handdator

Visa fullständig version : Bilproblem, framhjulet vobblar till.


delta_mats
2009-11-10, 14:33
Har en Subaru Legacy från -93. Har märkt något fel i framvagnen, kommer från höger sida. Hjulet liksom vobblar till ibland, känns nästan som punktering, eller att hjulet svänger ut åt höger lite grann. Problemet har dock uppstått i dagarna och inte pågått någon längre tid. Vad är trasigt?

Alone_in_the_dark
2009-11-10, 14:35
Har en Subaru Legacy från -93. Har märkt något fel i framvagnen, kommer från höger sida. Hjulet liksom vobblar till ibland, känns nästan som punktering, eller att hjulet svänger ut åt höger lite grann. Problemet har dock uppstått i dagarna och inte pågått någon längre tid. Vad är trasigt?

Kan vara hjullagret (borde höras), drivknut (borde höras), tappad vikt på fälgen osv. Lyft upp bilen och snurra på hjulet (fort) kolla efter missljud eller vobblingar.

Godfella
2009-11-10, 14:38
Som ovan. Dra till en däckverkstad och be dom göra en framvagnsinställning och balansera om dina hjul, det kanske hjälper.

delta_mats
2009-11-10, 14:41
Kan vara hjullagret (borde höras), drivknut (borde höras), tappad vikt på fälgen osv. Lyft upp bilen och snurra på hjulet (fort) kolla efter missljud eller vobblingar.

Om det är hjullagret borde man väl höra ett konstant ljud, som tilltar om hastigheten ökar? Hör inget konstigt ljud vid körning rakt fram.
Om det är fälgen som tappat balansvikt borde även vobblingen vara konstant vilket den inte är.

Drivknuten kan vara sliten då jag tidigare hört ett knäppande ljud när jag svänger, kan en ordentligt sliten drivknut göra så att hjulet vobblar?

von huff
2009-11-10, 14:43
Har du bytit om till vinterdäck nu eller är det samma däck som du har kört en längre tid med?

delta_mats
2009-11-10, 14:45
Har du bytit om till vinterdäck nu eller är det samma däck som du har kört en längre tid med?

Har haft vinterdäcken på ett tag, har även tagit av hjulet och satt fast det igen för att försäkra mig att det sitter som det ska.

Pepparkakssmurfen
2009-11-10, 14:46
Kontrollera däcket,du kan ha bulor i däcket pga kordsläpp,farligt att köra med.

Ta av hjulet och kolla.

delta_mats
2009-11-10, 15:41
Kontrollera däcket,du kan ha bulor i däcket pga kordsläpp,farligt att köra med.

Ta av hjulet och kolla.

När du säger det. Jaghar åkt omkring med puspunktering på det däcket ett par veckor, varit för lat för att åka och laga. Så jag har fyllt på luft var och varannan dag. Var faktiskt och lagade däcket alldeles nyss och det var en spik rakt igenom däcket. Vet dock inte hur det påverkar ovannämda problem.

saab900
2009-11-10, 16:22
Kolla också så att inte spindelleder eller styrleder är totalt uppglappade, tappa hjulet kan inte vara roligt. Jag skulle nog låta bilen stå tills jag fått rätsida på problemet.

Hissa upp ett framhjul i taget och skaka om däcket i sidled och känn efter om det glappar (leder) och i höjdled (hjullager). Sätt bilen under pallbock först så att dui nte välter den av domkraften ;)