handdator

Visa fullständig version : Tjock skivstång


Castro
2003-09-08, 15:38
Idag körde jag bänkpress i det nya skolgymmet och det gick väl ganska bra, men stången var ganska oskön då den var alldeles för tjock i diameter. Är det någon som vet vad det är för sorts stång jag talar om? De extra tjocka stängerna, används dom vid styrkelyft eller hur är det? Och vad väger dem? Väger dom också 20 kg eller? Det vore rätt konstigt då dom är så mycket tjockare.

z_bumbi
2003-09-08, 15:49
Det brukar stå vikt i kortänden på stängerna, även tillverkarnamnet brukar stå där.

Styrkelyftsstång är 28-29 mm.

Jag tror att en tyndlyftningsstång också är 28-29 mm.

Sen finns märken som inte håller denna standard men det är väl bra om skolgymet kanske har köpt in bra stänger.

MEGA_MAN
2003-09-08, 18:41
Styrkelyftsstänerna är kortare än tyngdlyftsstängerna och jag sror de är tjockare.

Men det finns nua stänger som är väldigt tjocka fråga mig inte varför.

Castro
2003-09-08, 19:08
Ja asså dom här stängerna är riktigt tjocka och de känns otympliga att hålla i. Det är som att stången äger dig, inte tvärtom. ;)
Jag är tveksam på om dom bara kan väga 20 kg också när de är så pass tjocka. Får väl fråga nån lärare trots att jag med liten sannolikhet lär kunna få svar på frågan.

MEGA_MAN
2003-09-08, 19:11
Jag är ibland på ett gym där de har en sådan stång som du beskriver och den väger 20kg och de har två patetiskt små klocar som tillsamans väger ca: 1kg

De som använder dragremmar i mark med vanlig stång lär få riktiga problem

Castro
2003-09-08, 19:15
Jaa det är främst greppet som blir lidande.

z_bumbi
2003-09-08, 20:14
Tyngdlyftningsstång från Eileko:

Olympic competition bar

Art No: COB20
Weight: 20 kg

Excl. collars. Blue marked sleeves, 20 kg. IWF approved. 28 mm grip, 50 mm sleeves. Length 2200 mm. Chromed special Swedish steel, which gives extreme strength and elasticity. Tested corresponding to Eleiko quality program.

Styrkelyftsstång:

Powerlifting Competitition bar.

Art No: CPB20
Weight: 20 kg


Competition bar approved by IPF. 2200 mm long, 29 mm grip. Non-chromed grip. Probably the best bar in the world.


http://www.eleikosport.se/products_show.asp?CatID=10

Det är alltså inte en stång som är 2200 mm lång samt är 28-29 mm tjock ?