handdator

Visa fullständig version : Hur blir jag "smidigare"?


Kreaninen
2009-11-08, 23:30
(Det är mycket möjligt att en tråd som denna redan existerar, men efter en del sökning hittade jag ingen så jag skapar en ny tråd.)

För några år sedan, när jag växte som mest längdmässigt, så hade jag väldiga ryggproblem. Detta ledde till att jag idag knappt når längre än till knäskålarna om jag står med raka ben och böjer mig framåt.
Min fråga är hur tusan jag tar tag i det här "problemet" på bästa sätt?
Jag skulle gärna träna upp "smidighet" i resten av kroppen också såklart.

Vanligtvis tränar jag styrketräning flera gånger i veckan utan någon stretching överhuvudtaget. Något som jag tycker har fungerat riktigt bra, men finns det några nackdelar?

Jag har stött på så mycket myter och teorier om hur man ska stretcha (och om man ens SKA stretcha osv.) och därför skulle jag uppskatta om någon med mycket kunnande eller erfarenhet om ämnet kan avge sin åsikt.

Tack på förhand. :)

//Den nya killen.

mikkeborås
2009-11-09, 01:01
Jag anser att Yoga ger bättre smidighet, sen sträcka musklerna efter ett pass. sen är de ju viktigt att man gör det ofta helst 1 ggr om dagen. jag har börjat bli smidigare nu efter 1 månad med sträck övningar och höftrull

z_bumbi
2009-11-09, 08:14
Har du nedsatt rörlighet så är det bra att stretcha så gör det. Exakta övningar är svårare då det helt beror på var du är stel.
Styrketräningen i sig kan om den är rätt utförd fungera som en sorts stretching men om man kombinerar en vettig mängd vanlig stretching med styrketräning så kommer resultaten snabbare. Man behöver inte stretcha varje dag men om man är väldigt orörlig så kan det vara en fördel att i alla fall tänja lite lätt de dagarna man inte tränar, sen på träningsdagarna kan man lägga in lite längre stretchingdel i slutet av passet. Tänk bara på att inte gå ut för hårt då det oftast snarare motverkar känslan av att man får någon effekt och att det sliter på muskelfästena.

Att man inte ska stretcha handlar snarare om i de fall då man redan har en bra rörlighet och därför inte får någon nytta av ökad rörlighet eller t o m i de fall då någon är överrörlig men i alla fall brukar stretcha.

Whistler
2009-11-09, 08:23
jag anser att yoga ger bättre smidighet
+1

Morty
2009-11-09, 08:29
När är man smidig? När man är rörlig? Har bra kroppskontroll?

Jag anser en blandning av dom, och någon sport som kräver båda är nog rätt väg att gå. 10:th planet Jiu Jitsu, Yoga, Capoeira, typ.

emi23j
2009-11-09, 08:34
rörlig stretching (dynamic stretching) är helt klart vägen att gå. Du kan ju börja dina styrketräningspass med 5-10 minuters rörlighet.

Yeahvlen
2009-11-09, 08:35
Jag vet inte ifall det här har något med dig att göra, men intressant är det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10450481

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15599756

Smml
2009-11-09, 16:33
Det är ju inte musklerna man stretchar när man stretchar sig mjukare (gå ner i split osv).

emi23j
2009-11-09, 17:22
Det är ju inte musklerna man stretchar när man stretchar sig mjukare (gå ner i split osv).

Nej. Musklerna är väl i princip helt omöjliga att stretcha så de blir längre. Det är väl som jag kan förstå det senorna som man stretchar. Jag kan också vara ute och cykla men har för mig att det är så i alla fall.