handdator

Visa fullständig version : Tränings Dagbok


Griffin
2009-11-10, 17:05
Tja!

Läser att alla för sina dagböcker eller skriver på gymmet exakt vilka vikter som är på och Reps/sets.

Är det viktigt att bokföra?

Själv så bokför jag inget. Sätter på det som känns tungt känns det för lätt ökar jag i nästa set,

jag går alltid på känslan ?

Är detta negativt eller va tror ni *jorgen*

inter
2009-11-10, 17:33
Det blir lättare att få en överblick på om man har en progressiv ökning, eller inte. Man har större koll på om det är dax att byta ut en övning som man har stagnerat på.

Jag själv tycker dessutom att det är bland det roligaste att göra att "krossa loggboken".

Pjotor
2009-11-10, 18:38
Olika människor har olika behov av att logga sin träning. Om du trivs med din träning och dina träningsresultat finns det knappast någon anledning för just dig att börja skriva dagbok.

För egen del loggar jag i mitt nuvarande 5x5-upplägg bara hur mycket jag klarade av senaste gången jag tränade en viss övning, så att jag vet hur mycket jag ska lägga på vid kommande pass. Jag gör också en notering om jag kan öka en viss vikt.

Ett tag så loggade jag i princip allt jag gjorde. Så småningom kom jag underfund med att det bara var det senaste passet som spelade någon roll för mig, och dessutom blir det mindre att skriva.

Men, som sagt, olika behov för olika människor. De som tränar för att tävla har förmodligen väldigt detaljerade anteckningar.

Mourten
2009-11-10, 18:40
Jag tycker de är intressant att se över länge sikt så man hela tiden utvecklas, sen kan man efter några års träning även se vad man gjorde när man utvecklades som mest.
Jag loggar träning, kost, sömn samt vilka tillskott jag nyttjar. Då kan jag se att tex ofan sep-nov 07 växte jag bra, varför? Aha den tränings metoden etc.