handdator

Visa fullständig version : Trådlös el!


Snobbe
2009-11-10, 06:32
http://www.ted.com/talks/eric_giler_demos_wireless_electricity.html

Riktigt ballt om detta skulle komma till "världen" om några år.

Tomten
2009-11-10, 10:51
http://presscentre.sony.eu/content/detail.aspx?NewsAreaId=2&ReleaseID=4993

stafh
2009-11-10, 11:17
Ja, induktion är ju nytt. Att de har lyckats få det att funka över lite längre avstånd är ju ballt, men det verkar inte särskilt praktiskt.

Snobbe
2009-11-10, 12:17
Ja, induktion är ju nytt. Att de har lyckats få det att funka över lite längre avstånd är ju ballt, men det verkar inte särskilt praktiskt.

Jag vet inte ge det några år så kanske man kan få trådlös el över ännu större plats tex en hel villa och ge det några år till så kanske det tom går att skaffa för villor eller lägenheter.

Pdaddy
2009-11-10, 12:33
helt klart perfekt for småsaker som mp3 spelare, mobiltelefoner, trådlösa hemtelefoner, fjärrkontroller, viss belysning mm.
Bara de blir lite mer utvecklat och också vissa tillverkare vågar trycka in det i produkterna/batterierna mm. Helt klart framtiden för småelektronik, tänk va skönt att slippa plugga in telefoner för laddnign hela tiden..

patrikjo
2009-11-10, 12:39
Har inte tid att se hela filmen just nu, och inte heller tid att kolla närmare på detaljerna. Men jag såg att att det pratades om "magnetic near field".
Om jag inte minns helt fel kommer styrkan hos det närliggande magnetfältet att avta med en faktor 1/r³ (r radie), dvs då får extremt stora förluster när du ökar avståndet.

Självklart kan man öka räckvidden, men det krävs grymma mängder energi för det.

tejpis
2009-11-10, 13:05
Palm Pre laddas så

http://www.mobileshop.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/palm-pre-to-get-whole-range-of-touchstone-accessories.jpg

PowPow
2009-11-10, 13:08
helt klart perfekt for småsaker som mp3 spelare, mobiltelefoner, trådlösa hemtelefoner, fjärrkontroller, viss belysning mm.
Bara de blir lite mer utvecklat och också vissa tillverkare vågar trycka in det i produkterna/batterierna mm. Helt klart framtiden för småelektronik, tänk va skönt att slippa plugga in telefoner för laddnign hela tiden..

Fast det där är ju inte speciellt nytt. Har ett par trådlösa Sony-lurar jag köpte för flera år sedan som laddas så.

Pdaddy
2009-11-10, 13:11
Precis, funnits en tid men den har förbättras ;)

Pdaddy
2009-11-10, 13:12
Har inte tid att se hela filmen just nu, och inte heller tid att kolla närmare på detaljerna. Men jag såg att att det pratades om "magnetic near field".
Om jag inte minns helt fel kommer styrkan hos det närliggande magnetfältet att avta med en faktor 1/r³ (r radie), dvs då får extremt stora förluster när du ökar avståndet.

Självklart kan man öka räckvidden, men det krävs grymma mängder energi för det.

Inte samma som gamla magnetfälts överfören el som man har i många apparater som elektriska tandborstar mm, denna är förbättrad en aning :D

Pd

patrikjo
2009-11-10, 17:08
Inte samma som gamla magnetfälts överfören el som man har i många apparater som elektriska tandborstar mm, denna är förbättrad en aning :D

Pd
Förfinad teknik, men en snygg powerpoint kommer inte förändra fysikens lagar.

Tekniken är absolut användbar, men som han säger i presentationen hade de 50% verkningsgrad på två meter. Det han säger om att ladda elbilar tycker jag låter som ett bra användningsområde om man ser till att man kan få ut tillräckligt med effekt. Ett annat exempel jag har hört talas om är att man bygger in det i bord och kan ladda telefoner / laptops genom att lägga dem direkt på ytan. Då räcker det med ett avstånd på någon centimeter vilket ger låga förluster.

Vad han inte säger något om är att mottagarantennen måste ligga i samma plan som sändarantennen. Jag skulle tro att om han skulle hålla telefonerna han visar upp vinkelrätt mot sändaren skulle han inte få dem att laddas. Lite fult gjort att inte nämna det.

Tekniken är snygg och användbar, men jag är inte beredd att dubbla min elräkning för det.

Racso
2009-11-10, 17:21
Har inte tid att se hela filmen just nu, och inte heller tid att kolla närmare på detaljerna. Men jag såg att att det pratades om "magnetic near field".
Om jag inte minns helt fel kommer styrkan hos det närliggande magnetfältet att avta med en faktor 1/r³ (r radie), dvs då får extremt stora förluster när du ökar avståndet.

Självklart kan man öka räckvidden, men det krävs grymma mängder energi för det.

Närfältet avtar exponetiellt, tom.