handdator

Visa fullständig version : exakt vad i trück (o ev andra pwo) ger diarré?


barbafant
2009-11-11, 16:39
Är nyfiken på vilket ämne det är som ger tjo i tarmen. Jag tål 20 gram trück men inte 30. Blandar iofs i så lite vätska som möjligt, gör det nån skillnad? Jag vet att koffein kan ge fekal inkontinens dvs att musklerna i ändtarmen slappnar av för mkt, men jag är ganska säker på att det inte är det för mej, då jag kan inta mer rent koffein utan den effekten än det som finns i 30 gr trück.
Jag har sökt men inte hittat svaret på just detta.

EiseltUK
2009-11-11, 18:05
Är nyfiken på vilket ämne det är som ger tjo i tarmen. Jag tål 20 gram trück men inte 30. Blandar iofs i så lite vätska som möjligt, gör det nån skillnad? Jag vet att koffein kan ge fekal inkontinens dvs att musklerna i ändtarmen slappnar av för mkt, men jag är ganska säker på att det inte är det för mej, då jag kan inta mer rent koffein utan den effekten än det som finns i 30 gr trück.
Jag har sökt men inte hittat svaret på just detta.

Finns massor med potentiella anledningar till att man kan reagera på preparat med hög andel "aktiva" ämnen. Alla är ju inte så snälla mot magen och kreatin ställer till problem för ganska många. Varför vet jag inte exakt men det kan ha att göra med osmotiskt tryck i mag-tarmsystemet. Drick mindre doser utspritt under säg en timme så bör problemet minska något.

Vincent Vega
2009-11-11, 23:24
Problemet är osmolalitet vilket är mängden lösta partiklar i en vätska. För hög och tarmen klarar inte av det, individuell tolerans dock. Se till att blanda ut med mer vatten så kommer nog problemet upphöra.

Sverker
2009-11-12, 07:22
Är det osmalaliteten så blir det problem.
Inte för att jag vet vad burken innehåller. Antar jag att det är olika aminosyror och kreatin så går det nog inte att blanda tjockare än 3 - 4 procent. Dvs 8 dl till 30 gram...någonting.

Cerberus
2009-11-12, 12:02
farsan verkar bli skitnödig varje gång han använder Rage eller vilken som helst av PWO-drinkarna. Ska rekommendera mer vatten till honom.

Griffin
2009-11-12, 12:07
farsan verkar bli skitnödig varje gång han använder Rage eller vilken som helst av PWO-drinkarna. Ska rekommendera mer vatten till honom.

ja sket ner mig nästan totalt efter träningen första gången ja tog Ragx2 Han som tur va till toan men helvete där braka helvetet lös.

efter några gånger så märker jag ej av de längre =)

Whistler
2009-11-12, 12:56
Jag lärde mig den hårda vägen att den uppiggande effekten av Brutal inte är värd det när man ska ut i löparspåret.

delta_mats
2009-11-12, 13:01
Jag lärde mig den hårda vägen att den uppiggande effekten av Brutal inte är värd det när man ska ut i löparspåret.

Du sket i brallan med andra ord?

ligne
2009-11-12, 23:26
jag har inbillat mig att det är koffeinet som ger magproblemen?

i vanliga fall får jag inte i mig speciellt mycket koffein så jag tänkte att när jag får en så stor dos på en gång så reagerar magen på det

Whistler
2009-11-13, 09:48
Du sket i brallan med andra ord?

Nej, men man springer jävligt fort när man är rädd för att göra det... :whipped:

Kischen
2009-11-13, 11:22
Jag intar pwo runt 50 min innan gymmet och går på toa innan tränandet börjar :)

barbafant
2009-11-13, 17:24
Problemet är osmolalitet vilket är mängden lösta partiklar i en vätska. För hög och tarmen klarar inte av det, individuell tolerans dock. Se till att blanda ut med mer vatten så kommer nog problemet upphöra.
Tror det här stämmer. Kom att tänka på en koloskopi jag gjorde för några år sen då jag fick nån sorts laxermedel kvällen innan, som tydligen funkade genom att binda upp mer vätska i tarmen.
Naturligtvis är det inte samma ämnen som i trück, det jag menar är att vid för stor dos i för lite vatten i en för känslig tarm tydligen ger samma effekt, för mycket vätska hållas kvar i tarmen. Om jag förstått dej rätt?

barbafant
2009-11-22, 20:10
update: har testat 20 gram i 4 dl vatten på nästan fastande mage och det funkade inte. Jag har klarat av den mängden i mindre vatten (typ 2,5 dl) på icke fastande mage tidigare utan problem.
Jag vet att det inte är koffeinet då jag kan ta mera koffein än så rent utan problem. Det är knappast kreatinet heller, då jag har tagit det rent tidigare utan problem.
Kan vara som sagts tidigare, mer allmänt för många partiklar löst i för lite vätska. Jag ska testa 5dl vatten och dricka under lite längre tis, typ 20 min el så.
Men funkar inte det så är Trück helt enkelt inte för mej, tyvärr så har jag 1 1/2 burk stående (det var rea).
Skulle vara kul att hitta nån annan pwo som inte ger mej de här problemen, annars blir det bara koffein i framtiden.

EiseltUK
2009-11-22, 20:18
Testa att dricka klunkvis under längre tid. Lite i taget blir mindre påfrestning.

Anders The Peak
2009-11-22, 20:54
Problemet är troligen argininet.

Kischen
2009-11-22, 22:34
Problemet är troligen argininet.

Har aldrig fått problem när jag tagit det rent, typ 2 gram.

EiseltUK
2009-11-22, 23:13
Har aldrig fått problem när jag tagit det rent, typ 2 gram.

2 gram är inte speciellt mycket.

Anders The Peak
2009-11-23, 09:48
Upprepade doser och tillsammans med andra fria aminossyror typ EsaPro kan ge problem med magen(tarmen/slemhinnan) och vissa är mer känsliga än andra.

Kischen
2009-11-23, 14:41
2 gram är inte speciellt mycket.

Visserligen men hur mycket innehåller 20 gram brutal t ex?

barbafant
2009-11-23, 18:51
Testa att dricka klunkvis under längre tid. Lite i taget blir mindre påfrestning.
oki, det blir nästa test. Om inte heller det funkar så återgår jag till som jag gjorde i början,vilket var att dra en proteinshake +en banan nån timme innan 20 gram trück. Jag skulle gärna ha velat kunna ta det på tom mage dock.
Tack för input!

snarlik
2009-11-24, 09:20
Jag må ha dagdrömt, men jag är nästan säker på att jag läst att magnesium i större mängder ibland används medicinskt för att få just den effekt som vi inte vill ha (jag antar att ni inte vill ha?).

Har ingen källa på det. Någon som vet om det stämmer?

EiseltUK
2009-11-24, 09:34
Jag må ha dagdrömt, men jag är nästan säker på att jag läst att magnesium i större mängder ibland används medicinskt för att få just den effekt som vi inte vill ha (jag antar att ni inte vill ha?).

Har ingen källa på det. Någon som vet om det stämmer?

Ja det stämmer.

barbafant
2009-11-27, 18:15
idag testade jag med proteinshake och banan en timme innan, 20 gram trück i 5 del vatten och det var helt lugnt. Så mat i magen var det som hjälpte för mej.