handdator

Visa fullständig version : Militärpress/Axelpress - övre bröst


Kattankan
2009-11-10, 18:59
Tränas övre bröst mer vid Militär/Axelpress än vid lutande Bänk/Hantelpress ?

z_bumbi
2009-11-10, 19:04
Nej

selmir
2009-11-10, 19:04
Beror väl på hur du utför övningen ? Utan ryggstöd sittande bakom nacken, nej. Med ryggstöd och böjd rygg som fan kan det säkert bli likvärdigt som lutande press.

Martin Löwgren
2009-11-10, 19:50
Tränas övre bröst mer vid Militär/Axelpress än vid lutande Bänk/Hantelpress ?

Övre fibrerna av bröstmusklerna är som mest aktiva under en flexions rörelse vilken sker extremt mycket under en militärpress (axelpress) och även i en sned hantelpress beroende på hur stor lutning du använder.

Militärpress är en utmärkt övning för de övre fibrerna av bröstmuskeln. Om de tränas mer är än under sneda pressar är svårt att säga då utförande, bänkvinkel med mera påverkar vart det "tar". Jag skulle säga att de är likvärdiga.

Pjotor
2009-11-10, 19:57
Jag skulle säga att de är likvärdiga.

Det skulle vara väldigt trevligt om det stämmer. Då kan jag stryka ytterligare en övning (snedbänk) från mitt schema.

Martin Löwgren
2009-11-10, 20:12
Det skulle vara väldigt trevligt om det stämmer. Då kan jag stryka ytterligare en övning (snedbänk) från mitt schema.

Militärpress kommer aktivera de övre fibrerna av bröstmuskeln i stor utsträckning då en kraftig flexions rörelse sker så du kan gott styrka snedbänk som från ditt schema och koncentrera dig på vanliga raka pressar istället.

Mvh

Pjotor
2009-11-10, 21:20
Militärpress kommer aktivera de övre fibrerna av bröstmuskeln i stor utsträckning då en kraftig flexions rörelse sker så du kan gott styrka snedbänk som från ditt schema och koncentrera dig på vanliga raka pressar istället.


Tack för bekräftelsen. Jag tycker snedbänk är svårt att passa in i mitt schema, eftersom det påverkar orken i såväl axelpress/militärpress som i vanlig plattbänk.

Martin Löwgren
2009-11-10, 21:52
Tack för bekräftelsen. Jag tycker snedbänk är svårt att passa in i mitt schema, eftersom det påverkar orken i såväl axelpress/militärpress som i vanlig plattbänk.

Ingen orsak *flex*

CrazyJoeDavola
2009-11-10, 21:59
Eller så varierar du, blir lätt trist att köra samma övningar pass efter pass :)

JoeyP
2010-05-07, 11:29
Militärpress kommer aktivera de övre fibrerna av bröstmuskeln i stor utsträckning då en kraftig flexions rörelse sker så du kan gott styrka snedbänk som från ditt schema och koncentrera dig på vanliga raka pressar istället.

Mvh

Nice!

Vanish
2010-05-07, 12:17
Eller så varierar du, blir lätt trist att köra samma övningar pass efter pass :)

Alla är vi olika, jag gillar att köra samma för att se att jag ökar i vikterna på "riktigt" sätt. Varierar då hellre i antal set/repps osv osv

Control_61
2010-05-07, 12:30
Övre fibrerna av bröstmusklerna är som mest aktiva under en flexions rörelse vilken sker extremt mycket under en militärpress (axelpress) och även i en sned hantelpress beroende på hur stor lutning du använder.


Problemet med militärpressar är att många kompenserar med kroppen så att man kopplar in pecsen ännu mer. Det blir som en lutande bänkpress snarare än en militärpress.
Om man istället fokuserar på att skaffa välutvecklade och starka axlar borde man inte kompensera med pecsen särskilt mycket, eller vad säger ni?

Sheogorath
2010-05-07, 17:55
Kan ju vara en idé att slänga in en kommentar om greppbredden. Med en smal fattning hamnar armbågarna lättare framför kroppen och rörelsen i axeln blir mer en flexionsrörelse vilket är gynnsamt för övre bröst. Med en bredare fattning blir rörelsen i axeln mer en abduktionsrörelse, och i en ren abduktion (press bakom nacken) är övre bröst knappat aktivt alls. Om man gör militärpress och strävar efter att ha armbågarna pekandes framåt så långt det går skulle jag säga att det är en kalasövning för övre bröst.

Gabriel174
2010-05-07, 20:53
Kan ju vara en idé att slänga in en kommentar om greppbredden. Med en smal fattning hamnar armbågarna lättare framför kroppen och rörelsen i axeln blir mer en flexionsrörelse vilket är gynnsamt för övre bröst. Med en bredare fattning blir rörelsen i axeln mer en abduktionsrörelse, och i en ren abduktion (press bakom nacken) är övre bröst knappat aktivt alls. Om man gör militärpress och strävar efter att ha armbågarna pekandes framåt så långt det går skulle jag säga att det är en kalasövning för övre bröst.

Hur brett är en smal fattning? Är det omkring axelbrett? (lite bredare än axelbrett?)

Sheogorath
2010-05-07, 22:22
Hur brett är en smal fattning? Är det omkring axelbrett? (lite bredare än axelbrett?)

:thumbup:

saab900
2010-05-08, 05:04
Ganska enkelt att experimentera med även för en lekman som undertecknad. Jag kan i alla fall lägga på minst 5 kg på stången om jag kör militärpress med smalt grepp istället för med rejäl greppvidd. Eftersom den rejäla greppvidden ger en betydligt kortare pressväg borde jag ju orka mer med denna utgångsposition än med smal greppvidd förutsatt att precis samma muskler kopplas in i samma utsträckning. Därmed bör ju aktiveringen av triceps eller bröst öka med smalare greppvidd.

Sheogorath
2010-05-08, 08:07
Ganska enkelt att experimentera med även för en lekman som undertecknad. Jag kan i alla fall lägga på minst 5 kg på stången om jag kör militärpress med smalt grepp istället för med rejäl greppvidd. Eftersom den rejäla greppvidden ger en betydligt kortare pressväg borde jag ju orka mer med denna utgångsposition än med smal greppvidd förutsatt att precis samma muskler kopplas in i samma utsträckning. Därmed bör ju aktiveringen av triceps eller bröst öka med smalare greppvidd.

Bra där! :thumbup:

Gabriel174
2010-05-08, 15:41
:thumbup:

Tack, sheo :)

Vanish
2010-05-08, 18:41
Så militärpress ska man eftersträva att ha ett brett grepp? Men för oss som inte vill ha stången bakom nacken så får vi leva med att bröst kopplas in?

Är det något med detta som har att göra med att jag lyfter mer vikt i hantelpress än militärpress (i smith)? :P Började med militärpressen iofs som ny övning för mig i passet. Men kändes lite konstigt att man ändå tar mer i hantelpressen...

JoeyP
2010-05-08, 19:01
Det är nog inte så överdrivet mycket bröst så man ska oroa sig eller vad man ska säga. Det tar säkert mycket bröst men.

Så fort man har för hög lutning i lutande hantelpress trots att lutningen är långt ifrån 90grader som man kör för axelpress så whinar alla typ

(DET TAR FÖR MYCKET AXLAR OM DU KÖR LUTANDE HANTELPRESS MED SÅN LUTNING)

Likaså så fort man har lite lutning i axelpressen,

(DU KOPPLAR IN BRÖST FÖR MKT)

Så det går väl hand i hand det där.

I varje fall så lär ju militärpress ta mer i axlarna än bröst även om man har lite lutning.

Kör själv mina pressar utan ryggstöd nu.

130kg finsk sisu
2010-05-08, 19:37
Just den här diskussionen tecknar väl det absurda att träna specifika muskler och specifika muskelgrupper.
De flesta övningar tar på flera muskelgrupper och tar rejält. Och ändå försöker man febrilt sätta in t.ex militärpress som en axelövning "eftersom det tar primärt på axlar".
Min åsikt är att i militärpress är hela kroppen inkopplad om den utförs stående. T.ex midjan tränas lika mycket som axlarna.

von huff
2010-05-08, 19:43
Alla, eller nästan alla vet att man även tränar triceps,trapz mage osv i militärpressar men den huvudsakliga muskelgruppen som jobbar är ju axlarna.Finns väl ingen som skulle välja militäressar för att bygga triceps trots att det tar på triceps.

130kg finsk sisu
2010-05-08, 19:49
Jo den visan har jag hört tidigare men jag köper inte resonemanget att välja specifika övningar för att bygga en specifik muskelgrupp. I min mening bygger man en helhet av en helhet. All utveckling som sker, sker av helheten inte av att man lyckas leka lite bröst i cablecrossen.
OBS! S-89 mfl är trötta på att höra på det som de uppfattar gnäll. Check. Men jag anser att man måste lyfta upp detta. Jag anser att många kastar bort sin träning speciellt i början av träningskarriären med att försöka isolera. Kroppen är inte gjord för att isolera specifika muskler.

JoeyP
2010-05-08, 19:57
+1 Där sisu!

EkarN
2010-05-08, 19:57
Jo den visan har jag hört tidigare men jag köper inte resonemanget att välja specifika övningar för att bygga en specifik muskelgrupp. I min mening bygger man en helhet av en helhet. All utveckling som sker, sker av helheten inte av att man lyckas leka lite bröst i cablecrossen.
OBS! S-89 mfl är trötta på att höra på det som de uppfattar gnäll. Check. Men jag anser att man måste lyfta upp detta. Jag anser att många kastar bort sin träning speciellt i början av träningskarriären med att försöka isolera. Kroppen är inte gjord för att isolera specifika muskler.

Jag håller delvis med dig Freddi. De flesta har nog noll och intet ut av att leka i cablecrossen. De borde bänka. Samma om de t.ex vill bygga rygg, marklyft bygger trapz och övre ryggmuskler otroligt bra(hamstrings, arsle och allt annat också), men de flesta ser det som en övning bara för ländryggen.

Men om jag vill stärka upp mina axlar då kör jag ju militärpress, för jag vet att axlar aktiveras väldigt mycket under militärpress.

JoeyP
2010-05-08, 19:58
Jag undrar om mark och chins räcker för baksida axlar?

Likaså om militärpress räcker för framsida och sido deltoid?

Vezzlan
2010-05-08, 20:08
Jag undrar om mark och chins räcker för baksida axlar?

Likaså om militärpress räcker för framsida och sido deltoid?


Lägg till roddövning och pressövningar så har du bra täckning för axlarna.

HulkH
2010-05-08, 20:17
Jo den visan har jag hört tidigare men jag köper inte resonemanget att välja specifika övningar för att bygga en specifik muskelgrupp. I min mening bygger man en helhet av en helhet. All utveckling som sker, sker av helheten inte av att man lyckas leka lite bröst i cablecrossen.
OBS! S-89 mfl är trötta på att höra på det som de uppfattar gnäll. Check. Men jag anser att man måste lyfta upp detta. Jag anser att många kastar bort sin träning speciellt i början av träningskarriären med att försöka isolera. Kroppen är inte gjord för att isolera specifika muskler.

Håller med dig där :) Dock så måste man ju "specifisera" visa muskler olika dagar, även om dem tar en del på andra :)

dupper
2010-05-08, 20:18
Sisu har ju en poäng, visst. Men å andra sidan kanske man vill lägga upp sin träning som så att man går bananas på en muskelgrupp i taget, pressar den maximalt för att sedan låta den vila innan nästa gång den ska tränas. Istället för att konstant koppla in den litegrann och kanske lättare slita ut sig?

Detta handlar naturligtvis om träning för massa, och inte styrka.

EkarN
2010-05-08, 20:36
Sisu har ju en poäng, visst. Men å andra sidan kanske man vill lägga upp sin träning som så att man går bananas på en muskelgrupp i taget, pressar den maximalt för att sedan låta den vila innan nästa gång den ska tränas. Istället för att konstant koppla in den litegrann och kanske lättare slita ut sig?

Detta handlar naturligtvis om träning för massa, och inte styrka.

Ang träning för massa tror jag på att muskeln ska aktiveras i princip varje pass, men sällan riktigt tungt(1 gång/vecka). Så lägger jag upp mina grundträningsscheman och det funkar prima:)

Men iofs, jag har ingen aning om det är opti för massa egentligen:D För styrka funkar det bra iaf.

von huff
2010-05-08, 21:45
Jo den visan har jag hört tidigare men jag köper inte resonemanget att välja specifika övningar för att bygga en specifik muskelgrupp. I min mening bygger man en helhet av en helhet. All utveckling som sker, sker av helheten inte av att man lyckas leka lite bröst i cablecrossen.
OBS! S-89 mfl är trötta på att höra på det som de uppfattar gnäll. Check. Men jag anser att man måste lyfta upp detta. Jag anser att många kastar bort sin träning speciellt i början av träningskarriären med att försöka isolera. Kroppen är inte gjord för att isolera specifika muskler.

Jag tycker heller inte att man skall slösa bort tiden på discoskit men för maximal utveckling av musklerna så behövs det i många fall att man väljer ut specifika övningar för muskelgrupperna särskilt om man är ute efter att bygga massa.

Robban
2010-05-09, 07:49
Som i Sheos beskrivning så tar det lite i övre bröst om man har armbågarna pekandes framåt och händerna rakt över. Det är också med det greppet det tar bäst i axlarna, framaxlarna men även rejält i utsidan. Låter man bli att låsa ut här också så nyper det ännu mer i axlarna då man i princip kan plocka bort triceps nästan helt och hållet i övningen. Det innebär då att man också får plocka bort typ 15-20kg på stången så det kan vara lite svårt för egot. Detta utförande är toppen om man vill bli grov med hjälp av ett splittat program där man inte vill överbelasta hela systemet varje dag.

Mr Bänkpress är ju dock rätt grov iaf! *flex* ;)

Jag gillar trenden på kolozzeum med att man ska äta så lite som möjligt och träna så lite som möjligt... *popcorn*

Martin Löwgren
2010-05-09, 17:43
Problemet med militärpressar är att många kompenserar med kroppen så att man kopplar in pecsen ännu mer. Det blir som en lutande bänkpress snarare än en militärpress.
Om man istället fokuserar på att skaffa välutvecklade och starka axlar borde man inte kompensera med pecsen särskilt mycket, eller vad säger ni?

Militärpress/axelpress kommer alltid starkt aktivera övre delen på bröstmuskeln då en flexions rörelse sker under utförandet och det är en av de övre fibrerna av bröstmuskelns starkaste funktioner.

JoeyP
2010-05-09, 17:45
Militärpress/axelpress kommer alltid starkt aktivera övre delen på bröstmuskeln då en flexions rörelse sker under utförandet och det är en av de övre fibrerna av bröstmuskelns starkaste funktioner.

Fan va dåligt när man kollar övningsbanken så står det inte nånting om att övre fibrerna aktiveras, undra varför dem inte skrivit de ;s

Martin Löwgren
2010-05-09, 17:49
Fan va dåligt när man kollar övningsbanken så står det inte nånting om att övre fibrerna aktiveras, undra varför dem inte skrivit de ;s

Exrx som övningsbanken bygger på är inte är en sida du/man ska använda som referens då den precis som i detta fall (och i väldigt många andra fall) innehåller felaktig information.

creperiet
2010-05-09, 18:04
Fan va dåligt när man kollar övningsbanken så står det inte nånting om att övre fibrerna aktiveras, undra varför dem inte skrivit de ;s

Ta hjälp av en anatomisida, typ http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/menu/menu.html, så ser du vilken funktion olika muskler har. Ta rörelsen du vill analysera, lägg märke till vad som sker, så vet du vilken muskelaktivering som krävs för att utföra den aktuella rörelsen.

z_bumbi
2010-05-09, 20:44
Fan va dåligt när man kollar övningsbanken så står det inte nånting om att övre fibrerna aktiveras, undra varför dem inte skrivit de ;s

Gissningsvis kan det ha ett samband med vad som är de begränsande faktorerna vid en axelpress.