handdator

Visa fullständig version : För mycket protein?


Assazel
2003-09-08, 08:11
Om jag äter 1-2 ägg, 1-2 portioner havregröt och mycket mjölk. Då är det kanske Overkill med proteinshake också? Väger som bekant runt 65.

Tänkte bättre att lägga dem mellan frukost och middag och mellan middag och kvällsmat...

Prankie
2003-09-08, 08:23
Overkill? Det är väl ca 30-40gram där i du äter. Om du behöver tillskott eller ej beror ju påvar du satsa, ganska stor gräns mellan optimering och överleva.

Assazel
2003-09-08, 08:36
trodde man räkna ca 30g / måltid.
tar jag tillskotten på morgonen får jag 50g. men då får jag bara 10-15 mellan frulle och middag. så kanske bättre att jämna ut det.. var mer det om det var extra viktigt mer mer protein på morgonkvisten...

Prankie
2003-09-08, 08:48
Aha, du menar samtidigt. :D Trodde du menar det är onödigt med proteinshaker överhuvudtaget. :) Kroppen kan ta upp mer än 30gram åt gången. Dock inte allt till muskler. Sedan är det processen analog och upptagningsförmåga sänks succesivt när man ta massor protein samtidigt. Sedan är olika protein olika snabb så du absobera det mesta protein.

King Grub
2003-09-08, 09:06
Och du kan satsa på två proteintoppar per dag, föreslagsvis direkt på morgonen och efter träningen, då du drar i dig rejält. Bevisat anabol effekt.

Assazel
2003-09-08, 09:25
men det är det jag menar,.. det kanske räcker med äggen , gröten och mjölken på morgonen och lägga tillskotten på mellanmålen?

King Grub
2003-09-08, 09:39
Originally posted by Hominus_Nocturna
men det är det jag menar,.. det kanske räcker med äggen , gröten och mjölken på morgonen och lägga tillskotten på mellanmålen?

Just på morgonen kan det vara lämpligt med ett anabolt protein, dvs vassle, när du varit utan så länge. Den andra gången det passar är efter träningen. Vid andra mål, inklusive mellanmålen, passar anti-katabola proteiner (mat) bättre, och då kan du också hålla en mer "normal" nivå på intaget, om du toppar morgon och efter pass. Det fungerar tipp-topp! :thumbup: Nog mer slöseri att lägga vassletillskotten som proteinkälla till mellanmålen.

Assazel
2003-09-08, 09:47
då menar du att det är bättre med 50g protein på morgonen och 15 gram till mellanmålen

istället för 30 morgon,. 30 mellanmål?

låter som att det borde vara bättre med 30/30
än 50/15

z_bumbi
2003-09-08, 09:52
Hominus_Nocturna: Jag tror det är bättre att lägga proteindrinken som mellanmål om det då blir lättare för dig att få i dig protein vid dessa måltider.
Det kan vara bökigt att få i sig protein på något annat sätt i skolan eller på jobbet beroende på situationen.

Det har antagligen inte så stor betydelse vilken typ av protein det är om man äter regelbundet och med korta intervall så vassle duger bra som mellanmål men om du vill kan du ju skaffa något pulver med en del kassein i också.

Assazel
2003-09-08, 09:55
bumbi: exakt. jag har svårt att få i mig 30g som mellanmål på jobbet.

King Grub
2003-09-08, 09:59
Originally posted by Hominus_Nocturna
då menar du att det är bättre med 50g protein på morgonen och 15 gram till mellanmålen

istället för 30 morgon,. 30 mellanmål?

låter som att det borde vara bättre med 30/30
än 50/15

Snarare 50/30 i så fall.

King Grub
2003-09-08, 10:00
Originally posted by Hominus_Nocturna
bumbi: exakt. jag har svårt att få i mig 30g som mellanmål på jobbet.

Naturligtvis är pulver bättre än inget! :) Jag har bara lite svårt att förstå hur du kan ha svårt att få i dig 30 gram protein. En burk tonfisk och du är där.

Assazel
2003-09-08, 10:04
jag måste typ gå in på toa och dricka shakern. Kan inte sitta på min "öppna" arbetsplats och börja skicka ner tonfisk.

Vad kan två ägg, 0.5l mjölk och 1.5dl havregryn bli i protein?
Bara om du orkar grub... :D

King Grub
2003-09-08, 10:08
Originally posted by Hominus_Nocturna
jag måste typ gå in på toa och dricka shakern. Kan inte sitta på min "öppna" arbetsplats och börja skicka ner tonfisk.

Vad kan två ägg, 0.5l mjölk och 1.5dl havregryn bli i protein?
Bara om du orkar grub... :D

Om det är 60-grams medelägg, 38.55 gram protein. :D

Assazel
2003-09-08, 10:11
Tack!
då kör jag på det och lägger in protten mellan frukost och middag och mellan middag och eftermiddags-middag. :D

jag tror nog 38.5g räcker till lilla mig.

z_bumbi
2003-09-08, 10:13
Originally posted by Hominus_Nocturna
jag måste typ gå in på toa och dricka shakern.

Vad är det för djävla ställe som inte har ett fikarum ?

King Grub
2003-09-08, 10:16
Originally posted by Hominus_Nocturna
jag tror nog 38.5g räcker till lilla mig.

Du tror inte att det är på grund av sådana uttalanden som det fortfarande är "lilla" du? ;)

Assazel
2003-09-08, 10:21
bumbi: jo där är fikarum, men atmosfären på jobbet är inte så vänlig mot att skoja fram en shaker utan att bli idiotförklarad. (att jag dessutom är konsult på företag så är det inte passande)

grub: jo kanske, men 38.5g är rätt mycket bättre/mer än innan när jag käka två leverpastejmackor med mjölk till frukost (endast).

så det går framåt.. sen har jag nog inte samvete / ekonomi att lägga in fyra protteshaker / dag ...