handdator

Visa fullständig version : Nybörjare!


Funky
2009-11-09, 17:34
Tjenare. Jag är ny på detta forum.. Jag är 15 år, väger drygt 60kg och är 1.87lång. Ganska smal är jag.

Jag har köpt Massive Gainer (protein antar jag) 4.5kg med choklad-smak, Creatine och Carbo Flex EXTREME.

Är detta verkligen bra för en nybörjare?

Vladnik
2009-11-09, 19:03
1. Fråga först - köp sedan i framtiden.
2. Pulvren kommer inte ha särskilt stor inverkan i början när du är nybörjare - du kommer få bra resultat ändå om du tränar ordentligt 2-3 ggr i veckan.
3. Nej, pulvren kommer inte ha någon negativ effekt.
4. Antar att du bor hemma. Det är en bättre investering att vara snäll mot din mor och linda henne runt ditt lillfinger för att få riktigt bra och mycket mat. Ge henne en kram.

Funky
2009-11-09, 22:28
Tack för tipsen. Angående maten: Jag får god mat, men jag springer bort allt. Kan inte sitta framför en dator hela tiden.

Så pulvret kommer inte hjälpa alls ibörjan?

Kischen
2009-11-09, 22:34
Tack för tipsen. Angående maten: Jag får god mat, men jag springer bort allt. Kan inte sitta framför en dator hela tiden.

Så pulvret kommer inte hjälpa alls ibörjan?

Det är mat i pulverform, simple as that.
Ät mer, komplettera med det där om du behöver efter träning.
Tråkigt svar men så är det.

Funky
2009-11-10, 08:19
Okej. xD

Går alla här inne på protein också?

Vladnik
2009-11-10, 08:37
Ja.

Fast alla tar det inte som pulver =)

Du är nybörjare och din kropp är inte helt klar med puberteten. Strunta i tillskott nu. Det viktigaste är:

1. TRÄNA!
2. ÄT!
3. SOV!
4. HA KUL FÖR SATAN!

Du kan i princip välja vilket random program som helst och få resultat i början. Krångla inte till det. Just do it!

Patte P
2009-11-10, 09:08
Tjenare. Jag är ny på detta forum.. Jag är 15 år, väger drygt 60kg och är 1.87lång. Ganska smal är jag.

Jag har köpt Massive Gainer (protein antar jag) 4.5kg med choklad-smak, Creatine och Carbo Flex EXTREME.

Är detta verkligen bra för en nybörjare?

Kreatinet kan du lugnt vänta med tills du verkligen behöver det (och det är garanterat inte som nybörjare då dina ökningar kommer mer eller mindre gratis). Gainers och dylikt är som sagt bara mat i pulverform. Kan vara användbara om ett par år eller så när du blivit en mer erfaren gymråtta men absolut inget måste ens då! I min erfarenhet brukar de mest rutinerade avstå från pulver eftersom de är så pass insatta i vad deras kropp behöver att de kan välja vanligt hederligt, gott krubb istället för nån gegga som smakar skumbanan.

Ät vanlig Svensk mat, lyft skrot och sov.

Dreas
2009-11-10, 09:21
Gainer efter passet, när man tar kreatin är det inte så noga, ifall det är monhydrat vill säga.

Sen Carbo flex extreme låter som malto, det tror jag inte du behöver.

Som nybörjare kommer du öka bra, träna, ät, sov, att äta lite mer proteinrikt än man i regel gör är också positivt.

Secrit
2009-11-10, 11:29
Carboflex: http://www.smittskyddvarmland.se/lokalanvorad/sarbehandling/40922%20CarboFlex%20SE.FINAL.pdf ;)

On topic: Jag tycker precis som de flesta andra här, eftersom att du redan har köpt gainer och kreatin kan du lika gärna använda det. MEN, du måste komma ihåg att det inte är de som kommer att ge dig dina resultat.

Funky
2009-11-13, 14:26
Inte så bra med protein antar jag. Men har gått upp 2 kilo redan. :)

Eddie Vedder
2009-11-13, 16:56
Inte så bra med protein antar jag. Men har gått upp 2 kilo redan. :)

Jo visst är det det. Varför tror du inte det?

Men vad du behöver inse är att proteinpulver inte är något konstigt. De vanligaste består av vassleprotein och det är en proteinform från mjölk. Man separerar vassleproteinet från kaseinproteinet när man gör ost. Vasslen används mest till messmör och mesost men även till "utfyllnad" i en del produkter samt att det används i tillskott.

Även kasein finns i tillskottsform och är populärt men det är dyrare eftersom det används massor i livsmedelsindustrin vid all form av osttillverkning.

Människan måste ha protein för att överleva och en idrottare som vill bygga muskler behöver sannolikt mer. Jag orkar inte skriva en lång utläggning men har skrivit mer här:

Del1:
http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/
Del 2:
http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/

stafh
2009-11-13, 17:03
Ät vanlig Svensk mat, lyft skrot och sov.

Fotnot:
Maten måste inte vara svensk. ;)

Patte P
2009-11-13, 19:42
Fotnot:
Maten måste inte vara svensk. ;)

Nej, bara om man vill vara opti... :thumbup:

limenka
2009-11-13, 21:45
Nej, bara om man vill vara opti... :thumbup:

Skulle inte direkt rekommendera personen i fråga att äta tonvis av sill, kötbollar & mos eller korv & mos.

Ät mycket ägg, kött av olika sorter, fisk och njut. Ät vad du tycker är gott, det samma gäller drycka. Du kommer bygga vare sig du äter kebab eller korv med bröd.

Lycka till :thumbup:

Patte P
2009-11-14, 10:38
Skulle inte direkt rekommendera personen i fråga att äta tonvis av sill, kötbollar & mos eller korv & mos.

Jag var lite ironisk.