handdator

Visa fullständig version : Hjälp för att bli mer vältränad igen..


Emelie81
2009-11-09, 18:18
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!
Jag är 28 år, har alltid har varit smal och haft lätt för att tappa i vikt om jag inte äter mycket. Nu i våras gick jag ner en del i vikt, sen gick jag aktivt upp till en tyngre vikt än vanligt under sommaren. Nu är jag tillbaka ungefär i min vanliga storlek, men rumpa/lår är lite större och jag är inte lika vältränad. Jag har brukat träna två gånger i veckan, styrka. Med fokus på ben/rumpa, tunga vikter.

Det jag vill nu är att bli mer vältränad igen – få fastare lår och rumpa. Men jag vill inte gå ner massor i vikt. Tror att om jag äter som vanligt, utan att överdriva mängden osv så kommer jag nog gå ner lite till på rumpa/lår.
Hur tycker ni att jag ska träna och äta? Ska jag försöka maximera rumpa/lår träningen (kommer att träna hemma den närmsta tiden) och då med utfall/benböj/kissande hunden/osv och bara ha tålamod? Ska jag träna varje dag? Eller är risken att jag då får ännu större rumpa/lår.. (Vilket jag absolut inte vill)..

mikaelj
2009-11-09, 20:23
Muskelmassa har högre densitet än fett, så om du blir av med fett och får mer muskler borde du hamna på samma som nu eller strax mindre.

tsp
2009-11-10, 01:55
Om du inte vill få större röv/lår ska du ju såklart inte träna dessa förstår du väl!

Fredrik_S
2009-11-10, 05:49
Tung viktträning för rumpa och lår är raka motsatsen till vad man vill göra om man vill ha mindre rumpa och lår.
Fettet som sitter där går inte att förbränna specifikt genom att träna underliggande muskulatur, utan fettet kommer tas från hela kroppen enligt din kropps förutbestämda genetiska mönster.

Vill du bli av med fett på rumpa och lår så måste du skapa ett kaloriunderskott och det gör du lättast genom att öka din kaloriförbrukning och nästlättast genom att minska ditt matintag.