fattigare kommuner genom det kommunala utjämningssystemet.

Krampus
2009-11-13, 11:52
1. Jag tror nog redan att de tycker de hjälper till redan genom att betala skatt, vilket de gör mer av då de tjänar mer än de flesta kommuner.

2. De kanske tycker att invandring medför ökad brottslighet, inte nödvändigtvis för invandrare är brottsligare, men fattigdomen de har med sig. Så varför de inte ber om ökad kriminallitet kan man ju fråga sig.


Jag tycker att om kommunen säger nej och det är sådana områden där de får bestämma och gå emot Sveriges policy så ska inte andra kommuner kränka det.

Det handlar inte ens om att de ska "hjälpa till", i nuläget. De ska bara ha de här 30 ungdomarna på orten och om du läser tidningarna får du se hur upprörda folk blir av det. Folk i tråden här börjar prata om allt från sänkta villapriser till cykelstölder ( :D ) och gruppvåldtäkter som kommer att ske.

saab900
2009-11-13, 13:12
Det handlar inte ens om att de ska "hjälpa till", i nuläget. De ska bara ha de här 30 ungdomarna på orten och om du läser tidningarna får du se hur upprörda folk blir av det. Folk i tråden här börjar prata om allt från sänkta villapriser till cykelstölder ( :D ) och gruppvåldtäkter som kommer att ske.

Det är verkligen ingen myt att cykelstölderna ökar i flyktingmottagningars närområde. Det är ett smidigt och riskfritt sätt att sätta guldkant på tillvaron. Det finns tre ytterst charmanta 12-13-åringar i mitt hus som drygar ut veckopengen med detta, och föräldrarna bryr sig inte, jag har pratat med dem (i och för sig vet jag inte vad ungen som fick agera tolk egentligen sade).

High1ander
2009-11-13, 13:15
Det handlar inte ens om att de ska "hjälpa till", i nuläget. De ska bara ha de här 30 ungdomarna på orten och om du läser tidningarna får du se hur upprörda folk blir av det. Folk i tråden här börjar prata om allt från sänkta villapriser till cykelstölder ( :D ) och gruppvåldtäkter som kommer att ske.

Jo, men OM MAN TROR det, borde man inte då få skydda sig? Jag tror personligen inte att dessa 30 pers kommer vara något problem, men OM DOM TROR så får väl de göra som de vill eftersom kommunerna har en viss form av självstyre. Annars får man ta bort självstyret och köra över dom, men när man nu låter dem bestämma själva så ska man också låta dom få som dom vill?

För mig handlar det inte om "invandrare", skulle lika gärna vara att de inte vill ha soptippar där och Malmö köper fastigheter och gör om till soptippar...

Cilia
2009-11-13, 13:59
Den här debattartikeln var lite kul. Kan förstå hur Malmöbor känner det för inpendlarna. Det är såsom Stockholm har det med. Massor av våra skattepengar går åt till saker som utnyttjas av invånarna i kranskommunerna. Flera av dom med förmögna invånare som nyttjar våra tjänster gratis.

http://www.expressen.se/debatt/1.1778063/vellingeborna-tar-vara-jobb-i-malmo

D Andersson
2009-11-13, 14:11
Den här debattartikeln var lite kul. Kan förstå hur Malmöbor känner det för inpendlarna. Det är såsom Stockholm har det med. Massor av våra skattepengar går åt till saker som utnyttjas av invånarna i kranskommunerna. Flera av dom med förmögna invånare som nyttjar våra tjänster gratis.

http://www.expressen.se/debatt/1.1778063/vellingeborna-tar-vara-jobb-i-malmo

Jag tycker man skulle dela ut Vellingebornas jobb till arbetslösa invandrare i Malmö, det kommer säkert gå och bli _jättebra_. Utöver det _måste_ man bygga villor och höghus omvartannat, i hela landet, även i Vellinge.

Låter kanske dyrt det här, men inga uppoffringar eller kostnader är för stora i den här frågan. Och alla andra åsikter är rasism!

Herr Oberst
2009-11-13, 14:19
Frågan är dock vilka som skulle gråta mest? Om dessa höginkomsttagare slutar åka till Malmö för att sköta sina viktiga sysslor, slutar luncha och shoppa i stan. Hur många miljoner skulle Malmö då gå miste om? Och vem skulle ersätta dom på deras arbetsplatser?

Krampus
2009-11-13, 14:22
Det är verkligen ingen myt att cykelstölderna ökar i flyktingmottagningars närområde. Det är ett smidigt och riskfritt sätt att sätta guldkant på tillvaron. Det finns tre ytterst charmanta 12-13-åringar i mitt hus som drygar ut veckopengen med detta, och föräldrarna bryr sig inte, jag har pratat med dem (i och för sig vet jag inte vad ungen som fick agera tolk egentligen sade).

Du är för go. Snart dags för ett medborgargarde!? :D

Den här debattartikeln var lite kul. Kan förstå hur Malmöbor känner det för inpendlarna. Det är såsom Stockholm har det med. Massor av våra skattepengar går åt till saker som utnyttjas av invånarna i kranskommunerna. Flera av dom med förmögna invånare som nyttjar våra tjänster gratis.

http://www.expressen.se/debatt/1.1778063/vellingeborna-tar-vara-jobb-i-malmo

:thumbup:

Herr Oberst
2009-11-13, 14:23
En fråga i tråden förresten.

Varför är det just Vellinge som stjäl så ofattbart mycket fokus i media idag? Statistiken säger ju att bara 103 av landets 290 kommuner tar emot ensamma flyktingbarn.

Alltså, 187 kommuner säger NEJ till att ta emot flyktingbarn. Varför gnälls det bara på Vellinge?

Nitrometan
2009-11-13, 14:28
Alltså, 187 kommuner säger NEJ till att ta emot flyktingbarn. Varför gnälls det bara på Vellinge?
Antagligen för att media bara kan fokusera på en sak i taget.

Jag tittade hur det ser ut i Blekinge, där jag bor. Kommuner och om de vill ta emot ensamkommande flyktingbarn.

Karlskrona - ja
Ronneby - nej
Karlshamn - nej
Sölvesborg - nej
Olofström - nej

Herr Oberst
2009-11-13, 14:37
Antagligen för att media bara kan fokusera på en sak i taget.

Så det är inte bara en sossefråga då? Att rika gubbiga pampar sitter i sin chesterfieldsoffa och dricker konjak brukar ju annars normalt sett sticka rätt mycket i ögonen på Mona och hennes kamrater

Nitrometan
2009-11-13, 14:38
Så det är inte bara en sossefråga då? Att rika gubbiga pampar sitter i sin chesterfieldsoffa och dricker konjak brukar ju annars normalt sett sticka rätt mycket i ögonen på Mona och hennes kamrater
Vad har Mona sagt?

Det har jag missat.

Cilia
2009-11-13, 14:40
Frågan är dock vilka som skulle gråta mest? Om dessa höginkomsttagare slutar åka till Malmö för att sköta sina viktiga sysslor, slutar luncha och shoppa i stan. Hur många miljoner skulle Malmö då gå miste om? Och vem skulle ersätta dom på deras arbetsplatser?

verkar som om du missade poängen.

Författaren försökte gardera sig mot detta genom sin sista paragraf men det verkar inte som om han lyckades.

backflash
2009-11-13, 14:48
verkar som om du missade poängen.

Författaren försökte gardera sig mot detta genom sin sista paragraf men det verkar inte som om han lyckades.

Hade det inte varit lättare att gardera sig genom att skriva en bra artikel? =/

Morrris
2009-11-13, 15:30
Antagligen för att media bara kan fokusera på en sak i taget.

Jag tittade hur det ser ut i Blekinge, där jag bor. Kommuner och om de vill ta emot ensamkommande flyktingbarn.

Karlskrona - ja
Ronneby - nej
Karlshamn - nej
Sölvesborg - nej
Olofström - nej

Var hittar man dessa uppgifter?

Nitrometan
2009-11-13, 15:35
Var hittar man dessa uppgifter?
Kommunernas hemsidor. Hitta telefonnummer. Ringa kommunernas informationsenheter. Fråga.

Kolla lokaltidningens hemsidor. Hitta telefonnummer. Ring en journalist. Fråga. Han ringde tillbaka.

Båda metoderna gav samma resultat.

Krampus
2009-11-13, 15:50
Kommunernas hemsidor. Hitta telefonnummer. Ringa kommunernas informationsenheter. Fråga.

Kolla lokaltidningens hemsidor. Hitta telefonnummer. Ring en journalist. Fråga. Han ringde tillbaka.

Båda metoderna gav samma resultat.

Jag älskar fan i mig din drivenhet. Spelar ingen roll vad det är inom. Sl, vad som. :thumbup:

Jaws
2009-11-13, 15:52
Så ett av kriterierna för att detta ska uppnås är att det inte bor några flyktingar inom kommunens gränser?

Som andra har skrivit innan; JA. Kom till verkligheten. Flyktingarna är ju isolerade och beroende på hur länge de kommer att stanna så kommer isoleringen och utanförskapet öka dramatiskt, vilket helt naturligt leder till brott och andra otrevligheter.

Av bilderna att dömma så ser ju inte flyktingarna direkt ut som några flyktingar heller, dvs undernärda och små, utan som fullväxta testosteron paket redo att erövra ensamma hjälplösa honor.

Nu gled jag kanske iväg lite för mycket, bara jobbigt med allt jävla jidder som detta fört med sig. Vellinge framställs som en dålig kommun när det garanterat är en av sveriges bästa kommuner att växa upp i.

mini
2009-11-13, 16:01
fullväxta testosteron paket redo att erövra ensamma hjälplösa honor.


Hahahahahahahaaaaa!

Morrris
2009-11-13, 16:09
Som andra har skrivit innan; JA. Kom till verkligheten. Flyktingarna är ju isolerade och beroende på hur länge de kommer att stanna så kommer isoleringen och utanförskapet öka dramatiskt, vilket helt naturligt leder till brott och andra otrevligheter.

Av bilderna att dömma så ser ju inte flyktingarna direkt ut som några flyktingar heller, dvs undernärda och små, utan som fullväxta testosteron paket redo att erövra ensamma hjälplösa honor.

Nu gled jag kanske iväg lite för mycket, bara jobbigt med allt jävla jidder som detta fört med sig. Vellinge framställs som en dålig kommun när det garanterat är en av sveriges bästa kommuner att växa upp i.

Intressant, jag bor i Säffle, en kommun med många invandrare. Exakt antal vet jag inte, jag har inte orkat göra en Nitro, men det är en hel del. Speciellt för att vara en så liten kommun. Jag har diskuterat detta med mina vänner och ingen av dem verkar uppleva det som ett problem. Men jag ska komma till verkligheten? Var bor du själv?

mik
2009-11-13, 17:22
Intressant, jag bor i Säffle, en kommun med många invandrare. Exakt antal vet jag inte, jag har inte orkat göra en Nitro, men det är en hel del. Speciellt för att vara en så liten kommun. Jag har diskuterat detta med mina vänner och ingen av dem verkar uppleva det som ett problem. Men jag ska komma till verkligheten? Var bor du själv?

Ser att du gör en "Allan" här, dvs hänvisa till dina vänner. Givetvis tycker dina vänner samma sak som dig också. Det har naturligtvis ingen betydelse vad dina kompisar tycker, det finns med säkerhet människor i din ålder som tycker på att annat sätt i säffle, vilket gör hela argumentet meningslöst.

För att svara på Frågan. Vellinge har naturligtvis rätt att säga nej till flyktingmottagande. Vi har väl fortfarande kommunal självbestämmanderätt?

Morrris
2009-11-13, 17:35
Ser att du gör en "Allan" här, dvs hänvisa till dina vänner. Givetvis tycker dina vänner samma sak som dig också. Det har naturligtvis ingen betydelse vad dina kompisar tycker, det finns med säkerhet människor i din ålder som tycker på att annat sätt i säffle, vilket gör hela argumentet meningslöst.

För att svara på Frågan. Vellinge har naturligtvis rätt att säga nej till flyktingmottagande. Vi har väl fortfarande kommunal självbestämmanderätt?

Så du menar att mina vänsterkompisar har skygglappar som gör att de inte ser alla våldtäkter, rån och cykelstölder som sker i min kommun? Lyckligtvis klarar jag av att umgås med människor med andra politiska uppfattningar än mina egna.

WHITEFOLKS
2009-11-13, 17:39
Är det så att de som är i Säffle har valt just Säffle och inte t.ex. Södertälje eller Rosengård?

Morrris
2009-11-13, 17:52
Är det så att de som är i Säffle har valt just Säffle och inte t.ex. Södertälje eller Rosengård?

Invandrarna? Nej, det är en överslussningskommun, dvs. de flesta bor bara i kommunen temporärt tills de blir utplacerade.

mik
2009-11-13, 18:29
Så du menar att mina vänsterkompisar har skygglappar som gör att de inte ser alla våldtäkter, rån och cykelstölder som sker i min kommun? Lyckligtvis klarar jag av att umgås med människor med andra politiska uppfattningar än mina egna.

Jag har väl aldrig pratat om några våldtäkter eller rån i min post. Varför skriver du det i din post?

Det är ju just detta jag menar, ditt argument om att dina kompisar tycker samma sak är ju bara jävligt dåligt. Några i kommunen har väl en annan åsikt, Sverigedemokraterna fick bland annat mandat i Säfflekommun. Om det är de som röstar på Sverigedemokraterna eller dina vänsterkompisar som har skygglapparn på, vet jag inte.

bertbert
2009-11-14, 08:43
Jag tycker den här tråden är helt sjuk.

Det går inte på något sätt att ignorera det faktum att Malmö har rätt stora problem med sin invandring. Brottsligheten är oprortionerligt hög och det har hänt en del tråkigheter.

Vellinge, som inte har dessa problem, vill inte hamna i samma sits. Vad är det som är så jävla konstigt med det? Givetvis leder debaclet i Hököpinge till att saker ställs på sin spets, det är ett kortvarigt fenomen skulle jag tro.

Men jag märker en illa dold skadeglädje här. Många verkar tycka att det är "rätt åt dem" om de får dit invandrare mot sin vilja, om deras villor tappar värde, och om brottsligheten i Vellinge kommun ökar. Vad i hela fridens namn är det som är så bra med det?

Det är mycket tydligt att debatten om invandring i Sverige generellt behöver mogna. Så fort någon tycker att man bör dra ner på invandringen så ska rasistkortet dras med en gång, eller möjligen främlingsfientlighetskortet.

Men om man bara råkar tycka att det har gått lite för långt, att vi borde prioritera annorlunda, att situationen börjar bli ohållbar i malmö, är man fortfarande ett megarasistiskt dötsnassesvin då?

Jag råkar nämligen tycka att så är fallet. Och nu väntar jag bara på att någon missunnsam socialdemokrat tycker att det är rätt åt mig om min villa sjunker i värde. (Solidaritet????)

bubbe
2009-11-14, 09:03
Jag tycker den här tråden är helt sjuk.

Det går inte på något sätt att ignorera det faktum att Malmö har rätt stora problem med sin invandring. Brottsligheten är oprortionerligt hög och det har hänt en del tråkigheter.

Vellinge, som inte har dessa problem, vill inte hamna i samma sits. Vad är det som är så jävla konstigt med det? Givetvis leder debaclet i Hököpinge till att saker ställs på sin spets, det är ett kortvarigt fenomen skulle jag tro.

Men jag märker en illa dold skadeglädje här. Många verkar tycka att det är "rätt åt dem" om de får dit invandrare mot sin vilja, om deras villor tappar värde, och om brottsligheten i Vellinge kommun ökar. Vad i hela fridens namn är det som är så bra med det?

Det är mycket tydligt att debatten om invandring i Sverige generellt behöver mogna. Så fort någon tycker att man bör dra ner på invandringen så ska rasistkortet dras med en gång, eller möjligen främlingsfientlighetskortet.

Men om man bara råkar tycka att det har gått lite för långt, att vi borde prioritera annorlunda, att situationen börjar bli ohållbar i malmö, är man fortfarande ett megarasistiskt dötsnassesvin då?

Jag råkar nämligen tycka att så är fallet. Och nu väntar jag bara på att någon missunnsam socialdemokrat tycker att det är rätt åt mig om min villa sjunker i värde. (Solidaritet????)

Bertbert, ärligt talat. Tycker du inte att det skrivs rätt förvrängt åt andra hållet också? Så fort det handlar om att temporärt placera en grupp tonåringar/barn som flytt hit utan föräldrar så drar man våldtäkts och rånarkortet? Det handlar alltså inte om invandring ens.

bertbert
2009-11-14, 09:18
Bertbert, ärligt talat. Tycker du inte att det skrivs rätt förvrängt åt andra hållet också? Så fort det handlar om att temporärt placera en grupp tonåringar/barn som flytt hit utan föräldrar så drar man våldtäkts och rånarkortet? Det handlar alltså inte om invandring ens.

Självklart, det är det jag menar, ämnet är så infekterat att det inte går att föra en normal diskussion.

Och jag tror också att den starka reaktionen i Hököpinge kommer att lägga sig rätt fort.

Ignatius72
2009-11-14, 09:34
Det är säkert ett år sedan jag var med om att rösta för att inte ta emot ensamkommande flyktingbarn i Hörby. Anledningen till detta är att vi inte har någon möjlighet att placera ut dem sedan. Visst man hade kunnat köra det fula tricket och plockat staten på pengar och kallt räknat med att grabbarna flyttat till Malmö så fort tiden gått ut. Tanken är att man ska placera ut dessa flyktingar i familjehem. Just Hörby råkar vara extremt tätt på familjehem, tvärtom mot vad man tro så innbär det inte att det är lättare, utan svårare att få ut dem. Att dessa killar i många fall verkar vara flera år äldre än de som de uppgett gör det inte lättare att hitta familjehem.
Jag har själv jobbat med ett gäng killar från just Afganistan (men det var småkillar som kom med sin familj, även om familjen sedemera visade sig vara ett konglomerat av grananr, kusiner, bröder och farbröder) men det har tyvärr inte gått så bra för dem. Att komma hit på en lögn, krigstrauman, splittrade familjer, utanförskap, kulturella skillnader etc är för många ett oöverstigligt hinder.

D Andersson
2009-11-14, 11:20
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt styra in debatten på det den borde handla om - kan man säga att det är flyktingmottagande vi håller på med öht? Vad handlar flyktingmottagande om egentligen? Är det inte att hjälpa människor som behöver det? Ändå tar vi emot fem gånger så många anhöriga som vi tar emot flyktingar, d.v.s ca 20% är flyktingar. Av flyktingarna är det i sin tur bara ca 20% som är riktiga konventions- och kvotflyktingar, d.v.s. sådana som vi är "tvingade att ta emot enligt de konventioner Sverige skrivit under" (ett av de vanligaste argumenten). Det vi håller på med är alltså inte att hjälpa de som behöver det mest, utan något helt annat. Vi borde hjälpa så många som möjligt där de flesta flyktingar befinner sig, d.v.s. i konflikt- och oroshärdars närområden.

Krampus
2009-11-14, 15:54
Jag tycker den här tråden är helt sjuk.

Det går inte på något sätt att ignorera det faktum att Malmö har rätt stora problem med sin invandring. Brottsligheten är oprortionerligt hög och det har hänt en del tråkigheter.

Vellinge, som inte har dessa problem, vill inte hamna i samma sits. Vad är det som är så jävla konstigt med det? Givetvis leder debaclet i Hököpinge till att saker ställs på sin spets, det är ett kortvarigt fenomen skulle jag tro.

Men jag märker en illa dold skadeglädje här. Många verkar tycka att det är "rätt åt dem" om de får dit invandrare mot sin vilja, om deras villor tappar värde, och om brottsligheten i Vellinge kommun ökar. Vad i hela fridens namn är det som är så bra med det?

Det är mycket tydligt att debatten om invandring i Sverige generellt behöver mogna. Så fort någon tycker att man bör dra ner på invandringen så ska rasistkortet dras med en gång, eller möjligen främlingsfientlighetskortet.

Men om man bara råkar tycka att det har gått lite för långt, att vi borde prioritera annorlunda, att situationen börjar bli ohållbar i malmö, är man fortfarande ett megarasistiskt dötsnassesvin då?

Jag råkar nämligen tycka att så är fallet. Och nu väntar jag bara på att någon missunnsam socialdemokrat tycker att det är rätt åt mig om min villa sjunker i värde. (Solidaritet????)

Jag tycker att flera av de som anser sig själva som invandringskritiska på en "normal" nivå och vill bli respekterade för det uppträder i den här tråden på samma sätt som du beskriver. Faktum är att de är de som blåser upp det. Om du tittar på inläggen bakåt kommer du att hitta flera som börjar skrika ganska självömkande direkt. Du och andra gör det här till en fråga om svensk invandring. Vissa vill prata kommunalpolitik. Flygplan tycker jag håller en utmärkt nivå. Du har de som Trance lägger sin nivå redan i första inlägget och börjar skrika om orättvis kritik, som han själv tillskriver sig. Så har vi de som Khyron, gruppvåldtäkts proklameraren.
Åsikterna är väldigt blandade.

Nej, villapriserna kommer troligen inte att sjunka i Vellinge pga ett tranistboende för 30 ungdomar. De ska slussas vidare. Många i debatten verkar utgå ifrån att det är ett permanent boende. Jag tycker att de då möjliga, troliga eller tom garanterade brottsscenarion och dystropier de målar upp är rätt bisarra.

Nitrometan
2009-11-14, 16:27
En lista.

http://www.lista.se/listor/fem-passande-platser-att-lagga-flyktingar-pa-522/

:)

WHITEFOLKS
2009-11-14, 16:58
Jag antar att de anhörigsiffror som har visats i tråden är för all invandring pga anhörighet och det inkluderar ju även folk som gifter sig med folk från andra länder osv.

Om så är fallet så är det lite fult att ställa flyktingantalet mot antalet "anhöriginvandrade" och säga att bara 20% är flyktingar.

isato
2009-11-14, 17:37
Jag tycker den här tråden är helt sjuk.

Det går inte på något sätt att ignorera det faktum att Malmö har rätt stora problem med sin invandring. Brottsligheten är oprortionerligt hög och det har hänt en del tråkigheter.

Vellinge, som inte har dessa problem, vill inte hamna i samma sits. Vad är det som är så jävla konstigt med det? Givetvis leder debaclet i Hököpinge till att saker ställs på sin spets, det är ett kortvarigt fenomen skulle jag tro.

Men jag märker en illa dold skadeglädje här. Många verkar tycka att det är "rätt åt dem" om de får dit invandrare mot sin vilja, om deras villor tappar värde, och om brottsligheten i Vellinge kommun ökar. Vad i hela fridens namn är det som är så bra med det?

Det är mycket tydligt att debatten om invandring i Sverige generellt behöver mogna. Så fort någon tycker att man bör dra ner på invandringen så ska rasistkortet dras med en gång, eller möjligen främlingsfientlighetskortet.

Men om man bara råkar tycka att det har gått lite för långt, att vi borde prioritera annorlunda, att situationen börjar bli ohållbar i malmö, är man fortfarande ett megarasistiskt dötsnassesvin då?

Jag råkar nämligen tycka att så är fallet. Och nu väntar jag bara på att någon missunnsam socialdemokrat tycker att det är rätt åt mig om min villa sjunker i värde. (Solidaritet????)

Du tror inte inte skadeglädjen kan komma ifrån att ni börjar whina i media för 30 flyktingar. För det första är 30 personer ingenting och för det andra kommer dom inte till er kommun för att stanna. Jag blir själv lite varm inombords när ni gråter ut i media av just den anledningen att ni verkar vilja ha medlidande.

bertbert
2009-11-14, 17:49
Du tror inte inte skadeglädjen kan komma ifrån att ni börjar whina i media för 30 flyktingar.

Vilka "ni" pratar du om? Vad har "jag" sagt i media menar du?


För det första är 30 personer ingenting och för det andra kommer dom inte till er kommun för att stanna.

Jag bor i Svedala kommun.

Jag blir själv lite varm inombords när ni gråter ut i media av just den anledningen att ni verkar vilja ha medlidande.

Återigen, vem är vi? Tror du jag är någon kommunalpolitiker i Vellinge? :laugh:

isato
2009-11-14, 17:55
Vilka "ni" pratar du om? Vad har "jag" sagt i media menar du?



Jag bor i Svedala kommun.



Återigen, vem är vi? Tror du jag är någon kommunalpolitiker i Vellinge? :laugh:

Lätt att tro när du gråter i tråden. Du skriver i tråden precis som om du ägde 9 villor i Vellinge :D. Det är ju fel jag vet, men när man ser en som gråter i media inbillar man sig att alla är likadana och skadeglädjen är då ett faktum.

bertbert
2009-11-14, 17:58
Lätt att tro när du gråter i tråden. Du skriver i tråden precis som om du ägde 9 villor i Vellinge :D. Det är ju fel jag vet, men när man ser en som gråter i media inbillar man sig att alla är likadana och skadeglädjen är då ett faktum.

Läs mitt inlägg igen. Jag beklagade mig bland annat över alla som känner skadeglädje.

Ignatius72
2009-11-14, 17:58
Det är ju fel jag vet, men när man ser en som gråter i media inbillar man sig att alla är likadana och skadeglädjen är då ett faktum.

Vänsterlogik. Man känner skadeglädje när flyktingbarn placeras i en kommun där de inte är välkomna. :smash:

bertbert
2009-11-14, 18:00
Vänsterlogik. Man känner skadeglädje när flyktingbarn placeras i en kommun där de inte är välkomna. :smash:

Skadeglädje är ett vanligt tema ja.

isato
2009-11-14, 18:02
Vänsterlogik. Man känner skadeglädje när flyktingbarn placeras i en kommun där de inte är välkomna. :smash:

Kalla mig inte vänster! Måste rapportera inlägget :D!

daks
2009-11-15, 01:39
Du tror inte inte skadeglädjen kan komma ifrån att ni börjar whina i media för 30 flyktingar. För det första är 30 personer ingenting och för det andra kommer dom inte till er kommun för att stanna. Jag blir själv lite varm inombords när ni gråter ut i media av just den anledningen att ni verkar vilja ha medlidande.


Då vet Du naturligtvis hur många som bor i Hököpinge? Eller?

bertbert
2009-11-17, 07:13
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommunalrad-i-vellinge-ska-leda-skanemoderaternas-flyktingarbete-1.995808

Och på annan plats står det att endast 18% i Vellinge kommun hade något emot flyktingarna.

Mer grejor här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-kommuner-ska-ta-emot-asylbarn-1.995771

Hillheim
2009-12-07, 00:10
Någon som vet hur det har gått i vellinge?

Det är tydligen inte alla som är överens om vilka som är barn och inte

http://meritwager.wordpress.com (http://meritwager.wordpress.com/2009/12/02/vi-borjar-nu-se-en-radsla-bland-de-yngre-de-som-ar-under-18-ar-pa-asylboendet-vem-skyddar-oss-fran-de-vuxna-som-bor-har/)