handdator

Visa fullständig version : gått ner i vikt men inte fett


Kalle112
2009-11-09, 23:55
Senaste två veckorna har jag ätit mer protein och grönsaker och mindre kolhydrater. Vägde mig idag och vågen visar 2kg mindre än tidigare. Jag tittar i spegeln men någon minskning i fett ser jag inte. Vad betyder det här??

en stor stark
2009-11-09, 23:59
Det kan t.ex. vara vätska eller kolhydrater/glykogen som legat för största delen av viktnedgången. Vikten kan variera en hel del pga vätskebalans.

ceejay
2009-11-10, 00:00
Du är bra om du skulle se en skillnad på 2kg i kv. Förmodligen är förlusten både vätska och fett.

Jag själv ser då nästan ingen skillnad när jag går upp och ned i vikt. Man ser sig själv varje dag och vänjer sig vid det :)

Elfsberg
2009-11-10, 00:24
Vad väger du nu?
Är man i dålig form syns det ännu mindre.

vicarious
2009-11-10, 12:17
Att du har ätit mindre kolhydrater har troligtvis lett till att dina glykogenlager inte är lika fyllda som förut. Glykogen binder vätska. Ungefär 3g vatten per gram glykogen om jag inte minns helt fel..

Kalle112
2009-11-10, 23:21
jag vägde mig idag igen och nu väger jag 1kg mindre än innan "dieten". Jag tror nog det har att göra med min mat som jag äter över dagen. Idag fick jag i mig lite mer mat och därför vägde jag mer (måste betyda att jag äter ca 2kg mat om dagen??!).

Hursomhelst är det en sak som bekymrar mig och väldigt mycket dessutom. Det jag vill uppnå är att gå ner i fettmassa. Som jag förstått det måste man äta mindre kalorier dvs kolhydrater eller fett eller kombination av båda. För att inte gå hungrig ska man äta mer grönsaker och protein.

Jag äter just nu mer grönsaker och protein men ÄNDÅ är jag hungrig hela tiden. Problemet är att proteinråvaror inte innehåller endast protein (bl.a. bönor och ärter)...så hur ska jag göra egentligen? (väger 76-78kg).

Äter följande:
*kvarg, ägg, tonfisk i vatten, kycklingfilé, ärtor, vita bönor
*ris, bulgur, fullkornspasta, potatis
*grönsaker av olika slag

Exempel på måltider:

Frukost:
*200g kvarg
*2dl mjölk
*2x fullkornsbröd + 2x skivor skinka (pålägg) + lite smör

Lunch:
*4dl kokt ris
*3dl ärter (gröna)
*grönsaker

Middag:
*1 portion pasta (vet inte hur mycket)
*1x tonfisk i vatten
*100g kvarg

Mellanmål (2st om dagen):
*200g kvarg
*1x ägg


Jag är hungrig samtidigt som jag skriver det här...så snälla hjälp =)

Elfsberg
2009-11-10, 23:32
Du ska inte se ärtor som en proteinkälla.
Jag skulle rekommendera fettsnålt kött från nöt, gris och fisk samt fett- och kolhydratsfattiga mjölkprodukter, t.ex. kvarg/kesella och keso.
Ät grönsaker till middag och mellanmål också. Stek upp ägget och ät grönsaker till det eller nått.
Med grönsaker menar jag inte isbergssallad..

Kalle112
2009-11-10, 23:36
Men hur skulle ni beskriva ett bra mellanmål om man inte är hemma?

Just nu kör jag med 2 skivor fullkornsbröd med 1 ägg och 2 skivor skinka. Detta är verkligen inte mättande utan jag behöver kanske 2 såna här dubbelmackor.

Jonna
2009-11-10, 23:40
Om du verkligen vill gå ner i vikt och samtidigt behålla muskelmassa kan jag tipsa om att räkna ut kalorimängd och näringsvärde på det du äter, visst det är lite jobb med det, men då slipper du gissa dig fram och chansa och oroa dig.
Spontant ser din kost lite fettsnål ut, fett mättar rätt bra. Läst deffguiden? Där får du svar på det mesta. Lycka till!

Sniggel
2009-11-11, 10:08
Men hur skulle ni beskriva ett bra mellanmål om man inte är hemma?

Just nu kör jag med 2 skivor fullkornsbröd med 1 ägg och 2 skivor skinka. Detta är verkligen inte mättande utan jag behöver kanske 2 såna här dubbelmackor.

De flesta fullkornsbröd som går att köpa är långt ifrån mättande, vilket märke är det du köper?
Du kanske skulle testa att baka eget surdegsbröd, blir billigt som f-n och lär vara en höjdare på att mätta i jämförelse med många andra bröd. Dessutom slipper du den stora mängd tillsatta socker som finns i de flesta bröd i butik.

Annars har jag för mig att fazer rågkusar är rätt mättande också, bara ett tips om du vill pröva.

mikaelj
2009-11-11, 10:18
Men hur skulle ni beskriva ett bra mellanmål om man inte är hemma?

Just nu kör jag med 2 skivor fullkornsbröd med 1 ägg och 2 skivor skinka. Detta är verkligen inte mättande utan jag behöver kanske 2 såna här dubbelmackor.

Tre-fyra kokta ägg är mer mättande och är lätt att ta med sig.

Kalle112
2009-11-11, 23:02
har hört att man inte ska äta mer än 3 ägg/dag. Dessutom blir det tråkigt med för mycket ägg i slutändan.

Hur gör ni egentligen? Tänk er att ni ska deffa och går iväg till jobbet och till skolan. Vilken typ av mat tar ni med er både som huvudmål och mellanmål?

Eddie Vedder
2009-11-12, 06:42
har hört att man inte ska äta mer än 3 ägg/dag.

Finns ingen som helst anledning att rekommendera det. Klart du kan äta mer än 3 ägg per dag. Ägg är ju sinnessjukt nyttigt, att begränsa sig på det sättet med något så nyttigt, gott och billigt bara för begränsningens skull är ju tokigt.

rooz
2009-11-12, 09:25
Senaste två veckorna har jag ätit mer protein och grönsaker och mindre kolhydrater. Vägde mig idag och vågen visar 2kg mindre än tidigare. Jag tittar i spegeln men någon minskning i fett ser jag inte. Vad betyder det här??

Du ska vara jävligt skarpsynt om du ska se skillnad på 2 kilo hit eller dit (På så kort tid dessutom)

Ta bilder, är bra att ha vid jämförelser över längre tid (6-12 mån tex)

Nelli
2009-11-12, 11:54
Hej! Räkna kalorier som någon sa ovan, var inte rädd för fett, det gör att du inte är lika hungrig. Om du räknar kalorier och ligger på minus kommer du gå ner oavsett om du äter lite mer fett.
Håll ut, det är oftast jobbigast i början! Sen kan blir det lättare :) Lycka till

Kalle112
2009-11-12, 19:35
Tack för era synpunkter och förslag. En sak som fattas är dock lite exempel på vad ni äter och hur ofta. Så om ni skulle kunna berätta lite om det eller möjligtvis länka till nåt ställe som ni känner till - då blir jag glad =)

Eddie Vedder
2009-11-12, 19:37
möjligtvis länka till nåt ställe som ni känner till - då blir jag glad =)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768

Kalle112
2009-11-13, 11:26
perfekt! Thanks!

chrilledude
2009-11-13, 15:03
jag vägde mig idag igen och nu väger jag 1kg mindre än innan "dieten". Jag tror nog det har att göra med min mat som jag äter över dagen. Idag fick jag i mig lite mer mat och därför vägde jag mer (måste betyda att jag äter ca 2kg mat om dagen??!).

Hursomhelst är det en sak som bekymrar mig och väldigt mycket dessutom. Det jag vill uppnå är att gå ner i fettmassa. Som jag förstått det måste man äta mindre kalorier dvs kolhydrater eller fett eller kombination av båda. För att inte gå hungrig ska man äta mer grönsaker och protein.

Jag äter just nu mer grönsaker och protein men ÄNDÅ är jag hungrig hela tiden. Problemet är att proteinråvaror inte innehåller endast protein (bl.a. bönor och ärter)...så hur ska jag göra egentligen? (väger 76-78kg).

Äter följande:
*kvarg, ägg, tonfisk i vatten, kycklingfilé, ärtor, vita bönor
*ris, bulgur, fullkornspasta, potatis
*grönsaker av olika slag

Exempel på måltider:

Frukost:
*200g kvarg
*2dl mjölk
*2x fullkornsbröd + 2x skivor skinka (pålägg) + lite smör

Lunch:
*4dl kokt ris
*3dl ärter (gröna)
*grönsaker

Middag:
*1 portion pasta (vet inte hur mycket)
*1x tonfisk i vatten
*100g kvarg

Mellanmål (2st om dagen):
*200g kvarg
*1x ägg


Jag är hungrig samtidigt som jag skriver det här...så snälla hjälp =)

Läste inte noga nu men, du skippar ju i princip protein och äter nästan BARA kolhydrater ju? E.x. din lunch, massor med ris och lite grönsaker och inget kött/fisk?