handdator

Visa fullständig version : Lchf gör dig grinig?


panzerpig
2009-11-09, 23:18
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-hojer-humoret-1.991154
eller?

Trance
2009-11-10, 00:12
Studien: http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/169/20/1873

Guddi
2009-11-10, 07:10
Det kom ut en liknande studie för något år sen där studietiden bara var några veckor. Förklaringen från LCHF-hållet var då att studietiden var alldeles för kort och att det givetvis var naturligt att man kunde må lite sämre under anpassningen till ketoner. Ska bli kul att se hur långt bak de flyttar målstolpen denna gång :)

Istället de bara erkänner att LCHF inte är för alla, man tycker inte att det borde vara så svårt.

edit: studien jag prata om http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17823420

spoonchest
2009-11-10, 07:20
Lchf gör iaf mig irriterad. Inte för att jag äter enligt den, men ändå.

mikaelj
2009-11-10, 08:19
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-hojer-humoret-1.991154
eller?

Ja? Har du inte märkt hur gnällig jag är?

Scratch89
2009-11-10, 08:43
Ja? Har du inte märkt hur gnällig jag är?

n=1. ;)

Du skulle nog vara lite hoppetistudsig oavsett, jag kommer ihåg att du var lika pigg i somras när du åt typ 1200 kcal om dagen också.

stafh
2009-11-10, 10:55
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/n%C3%A4r_vetenskapen_inte_st%C3%A4mmer_med


Vetenskap är BS när man inte håller med om resultaten.

Men hon erkände i alla fall att LCHF inte är för alla! "Den som mår bättre på kolhydratrik och fettsnål kost kan förstås fortsätta med den."

stafh
2009-11-10, 11:00
Och kommentarfolket briljerar åter igen.

Ja Annika, att verkligheten ibland inte stämmer med vetenskapen håller jag med om. Inom mitt område homeopatin vet jag att det stämmer. Homeopati måste upplevas innan man har en åsikt om det, samma som med LCHF den kunskapen måste upplevas för att förstå den.

De måste har gjort fel vid utredningen. Absolut!

mikaelj
2009-11-10, 11:15
... å här har vi en studie som visar på precis omvänt resultat:

Low- and high-carbohydrate weight-loss diets have similar effects on mood but not cognitive performance (http://arrow.unisa.edu.au:8080/vital/access/manager/Repository/unisa:35718)

Ändring: referens 13 i studien. Hm...

Tolkia
2009-11-10, 11:38
Jag tycker iofs att den förklaring som Katan lämnar, som rör de sociala konsekvenserna av dieten, är rimlig. Det är förmodligen jobbigare att äta mer udda än att äta mindre udda, och det är inte så ovanligt att det upplevs som nog så jobbigt bara att banta (man kan inte äta som man brukade, socialt ätande blir ett problem, omgivningen kommenterar osv.). Obs. f.ö. att - vilket DN också påpekade - det inte är fråga om en försämring, utan om en utebliven förbättring. Värdena på BDI och STAI är väl som man skulle kunna vänta sig i en grupp med den medelåldern, tycker jag; det ser inte ut som att försöksgruppen som helhet är ofantligt deprimerad eller något.

Annars tycker jag att det mest intressanta med mätningen av humör är hur lika de olika profilerna är, med en tydlig dip efter åtta veckor (effekten av att vidta en åtgärd och se att det börjar hända saker?) och sedan gradvis ökning tillbaka mot startvärdet. För mig blir det en bekräftelse på att hur man mår ofta har mindre att göra med vad man väger än man tror när man väger mer än man vill.

Onigiri
2009-11-10, 11:50
LCHF gjorde mig till en riktig mjukis hela dagen lång :D

Ch4rles
2009-11-10, 11:50
Personligen upplever jag stor skillnad på frukost och middag. En fettrik kolhydratsnål frukost blir jag ohungrig på, men jag "kommer inte igång" som jag gör med en kolhydratrik frukost. Känns som om jag borde vara hungrig, fastän jag inte är det. På kvällen däremot känns det bättre att äta mer fettrikt och kolhydratsnålt. Då ger det en mer bekväm långvarig mättnad.

Guddi
2009-11-10, 14:39
Och kommentarfolket briljerar åter igen.Haha, en homeopat som kommer för att stötta upp. Vilken förstärkning :D

Jag hade ödmjukast bett han/henne att sluta jämföra det jag förespråkar med homeopati :)

MrBurner
2009-11-10, 22:33
Instämmer! Roligt att bli placerad i samma fack som homeopati :D

Black Star Abyss
2009-11-11, 01:19
Tänk bara när man är hos vänner eller släkten och så bjuds det hembakad paj efter maten. Om man då ska sitta där "nää du förstår sånt här äter inte jag..." osv. så känns det nog ganska tråkigt för alla inblandade.

hgus
2009-11-11, 06:29
Och kommentarfolket briljerar åter igen.

Här är mitt favoritspår i kommentatorfältet :D:

Hur kommer det sig att både Aftonbladet och DN skriver om samma studie samtidigt.......låter som om "nån" har försett redaktionerna med materialet.

Censurerar Dahlberg bort alla kritiska inlägg? Några frågande inlägg fanns men inga kritiska.

Till bloggens försvar skulle jag dock säga att jag aldrig hittat ett kommentatorfält som inte fyllts av nötter. (Ursäkta elitismen)

Guddi
2009-11-11, 07:23
Tänk bara när man är hos vänner eller släkten och så bjuds det hembakad paj efter maten. Om man då ska sitta där "nää du förstår sånt här äter inte jag..." osv. så känns det nog ganska tråkigt för alla inblandade.Det är ju bara att tacka ja till pajen och acceptera att den dagen inte kommer bli någon bra dag i ens dietande precis som alla andra som går på en diet hade gjort.

Det kan lika väl vara de överdrivet strikta reglerna och de falska förklaringarna som förklarar resultatet i studien.


Censurerar Dahlberg bort alla kritiska inlägg? Några frågande inlägg fanns men inga kritiska.

Till bloggens försvar skulle jag dock säga att jag aldrig hittat ett kommentatorfält som inte fyllts av nötter. (Ursäkta elitismen)Jag har försökt 4 gånger nu och ännu inte lyckats få igenom ett inlägg där.

Black Star Abyss
2009-11-11, 07:30
Det är ju bara att tacka ja till pajen och acceptera att den dagen inte kommer bli någon bra dag i ens dietande precis som alla andra som går på en diet hade gjort.

Det kan lika väl vara de överdrivet strikta reglerna och de falska förklaringarna som förklarar resultatet i studien.


Jag håller med. Jag tycker LCHF är ett bra koncept, men att som vissa helt lägga av med kolhydrater och socker tror jag inte är bra. 20-30E% kolhydrater tycker jag verkar lagom, för folk i allmänhet då.

mikaelj
2009-11-11, 09:11
Det är ju bara att tacka ja till pajen och acceptera att den dagen inte kommer bli någon bra dag i ens dietande precis som alla andra som går på en diet hade gjort.

Precis. Själv undviker jag ändå saker med mjöl i, just för att jag blir hungrig så fort igen om jag äter det. Beror försås på sammanhang. Finns det mat i närheten att fylla på med hade det funkat... :-)

Det kan lika väl vara de överdrivet strikta reglerna och de falska förklaringarna som förklarar resultatet i studien.

Det tror jag också. Om du måste hålla en väldigt låg mängd kolhydrater varje dag till varje mål blir det svårt att ha mindre utstickare som att någon gång äta paj. Jag vet inte hur studien är utformad riktigt, men om den är någorlunda rigid blir man säkert lite nedstämd av att veta att man inte kommer att få äta paj (eller vad det nu kan vara).

Hur ser humörundersökningar ut för diabetiker i regel? Jag kan tänka mig att de har liknande problematik.

Guddi
2009-11-11, 10:19
Precis. Själv undviker jag ändå saker med mjöl i, just för att jag blir hungrig så fort igen om jag äter det. Beror försås på sammanhang. Finns det mat i närheten att fylla på med hade det funkat... :-)Man kan ju inte tacka ja varje gång :) Men det gäller i stort sett alla människor, särskilt de inom vården där man blir bjuden på fikabröd 2 gånger dagligen året runt med några extra högtider då någon även har köpt in tårta. *drool*

Livet är hårt :(

the Wire
2009-11-11, 11:17
Ni som äter LCHF, hur fungerar det egentligen när man "fuskar"? Om man skulle ta en bit av den där pajen bara för att göra gammelmormor glad, får inte magen lite frispel när man helt vant sig av att äta kolhydrater? Och börjar man inte bli sugen på kolhydrater igen sen, lite som en alkoholist som slutat men sen tar "bara en öl" ?

Och föresten, vet någon hur tarmfloran påverkas av LCHF? Bakterierna tvingas ju också byta kost :)

mikaelj
2009-11-11, 13:20
Ni som äter LCHF, hur fungerar det egentligen när man "fuskar"? Om man skulle ta en bit av den där pajen bara för att göra gammelmormor glad, får inte magen lite frispel när man helt vant sig av att äta kolhydrater?

Ingenting för mig, om det är mindre mängder. Stålmage. :-) Andra rapporterar om lös mage. Det verkar vara högst individuellt. Mycket kolhydrater ger mig ångest (serotonin/insulin/vaddetnuär) och huvudvärk några timmar senare.

Och börjar man inte bli sugen på kolhydrater igen sen, lite som en alkoholist som slutat men sen tar "bara en öl" ?

Också individuellt. Bröd och äppelpaj för mig ger ett stärkelsesug (pasta, bröd). Men eftersom det enda kolhydrater gör för mig är att smaka gott och att trasa sönder mina mättnads/hungersskänslor blir jag inte fortsatt sugen på det. Det är inte värt det på långa vägar.

Och föresten, vet någon hur tarmfloran påverkas av LCHF? Bakterierna tvingas ju också byta kost :)

Jo, den borde väl ändras. Jag skulle gissa till det bättre. Aldrig gasig längre, tydligen en vanlig "biverkning" av att äta mindre kolhydrater/fibrer.

malfunction
2009-11-11, 13:52
Jag skulle gissa till det bättre.

Baserar du den gissningen på något?

mikaelj
2009-11-11, 13:57
Baserar du den gissningen på något?

Gasbristen.

malfunction
2009-11-11, 14:08
Vad jag vet om detta (vilket iofs inte är så mkt) är att gasen inte på något sätt är dåligt för hälsan (förutom personer i närheten :)). Så att ditt sociala umgänge blir smidigare kan jag förstå men inte att det skulle innebära en bättre tarmflora.

Ola Wallengren
2009-11-11, 15:44
Kan inte hitta artikeln nu men den enda studie jag sett som jämförde tarmfloran vid låg-kolhydrat vs "vanlig" gav förändringar i tarmfloran hos de på låg-kolhydrat som inte kunde tolkas till det bättre utan snarare en försämring.

mikaelj
2009-11-11, 15:50
http://www.therapytimes.com/content=7001J648489E54941 kanske?

Ola Wallengren
2009-11-11, 16:04
Jo, den måste det nog varit, känns bekant.

http://aem.asm.org/cgi/content/full/73/4/1073?view=long&pmid=17189447

mikaelj
2009-11-11, 16:34
Mm. Å andra sidan blir många av med återkommande svamp- och urinvägsinfektioner på lågkolhydratkost.

Sverker
2009-11-11, 19:39
Hmm...tänker du på att diabetiker kan göda bakterierna i urinvägarna med glukos som slinker igenom njurarna ?

Eddie Vedder
2009-11-11, 19:45
Ost, créme fráiche, surkål och andra fermenterade grönsaker. Om man nu skulle oroa sig över tarmfloran vid LCHF finns ju livsmedel även där med hälsosam bakteriekultur.:)

För att återgå till topic måste jag säga att jag tycker viktnedgången har hamnat lite i skymundan i rapporteringen av de här studieresultaten. Den genomsnittliga viktförlusten sett över hela deltagargruppen var trots allt 13.7 kg efter 12 månader och det är ju jättebra.

Till skillnad från andra bantningsstudier där man påstår att A är bättre än B pga att A gått ner 5 kg på två år och B 3 kg på lika lång tid typ.

Ola Wallengren
2009-11-11, 19:50
Hmm...tänker du på att diabetiker kan göda bakterierna i urinvägarna med glukos som slinker igenom njurarna ?

...och det är enda gången det är relevant att prata om svamp och överintag av kolhydrater.

Dessutom så bör man inte blanda ihop svamp utanpå kroppen med bakterier i tarmarna, det är inte rikigt samma sak.

Ola Wallengren
2009-11-11, 19:52
För att återgå till topic måste jag säga att jag tycker viktnedgången har hamnat lite i skymundan i rapporteringen av de här studieresultaten. Den genomsnittliga viktförlusten sett över hela deltagargruppen var trots allt 13.7 kg efter 12 månader och det är ju jättebra.

Till skillnad från andra bantningsstudier där man påstår att A är bättre än B pga att A gått ner 5 kg på två år och B 3 kg på lika lång tid typ.

Vilket ytterligare visar att det är andra saker än makronutrientfördelningen som ger den stora skillnaden vid viktnedgång.

Eddie Vedder
2009-11-11, 19:56
Vilket ytterligare visar att det är andra saker än makronutrientfördelningen som ger den stora skillnaden vid viktnedgång.

Precis.:)

malfunction
2009-11-11, 19:58
För att återgå till topic måste jag säga att jag tycker viktnedgången har hamnat lite i skymundan i rapporteringen av de här studieresultaten. Den genomsnittliga viktförlusten sett över hela deltagargruppen var trots allt 13.7 kg efter 12 månader och det är ju jättebra.

Till skillnad från andra bantningsstudier där man påstår att A är bättre än B pga att A gått ner 5 kg på två år och B 3 kg på lika lång tid typ.

Agreed! Jag blev sjukt imponerad också. Tycker ofta det känns löjligt när folk babblar om att "deras" kost var bäst i en viktnedgångsstudie när deltagarna gått ner typ 6 kg på ett år och sen gått upp hälften igen 6 månader senare. Slutsatsen i en sån studie är ju bara att alla dieterna var dåliga ungefär :)

Eddie Vedder
2009-11-11, 20:05
Agreed! Jag blev sjukt imponerad också. Tycker ofta det känns löjligt när folk babblar om att "deras" kost var bäst i en viktnedgångsstudie när deltagarna gått ner typ 6 kg på ett år och sen gått upp hälften igen 6 månader senare. Slutsatsen i en sån studie är ju bara att alla dieterna var dåliga ungefär :)

Jag vet exakt vilken studie du tänker på:D

http://traningslara.se/blogg/alla-dieter-lika-bra-eller-lika-daliga/

Trance
2009-11-11, 20:20
Ost, créme fráiche, surkål och andra fermenterade grönsaker. Om man nu skulle oroa sig över tarmfloran vid LCHF finns ju livsmedel även där med hälsosam bakteriekultur.:)

För att återgå till topic måste jag säga att jag tycker viktnedgången har hamnat lite i skymundan i rapporteringen av de här studieresultaten. Den genomsnittliga viktförlusten sett över hela deltagargruppen var trots allt 13.7 kg efter 12 månader och det är ju jättebra.

Till skillnad från andra bantningsstudier där man påstår att A är bättre än B pga att A gått ner 5 kg på två år och B 3 kg på lika lång tid typ.

Fast det är väl ofta efter runt ett år det verkar vända lite.

Eddie Vedder
2009-11-11, 20:42
Fast det är väl ofta efter runt ett år det verkar vända lite.

NEJM-studien svängde i alla fall tidigare än så. Men du har säkert rätt, möjligt att du känner till fler exempel än jag.

mikaelj
2009-11-12, 10:17
Hmm...tänker du på att diabetiker kan göda bakterierna i urinvägarna med glukos som slinker igenom njurarna ?

Jag känner inte till mekanismen bakom. Kanske?

De på KiF som berättat om hur de sluppit det är mig veterligen inte diabetiker.

Tolkia
2009-11-12, 11:32
De på KiF som berättat om hur de sluppit det är mig veterligen inte diabetiker.
Har de alla bekräftade svampinfektioner där de säger att de har det då, är min fråga. Det finns annars en stor mytflora angående svamp (spec. i hälsokostkretsar, fast då är det väl sällan LCHF som är boten, utan typ surdeg och mjölksyra) utan andra belägg för att det verkligen skulle vara svampinfektioner det är fråga om, eller för att svampinfektionerna skulle vara kostrelaterade än att det är allmänt känt att bakjäst (vilket inte är samma svampar som vi har på kroppen) kan leva på socker.

Jag skulle ta svampsnacket med en nypa salt; om någon mår bra av en viss kosthållning är det väl jättebra i sig, man måste inte tillskriva kosthållningen undergörande egenskaper på alla områden för att det skall vara godkänt.

mikaelj
2009-11-12, 11:40
Har de alla bekräftade svampinfektioner där de säger att de har det då, är min fråga.

Vilka andra alternativ har vi att välja på?

Tolkia
2009-11-12, 12:00
Vilka andra alternativ har vi att välja på?
Att de inte har svamp? Svampinfektioner är inte alltid så lätta att diagnostisera själv.

mikaelj
2009-11-12, 12:06
Att de inte har svamp? Svampinfektioner är inte alltid så lätta att diagnostisera själv.

Så vad är det då de upplever att de har, menar jag?

Eddie Vedder
2009-11-12, 14:23
Publicerade min sammanfattning av studien idag.

http://traningslara.se/blogg/bantningsmetoders-inverkan-pa-psykologiska-faktorer-en-uppmarksammad-studie/

Tolkia
2009-11-12, 16:32
Så vad är det då de upplever att de har, menar jag?
Urinvägsinfektion lär inte vara ovanligt (det är lätt att förväxla). Men det är lite svårt att sätta en diagnos som skulle gälla för Alla(tm); det brukar ju också vara väldigt olika symptom man sätter i samband med "svamp", allt från ospecifik trötthet till underlivsklåda, och att skära alla över en kam tror jag inte på. Notera också, som Ola redan påpekat, skillnaden mellan svamp och t.ex. störd bakterieflora i tarmen; bakterier och svamp är helt olika saker. Återigen; det är inte fråga om att jag bashar LCHF. Den här svampdiskussionen är mycket äldre än LCHF-rörelsen, och den har, skulle jag vilja säga, alltid varit tveksam.

Exhale_
2009-11-16, 22:40
Dahlqvist försvarar LCHF: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/n%C3%A4r_vetenskapen_inte_st%C3%A4mmer_med

Johnny, psyukologstud, skriver nedan i kommentar att det inte ens var signifikant skillnad mellan grupperna vad det gällde humörskattningen.

"Oookej"

mikaelj
2009-11-16, 22:52
"Oookej"

http://traningslara.se/blogg/bantningsmetoders-inverkan-pa-psykologiska-faktorer-en-uppmarksammad-studie/comment-page-1/#comment-3015

Nog för att man kan kritisera Dahlqvist, men se till att kritisera rätt sak.

Exhale_
2009-11-16, 22:58
http://traningslara.se/blogg/bantningsmetoders-inverkan-pa-psykologiska-faktorer-en-uppmarksammad-studie/comment-page-1/#comment-3015

Nog för att man kan kritisera Dahlqvist, men se till att kritisera rätt sak.

Det är fortfarande humor i min bok att hänvisa till en person som utger sig för att vara psykologistuderande och som kommenterat på sin blogg. Oavsett sanningshalten i påståendena.

Guddi
2009-11-17, 07:48
Det är fortfarande humor i min bok att hänvisa till en person som utger sig för att vara psykologistuderande och som kommenterat på sin blogg. Oavsett sanningshalten i påståendena.Allt som passar med det man tror på är skitbra och övertygande bevis...

Eddie Vedder
2009-11-17, 16:04
Alla vi som mådde dåligt och blev sjuka på fettsnål kost, och blev friska och glada när vi övergick till kolhydratsnål och fettrik kost, visar att den studien inte stämmer.

Nej det gör det inte.

Ashenshugar777
2009-11-18, 09:37
"LCHF Gör dig grinig"

Klart som fan att det gör

Måste lyssna på min bror tjata om det hela tiden & Alla andra fanatiker.. klart man blir grinig! ;)