handdator

Visa fullständig version : Mjölk eller vatten i drink efter träning. Finlir?


LunaSpice
2003-09-08, 18:23
Se topic. Är det finlir på hög nivå eller har det en stor betydelse?

Om man t.ex. slänger i 2 skopor vassle och 5 dl mjölk samt 150 g godis efter ett hårt pass så borde det totala GI´t sänkas...right? Eftersom laktosen i mjölk har förhållandevis lågt GI. Om man skulle blanda med vatten så skulle detta inte ske.

Detta vet inte jag men det kan ju vara så att man istället är ute efter ett högt II efter träning (vilket jag inte har en aning om hur laktos ligger på det indexet) och att det därför inte spelar någon större roll. Eller?

King Grub
2003-09-08, 18:25
Originally posted by LunaSpice
Se topic. Är det finlir på hög nivå eller har det en stor betydelse?

Om man t.ex. slänger i 2 skopor vassle och 5 dl mjölk samt 150 g godis efter ett hårt pass så borde det totala GI´t sänkas...right? Eftersom laktosen i mjölk har förhållandevis lågt GI. Om man skulle blanda med vatten så skulle detta inte ske.

Detta vet inte jag men det kan ju vara så att man istället är ute efter ett högt II efter träning (vilket jag inte har en aning om hur laktos ligger på det indexet) och att det därför inte spelar någon större roll. Eller?

Mjölk är att föredra, tycker jag, eftersom man då får en rejäl insulinknuff och några gram extra protein. Mjölk har ett II på 115. Kolhydraterna från din snabba kolhydratskälla tas ju upp i all fall.

Herkulez
2003-09-10, 15:58
Mjöl under bulk, vatten under deff.......för mig iaf

Hmm
2003-09-10, 22:06
alltid vatten för min del då jag e laktos allergiker!!! :insane:

Fartman
2003-09-10, 23:04
Originally posted by Hmm
alltid vatten för min del då jag e laktos allergiker!!! :insane:

Låglaktosmjölk min käre vän... det har tagit mina proteindrinkar från röfvsmak till himmelriket! :thumbup:

Tomten
2003-09-11, 06:59
Originally posted by Fartman


Låglaktosmjölk min käre vän... det har tagit mina proteindrinkar från röfvsmak till himmelriket! :thumbup:

Kan inte göra annat än instämma :bow:

michael
2003-09-11, 20:33
Men på asts hemsida stod det att med deras nytropro och mjölk gav en 600% ökning av proteinsyntesen inne i kroppen än nytropro och vatten!!!!





:angel: