handdator

Visa fullständig version : Har så dålig aptit.


morpheus
2009-11-10, 00:08
Hej!
Någon här som vet vad man kan göra åt dålig aptit??
Jag har haft dålig aptit ett bra tag nu, och har därför fuskat rejält med maten. Förut försökte jag äta åtminstone 5-6 gånger per dag. Men på sistone
så får jag vara nöjd om jag äter 2 gånger per dag:smash:. Jag brukar inte palla att äta frukost, försökte i morse men fick bara i mig en macka(mot gröt o 2 mackor+ protteshake förut) och sen käkade jag lite mat vid typ 18:00.
Någon som känner igen sig och som har nåt bra tips på hur jag ska ta mig ur denna dåliga spiral??

Trance
2009-11-10, 00:21
Har du haft problem innan med dålig aptit? Äter du mycket mindre än förut och går ner i vikt?

Fredrik_S
2009-11-10, 05:39
Det är inget fel med att äta två gånger per dag.
Tappar du vikt mot din vilja så är det ju däremot värre.

Trashcan
2009-11-10, 08:18
Jag har alltid haft rätt dålig aptit, klenis som jag är. Se till att maten är god, lättäten och inte så jäkla mättande(typ fullkorn). Är det inte riktigt gott orkar i alla fall inte jag stoppa i mig hälften så mycket, och samma sak om det ska hålla på att vara krångligt att äta det(Tänk kräftor och annat med ben och sånt, motsatsen är chili con carne!:D).
Ibland när jag verkligen inte orkar göra mat kan det vara enklare att fixa en flytande måltid, typ mjölk+protein+mjöl+fett+någon smak. Jag tycker det brukar smaka helt okej och man får i sig det kroppen behöver för tillfället. :)

Marmelad
2009-11-11, 19:41
Känner igen mig väldigt mycket.
"Är du inte hungrig, drick istället"

Tycker det låter rätt vättigt, brukar dricka mjölk om jag verkligen inte känner för att äta.

Bra eller dåligt?

Eddie Vedder
2009-11-11, 19:54
Bra eller dåligt?

Mjölk är nyttigt. Vill du ha så energirik som möjligt väljer du Gammaldags mjölk. Kanske spetsat med lite extra vispgrädde?*drool*

Men att dricka jättemängder mjölk varje dag KAN även ha sina nackdelar så jagföreslår att du varierar lite. Kanske totalt en liter mjölk om dagen, välj gärna fet och kanske med proteinpulver eller kakao?:)

Utöver det kan du ju ta ett litet glas juice och något glas av t.ex. havremjölk eller rismjölk. Även sojamjölk är ju bra men dessvärre dyrt.

morpheus
2009-11-12, 22:47
hm jag dricker typ 1,5-2 L mjölk per dag, men jag vill hellre kunna käka riktig mat. Känner mig uppblåst när jag dricker massa. HAr inga större problem att svepa en gainer, me nde känns inte riktigt bra att dricka mer än en shake gainer varja dag, för de är ju mest bara snabba kolisar igainer och jag vill ha medel till långsamma kolisar ist(snabba efter träning så klart..) .

Apos78
2009-11-13, 08:07
Det är inget fel med att äta två gånger per dag.
Tappar du vikt mot din vilja så är det ju däremot värre.

Om matrutinerna ofrivilligt förändras så pass mycket så kan det nog vara läge att vara lite vaksam. Även utan viktnedgång. Med en viktnedgång blir det än mer bråttom att faktiskt hitta vad det beror på.

Prova att lite börja på ruta ett, där du skippar alla typer av extra tillskott som ex din gainer för att istället lägga denna energi och eventuella hunger på den riktigt maten. Att bekymra sig för att antalet måltider blivit avsevärt färre samt aptiten sämre men samtidigt hålla kvar vid just gainern blir lite, i mina ögon, kontraproduktivt.