handdator

Visa fullständig version : Friskvårdsyrken?


Lellan
2009-11-10, 19:07
Har filurat lite på om det skulle kunna vara något för mig, har i vuxen ålder mest jobbat med psykiskt sjuka vilket är mkt givande. Har också personliga erfarenheter av betydelsen av att ta hand om sig själv, både fysiskt + psykiskt. Har beteendevetarutb som dock säkert behöver kompletteras m ngt om jag skulle gå från sjuk-till friskvård.

Problemet jag ser med "friskvårdsindustrin" är att den är så enkelspårig. Är alltid någon "metod" man anammar; viktväktarna, itrim, extravaganta som alla syftar till viktnedgång enligt bestämda metoder som de inte viker från pga koncepttänk, eller så är det kedjor med samma typ av tänk; en viss filosofi att följa.

Tror att det vore ett mer lyckat koncept att ta in en persons historia, lyssna och jobba utifrån vad som kan tänkas passa den. Precis det tänk som jag har erfarenhet av inom psykiatrin; att vara prestigelös och öppen för alternativa lösningar, ofta är det personen själv som sitter på många svar och allt behöver inte vara optimalt. Inte döma ut något.

Dvs en utgångspunkt som inte ligger i flest kg+n tappade, mest fit osv - utan friskvård ur ett livskvalitéperspektiv. Konstigt att så mkt fokus idag ligger på sjukvård, förstår att det inte finns skattepengar till förebyggande åtgärder men det är ju lite trist att det ständigt blir konstgjord andning på många områden... Köerna till magplastikoperationer är tex all time high hörde jag på radion.

Vet ngn var man hittar det vad jag söker? Verkar mest som att det är fristående PT´s i så fall, inga "hälsoställen"? Utan mer ett kolozzeum i fysisk form! :D Där alla får hållas, så länge de inte skadar sig själva el andra typ.. ;)

Vinter
2009-11-10, 19:50
Eh lite svårt att greppa vad du vill, men är du ute efter någon slags helhets lösning där man inte bara utgår från det rent fysiska förutsättningarna?

Lellan
2009-11-10, 20:33
Eh lite svårt att greppa vad du vill, men är du ute efter någon slags helhets lösning där man inte bara utgår från det rent fysiska förutsättningarna?

Ja, ungefär så? Direkt det är en kedja så blir de ju så spånigt enkelspåriga, visst - de vill sälja sina böcker, produkter, måltidsersättningar osv, men finns det inget allmänintresse i typ en hälsoställe el vad man ska säga..? Jag letade efter ett sånt förut, men hittade bara kedjorna jag nämnde.

Vinter
2009-11-10, 20:41
Ja, ungefär så? Direkt det är en kedja så blir de ju så spånigt enkelspåriga, visst - de vill sälja sina böcker, produkter, måltidsersättningar osv, men finns det inget allmänintresse i typ en hälsoställe el vad man ska säga..? Jag letade efter ett sånt förut, men hittade bara kedjorna jag nämnde.

Finns säkert ett ganska stort allmänintresse, eftersom det känns mer inriktat mot vanliga svensson. Men jag tycker inte det finns någon riktigt bra kedja som erbjuder mer det du tänker på. De som har helhetspaket blir lätt lite sekt liknande faktiskt(hmm herbalife?).

Du får köpa en lokal, fixa ett gym anställa massör,PT,dietist + skaffa dig själv någon mer utbildning och starta "Lellan's friskvårdcenter" :)

Madame
2009-11-10, 21:24
finns såna som är typ mental coach och pt i en, som kan hjälpa en med hela paketet samtidigt för att uppnå sina mål både psykiskt och fysiskt, ofta hänger ju sånt där ihop :)

Alone_in_the_dark
2009-11-11, 08:38
O jag läste frivårdsyrken*rolleyes*:smash: lellan = övervakare:D, har du funderat på att jobba med rehab? Dem hjältarna som får människor att återvända till livet efter olyckor:) där lär det nog inte bli enkelspårigt

z_bumbi
2009-11-11, 09:15
Ja, ungefär så? Direkt det är en kedja så blir de ju så spånigt enkelspåriga, visst - de vill sälja sina böcker, produkter, måltidsersättningar osv, men finns det inget allmänintresse i typ en hälsoställe el vad man ska säga..? Jag letade efter ett sånt förut, men hittade bara kedjorna jag nämnde.

Det finns en del företag som jobbar efter det konceptet du verkar efterfråga. Nackdelen som jag ser det är att många slår över åt andra hållet men kan man balansera resultat, målbilder och "måbra-aktiviteter" så kan det passa vissa personer. En stor nackdel är att det tar mer tid, tid är pengar och någon ska betala för det.

Börje H
2009-11-11, 09:41
Kuratorn på mitt jobb har ditt drömjobb!
Hon jobbar mycket med enskilda samtal för att förmå folk att reflektera och ta tag i sin livssituation. En mycket stor del av hennes patienter har svårigheter att aktivera sig fysisk och behöver stöttning där. MI, motiverande samtalsteknik, är verktyget. Hon är dessutom involverad i flera av de grupper som hålls:
*smärta
*stresshantering
*målbildsträning
*livsstil
(Flaggskeppet bland våra preventiva grupper. Tillsammans med mig och dietist vägleder vi grupper om 8-12 personer i träning, kost och livsstilsförändring under 4 månader. Följs sedan upp vid några tillfällen under 12 månader. Målet är inte mest kg tappat/tidsenhet utan att promotera aktiv livsföring)

Nitrometan
2009-11-11, 09:54
Börje! Du låter som en hjälte! :bow:

Lellan
2009-11-11, 09:57
Finns säkert ett ganska stort allmänintresse, eftersom det känns mer inriktat mot vanliga svensson. Men jag tycker inte det finns någon riktigt bra kedja som erbjuder mer det du tänker på. De som har helhetspaket blir lätt lite sekt liknande faktiskt(hmm herbalife?).

Du får köpa en lokal, fixa ett gym anställa massör,PT,dietist + skaffa dig själv någon mer utbildning och starta "Lellan's friskvårdcenter" : )

Haha.... show me the money? *flex*

finns såna som är typ mental coach och pt i en, som kan hjälpa en med hela paketet samtidigt för att uppnå sina mål både psykiskt och fysiskt, ofta hänger ju sånt där ihop : )

Jo, sant. Men jag är bekväm, tänkte om det fanns ngn kedja.. *laat*?

O jag läste frivårdsyrken*rolleyes*:smash: lellan = övervakare: D, har du funderat på att jobba med rehab? Dem hjältarna som får människor att återvända till livet efter olyckor:) där lär det nog inte bli enkelspårigt

Hm, lät intressant? Får kolla vilken utbildning som krävs..
Det finns en del företag som jobbar efter det konceptet du verkar efterfråga. Nackdelen som jag ser det är att många slår över åt andra hållet men kan man balansera resultat, målbilder och "måbra-aktiviteter" så kan det passa vissa personer. En stor nackdel är att det tar mer tid, tid är pengar och någon ska betala för det.

Nämn gärna ett företag, vore intressant att kika på vad det rör sig om! Vet iaf att när jag letade runt själv på itrim, xtravagansa (viktväktarna har jag alltid haft dålig bild av) så blev jag avskräckt av deras enkelspårighet, dyrt var det "räkna med 1000 kr/tappat kg!" sa de glatt som "motivation". Känns ju som att det finns skattepengar att spara, men att det som alltid, är svårt med förebyggande saker särskilt när tiderna inte är feta.

Kuratorn på mitt jobb har ditt drömjobb!
Hon jobbar mycket med enskilda samtal för att förmå folk att reflektera och ta tag i sin livssituation. En mycket stor del av hennes patienter har svårigheter att aktivera sig fysisk och behöver stöttning där. MI, motiverande samtalsteknik, är verktyget. Hon är dessutom involverad i flera av de grupper som hålls:
*smärta
*stresshantering
*målbildsträning
*livsstil
(Flaggskeppet bland våra preventiva grupper. Tillsammans med mig och dietist vägleder vi grupper om 8-12 personer i träning, kost och livsstilsförändring under 4 månader. Följs sedan upp vid några tillfällen under 12 månader. Målet är inte mest kg tappat/tidsenhet utan att promotera aktiv livsföring)

Var boendehandledare på korttidsboende för personer m psykiska funktionshinder förut, och kanske är det jag saknar lite.. där träffade man människor, ibland bara ett par dagar - ibland ett par månader, och jag har tagit en kurs i just motiverande samtalsteknik samt att vi hade andra verktyg som fungerade bra. Det var så jäkla härlig känsla att sammanställa en persons "värld", vad det var som felade - ibland små praktiska saker som går lätt att lösa. Med rätt verktyg blev vissa som nya personer, eller rättare sagt, som sig själva. Nu låter jag bitter, men stället fick stänga pga "krisen". Det är billigare att folk har mediciner, på sin höjd ett kuratorsamtal i veckan och får åka in och ut på akutpsyk istället.

Var jobbar du, låter ju jättekul?

Börje H
2009-11-11, 10:08
Var jobbar du, låter ju jättekul?

Vårdcentral inom primärvården.
Har turen att jobba på en sådan med mycket stor tradition beträffande gruppverksamhet och prevention. Mycker säker pga att min tidigare chef doktorerar på ämnet och dessutom är projektansvarig för FaR i Norrbotten (fysisk aktivitet på recept).

Lellan
2009-11-11, 10:13
Vårdcentral inom primärvården.
Har turen att jobba på en sådan med mycket stor tradition beträffande gruppverksamhet och prevention. Mycker säker pga att min tidigare chef doktorerar på ämnet och dessutom är projektansvarig för FaR i Norrbotten (fysisk aktivitet på recept).

Åh, föredömligt tänk...:thumbup: Tror det är mkt skattepengar som ryker + mänskligt lidande i onödan pga bristen på prevention, helt sjukt! Det är ju ofta små små saker som sammantaget kan göra såå stor skillnad, iaf är min erfarenhet det. Vissa punktinsatser kanske kan ses som dyra, men konstgjord andning blir såå mkt dyrare i många fall, för att inte tala om mänskliga resurser som inte får utlopp.