handdator

Visa fullständig version : Sluta natt äta!


Sly!
2009-11-08, 23:54
Hej på er!

HUr tusan ska man bära sig åt att sluta frestas av att äta sent på kvällen?
Kan de bero på att man inte har käkat ordentligt på dagen? Grejjen är att jag blir ofta på väldigt irriterat humör och jag inte sova om jag inte tar nått till natten, hur kan man bli av med ätsuget sent på kvällen?

Vet inte om de beror på den här dagsransonen.

Morgonen: yoghurt med honung och musli plus en grovkornsbrödsmacka med 2 kokta ägg eller stekta eller bara 2 ägg (slut på brödet nu)

Lunch: Halv tallrik långsamma kolhydrater med en fjärdedel grönt och en fjärdel protein.

någon frukt, ibland en tallrik youghurt och musli igen som uppladdare till kvällens boxpass och gym.

En banan direkt efer träningen

Kvällsmål: Bara protein och grönt

Men oftast blir jag ändå sugen på nått till natten oavsett diet.

Mimix
2009-11-09, 00:13
Jag försökte själv lösa samma problem.
Jag hade inte en chans, utan förvandlas tveklöst till en sömnlös, irriterad häxa om jag inte äter innan sängen.

I vanliga fall är det ju inga problem, men nu under deffdiet och det blivit så att jag intar nästan hälften av dagens ranson kcal till nattmålet...känns 'onormalt' på något sätt.

Men men, så länge jag får resultat och håller mig snäll ;o)

Om du tar mackan med ägg till kvällen istället kanske...?

Sly!
2009-11-09, 00:28
Jag försökte själv lösa samma problem.
Jag hade inte en chans, utan förvandlas tveklöst till en sömnlös, irriterad häxa om jag inte äter innan sängen.

I vanliga fall är det ju inga problem, men nu under deffdiet och det blivit så att jag intar nästan hälften av dagens ranson kcal till nattmålet...känns 'onormalt' på något sätt.

Men men, så länge jag får resultat och håller mig snäll ;o)

Om du tar mackan med ägg till kvällen istället kanske...?

tackar tack! Nja ja försöker dra ned på kolhydraterna på kvällen förutom bananen direkt efter kvällsträningen då och låter istället lunchpastan bli dagens bensin för att orka med träningen. Jag håller på och testa mig fram på de jag förlorar fett på samtidigt jag stryketränar, jag fick den dagsransonstipset utav en riktigt vätränad snubbe på gymmet som lyckats bli av med sin mage på detta sätt, men att de tar lite längre tid då, så jag testar om de funkar på mig, men i vilket fall, då är man där igen med nattkäk om jag tar äggmackan och jag vill undvika mat helt efter sista kvällsmålet.:)

Sly!
2009-11-09, 00:31
Och hmm jag kanske inte ska säga att jag deffar men jag försöker iallafall sänka fettet på magen så man får en lagom smal midja. Jag har förstått att det är omöjligt att deffa och bygga muskler på samma gång men gå ned i fett borde ju gå så man bli åtminstone normalmager.

Elfsberg
2009-11-09, 00:53
Mer grönsaker. Stora, grova med fibrer i. Mycket.

Mimix
2009-11-09, 01:11
Och hmm jag kanske inte ska säga att jag deffar men jag försöker iallafall sänka fettet på magen så man får en lagom smal midja. Jag har förstått att det är omöjligt att deffa och bygga muskler på samma gång men gå ned i fett borde ju gå så man bli åtminstone normalmager.

Själv undviker jag kolhydrater ganska konsekvent då jag kör mest bara mycket keso, ägg och råkost. (+ en del kosttillskott. Nyttiga oljor m.m.) Men så som jag har uppfattat det här i vad jag läst så ska det inte ska spela så stor roll för fettförbränningen vilka tidpunkter man väljer att inta sin mat. Att det i stort sett bara är kcal in kontra kcal ut som gör skillnaden och fettförbränningen.

Omöjligt att bygga muskler samtidigt som du förlorar i fett% är det inte. Läst det i flera av de kunniga koloizzternas inlägg.
Men det är riktigt tungt (säkert mycket individuellt, men för mig. Whoa yeah!!) att styrketräna på kcal-underskott. Och det tar tid att få resultat.
Jag har dietat, styrketränat mycket och kört ännu mer cardio sedan midsommar. Under denna tiden har jag gått ner från 81 till 59, och byggt en ordentlig muskelkorsett och ett par riktigt bulliga axlar (hade alldeles för stora biceps i jämförelse innan).

Black Star Abyss
2009-11-09, 02:30
Men varför är det så hemskt att äta på natten om du är sugen?

Scratch89
2009-11-09, 06:59
Varför äter du inget vettigt efter du har tränat?

OneManArmy
2009-11-09, 07:00
Så länge du inte överskrider kaloribudgeten för dagen så smäll i dig lite kvarg eller liknande så står du dig.

Brukar käka sista målet runt 20-21 jag, sover som en gris

martikainen
2009-11-09, 08:41
sätt i dig ett par ägg istället för/med gröten på kvällen så har du löst problemet, du behöver förmodligen lite fett.

Eddie Vedder
2009-11-09, 08:42
Varför köper du alltid allt som alla påstår? Hur många trådar i rad har du startat nu med konstiga saker som folk tutar i dig och som du sett på TV eller läst?

Och hur många gånger får du svaret att du går ner i vikt om du äter mindre än du förbrukar?

Ditt upplägg just nu är i mina ögon värdelöst med tanke på hur lite du äter efter passet. Att du är hungrig när du inte äter är väl knappast ologiskt? Och att äta mat efter ett pass på kvällen borde ju vara en självklarhet. Risken finns att det du nu gör är mer negativt för kroppssammansättningen än att äta. Om träningens nedbrytning inte får aminsoryror och energi nog att återhämta sig och superkompensera.

Kischen
2009-11-09, 08:44
Jag äter runt 70% av mitt intag mellan 19-23.

Fattar inte varför folk envisas med att inte äta på kvällen när dom dessutom tränat?

Yeahvlen
2009-11-09, 08:46
Min sistamåltid brukar vara väldigt proteinrik och väldigt kolhydratfattig. Åtminstonde 75/25 Protein/kolhydrat. Det känns som om det stimulerar en mättnadskänsla längre, och man slipper "frossa" timmarna efteråt.

Eddie Vedder
2009-11-09, 09:01
sätt i dig ett par ägg istället för/med gröten på kvällen så har du löst problemet, du behöver förmodligen lite fett.

Han äter inte gröt. Han äter grönt. En proteindrink och grönsaker alltså.

Fru_Flisa
2009-11-09, 09:03
Tetsa periodisk fasta och käka allt på kvällen. Kan bli svårt då att försöka nattäta utöver det.

Civilrätt
2009-11-09, 09:06
haft tidigare problem med att jag också blev sjukt sugen på något (ofta godis) kvällstid, även om jag hade ätit kvällsmål. Det som botade mig var Periodisk fasta. Äter mina 2 sista mål 18.00 (800kcal) och sedan 20.00 (800kcal), är då så mätt att sötsuget helt försvinner.

Onigiri
2009-11-09, 09:16
Minska på frukterna och ersätt med kött eller fisk eller vad du nu vill som är proteinrikt. Håller dig säkerligen mättare än vad någon onödigt frukt gör

Elfsberg
2009-11-09, 10:30
HUr tusan ska man bära sig åt att sluta frestas av att äta sent på kvällen?
Kan de bero på att man inte har käkat ordentligt på dagen? Grejjen är att jag blir ofta på väldigt irriterat humör och jag inte sova om jag inte tar nått till natten, hur kan man bli av med ätsuget sent på kvällen?

Vet inte om de beror på den här dagsransonen.

Morgonen: yoghurt med honung och musli plus en grovkornsbrödsmacka med 2 kokta ägg eller stekta eller bara 2 ägg (slut på brödet nu)

Lunch: Halv tallrik långsamma kolhydrater med en fjärdedel grönt och en fjärdel protein.

någon frukt, ibland en tallrik youghurt och musli igen som uppladdare till kvällens boxpass och gym.

En banan direkt efer träningen

Kvällsmål: Bara protein och grönt

Du blir hungrig därför att du äter så jävla lite, i synnerhet på kvällen.
Måltidskompositionen överlag ser bedrövlig ur mättnadssynpunkt.
Mer grönsaker och mer fibrer.

Mitt tips till dig är:

Dra ner på all kolhydrat före träningen och ersätt den med mer protein.
Kanske en femtedel kolhydrat vid och resten protein och grönsaker.

martikainen
2009-11-09, 11:05
Han äter inte gröt. Han äter grönt. En proteindrink och grönsaker alltså.

Så pass illa till och med.

Sly!
2009-11-09, 13:57
Varför köper du alltid allt som alla påstår? Hur många trådar i rad har du startat nu med konstiga saker som folk tutar i dig och som du sett på TV eller läst?

Och hur många gånger får du svaret att du går ner i vikt om du äter mindre än du förbrukar?

Ditt upplägg just nu är i mina ögon värdelöst med tanke på hur lite du äter efter passet. Att du är hungrig när du inte äter är väl knappast ologiskt? Och att äta mat efter ett pass på kvällen borde ju vara en självklarhet. Risken finns att det du nu gör är mer negativt för kroppssammansättningen än att äta. Om träningens nedbrytning inte får aminsoryror och energi nog att återhämta sig och superkompensera.

*asg* jag väntade på att du skulle anfalla igen hehe. Därför att jag lever för och tror stenhårt på att alltid vara nyfiken och frågvis så lär man sig massor och tack vare det så har jag lärt mig mycket i livet. Och de är en kompis till mig på gymmet som jag byggt upp ett förtroende för och för mig förereföll det väldigt naturligt och logiskt att fråga honom eftersom han har synbart lyckats få resultat. Dels är har han väldigt vällutvecklade muskler efter många års träning och under senaste året jag tränat med honom, har jag sett han minska i fett och då känndes det inte alls kontsigt att fråga honom om hans matvanor så att jag ville testa hans metod och pröva om det funkar på mig eftersom ingenting har lyckats få bort min kalaskula tyvär. Sen så ser jag det som lite halvt som halvt som lchf att sänka kolhydraterna på kvällen. Om du säger det är fel så borde ju det bli fel på honom som jag ser nästan och pratar med varje dag på gymmet. Samt så har han varit lite utav en mentor till mig och lärt mig massor av honom. Om du säger att man inte ska lyssna på vad folk och media informerar, varför ska jag lyssna på dig då?

Sly!
2009-11-09, 14:02
Sen vill jag inte glömma säg att jag blir ju mätt alltså på kvällsmålet, Jag tar en handstorleks protein som jag lärt mig plus massor av grönsaker o liet lagom med sås. Men ja även fast jag åt rikare förr så hadde jag ändå problem att motstå natthunger.

mattilainen
2009-11-09, 14:03
*asg* jag väntade på att du skulle anfalla igen hehe. Därför att jag lever för och tror stenhårt på att alltid vara nyfiken och frågvis så lär man sig massor och tack vare det så har jag lärt mig mycket i livet. Och de är en kompis till mig på gymmet som jag byggt upp ett förtroende för och för mig förereföll det väldigt naturligt och logiskt att fråga honom eftersom han har synbart lyckats få resultat. Dels är har han väldigt vällutvecklade muskler efter många års träning och under senaste året jag tränat med honom, har jag sett han minska i fett och då känndes det inte alls kontsigt att fråga honom om hans matvanor så att jag ville testa hans metod och pröva om det funkar på mig eftersom ingenting har lyckats få bort min kalaskula tyvär. Sen så ser jag det som lite halvt som halvt som lchf att sänka kolhydraterna på kvällen. Om du säger det är fel så borde ju det bli fel på honom som jag ser nästan och pratar med varje dag på gymmet. Samt så har han varit lite utav en mentor till mig och lärt mig massor av honom. Om du säger att man inte ska lyssna på vad folk och media informerar, varför ska jag lyssna på dig då?

Fel kan man inte säga, och jag tror inte han har sagt att det är fel, utan du som fått för dig det.
Tror heller inte han säger att du måste lyssna på honom utan att om du frågar här på kollo så gör du det för att du vill få reda på något. Om du inte lyssnar på en av de som kan "mest" på detta forumet angående kost så vem ska du lyssna på? Om du inte vill lyssna på folk på forum så gör ingen tråd. Sluta vara så spydig och lyssna på din kompis som det går så bra för.

puls
2009-11-09, 16:35
Kan förstå att du känner hunger innan sänggående om du bara äter protein och grönsaker som sista mål. Kroppen har svårt att komma till ro om du inte ger den lite carbs på kvällen. Detta är min erfarenhet. Den troliga anledningen varför du känner hunger sent på kvällen torde således bero på att du intagit för lite carbs. Prova med en banan, el flingor, nån macka kanske..

Varje gång jag själv är "för strikt" med carbsen bidrar det till hungerkänslor och svårigheter att somna.

Eddie Vedder
2009-11-09, 17:26
Om du säger att man inte ska lyssna på vad folk och media informerar, varför ska jag lyssna på dig då?

Jag har väl aldrig sagt att du ska lyssna på mig?

Du är fri att skita fullständigt i vad jag skriver. Att du skall äta kolhydrater har jag heller aldrig skrivit, var ser du det?

Det jag skrev är att det är ett dåligt upplägg att du knappt äter alls på kvällen och att även den här grymma polarn (är det din tredje nu?) säger felaktigheter. Vad har snygg kropp med kostkunskaper att göra? Jag har kunskaper men ser förjävlig ut:D

austria
2009-11-10, 15:03
Vad har snygg kropp med kostkunskaper att göra? Jag har kunskaper men ser förjävlig ut:D

He he, själv är jag varken snygg eller har kostkunskaper. Ibland är livet orättvist :D

kampsporttjej
2009-11-10, 19:50
jag har svårt att sova om jag nollar kolhydrater från pasta/pot/ris/bröd etc vid kvällsmålet, kanske vore en ide att faktiskt äta GRÖT och inte bara gröNt,
Gröt triggar dina gosiga sömnhormoner... eller en kopp välling?

OneManArmy
2009-11-10, 19:59
Ja in med havregröten i micron o lassa på lite keso med en klick osötad sylt på det.
Smaskens och mättande

Sly!
2009-11-15, 03:49
Han äter inte gröt. Han äter grönt. En proteindrink och grönsaker alltså.

Sent av mig o komma så här sent efteråt. Jag skrev otyldigt när jag mena protein, menade inte proteindrink utan en handflata storlek ungefär med kött och utöver det är det grönsaker o massor eller ja, halva tallriken, kanske är detta som satt igång all missupfattningar i den här tråden. är vi överens nu eller ska eller ska jag åthutas igen *asg*XD (och ta inte illa vid, detta är inga spydigheter, utan jag lättar gärna upp stämningen så inte de blir nya missupfattningar.:) )

Sly!
2009-11-15, 03:51
Ja in med havregröten i micron o lassa på lite keso med en klick osötad sylt på det.
Smaskens och mättande

De ska jag testa med keso o sylt på gröt, lät gott! Tack för tips!:)

Fredrik_S
2009-11-15, 03:58
Sen vill jag inte glömma säg att jag blir ju mätt alltså på kvällsmålet, Jag tar en handstorleks protein som jag lärt mig plus massor av grönsaker o liet lagom med sås. Men ja även fast jag åt rikare förr så hadde jag ändå problem att motstå natthunger.

Mätt betyder inte att man är belåten i en timme eller två då det knappast räcker för ett kvälls mål.
Om man äter kvälls målet vid 8 tex lägger siv vid 12 och går upp 07 00 så vill det till att kvällsmålet är så stort att du för det första är mätt i de fyra timmarna som går innan du lägger dig och sen att du är tillräckligt mätt för att inte vakna mitt i natten av hunger.

Dvs kvällsmålet bör vara så stort att du håller dig mätt ca 11 timmar. Det löser man lättast med att den måltiden innehåller mycket fett kolhydrater och protein, (med en tonvikt på att inte snåla på fettet, stor risk att bli hungrig igen rätt snart om det är fettsnålt).

Min personliga åsikt är att grönsaker gör väldigt lite skillnad i långvarig mättnad och mest fungerar som bukfylla nån timme eller två.

Sly!
2009-11-15, 13:01
Mätt betyder inte att man är belåten i en timme eller två då det knappast räcker för ett kvälls mål.
Om man äter kvälls målet vid 8 tex lägger siv vid 12 och går upp 07 00 så vill det till att kvällsmålet är så stort att du för det första är mätt i de fyra timmarna som går innan du lägger dig och sen att du är tillräckligt mätt för att inte vakna mitt i natten av hunger.

Dvs kvällsmålet bör vara så stort att du håller dig mätt ca 11 timmar. Det löser man lättast med att den måltiden innehåller mycket fett kolhydrater och protein, (med en tonvikt på att inte snåla på fettet, stor risk att bli hungrig igen rätt snart om det är fettsnålt).

Min personliga åsikt är att grönsaker gör väldigt lite skillnad i långvarig mättnad och mest fungerar som bukfylla nån timme eller två.

Tack för tips!:) Ok, hmm jag försöker bara lista ut (ska fråga gymmpolarn igen så inte jag missat nått) hur han lyckades balansera sin vikt samt som han nämnde att han åt rejält under dagen och ladda upp med kolhydrater blandannat så verka han ha hållt sig till kvällen med energi nog att gymma och efter hans kvällsträning så äter han väldig lite kolhydrater, de kanske är mycke fett i köttet med sås som han lägger och grönsakerna. För hans del så sa han att de räckte med en banan sedan en köttmiddag och grönsaker och ändå håller han sig så stark och smal som han är. Han simmar också alltid direkt efter gymmet som en bra deff sa han. Vet inte hur de går till i hans kropp men tydligen vad mina ögon ser så hållar han sig biffig med muskler och lyfter (för min del) obegripligt tungt.