handdator

Visa fullständig version : Öppen källkod i offentlig sektor


Ch4rles
2009-11-11, 11:16
Borde inte offentlig sektor använda sig mer av öppna program? Så gott som alla svenska förvaltningar är Microsoft-baserade, vilket innebär att stora delar av våra skattepengar går direkt till Microsoft-licenser.

Dessutom tycker jag det är en demokrati- och säkerhetsfråga. Öppna format är något vi bör använda oss av, och att ha sina dokument sparade i .doc-format eller liknande är väl mycket riskabelt för framtida arkivering?

Att begära att de byter till Linux är kanske lite väl hastigt, men varför inte Open Office istället för Microsoft Office till att börja med?

Vad tycker ni? Är det någon som vet om det redan sker något arbete i svensk offentlig sektor med öppen källkod? Det borde ju vara stora pengar man kan spara. Jag ser hellre att mina skattepengar går till vettigare saker än licenser. Bara att byta ut MS Office på alla skolddatorer till Open Office borde väl spara massor av pengar? Vore intressant att höra era synpunkter!

martikainen
2009-11-11, 11:25
Tycker det låter som en utmärkt idé, om man börjar införa detta i skolorna så att vid nästa generationsskifte är inte alla ungdomar M$ skadade. Blir det inge snack om att de inte kan programmen och behöver utbildning (även fast openoffice är rätt likt M$ produkter)

n1tro
2009-11-11, 11:45
http://archive.nodalpoint.org/files/images//open_source_communism.jpg

Mr.Cosybear
2009-11-11, 12:23
Efter att ha fått en liten inblick i hur den offentliga vården hanterar IT från min utbildning så tycker jag det är fel approach det du föreslår. Det är inte systemen i sig som bidrar till de skyhöga kostnaderna, visst alla tusen system som överlappar varandra kostar. Men problemet ligger i byråkratin och anskaffningen av IT inom vården och det är där alla kostnader skapas och verkligen kan kapas, opensource eller annat. Jag kan tänka mig att samma problematiska byråkrati finns överallt inom offentlig sektor, så jag skulle våga säga att dina pengar inte går till licenser utan byråkratin.

Whistler
2009-11-11, 12:24
Det kommer mer och mer öppen källkod, så det är nog bara en fråga om tid.
Det viktigaste är att det kommer ut kompetenta programmerare och tekniker som kan visa att applikationer med öppen källkod uppfyller kraven för verksamheten och samtidigt peka på hur det påverkar budgeten.

En anledning att många företag väljer köpelicenser är för att det finns fungerande support knutet till det levererande företaget.

Trance
2009-11-11, 12:49
De skall använda det effektivaste programmet för sin uppgift och det är MS Office oftast. Visst kan skolor klara sig med OO men och andra sidan så brukar de mer eller mindre få Office från MS så lika bra att använda det bästa.

Krav på öppna format bör existera dock.

hoikka poika
2009-11-11, 13:52
De skall använda det effektivaste programmet för sin uppgift och det är MS Office oftast. Visst kan skolor klara sig med OO men och andra sidan så brukar de mer eller mindre få Office från MS så lika bra att använda det bästa.

Krav på öppna format bör existera dock.

Ska man använda det bästa ska man använda LaTeX *troll* Vad menar du med det bästa? Köper man hela "klabbet" från Microsoft så är Word en oumbärlig del i helhetslösningen, men vilka skolor står och faller med den lösningen? Enligt min erfarenhet så klarar "man" sig med funktionalitet i paritet med gratis versionen av Google docs (dvs rätt grundläggande) i 95% av fallen, iaf som elev inom skolväsendet.

+3 på formaten.

Langster
2009-11-11, 14:02
Problemet är väl att lärare och personal ska utbildas av någon och då finns det kurser till MS och andra kända tillverkares program. Det är väl iaf inte vanligt med kurser för program som är gratis?

För oss som kan jobba med datorer som verktyg är det ingen stor grej att använda Open Office istället för MS Office. Men majoriteten av människor som inte använder datorn som sitt huvudsakliga verktyg är IT-analfabeter, faktiskt, och blir galna om ikonen för förstoringsglaset inte sitter där de lärde sig på kursen och kanske till och med inte har samma ikon.

Sen är ju Word en fullkomligt värdelös textbehandlare, likaså alla kloner. Vore bättre om folk fick lära sig CS paketet istället tycker jag!

Det är väl bara excel som är värt något alls i office paketet...

Trance
2009-11-11, 14:05
Problemet är väl att lärare och personal ska utbildas av någon och då finns det kurser till MS och andra kända tillverkares program. Det är väl iaf inte vanligt med kurser för program som är gratis?

För oss som kan jobba med datorer som verktyg är det ingen stor grej att använda Open Office istället för MS Office. Men majoriteten av människor som inte använder datorn som sitt huvudsakliga verktyg är IT-analfabeter, faktiskt, och blir galna om ikonen för förstoringsglaset inte sitter där de lärde sig på kursen och kanske till och med inte har samma ikon.

Sen är ju Word en fullkomligt värdelös textbehandlare, likaså alla kloner. Vore bättre om folk fick lära sig CS paketet istället tycker jag!

Det är väl bara excel som är värt något alls i office paketet...

Word är en mycket bra textbehandlare men folk verkar inte kunna använda den, speciellt de som "kan" datorer verkar ha svårt att förstå hur den fungerar. Konstigt nog.

Langster
2009-11-11, 14:18
Word är en mycket bra textbehandlare men folk verkar inte kunna använda den, speciellt de som "kan" datorer verkar ha svårt att förstå hur den fungerar. Konstigt nog.

Ja, den är inte logisk om man säger så. Men mitt problem är inte att jag inte kan det, utan att i princip alla som använder det inte kan det och det skapar problem för mig.

Men samtidigt, de vanliga layout programmen, Indesign i första hand, är enligt mig totalt överlägsna och mycket mer logiska.

Jag skulle även säga att det är lättare att "råka" göra rätt i indesign än i word, för de som inte kan något alls.

Sen ska vi inte börja tala om hur illa Word behandlar bilder, som tyvärr många ska envisas med att lägga in i sina dokument.

dt06mj2
2009-11-11, 14:19
Jag märker stor skillnad på OS och CS. Speciellt om man jämför OpenOffice och Word. OS har inte en chans att komma i närheten av den kvalitén som CS håller.

Trance
2009-11-11, 14:25
Ja, den är inte logisk om man säger så. Men mitt problem är inte att jag inte kan det, utan att i princip alla som använder det inte kan det och det skapar problem för mig.

Men samtidigt, de vanliga layout programmen, Indesign i första hand, är enligt mig totalt överlägsna och mycket mer logiska.

Jag skulle även säga att det är lättare att "råka" göra rätt i indesign än i word, för de som inte kan något alls.

Sen ska vi inte börja tala om hur illa Word behandlar bilder, som tyvärr många ska envisas med att lägga in i sina dokument.

Office är logiskt om man faktiskt bryr sig om att lära sig det. Du skapar en style och sedan börjar skriva. Problemet är att folk inte gör första steget utan börjar bråka med style efterhand.

pragmatist
2009-11-11, 14:26
Med tanke på allt annat svinn i den offentliga sektorn är det väl ändå att betrakta som en fjärt i universum om myndigheter betalar några tusen vart fjärde år på en Office-licens till sina anställda. Det är mycket mindre än man gladeligen spenderar på jämställdhetskurser, julfester och annat.

Därmed inte sagt att jag tror det är mer svinn i den offentliga än i den privata sektorn rent generellt, för det tror jag inte.

shut teh face
2009-11-11, 14:32
Det finns nog mycket pengar att spara. Men jag är tveksam att det går överallt. MS Office är en samling bra produkter helt enkelt. För hemanvändaren så fungerar openoffice nog lika bra.

Baan
2009-11-11, 14:32
Jag märker stor skillnad på OS och CS. Speciellt om man jämför OpenOffice och Word. OS har inte en chans att komma i närheten av den kvalitén som CS håller.

Ja, detta stämmer bra i en del fall. En del OS är hobbyprojekt vilket innebär att det är en kul grej för utvecklaren - vem säger att denne eller orkar anpassa sig efter kunden för att tjäna pengar?

---

Annars tycker jag man inte ska bry sig om det är öppen eller proprietär. Välj det bästa utifrån budgeten, mest bang for the buck och behovet man har.

hoikka poika
2009-11-11, 14:49
Problemet är väl att lärare och personal ska utbildas av någon och då finns det kurser till MS och andra kända tillverkares program. Det är väl iaf inte vanligt med kurser för program som är gratis?

För oss som kan jobba med datorer som verktyg är det ingen stor grej att använda Open Office istället för MS Office. Men majoriteten av människor som inte använder datorn som sitt huvudsakliga verktyg är IT-analfabeter, faktiskt, och blir galna om ikonen för förstoringsglaset inte sitter där de lärde sig på kursen och kanske till och med inte har samma ikon.

Sen är ju Word en fullkomligt värdelös textbehandlare, likaså alla kloner. Vore bättre om folk fick lära sig CS paketet istället tycker jag!

Det är väl bara excel som är värt något alls i office paketet...

Här kan du ha slagit huvudet på spiken!

Istället för utbildning sker i ett specifikt program så skulle man kunna ha mer generella kurser. Man har flera olika program av samma typ, t ex ordbehandlingsprogram. Man går i genom den grundläggande funktionaliteten och sedan får eleven välja vilket program denne vill jobba med. Detta baserat på information om för-/nackdelar och first impression av de olika programmen. Resten är "problembaserat lärande" (precis som "riktig" datoranvändning).

Som jag ser det så blir kanske kunskapen i ett specifikt program lägre, men man lär eleven att själv sätta sig in i programmen och hur man letar efter hjälp när det behövs.

Fast det kanske är så det går till nu för tiden? Det var ändå ca 15 år sedan jag fick min grundläggande datorutbildning.

z_bumbi
2009-11-11, 15:07
Vilken mardröm att köra grundläggande datorkurser där man ska kunna växla mellan flera olika programvaror och där eleverna får välja. Välj ut ett program och låt eleverna lära sig bra.

Langster
2009-11-11, 15:15
Office är logiskt om man faktiskt bryr sig om att lära sig det. Du skapar en style och sedan börjar skriva. Problemet är att folk inte gör första steget utan börjar bråka med style efterhand.

Ja om man bara ska skriva text rakt upp och ner efter en mall och inte behöver göra någon ändring i mallen, eller andra ändringar senare. Alltså, man skulle i princip kunna göra samma dokument i Mail-programmet som medföljer OSX...
Men även i de enklaste fallen är word underlägset ett layoutprogram. Och det är inte lättare att lära sig word än t.ex indesign.

Men det är så klart inte ekonomiskt försvarbart inom offentlig sektor att köpa indesign som kostar 4 ggr mer än word...

Ch4rles
2009-11-11, 15:17
Visst att stängd programvara säkert kan vara bättre än öppen i många fall, men frågan är om det verkligen är värt det. Speciellt när det är vi, skattebetalare, som står för notan. Det borde väl vara väldigt stora summor som offentlig sektor spenderar på Microsoft-licenser. Det kunde gått till något vettigt istället. Ifall bara MS Office byttes ut mot Open Office på alla skoldatorer skulle man säkert kunna bygga en ny skola för det man sparat in.

Trance
2009-11-11, 15:18
Ja om man bara ska skriva text rakt upp och ner efter en mall och inte behöver göra någon ändring i mallen, eller andra ändringar senare. Alltså, man skulle i princip kunna göra samma dokument i Mail-programmet som medföljer OSX...
Men även i de enklaste fallen är word underlägset ett layoutprogram. Och det är inte lättare att lära sig word än t.ex indesign.

Men det är så klart inte ekonomiskt försvarbart inom offentlig sektor att köpa indesign som kostar 4 ggr mer än word...

Indesign är inte bättre än Word för ordbehandling.

z_bumbi
2009-11-11, 15:27
Visst att stängd programvara säkert kan vara bättre än öppen i många fall, men frågan är om det verkligen är värt det. Speciellt när det är vi, skattebetalare, som står för notan. Det borde väl vara väldigt stora summor som offentlig sektor spenderar på Microsoft-licenser. Det kunde gått till något vettigt istället. Ifall bara MS Office byttes ut mot Open Office på alla skoldatorer skulle man säkert kunna bygga en ny skola för det man sparat in.

Du verkar helt säker på att det blir billigare men det måste vara någon som sköter om alla uppgraderingarna och ett sådant system kostar pengar.

Langster
2009-11-11, 15:27
Här kan du ha slagit huvudet på spiken!

Istället för utbildning sker i ett specifikt program så skulle man kunna ha mer generella kurser. Man har flera olika program av samma typ, t ex ordbehandlingsprogram. Man går i genom den grundläggande funktionaliteten och sedan får eleven välja vilket program denne vill jobba med. Detta baserat på information om för-/nackdelar och first impression av de olika programmen. Resten är "problembaserat lärande" (precis som "riktig" datoranvändning).

Som jag ser det så blir kanske kunskapen i ett specifikt program lägre, men man lär eleven att själv sätta sig in i programmen och hur man letar efter hjälp när det behövs.

Fast det kanske är så det går till nu för tiden? Det var ändå ca 15 år sedan jag fick min grundläggande datorutbildning.

Fin tanke, men det skulle inte fungera alls. Många människor, och då menar jag nästan alla över 40 år, kan verkligen inte lära sig datorprogram på det sättet. Ofta handlar det helt enkelt om ovilja och om man får ha lite fördomar så tror jag den oviljan är som störst i offentlig sektor.
Och egentligen, hade det funkat med en sådan utbildning för de grupper det skulle göra nytta så hade de inte ens behövts, eftersom en sådan utbildning skulle kräva så stor datorvana att personerna skulle kunna lära sig programmen själva. Kurserna är ju oftast typ en helg eller 5 kvällar. Det skulle krävas flera veckors utbildning att få en IT-analfabet att bli så pass kunnig att denne kunde bygga vidare på sin egen kunskap i nya program. Och den tiden tror jag inte någon vill betala för.

Om 20 år har de flesta har använt datorer i stor utsträckning under nästan hela sina liv, då kommer situationen vara helt annorlunda.

bubbe
2009-11-11, 15:33
Licensen för skolorna är väl rätt kraftigt nedsatta?

Runt 1000kr per licens om jag inte minns fel. På 3-4 år så blir 1000kr rätt lite om man jämför med andra kostnader som helpdesk, utbildning osv. Detta är bara exempel, kanske open office kräver ännu mindre övriga resurser för att användarna skall klara datoranvändningen.

Ch4rles
2009-11-11, 15:37
Du verkar helt säker på att det blir billigare men det måste vara någon som sköter om alla uppgraderingarna och ett sådant system kostar pengar.

Nej, jag är inte säker men det är vad jag tror. Omställningskostnader kan väl inte vara så stora? Dessutom är det väl bara en engångskostnad som betalar av sig rätt fort. Nu pratar jag alltså om MS Office > Open Office

Langster
2009-11-11, 15:40
Indesign är inte bättre än Word för ordbehandling.

Möjligtvis inte. Men heller inte sämre på det och bättre på alla andra punkter.

Allt handlar ju förstås om vad man ska använda programmet till, ska man bara skapa en textmassa för att skriva ut på sin lilla kontorsskrivare och dela ut till medarbetarna så finns det ju ingen anledning till att köpa ett dyrare program. Men folk försöker ju göra allt möjligt tok med word... Och Word har de funktionerna, vilket gör att folk tror att det faktiskt går att använda Word till mer avancerade saker.

Med tanke på hur begränsat Word är så behöver man ju inte lägga ner några pengar alls på ett sådant program. Det går lika bra att skriva texten i notepad eller mail eller ladda hem open office gratis.

Langster
2009-11-11, 15:45
Nej, jag är inte säker men det är vad jag tror. Omställningskostnader kan väl inte vara så stora? Dessutom är det väl bara en engångskostnad som betalar av sig rätt fort. Nu pratar jag alltså om MS Office > Open Office

Man har ju inga garantier för att ett program ska fungera som det utlovas när det är gratis och open source, vilket skapar problem för företag och skolor m.m. som faktiskt behöver använda programmen professionellt.

Har man valt t.ex open office i en skola och det visar sig att det har en bugg som gör utbildningen svårare eller omöjlig i ett visst moment, så sitter man där med 100 datorer med fel program.

Langster
2009-11-11, 15:52
Jag märker stor skillnad på OS och CS. Speciellt om man jämför OpenOffice och Word. OS har inte en chans att komma i närheten av den kvalitén som CS håller.

Vilka skillnader är det du tänker på nu? Och vad blir det för skillnad i det slutgiltiga resultatet?
(Jag är genuint intresserad faktiskt.)

Granatgiraffen
2009-11-11, 16:00
Möjligtvis inte. Men heller inte sämre på det och bättre på alla andra punkter.

Allt handlar ju förstås om vad man ska använda programmet till, ska man bara skapa en textmassa för att skriva ut på sin lilla kontorsskrivare och dela ut till medarbetarna så finns det ju ingen anledning till att köpa ett dyrare program. Men folk försöker ju göra allt möjligt tok med word... Och Word har de funktionerna, vilket gör att folk tror att det faktiskt går att använda Word till mer avancerade saker.

Med tanke på hur begränsat Word är så behöver man ju inte lägga ner några pengar alls på ett sådant program. Det går lika bra att skriva texten i notepad eller mail eller ladda hem open office gratis.

Man lägger inte ner pengar på Word, man lägger ner pengar på officepaket.

edit
och nej, open office kan inte jämföra sig med MS officepaket.

hoikka poika
2009-11-11, 16:03
Vilken mardröm att köra grundläggande datorkurser där man ska kunna växla mellan flera olika programvaror och där eleverna får välja. Välj ut ett program och låt eleverna lära sig bra.
Jag menade inte att man (edit: dvs en användare) ska använda olika program genom hela kursen utan under en introduktionsperiod får användaren bekanta sig med flera olika program. Därefter skulle kursen gå över till PBL i det programmet som eleven valde. Kursmaterialet skulle förstås vara programvaruoberoende, vilket inte är omöjligt eftersom det handlar om grundläggande funktioner.

Datoranvändande i sig liknar PBL-metoden, därför är det IMHO viktigt att få med det. Dessutom är det viktigt att lära eleverna att det finns alternativ och hur man utvärderar en programvara. Att ha grundläggande kunskap i många program och kunskap i om hur man lär sig mer om de program man använder ofta är nog viktigare i sig än att få ett bra betyg i Word eller OO.org.

Ge en man en fisk, osv.
Fin tanke, men det skulle inte fungera alls. Många människor, och då menar jag nästan alla över 40 år, kan verkligen inte lära sig datorprogram på det sättet. Ofta handlar det helt enkelt om ovilja och om man får ha lite fördomar så tror jag den oviljan är som störst i offentlig sektor.
Och egentligen, hade det funkat med en sådan utbildning för de grupper det skulle göra nytta så hade de inte ens behövts, eftersom en sådan utbildning skulle kräva så stor datorvana att personerna skulle kunna lära sig programmen själva. Kurserna är ju oftast typ en helg eller 5 kvällar. Det skulle krävas flera veckors utbildning att få en IT-analfabet att bli så pass kunnig att denne kunde bygga vidare på sin egen kunskap i nya program. Och den tiden tror jag inte någon vill betala för.

Om 20 år har de flesta har använt datorer i stor utsträckning under nästan hela sina liv, då kommer situationen vara helt annorlunda.
Men hur kommer man bort från datoranalfabetismen då? Vänta på att alla födda på 50-talet dör?

Jag tror att en "lär dig datorerkurs" skulle kunna vara ekonomiskt försvarbar. Det skulle kunna minska supportärenden och antalet kursdagar *vilda gissningar*. Datorvana är ju egentligen bara att dra paralleller mellan olika program och om hur det "borde vara" ( http://xkcd.com/627/ ). Det finns massor med information att ta del av, det är bara att lära sig hur.

Problemet är nog - som du tar upp - det intresse som krävs, men till och med stofila släktforskare och insnöade träningsfanatiker(!) kan ju hitta på saker med sin dator som är relevanta för just deras intressen ...

Langster
2009-11-11, 16:31
Jag menade inte att man (edit: dvs en användare) ska använda olika program genom hela kursen utan under en introduktionsperiod får användaren bekanta sig med flera olika program. Därefter skulle kursen gå över till PBL i det programmet som eleven valde. Kursmaterialet skulle förstås vara programvaruoberoende, vilket inte är omöjligt eftersom det handlar om grundläggande funktioner.

Datoranvändande i sig liknar PBL-metoden, därför är det IMHO viktigt att få med det. Dessutom är det viktigt att lära eleverna att det finns alternativ och hur man utvärderar en programvara. Att ha grundläggande kunskap i många program och kunskap i om hur man lär sig mer om de program man använder ofta är nog viktigare i sig än att få ett bra betyg i Word eller OO.org.

Ge en man en fisk, osv.

Men hur kommer man bort från datoranalfabetismen då? Vänta på att alla födda på 50-talet dör?

Jag tror att en "lär dig datorerkurs" skulle kunna vara ekonomiskt försvarbar. Det skulle kunna minska supportärenden och antalet kursdagar *vilda gissningar*. Datorvana är ju egentligen bara att dra paralleller mellan olika program och om hur det "borde vara" ( http://xkcd.com/627/ ). Det finns massor med information att ta del av, det är bara att lära sig hur.

Problemet är nog - som du tar upp - det intresse som krävs, men till och med stofila släktforskare och insnöade träningsfanatiker(!) kan ju hitta på saker med sin dator som är relevanta för just deras intressen ...
Ja antagligen kommer vi nog inte bort från okunskapen innan dess... Det är väldigt många 50 åringar som tycker att de ändå snart ska gå i pension och inte har lust att lära sig något nytt.
Den datorvana vi har kommer ju inte från kurser utan från att vi faktiskt suttit mycket och länge vid datorerna, samt utbyte av kunskap mellan vänner och arbetskamrater. Det är svårt att lära ut det på en kurs. Kurser i datoranvändning finns redan och många kommuner etc. erbjuder ju sina anställda sådant och t.ex rabatterade datorer.

Jag var på en kurs för 10 år sen i quark, ett program som liksom förutsätter att man är intresserad och har någorlunda datorvana, då satt nästan alla över 30(!) med öppna munnar och fattade noll.
Förstå då hur svårt det måste vara att få de ointresserade att lära sig något alls...

Det finns jättemycket som jag inte kan, som man kan göra med sin vanliga persondator. Men de saker som jag inte känner direkt kan hjälpa mig i min vardag eller i mitt arbete känner även jag en ovilja att sätta mig in i. Jag tror alltså att intresset är det avgörande. För att återgå till ämnet så är det alltså mycket lättare att säga till en anställd att du ska lära dig Word, annars får du sparken, än att säga att du måste lära dig att hantera en dator på alla möjliga vis.

Langster
2009-11-11, 16:33
Man lägger inte ner pengar på Word, man lägger ner pengar på officepaket.

edit
och nej, open office kan inte jämföra sig med MS officepaket.

Vad är skillnaden, var ligger begränsningarna i Open Office som man inte har i Word?

z_bumbi
2009-11-11, 16:44
Vad är skillnaden, var ligger begränsningarna i Open Office som man inte har i Word?

Nu jämför du fel saker.

Albatross
2009-11-11, 19:21
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är långt ifrån enkelt att införa...

Det ska tas politiska beslut, och tjänstemannabeslut. Detta är i regel personer som har... hur ska vi säga... rätt dålig koll. "Alla har ju $MS-product". "Piratkopior, vadå?" "Öppna standards, vadå?"

Jag har under flera års tid varit med och drivit på ett byte till bl.a OpenOffice (och linux-terminaler etc) i vår kommun, och det som är problemet 999/1000 gånger är inte applikationerna, utan filformat...

Sverige är så långt efter övriga europa vad gäller såna här frågor så det är knappast möjligt de närmaste åren. Beslutsfattarna är helt enkelt alldeles för ovetande.

Trance
2009-11-11, 19:33
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är långt ifrån enkelt att införa...

Det ska tas politiska beslut, och tjänstemannabeslut. Detta är i regel personer som har... hur ska vi säga... rätt dålig koll. "Alla har ju $MS-product". "Piratkopior, vadå?" "Öppna standards, vadå?"

Jag har under flera års tid varit med och drivit på ett byte till bl.a OpenOffice (och linux-terminaler etc) i vår kommun, och det som är problemet 999/1000 gånger är inte applikationerna, utan filformat...

Sverige är så långt efter övriga europa vad gäller såna här frågor så det är knappast möjligt de närmaste åren. Beslutsfattarna är helt enkelt alldeles för ovetande.

1. Open Office är sämre att arbeta med.
2. Det finns ofta en hel del relativt avancerade macros i Excel som det lags många många timmar på under åren. För att inte tala om all kunskap som finns i dessa program.

Om du tittar på ställen som har ändrat t.ex. munchen så är det inte direkt någon framgångssaga utan det skjuts fram mer och mer.

Skall man vara helt ärlig så är Linux på Desktop sämre än de Windows/OS X, fast det behöver inte vara något problem om det bara är tillräckligt bra för att arbeta med men...det är det förmodligen inte än.

bertbert
2009-11-11, 19:50
Jag kan se en massa skäl att ligga kvar på en standardiserad microsoft-baserad miljö.

1. Det finns färdigintegrerade lösningar.
2. FOSS är jämförelsevis en mardröm att administrera och underhålla.
3. OOo är en väldigt klen produkt jämfört med MS Office
4. Desktoparna (oavsett om man tittar på KDE eller GNOME) är ljusår efter Windows
5. Specialiserade program/applikationer exempelvis för bokföring, fakturering etc har ingen vidare marknad på FOSS

hangatyr
2009-11-11, 21:39
"Om en myndighet väljer bort 2000 licenser från Microsoft Office till förmån för Open Office blir inbesparingen i inköp ca 6 miljoner kronor, och därtill sparar man ca 2 miljoner i årlig licenskostnad"

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/open_source_sweden/pressrelease/view/open-source-sweden-svenska-myndigheter-saknar-strategi-foer-it-oeppenhet-305903

Eiken
2009-11-12, 00:46
Skulle vilja tillägga en grej till folk som droppar :

"3. OOo är en väldigt klen produkt jämfört med MS Office"

"1. Open Office är sämre att arbeta med.
2. Det finns ofta en hel del relativt avancerade macros i Excel som det lags många många timmar på under åren. För att inte tala om all kunskap som finns i dessa program."

Det måste ju ändå tilläggas att en VÄLDIGT stor del av de som sitter med en hel office licens på sina datorer inte gör något annat än skriver simpla dokument där de på sin höjd ändrar textstorlek, typsnitt och ibland kanske festar till det och slår på lite fetstilt.
Bland dessa användare är ju alla grundskolor och diverse andra arbetsplatser som inte kommer i närheten av de avancerade funktioner som faktiskt finns i officepaketet.

Langster
2009-11-12, 07:48
Nu jämför du fel saker.

Jag skrev fel, menade vad är de egentliga skillnaderna mellan Open Office och MS Office?

Vilka funktioner saknas i Open Office? I vilka fall får man ett sämre slutresultat om man jobbar i Open Office?

Jag är faktiskt intresserad, för jag vet inte vad skillnaden är. Jag skapar inte i Office program, jag använder dem bara för att en del kunder skickar sådana dokument. Hittills har jag inte märkt någon skillnad i den grundläggande funktionaliteten.

coxie
2009-11-12, 08:14
Har Open Office motsvarighet till Excel fått en solver i klass med den i Excel?

Tror säkert att en stor del av den offentliga sektorn kan klara sig med Open Office men har svårt att tänka mig att det vore värt besväret då det är en så liten kostnad.

perarvid
2009-11-12, 09:35
Den största anledningen till att det är otroligt få kommuner och andra offentliga verksamheter som kör andra clientside operativ än microsofts är att det finns nästan inget stöd för annat än microsoftprodukter hos företagen som tillverkar programmen dom använder. De flesta programleverantörerna levererar program som kräver microsoft office och internet explorer för att fungera. (interna api:er o andra typer av bakom kulisserna-kopplingar).

Det påverkar såklart även servermiljön eftersom det är betydligt bekvämare att administrera en homogen servermiljö med ad och microsofts andra produkter som scom, sccm osv.