handdator

Visa fullständig version : Styrketräning, tabu i skolan?


CrazyJoeDavola
2009-11-10, 22:07
Tänkte tillbaka på skolidrotten från 7an till sista året på gymnaiset, inte någon ggn hade vi "riktig" styrketräning på schemat. Varför är det så? Kanske det bara var så på de skolor jag gick på? Styrketräning är ju väldigt populärt bland motionärer, det är ju bara att kolla på alla gym. Sedan är det ju faktiskt en olympisk gren. Så borde ju inte finnas någon orsak till att utesluta det i skolan.
Alltid var det någon slags bollsport, löpning, hinderbana, pingis osv. Tänk om ungdomarna fick träna på riktigt och lära sig om hur man tränar bra osv, säkert många som skulle hålla sig betydligt mer skadefria då (bara att titta på hur många som har problem med t.ex axlar här på forumet) plus att många skulle säkert spara in sina PT pengar :)

edit: Ett samarbeta med hemkunskapen vore ju fint också så kunde man fått lära sig hur man lägger upp bra kost och hur man "ska" äte runt omkring träning. Fast hemkunskapen kanske är helt borta i skolan nu för tiden?

eleni
2009-11-10, 22:10
Det har nog att göra med vilka skolor du gick på. Vi hade styrketräning i idrotten både på högstadiet och gymnasiet och sista året på gymnasiet kunde vi till och med välja en valbar kurs som hette just "Styrketräning".

Martin Löwgren
2009-11-10, 22:11
Tänkte tillbaka på skolidrotten från 7an till sista året på gymnaiset, inte någon ggn hade vi "riktig" styrketräning på schemat. Varför är det så? Kanske det bara var så på de skolor jag gick på? Styrketräning är ju väldigt populärt bland motionärer, det är ju bara att kolla på alla gym. Sedan är det ju faktiskt en olympisk gren. Så borde ju inte finnas någon orsak till att utesluta det i skolan.
Alltid var det någon slags bollsport, löpning, hinderbana, pingis osv. Tänk om ungdomarna fick träna på riktigt och lära sig om hur man tränar bra osv, säkert många som skulle hålla sig betydligt mer skadefria då (bara att titta på hur många som har problem med t.ex axlar här på forumet) plus att många skulle säkert spara in sina PT pengar :)

edit: Ett samarbeta med hemkunskapen vore ju fint också så kunde man fått lära sig hur man lägger upp bra kost och hur man "ska" äte runt omkring träning. Fast hemkunskapen kanske är helt borta i skolan nu för tiden?

Jag läste två valbara kurser i gymnaiset med inriktning på näringslära och styrketräning men håller med dig i det du skriver och det kommer nog framöver när tillräckligt många blir feta och orörliga :)

CrazyJoeDavola
2009-11-10, 22:12
Det har nog att göra med vilka skolor du gick på. Vi hade styrketräning i idrotten både på högstadiet och gymnasiet och sista året på gymnasiet kunde vi till och med välja en valbar kurs som hette just "Styrketräning".

Vad fint, synd att vi inte hade det så, men det är kanske som du säger, vilket intresse läraren har och vilken skola man går på.

kjell33
2009-11-10, 22:13
På sundsvalls atletklubb har vi dagligen gymnasieklasser som tränar hos oss under lärares ledning. Lyckostar!

Martin Löwgren
2009-11-10, 22:14
På sundsvalls atletklubb har vi dagligen gymnasieklasser som tränar hos oss under lärares ledning. Lyckostar!

Klockrent!

Få tips och passning av flertalet världsmästare dessutom :)

Reticulum
2009-11-10, 22:15
Jag själv går ju bara på gymnasiet så kanske inte har så mycket att uttala mig om, men jag har förstått det som att det har ökat en hel del senaste åren. På min förra skola var det snack om att de snart skulle införa ett visst samarbete mellan idrotten och hemkunskapen, och dessutom ha en lite mer teori vad gäller all sorts träning.

ZyphoX
2009-11-10, 22:39
Från årskurs 7 - 9 hade vi styrketräning minst en gång om året på min skola. Då hade vi två - tre veckor styrkeinriktat. Vi bedömdes också varje år i hur mycket vi tog i bänk procentuellt jämfört med kroppsvikten, hur många chins man klarar samt antal situps på 30 sek, för att nämna en del utav det vi gjorde.

Går nu på gymnasiet och har styrketräning på scheman här också någon gång per år trots att jag går på NTI-gymnasiet.

Leeava
2009-11-10, 22:49
Tidigare på högstadiet hade vi noll gymträning. Nu på gymnasiet är de då och då men gymmet är inte av högsta kvallite och då jag frågade läraren varför de inte fanns skivstänger fick jag de ungefärliga svaret "Då finns risken att ökningarna blir för stora och intresset ökar, de i sin tur kan locka till doping och de jobbar vi mot". Självklart att de är emot doping och de är bra men ska vi istället få gymma i maskiner och få halvtaskiga resultat?

zydar
2009-11-10, 22:54
Skolan vill få fler att motionera right?


Skulle tro det är bra mycket nyttigare att köra ett par konditionspass än ett par gymm pass per vecka, kan det ligga nått i det?


Skolidrott handlar väl om att eleverna ska få bra hälsa.
Gym är skit bra, men måste man välja är nog cardio lite bättre som motionsform?




En teori jag har bara, rätt eller fel?

ZyphoX
2009-11-10, 22:58
Skolan vill få fler att motionera right?


Skulle tro det är bra mycket nyttigare att köra ett par konditionspass än ett par gymm pass per vecka, kan det ligga nått i det?


Skolidrott handlar väl om att eleverna ska få bra hälsa.
Gym är skit bra, men måste man välja är nog cardio lite bättre som motionsform?




En teori jag har bara, rätt eller fel?

Det stämmer säkerligen. Men bara för att man skulle ha något mer konditionsanpassat för att fler ungdomar ska röra på sig och vara aktiva betyder väl inte det att man helt måste utesluta styrketräning?

mjölk-dryck
2009-11-10, 23:08
Tidigare på högstadiet hade vi noll gymträning. Nu på gymnasiet är de då och då men gymmet är inte av högsta kvallite och då jag frågade läraren varför de inte fanns skivstänger fick jag de ungefärliga svaret "Då finns risken att ökningarna blir för stora och intresset ökar, de i sin tur kan locka till doping och de jobbar vi mot". Självklart att de är emot doping och de är bra men ska vi istället få gymma i maskiner och få halvtaskiga resultat?
Jävlar, jävlar vilket stolpskott.

Tror vi har haft styrketräning max 3 gånger under hela min skoltid, anledningen är självklart att intresset och utövningen av SL etc i princip är noll hos de flesta 0-~16, för att inte tala om tjejerna.

Arne Persson
2009-11-10, 23:11
För ca 10-12 år sedan startade jag och dåvarande Hälsocenter i Löddeköpinge och sedemera även X-Act Gym tillsammans med högstadiet där OBLIGATORISK styrketräning from årskurs 7. Det ingick styrketräning minst 1 gång i veckan. Det fungerade alldeles utmärkt fram till ca år 2005 då plötsligt pengarna drogs in. Det första jag gjorde i början när jag var engagerad var att ta in alla eleverna i ett rum innan träningen startade och förklarade att det inte var någon lekstuga och vad som hände om dom INTE skötte sig. Efter det så var det inga problem.

Träningen styrdes upp enligt ett speciellt system jag kört efgter i många år när det gällde just skolor med många elever. Alla intresserade elever fick sedan, om dom ville, lösa kort till bra pris ochj få vanliga instruktioner och börja med mer seriös träning.

Vi har några som idag är mycket bra.

Ame
2009-11-10, 23:12
Skolan vill få fler att motionera right?


Skulle tro det är bra mycket nyttigare att köra ett par konditionspass än ett par gymm pass per vecka, kan det ligga nått i det?


Skolidrott handlar väl om att eleverna ska få bra hälsa.
Gym är skit bra, men måste man välja är nog cardio lite bättre som motionsform?




En teori jag har bara, rätt eller fel?

Hela ditt resonemang faller ju på punkten att man faktiskt inte behöver välja... Det går alldeles utmärkt att låta eleverna prova på flera olika motionsformer och idrotter.

Black Star Abyss
2009-11-11, 01:21
Vi hade gymträning från 7:an och uppåt på min skola. Från och med 13 års ålder fick man tillgång till gymmet och man kunde även boka det efter skoltid, vilket vi självklart gjorde ibland. Tyvärr hade vi NOLL, och då menar jag NOLL kunskap om träning så det rann ut i sanden ganska fort, när jag och mina polare skulle börja styrketräna seriöst.

Hursomhelst, när vi hade träningen med skolan så var det 10-reps och cirkeltlräning i 3 omgångar som var modellen som läraren lärde ut.

emi23j
2009-11-11, 08:14
Det enda form av styrketräning vi hade på min skola 7-9an var romerska ringar.

En av anledningarna att man inte har styrketräning i skolan är för att det ansetts hämma växten, och vara farligt. Därför har ju en del gym 16-års åldersgräns också. Men nu när detta har motbesvisats om och om igen så kanske det kommer att ske en ändring...

von huff
2009-11-11, 08:34
Under högstadiet besöktes gymmet en gång och under gymnasiet 2 ggr men jag frågade läraren om jag fick träna styrketräning när dom andra spelade fotboll och det gick bra:)Synd att det inte tränas på skoltid=/

z_bumbi
2009-11-11, 08:52
Vi fick styrketräna på idrottsdagarna i gymnasiet men då utan instruktör, om man ville fick man också ganska ofta köra själv i gymmet på idrotten.

Jag har också själv kört styrketräningsinstruktioner med högstadieelever, både på det gym där jag satt i "styrelsen" och nu senare även i samarbete med högskolan. Ett av problemen kan helt enkelt vara att ingen erbjuder skolorna möjligheten då jag inte har varit med om några direkt negativa synpunkter.

Trapper Buzz
2009-11-11, 09:06
Här har vi hemskt mycket att göra. Styrketräning måste uppgraderas
och populariseras. Svenska folket "håller på" att bli en skock riktiga veklingar.
Och gympalärarna måste se att det finns någonting bortom body pump.

L Johnsson
2009-11-11, 09:16
här har vi hemskt mycket att göra. Styrketräning måste uppgraderas
och populariseras. Svenska folket "håller på" att bli en skock riktiga veklingar.
Och gympalärarna måste se att det finns någonting bortom body pump.

+1

tsp
2009-11-11, 09:24
Från årskurs 7 - 9 hade vi styrketräning minst en gång om året på min skola. Då hade vi två - tre veckor styrkeinriktat. Vi bedömdes också varje år i hur mycket vi tog i bänk procentuellt jämfört med kroppsvikten, hur många chins man klarar samt antal situps på 30 sek, för att nämna en del utav det vi gjorde.

Går nu på gymnasiet och har styrketräning på scheman här också någon gång per år trots att jag går på NTI-gymnasiet.

Vilket är helt åt helvete fel och något som skolverket borde sätta ner foten ordentligt om! För vissa lärare förstår tydligen inte kursmålen

malfunction
2009-11-11, 09:43
Att det saknas styrketräning på schemat i skolan beror nog ganska mkt på att det saknas pengar för/tillgång till utrustning. Min grundskola skaffade begagnad gymutrustning när jag gick i 7an och då fick vi många gånger välja på t.ex. bollsport eller styrketräning. På onsdagar fick man gå dit efter skolan och träna gratis (vilket jag såklart inte gjorde. Träna på sin fritid? Dummaste jag hört). På gymnasiet var vi på gymmet kanske 3 ggr per termin samt att vi fick gratiskort (iaf något läsår) så jag har aldrig erfarat någon tabu om styrketräning alls.
Med tanke på hur jag betedde mig i min ungdom hade jag nog börjat styrketräna långt tidigare om dom sagt att det var förbjudet/farligt eller dylikt. =)

ZyphoX
2009-11-11, 10:29
Vilket är helt åt helvete fel och något som skolverket borde sätta ner foten ordentligt om! För vissa lärare förstår tydligen inte kursmålen

Hur menar du att detta skulle vara fel? Bara nyfiken på att få höra varför man inte skulle fortsätta att göra detta?

EkarN
2009-11-11, 10:33
På min skola finns det styrketräning på schemat, och man kan väl välja styrkelyft som inriktning på skolans idrottsprogram. Men på högstadiet var det förjävla dåligt, kvartsböjar till en stol med burkar i händerna var den styrketräning som lärdes ut där:D

ceejay
2009-11-11, 10:34
no styrketräning på schemat när jag gick gymnasiet :P Box och bodypump däremot!1

Emil_Larsson
2009-11-11, 10:49
Mellan 7-9an hade vi en del styrketräning. När vi hade teoretisk idrott gick vi ofta ner till gymmet där läraren fick visa hur övningarna skulle gå till och vi fick känna på övningarna lite lätt. Vi gick även igenom en hel del om kroppens alla muskler, hur de jobbar i olika lägen, typ massor av sånt man dagligen kan läsa om här på Kolozzeum och läraren var förvånadsvärt duktig nu efterhand när jag tänker efter.
Möjligheten fanns att alltid gå ner till gymmet i minst 20 minuter av idrottslektionen, resterande tid var det te.x. joggning, fotboll, handboll, ja gympa helt enkelt. Vissa dagar hade vi styrketräning hela köret ett pass.
Vi hade även möjlighet att för 40kr per år (eller om det var 60kr, skitsamma hur billigt som helst) få träna i gymmet mellan 8.00-18.00. Blev dock sällan tid till det då man hade studierna att tänka på, men 3-4 tillfällen i månaden gick man väl ner dit på skoltid då det fanns tid. Tränade redan på ett annat gym då så man gick änna dit istället.

Edit: Vi hade även en massa bodypump också! :D

/Peace.

Emil_Larsson
2009-11-11, 10:55
Edit: 8.00-17.00 skall det vara.

z_bumbi
2009-11-11, 10:55
Hur menar du att detta skulle vara fel? Bara nyfiken på att få höra varför man inte skulle fortsätta att göra detta?

Det ingår inte i skolplanen dvs vad lärarna ska följa. Det var också ämnet för det senaste skolfront (SVT/UR) vilket bör finnas på nätet.

Personligen tycker jag inte det är fel att ha prestation som ett av kriterierna men det bör kanske inte utgöra merparten av betyget då det handlar om att lära eleverna att uppskatta träning för resten av livet. Jag kan se precis lika stort betygsvärde för någon som har förbättrat sig under en termin som för någon som presterade bra redan i början. Även om den första personens prestation i tid/styrka/aktivitet är "sämre". Eller för den delen om den högpresterande inte presterar max på lektionerna för att den hjälper andra så ska det inte drabba den personens betyg.
Sen är det självklart lättare att säga det här än att göra det i praktiken.

ZyphoX
2009-11-11, 11:04
Det ingår inte i skolplanen dvs vad lärarna ska följa. Det var också ämnet för det senaste skolfront (SVT/UR) vilket bör finnas på nätet.

Personligen tycker jag inte det är fel att ha prestation som ett av kriterierna men det bör kanske inte utgöra merparten av betyget då det handlar om att lära eleverna att uppskatta träning för resten av livet. Jag kan se precis lika stort betygsvärde för någon som har förbättrat sig under en termin som för någon som presterade bra redan i början. Även om den första personens prestation i tid/styrka/aktivitet är "sämre". Eller för den delen om den högpresterande inte presterar max på lektionerna för att den hjälper andra så ska det inte drabba den personens betyg.
Sen är det självklart lättare att säga det här än att göra det i praktiken.

Ok, nu hänger jag med.

Men detta utgör inte en stor del utav vårt betyg. Bänkpressen anses mer vara en kul grej som är lite annorlunda jämfört med resten utav det man gör under gymnastiken.
Nu vet jag inte om det var just bänkpressen du syftade på eller om det var att betygsätta styrkeövningar över huvudtaget?

z_bumbi
2009-11-11, 11:17
Ok, nu hänger jag med.

Men detta utgör inte en stor del utav vårt betyg. Bänkpressen anses mer vara en kul grej som är lite annorlunda jämfört med resten utav det man gör under gymnastiken.
Nu vet jag inte om det var just bänkpressen du syftade på eller om det var att betygsätta styrkeövningar över huvudtaget?

Prestation i allmänhet, styrka, löpning, lagidrott osv. Personligen håller jag alltså inte med om allt som står nedan men det är vad lärare ska följa. Hur någon ska hinna med det antal timmar som är fördelare på idrott och hälsa är också lite oklart...

För högstadiet
"Skolan skall i sin undervisning i idrott och hälsa sträva efter att eleven

– utvecklar sin fysiska, psykiska och sociala förmåga samt utvecklar en positiv självbild,

– utvecklar kunskap om vad som främjar hälsa,

– utvecklar en god kroppsuppfattning och kunskaper som gör det möjligt att se, välja och värdera olika former av rörelse ur ett hälsoperspektiv, stimuleras till ett bestående intresse för regelbunden fysisk aktivitet och tar ett ansvar för sin hälsa,

– utvecklar och fördjupar sin rörelseförmåga och lust att röra sig samt stimuleras att ge uttryck för fantasi, känslor och gemenskap,

– utvecklar förmågan att leka, motionera och idrotta på egen hand och tillsammans med andra,

– utvecklar kunskaper att kritiskt bemöta missförhållanden som kan förekomma i samband med olika typer av fysiska aktiviteter samt ges förutsättningar till ett personligt ställningstagande i idrotts- och hälsofrågor,

– utvecklar förmågan att organisera och leda aktiviteter,

– får inblickar i idrottens och friluftslivets historia samt lär känna olika former av lekar, danser och idrottsformer i olika kulturer,

– utvecklar kunskaper om och beredskap för handlande i nöd- och katastrofsituationer både på land, i och vid vatten."

http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3872/titleId/IDH1010%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa

För gymnasiet, Idrott och hälsa A

http://www.skolverket.se/sb/d/726/a/13845/func/kursplan/id/3201/titleId/IDH1201%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa%20A

revilo
2009-11-11, 11:20
Styrketräning är i lärarnas generation för starkt förknippat med våld och anabolatroll. Man tycker att det är en aktivitet som hör hemma på fängelser, inte skolor.

ZyphoX
2009-11-11, 12:57
Prestation i allmänhet, styrka, löpning, lagidrott osv. Personligen håller jag alltså inte med om allt som står nedan men det är vad lärare ska följa. Hur någon ska hinna med det antal timmar som är fördelare på idrott och hälsa är också lite oklart...

För högstadiet
"Skolan skall i sin undervisning i idrott och hälsa sträva efter att eleven

– utvecklar sin fysiska, psykiska och sociala förmåga samt utvecklar en positiv självbild,

– utvecklar kunskap om vad som främjar hälsa,

– utvecklar en god kroppsuppfattning och kunskaper som gör det möjligt att se, välja och värdera olika former av rörelse ur ett hälsoperspektiv, stimuleras till ett bestående intresse för regelbunden fysisk aktivitet och tar ett ansvar för sin hälsa,

– utvecklar och fördjupar sin rörelseförmåga och lust att röra sig samt stimuleras att ge uttryck för fantasi, känslor och gemenskap,

– utvecklar förmågan att leka, motionera och idrotta på egen hand och tillsammans med andra,

– utvecklar kunskaper att kritiskt bemöta missförhållanden som kan förekomma i samband med olika typer av fysiska aktiviteter samt ges förutsättningar till ett personligt ställningstagande i idrotts- och hälsofrågor,

– utvecklar förmågan att organisera och leda aktiviteter,

– får inblickar i idrottens och friluftslivets historia samt lär känna olika former av lekar, danser och idrottsformer i olika kulturer,

– utvecklar kunskaper om och beredskap för handlande i nöd- och katastrofsituationer både på land, i och vid vatten."

http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3872/titleId/IDH1010%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa

För gymnasiet, Idrott och hälsa A

http://www.skolverket.se/sb/d/726/a/13845/func/kursplan/id/3201/titleId/IDH1201%20-%20Idrott%20och%20h%E4lsa%20A

Ok. Nu förstår jag vad du menar. Nej, det blir rätt svårt att hinna med allting.

major Pectoralis
2009-11-11, 17:00
Nej, styrketräning är inte tabu i skolan. Tvärtom. Ofta används det även ("gratis gymkort") som marknadsföring.

RandomC
2009-11-11, 18:37
Vi hade möjlighet att styrketräna på gymnasiet, både på fritid och under idrotten. Har för mig att det t.o.m fanns som extra tillval i form av någon valbar kurs. Tyvärr var ju kunskapsnivån hos lärarna ytterst begränsad och man fick närmast skäll bara man nämnde marklyft, vassle eller kreatin.

tsp
2009-11-12, 02:40
Hur menar du att detta skulle vara fel? Bara nyfiken på att få höra varför man inte skulle fortsätta att göra detta?

Ja, bumbi förklarade det ganska bra. Men kort och gott ska prestationsnivå i form av fysisk styrka, tid på milen, antal armhävningar osv absolut inte vägas in när det kommer till att sättas betyg. Men det verkar som att väldigt många gympalärare tydligen inte läst vad skolverket har att säga om kursen överhuvudtaget! Min egen gympalärare på gymnasiet var dock inte lagd åt det hållet vilket var jävligt skönt!

Trapper Buzz
2009-11-12, 02:57
Idrottshysterin allmänt i samhället och specifikt i skolan är otäck.
Det vuxna dödskallesamhällets (aka svenssonvärldens) dåliga samvete
över konstant bilkörning, allt mindre motion och framförallt ingen äkta/naturlig sådan
växer till en hydra som mest strävar till att plåga barnen, eleverna.....
Och ändå orkar dom inte ordna det som är lika viktigt som flås: styrka.

kalajset
2009-11-12, 03:14
Intressant att det kan vara så olika. När jag, nu för mer än en handfull år sedan, gick i högstadiet & gymnasiet hade vi aldrig, åtminstone inte vad jag kan minnas, någon schemalagd tid tillägnad styrketräning. Däremot fanns det gym på både högstadiet/gymnasiet, men det var mer en plats man fick gå till om man t ex var skadad, och inte kunde delta i de vanliga lektionerna, eller, vid enstaka tillfällen, på eget intiativ ifall lektionen var sådan att man fick välja vad man ville göra.

Vi fick heller aldrig någon form av instruktion, vilket kanske inte gör så mycket när det var till 99% maskiner det handlade om, men en enkel genomgång gällande hur kroppen fungerar/reagerar vid/på styrketräning hade nog inte varit helt fel iaf.

rooz
2009-11-12, 11:36
Fanns ett gym på skolan när man gick i 7-9'an, besöktes 1 ggr på 3 år (och det var under någon slags introduktion till styrketräning)


Under gymnasiet hade man dock tillgång till Atletklubb (Utan atleter dock:()

Den besöktes flitigt när jag fick upp ögonen för att träna, men kunskapen som behövdes fanns inte riktigt.

Tycker att styrketräning borde få mer plats och introduceras tidigare än vad det görs, hade jag fått pröva det mer än att rycka i lite hantlar i 9'an hade jag börjat träna tidigare:)

Trapper Buzz
2009-11-12, 12:25
Hade jag inte blivit elddopad..höll jag på att säga, elddöpt i åttonde klass
av vidundret Kalle S, den gamla SAK-profilen, så hade man inte jonglerat
med vikter närmare tvåhundra pannor nu.
Vi måste driva på att styrkesporterna kommer in i undervisningen extremt mycket mer än nu!
Kanske i effektiv samverkan med brottningen, boxningen och karate t ex?

von huff
2009-11-12, 14:23
De flesta skolor har egna gymnastisalar så de är knappast så villiga att besöka gym eller boxningshallar.Jag tror att alla skulle vara välvilligt inställda till att pröva på olika sporter, men det faller så länge det handlar om pengar

Whistler
2009-11-12, 14:33
På mina gympalektioner på gymnasiet fick man gärna testa på att gymma så länge som man klarade de övriga kraven. Dvs, ingen gymmade om de inte redan hade MVG i löpning, bollsport, simning, redskap och vad nu allt vi skulle kunna var.

Jag som hatade bollsporter och starkt ogillade bollsporter hade ju inte världens bästa förutsättningar där.

Leeava
2009-11-12, 16:04
Körde just ett benpass på idrottslektionen:)

major Pectoralis
2009-11-12, 16:42
Litet tillägg angående styrdokument.

Det är skillnad på centrala och lokala kursplaner. De sistnämnda är konkretiseringar av de förstnämnda.
Generellt gäller -i ett målrelaterat betygsystem - att det är uppfyllda mål som skall betygsättas. Dessa mål är, praktiskt taget, alltid kvalitativa, dvs. det är inte hur mycket man gör (t.ex. om man kämpar, kommer i tid, har hög närvaro, etc) utan svårighetsgraden på det man utför som skall betygsättas.
Det innebär i princip (teoretiskt) att man kan redovisa allting man kan på en lektion och sedan erhålla högsta betyget.
Problemet är sedan att skolverkets betygsystem inte alltid är i linje med den s.k. "dolda läroplanen", dvs. skolans och samhällets värdegrund. Den dolda läroplanen är även det elever (och deras föräldrar) i princip kräver; den dolda läroplanen handlar mycket om ordning och uppförande.

Nuförtiden har dessutom betyg - på många håll - blivit något man "säljer ut" på marknaden, vilket är otroligt beklagligt.

Lifeless
2009-11-12, 18:06
Årskurs 7-9 hade vi en lärare vars son spelade handboll så det spelades 90% av tiden så att grabben fick öva.Troligen det som har gjort mig allergisk mot alla bollsporter.

Tomas W
2009-11-14, 22:08
Tycker inte att det är tabu i skolan för styrketräning, när jag gick i gymnasiet så hade vi var tredje vecka träning på gym.

Blev tillfrågad för några veckor sedan att hålla just i styrketräningsbiten för en gymnasieklass av deras ordinarie idrottslärare vilket jag självklart svarade ja på. Ska bli riktigt skoj att undervisa en klass för att höja ribban i kunskap om gymmet för dem.

Gabriel174
2009-11-15, 00:21
Jag har tyvärr aldrig fått chansen att styrketräna under min skolgång (går förnärvarande i ettan). Vi skulle dra till gymmet någon gång i nian, men när vi väl var där så var det tydligen ett bodypump pass vi skulle köra... Tråkigt, tråkigt. Skulle varit kul med styrketräning på idrotten, och jag hade gärna valt en sådan kurs, eller liknande kurser som Axon fick välja nu på gymnasiet.