handdator

Visa fullständig version : Fotboja - Träna hemma!


Hackett
2009-11-10, 10:15
Ok gott folk.

Jag har en lite jobbig tid framför mig, fotboja i ca 3 månader effektiv tid. Det innebär att man inte får gå till gymmet eller ta en promenad före jobbet för den delen heller. Man får helt enkelt åka till jobbet, åka hem från jobbet och sen vara hemma. Man har inte ens tid att handla mat så ni förstår att träningstiden är knapp - utanför hemmet.

Men det är verkligen inte synd om mig, jag får skylla mig själv. Jag gjorde ett enormt snedsteg för ca 2 år sedan och det här är straffet jag får ta. Men fy skam den som ger sig, träna ska jag göra ändå!

Kom med tips, tricks och andra synpunkter. Någon som bara tränar hemma? Ska hyra en motionscykel för cardion. Varje lördag och söndag har jag 2 timmar där jag får göra vad jag vill. Mao kanske inte vara på gymmet den enda lediga tid jag har.

Behöver tips om hur jag ska lägga upp träningen hemma helt enkelt. Att köpa en fet träningsmaskin (hemmagym) är inte intressant - däremot hantlar, skivstänger osv är givna!

Ålder: ca 25 år
Vikt: ca 95 kg
Längd: ca 185 cm.

Har gått på en hård diet senaste tiden och vägde i början av september runt 115 kg. För ca 2 år sedan var jag uppe på 135 kg, inte i muskler ska tilläggas. :naughty:

Problemområden som jag behöver extra hjälp med är givetvis rygg och bröst, vad kan man hitta på hemma?

Mvh Hackett :devil:

Elfsberg
2009-11-10, 10:34
Ptja. Om du har lust att investera i en skivstång och bänk så har du ju ett komplett gym redan där.
Annars finns det en hel del man kan göra. Chins och pull-ups, knäböj på ett eller två ben(håll i dig i en kant och hjälp till lite om det är på tok för tungt), olika varianter av armhävningar.
Kettlebells är ett alternativ också.

emi23j
2009-11-10, 10:45
Förstår inte riktigt, har du bara 4 timmar varje vecka då du får göra vad du vill?

Hur som helst, jag skulle lägga pengar på ett hopp-rep istället för en motionscykel, mycket bättre cardio IMO. Sen så kan du googla coach ross på youtube. Han har en hel del tips på hur man tränar hemma.

Ett alternativ om du inte har råd att köpa hantlar/skivstång och liknande (är ju rätt dyrt) är kanske gymnast träning någonting för dig? http://gymnasticbodies.com/articles1.html dock är du ju rätt tung så kan kanske vara problem att komma igång om du har mycket extra fett vikt.

Annars är det ju bara att köra med kroppen. burpees, jumping jacks, kosacker, etc...

Hackett
2009-11-10, 10:54
emi>>>
Pengar till både cykel, hantlar, skivstänger och bänk är inga problem som tur är. Kanske ska testa hopprep, men är ingen stjärna på det direkt...

Ja, jag har fyra timmar i veckan där jag inte behöver vara på arbetsplatsen alt ligga hemma i soffan.

Däremot vettefan hur jag ska köra ryggen? Kan bli lite svårare, hur kör jag latsen?

Ska kolla coach Ross. Tack för tipset.

emi23j
2009-11-10, 10:58
emi>>>
Pengar till både cykel, hantlar, skivstänger och bänk är inga problem som tur är. Kanske ska testa hopprep, men är ingen stjärna på det direkt...

Ja, jag har fyra timmar i veckan där jag inte behöver vara på arbetsplatsen alt ligga hemma i soffan.

Däremot vettefan hur jag ska köra ryggen? Kan bli lite svårare, hur kör jag latsen?

Ska kolla coach Ross. Tack för tipset.

Du blir snabbt bättre på hopprep. Inte svårt alls efter du kommit igång.

Latsen kan du köra med hjälp av två stolar och en kvast (eller i ditt fall skivstång). Lägg skivstången över stolarna med ett mellanrum mellan dem. lägg dig sedan på rygg under stången och dra dig upp.
Annars kan du ju alltid köra stångrodd eller hantelrodd.

Grenen
2009-11-10, 10:59
Stångrodd eller hantelrodd.

Edit: Emi var före

panzerpig
2009-11-10, 16:18
coach ross? menar du http://www.youtube.com/user/rossenamait

agazza
2009-11-10, 16:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3970298&postcount=1817

Har jag med mig när jag reser runt och jobbar

emi23j
2009-11-10, 17:39
coach ross? menar du http://www.youtube.com/user/rossenamait

Yes!

ajminfot
2009-11-10, 21:37
Hmm sånna där TRX rep kan du ju testa...
http://www.fitnessanywhere.com/trx-training/military-fitness/

ThisIsTheOne
2009-11-11, 13:52
Däremot vettefan hur jag ska köra ryggen? Kan bli lite svårare, hur kör jag latsen?

Chins och pull-ups. Kan du hitta en stadig stång och inte har något emot att montera den i din bostad är det ganska optimal ryggträning.

Crocker
2009-11-11, 18:07
Chins i pik ger grymt mycket!

Hemi
2009-11-11, 21:17
Har du pengar till en skivstång är du ju klar. Lär dig tyngdlyftninsövningar. har du ett dämpat golv och högt i tak kan du göra nästan allt. En enkel ställning kan du kanske köpa eller bygga. Alla som sägar "gå til gymet istället" är svenskar utan smärre problem. Vi andra som du och jag måste hitta alternativa lösningar. Youtube är fulla avbra skit, " budget training" och "ghetto training" kallas så av en orsak och är sällan svenskt. Lära sig tyngdlyftning själv GÅR, även om det inte är "opti"jaggjorde det vid 12 års ålder och klarar övningarna tillräckligt bra, det behöver inte vara så tipp toe tabu allting. Kör bara.

Sen kryllar det av andra övningar utan vikter. sök på bodyweightculture och annat på youtube armhävningstips med vikt, att flytta en vikt är att flytta en vikt, what so ever, men ta´t lugnt i början och lär känna kroppen. Ha
balans iövningarnaså du inte tränar för mycket framsida t,ex.