handdator

Visa fullständig version : Postens nya lådor för höga


Tabbe
2009-11-11, 08:52
Aftonbladet( dit jag inte tänker länka) har en artikel där dom nya postlådorna är för höga för handikappade och bara för det ska alla bytas ut?
Förstå vilka kostnader och vad dom pengarna skulle kunna användas till istället..
Helt ärligt hur svårt är det att be någon stoppa ner det åt dig?

Åsikter?

Alone_in_the_dark
2009-11-11, 08:55
Aftonbladet( dit jag inte tänker länka) har en artikel där dom nya postlådorna är för höga för handikappade och bara för det ska alla bytas ut?
Förstå vilka kostnader och vad dom pengarna skulle kunna användas till istället..
Helt ärligt hur svårt är det att be någon stoppa ner det åt dig?

Åsikter?

Hört talas om "kan själv"? Du är fullkomligt osynlig som handikappad (rullstolsbunden och utan assist.), och det är inte helt enkelt bara att be någon stoppa ner brevet.

kalle_banan
2009-11-11, 09:08
Aftonbladet( dit jag inte tänker länka) har en artikel där dom nya postlådorna är för höga för handikappade och bara för det ska alla bytas ut?
Förstå vilka kostnader och vad dom pengarna skulle kunna användas till istället..
Helt ärligt hur svårt är det att be någon stoppa ner det åt dig?

Åsikter?

Jag trodde du skulle säga att dom kunde ha tänkt på det innan dom monterade upp dom nya lådorna så högt.

Trapper Buzz
2009-11-11, 09:09
Det är Sverige. Ingen ska hjälpa.

ryss
2009-11-11, 09:10
Det är Sverige. Ingen ska hjälpa.

+1

Sverige är sjukt fega när det gäller att hjälpa folk eller ta kontakt i folk i allmänhet. Ser sällan folk hjälpa kvinnor med barnvagnar etc. (Själv frågar jag alltid om dom vill ha hjälp) :)

Trapper Buzz
2009-11-11, 09:15
Västberlin 1987: Mitt i lunchrusch, ganska fullsatt buss.
Kommer en kvinna med barnvagn.
Chauffören kliver ut, lyfter i vagnen och fortsätter sen köra.
Halvsällsynt i Sverige.

Granatgiraffen
2009-11-11, 09:15
+1

Sverige är sjukt fega när det gäller att hjälpa folk eller ta kontakt i folk i allmänhet. Ser sällan folk hjälpa kvinnor med barnvagnar etc. (Själv frågar jag alltid om dom vill ha hjälp) :)

Jag med! Inte ska dom stackars kvinnorna behöva putta sina barnvagnar själva.
Ska dom sänka brevlådorna till marknivå då eller? Klart lamt att komma på detta nu när ingen skickar brev längre.

Nitrometan
2009-11-11, 09:41
Jag trodde du skulle säga att dom kunde ha tänkt på det innan dom monterade upp dom nya lådorna så högt.
Ja. Kunde de inte ha tänkt på det innan?

Det är ju så viktigt med brevbärarnas arbetsmiljö i trappuppgångar m.m.


http://www.sr.se/vasternorrland/nyheter/artikel.asp?artikel=3090946

http://www.sr.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/110/708416_310_232.jpg

Postens nya gula brevlådor är förvisso blanka och fina men otillgängliga för många funktionshindrade menar de handikappades riksförbund, DHR. Inkastet sitter 1 meter och 40 centimeter ovan mark, 20 centimeter högre än tidigare, och det gör att de i rullstol eller de med försvagade armar, som Ingela Eriksson i Timrå, har svårt att själv posta en enkelt brev.

– Det här är inte alls bra. Skulle jag sitta i rullstolen når jag bara upp under brevlådan, säger Ingela Eriksson på handikappades riksförbund, DHR i Sundsvall-Timrå.

Förändringen av de nya postlådorna görs för att arbetsmiljön för brevbärarna ska bli bättre. Och det har fått gå före de funktionshindrades önskemål när det gäller tillgängligheten av de nya postlådorna.

– Vi måste se till att vi löser arbetsmiljön för våra medarbetare. Den frågan är också vital för oss, säger Björn Olsson, regionchef på posten i mellersta Norrland.

Men i utgången av nästa år 2010 har riksdagen bestämt att Sverige ska vara tillgängligt för alla, att alla enkelt avhjälpta hinder för funktionshindrade ska bort. Posten får nu ochså kritik från politiskt håll att utvecklingen går åt fel håll.

– Det låter inte alls bra. 2010 ska vi gå åt rakt motsatt håll än vad posten till synes gör här, säger Ulrik Lindgren, politiskt sakkunnig på Socialdepartementet.



I augusti rapporterade Ekot att Posten ska ta bort omkring 3000 brevlådor.

Idag finns det ungefär 30 000 postlådor runt om i landet. Posten säger att vi därmed är det brevlådetätaste landet i Europa per invånare. Men nu ska det bli färre. Knappt tio procent av lådorna ska bort, dessutom kommer många av de brevlådor som bli kvar tömmas tidigare än i dag.

– Systemet handlar ju om att bli så naturligt effektiva som möjligt. Det kommer ju då att påverka enstaka lådor i tömningstid, självklart.

Posten hävdar att en av förklaringarna till förändringarna som nu genomförs är att minska belastningen på miljön, men det är ett argument som inte alla håller med om.

– Alla andra får ju åka mer och då håller det verkligen inte, absolut inte. Då vet de ingenting om miljö, säger Mullsjöbon Pernilla Linde.

Produktionschef Peter Brännström får frågan om vad han säger till alla dem som är ledsna över att deras närmaste brevlåda kommer att försvinna.

– Ja, då har de troligen varit en av de få som använt den. Det är ungefär så vi kan säga, säger Peter Brännström.

martikainen
2009-11-11, 10:29
Jag tycker då arbetsmiljön för våra kära arbetare på posten bör vara prio1 i den här frågan.

För jag antar att det inte är är flera tusen brev som postas av handikappade dagligen, men det är 27tusen brevlådor som ska tömmas dagligen av brevbärarna, jag kantänka mig vilka härliga förslitningsskador de får av att böja sig ner onödigt långt.

Nu vill jag inte göra livet ännu mer odrägligt för handikappade, men man måste kompromissa lite ibland. Det är inte någon som har någon i sin närhet som är handikappad och postar brev? Jag som inte är handikappad postar inte ens ett brev i månaden, men det kanske är vanligare i den äldre generationen.

PowPow
2009-11-11, 10:32
Kan vara svårt att båda möta både kraven på arbetshöjden och göra det tillgängligt för alla människor.

De drygt 4000 nya blevlådor som redan är uppsatta kommer dock inte att tas bort som det ser ut nu.

hoikka poika
2009-11-11, 13:08
Jag tycker absolut inte att DHR har orimliga synpunkter. Dessutom har jag svårt att tänka mig något mer förnedrande än att behöva be om hjälp hela tiden. Man kan inte åka tåg, man kan knappt komma in i butiker och fik ute på stan, man når inte matvarorna på de övre hyllorna i butiken osv, osv. Nu kan en rullstolsbunden inte ens posta brev själv eftersom en brevbärare får ont i ryggen, boo fucking hoo.

Albatross
2009-11-11, 15:28
Ge de handikappade en netbook med 3g-modem. Lär dom maila. Klart.

Jagärsvag
2009-11-11, 15:40
Jag skulle fäst brevet på en pinne och lirkat upp lådan med en annan pinne.
Jag tror faktiskt att det kommer lösa sig, posten gjorde det förhoppningsvis inte för att försöka få handikappade att sluta posta brev.

Nitrometan
2009-11-11, 15:46
Jag skulle fäst brevet på en pinne och lirkat upp lådan med en annan pinne.
Jag tror faktiskt att det kommer lösa sig, posten gjorde det förhoppningsvis inte för att försöka få handikappade att sluta posta brev.

Nej, jag tror att de vill att alla ska sluta skicka brev. Det är dyrt. Det är paketen de tjänar pengar på.

Mimix
2009-11-11, 15:51
Jag skulle fäst brevet på en pinne och lirkat upp lådan med en annan pinne.
Jag tror faktiskt att det kommer lösa sig, posten gjorde det förhoppningsvis inte för att försöka få handikappade att sluta posta brev.

Ja. Själv är man inte så lång och får ofta använda passande lång vara i butiken för att nå, putta ner och fånga den man skall ha. Vardagssport.

Jag tror också de löser det.

vandelay
2009-11-11, 15:57
Nej, jag tror att de vill att alla ska sluta skicka brev. Det är dyrt. Det är paketen de tjänar pengar på.

+1
Posten har jag för länge sedan tappat förtroende för. Brev som aldrig kommer fram och nu hetsjakten mot Bostadsrättsföreningar för att de ska installera sunkiga postboxar i trapphusen. Man säger att man sparar miljö och förbättrar arbetsmiljön, men det är rätt genomskinligt att det mest handlar om att spara pengar. Vilket de förmodligen mycket väl behöver göra efter logotypebyte, och alla de gånger man bytt brevlådor de senaste åren...

Förresten är väl i stort sett den enda post man får antingen räkningar eller brev från myndigheter eller liknande. En liten uppstramning där med ett steg in i det papperslösa samhället så skulle vi i stort sett kunna avskaffa postutdelningen. :thefinger

Verbatim
2009-11-11, 16:08
+1

Sverige är sjukt fega när det gäller att hjälpa folk eller ta kontakt i folk i allmänhet. Ser sällan folk hjälpa kvinnor med barnvagnar etc. (Själv frågar jag alltid om dom vill ha hjälp) :)

Jag umgås så mycket med invandrare ifrån hela världen nu för tiden, att jag vill skälla ut dig, men ska väll låta ditt dumma inlägg få passera.


Ont: Självklart ska man minimera risken för förslitningsskador, hade väll varit trevligt om posten hade lyckats hitta någon komrpomiss före dom impementerade de nya brevlådorna dock.

Rockhard
2009-11-11, 16:26
+1

Sverige är sjukt fega när det gäller att hjälpa folk eller ta kontakt i folk i allmänhet. Ser sällan folk hjälpa kvinnor med barnvagnar etc. (Själv frågar jag alltid om dom vill ha hjälp) :)


Tänk om någon gjorde så mot dig när du står där på gymmet och funderar vilken silverhantel du ska välja. "Vill du ha hjälp att lyfta den där 5-kiloshanteln, ryss?"

Vill dom ha hjälp så frågar dom. Så resonerar jag.

stafh
2009-11-11, 16:46
Jag läste "Polisens nya lådor för höga" och trodde tråden handlade om att polisen hade skaffat nya lådor där de la folk som var höga :/

Mimix
2009-11-11, 16:51
Jag läste "Polisens nya lådor för höga" och trodde tråden handlade om att polisen hade skaffat nya lådor där de la folk som var höga :/

Oj.
[TokFnissandeFebrigIkon]

MrBurner
2009-11-11, 17:48
Kom ihåg att det inte alltid är så lätt som att fråga någon om hjälp heller, det finns sällan människor i närheten där bl a. jag bor.

Biceps
2009-11-11, 17:53
Det är bra att postlådorna nu sitter i nivå med mitten av överkroppen så man slipper böja sig ner allt för mycket. Bra att samhället anpassas efter att allt fler blir längre.

Drfg
2009-11-11, 18:50
Tänk om någon gjorde så mot dig när du står där på gymmet och funderar vilken silverhantel du ska välja. "Vill du ha hjälp att lyfta den där 5-kiloshanteln, ryss?"

Vill dom ha hjälp så frågar dom. Så resonerar jag.

Höll upp dörren åt en i rullstol en gång, hon blängde på mig som om jag var helt dum i huvet. Så nu för tiden håller jag bara upp dörren åt folk utan handikapp.