handdator

Visa fullständig version : Känning vänster axel, ac-led?


jesse
2009-11-11, 06:22
Jag har sedan några veckor haft en känning i vänster axel som jag bara märker av under bröstövningar som liggande hantelpress, bänkpress, dips.
Så fort jag provar att köra en utav ovanstående så får jag en känning vid axeln/nyckelbenet även vid låg belastning. Till saken hör att jag kan köra rena axelövningar som hantelpressar, militärptress, flyes ganska tungt utan att det känns något alls. Av det jag har läst skulle det kunna vara ac-leden eftersom det "spänner" där nyckelbenet slutar vid axeln (knölen känns även lite öm) men borde det då inte också kännas vid rena axelövningar?


Om jag t ex kör liggande hantelpressar och det börjar spänna i axeln (sker i bottenläget) så avbryter jag direkt o när jag sedan ska lägga ner hantlarna är känslan att jag vill låta hantelns vikt sträcka ut den berörda axeln, dra den bort från nyckelbenet för att lätta på spänningen/känningen sed an känns det bra efteråt om jag fortsätter att köra övningar som inte inkluderar pressövningar för bröst.

Edit: ah fel plats, hur lyckades jag med detta..

Trapper Buzz
2009-11-11, 09:13
Unvik hantelpressar någon vecka el t o m någon månad är mitt förslag.
Ingenting bakom nacke under samma tid och avbsolut inget drag till hakan.
Fler råd kommer av proffsen.

Själv har jag haft det du nämner fram och åter i 1½-2 år, börjar så sakteliga bli bättre nu.

Förresten borde du hoppas smalbänk ett tag också,
och kör mycket lätta vikter i vanliga bänken tills det känns bättre.

jesse
2009-11-12, 18:37
Om jag försöker sammanfatta mitt första inlägg ovan till: utesluter det ac-leden om det bara känns i bröstövningar men inte i axelövningar som t ex sittande hantelpressar?

erks
2009-11-13, 17:25
Om jag försöker sammanfatta mitt första inlägg ovan till: utesluter det ac-leden om det bara känns i bröstövningar men inte i axelövningar som t ex sittande hantelpressar?

Har haft exakt samma problem, mycket bättre nu dock. Kändes inte i axelpressar men väl i bröstpressar. Det blev konstaterat av sjukgymnast att det var AC-leden.

Jag hade varit väldigt försiktig med alla former av pressar och även sett över tekniken ordentligt. Håller du ihop skulderbladen ordentligt vid t.ex. bänkpress? Det har gjort extrem skillnad för mig.

jesse
2009-11-13, 18:27
Har haft exakt samma problem, mycket bättre nu dock. Kändes inte i axelpressar men väl i bröstpressar. Det blev konstaterat av sjukgymnast att det var AC-leden.

Jag hade varit väldigt försiktig med alla former av pressar och även sett över tekniken ordentligt. Håller du ihop skulderbladen ordentligt vid t.ex. bänkpress? Det har gjort extrem skillnad för mig.

Tack för ditt svar, då får jag ta ett uppehåll från pressövningar helt ett tag, tekniken är nog hyfsad, och jag har tränat i över 10 år med bra mycket högre belastning än vad jag har nu och klarat mig utan skador. Men jag ska givetvis ändå se över hur jag tränar.

Trapper Buzz
2009-11-13, 21:28
Tre saker:
Kanhända utesluts faktiskt ac-leden om det är som du säger.
Men efterlyser svar från proffs här.

Är nyfiken på din ålder? Ac slår ofta till kring ca fyrtio är min erfarenhet.

Sänkta axlar vid alla bänkpress- och bänkpressliknande övningar.

jesse
2009-11-14, 16:01
Tre saker:
Kanhända utesluts faktiskt ac-leden om det är som du säger.
Men efterlyser svar från proffs här.

Är nyfiken på din ålder? Ac slår ofta till kring ca fyrtio är min erfarenhet.

Sänkta axlar vid alla bänkpress- och bänkpressliknande övningar.

Jag är 26, men i vilket fall får jag nog hålla mig borta även från pressövningar där det inte känns eftersom det inte har förbättrats något.