handdator

Visa fullständig version : Starkare med pronerat eller supinerat grepp?


von huff
2009-11-10, 19:21
Jag är lite starkare med supinerat grepp i stångrodd och ligganderodd.De flesta kör ju med pronerat i stångrodden, även i ligganderodd.
Hur kör ni och är ni starkare i sup. eller pronerat?

alle424
2009-11-10, 20:06
haha jag tycker att det är svårt att köra supinerat, så jag kör pronerat och är starkare där :P

von huff
2009-11-10, 20:11
haha jag tycker att det är svårt att köra supinerat, så jag kör pronerat och är starkare där :P

Jo det är vanligt, körde själv så men prövade supinerat och var starkare och har fortsatt så.Det känns som att supinerat känns mer i ryggen

Petoria
2009-11-10, 20:12
Brukar också köra supinerat, tycker det känns bättre

von huff
2009-11-10, 20:14
Martin,Arne eller nån annan som vet, vad har det för skillnad anatomiskt sett att köra supinerat eller pronerat i t.ex stångrodd?

Petoria
2009-11-10, 20:15
Martin,Arne eller nån annan som vet, vad har det för skillnad anatomiskt sett att köra supinerat eller pronerat i t.ex stångrodd?

Har för mig att supinerat aktiverar biceps mer och därför kan man ta mer vikt (men jag kan ha fel)

von huff
2009-11-10, 20:18
Har för mig att supinerat aktiverar biceps mer och därför kan man ta mer vikt (men jag kan ha fel)

Det gäller inte i chins iaf fastän man skulle tro det:)

aGrahn
2009-11-10, 20:43
Jag kör pronerat :):)

Geten
2009-11-10, 20:55
Med överhandsfattning tränas huvudsakligen ryggmusklerna, rhomboideus och trapezius nedre och mellersta del. Med underhandsfattning tränas huvudsakligen ryggmusklerna, trapezius övre del och biceps.

Något i den stilen.

Geten
2009-11-10, 21:00
I stångrodd alltså.

Erik_Hellström
2009-11-10, 21:50
Kör både pronerat och supinerat i stångrodden, starkare med supinerat därför har jag lagt upp det såhär:
Pronerat: Strikt, med fokus på ryggkontraktion
Supinerat: Vråltungt, försöker få upp så tunga vikter som möjligt.

Tycker de båda variationerna kompletterar varandra bra...

Martin Löwgren
2009-11-10, 21:54
Martin,Arne eller nån annan som vet, vad har det för skillnad anatomiskt sett att köra supinerat eller pronerat i t.ex stångrodd?

Supinerat kopplar in biceps brachii mer fördelaktigt vilket borde göra att man orkar mer vikt men jag personligen orkar mer vid pronerat *jorgen*

Martin Löwgren
2009-11-10, 21:56
Med överhandsfattning tränas huvudsakligen ryggmusklerna, rhomboideus och trapezius nedre och mellersta del. Med underhandsfattning tränas huvudsakligen ryggmusklerna, trapezius övre del och biceps.Nej.

Latissimus dorsi, teres major, mm. rhomboideii, trapezius, erector spinae och övrig ryggmuskulatur är densamma oavsett underarmposition utan styrs av hur högt respektive lågt du väljer att dra stången.

Morty
2009-11-11, 10:34
Nej.

Latissimus dorsi, teres major, mm. rhomboideii, trapezius, erector spinae och övrig ryggmuskulatur är densamma oavsett underarmposition utan styrs av hur högt respektive lågt du väljer att dra stången.

+1.

Skillnaden i muskelaktivering är störst i underarmarna. Även biceps aktivering är absolut störst vid supination, för att minska när man går mot pronation.

Jag tror att styrkan beror på vad man är van att köra och vad man är bekvämast med. Själv ökade jag som fan i skivstångsrodd när jag bytte, efter en kort periods inkörning.

Pjotor
2009-11-11, 11:03
Intressant fråga. Har kört pronerat hittills, men ska prova supinerat så snart min förb*ade muskelbristning har läkt.

ristan
2009-11-11, 12:11
Jag kör ganska ofta mixat grepp både i stångrodd och pullups

von huff
2009-11-11, 12:13
Jag kör ganska ofta mixat grepp både i stångrodd och pullups

Hur fan ser det ut?

ristan
2009-11-11, 12:25
Hur fan ser det ut?

Jag vet inte riktigt hur det ser ut men det känns bra och jag kan hantera mer vikt.