handdator

Visa fullständig version : King Grubs Deffguide


Control_61
2009-11-08, 21:22
Läst igenom den ett par gånger nu och den är riktigt bra!

Tänkte bara höra om något som står i den har förändrats under tiden? Det var ju ändå ett tag sedan den skrevs.

Bland annat är väl rekommendationen med kolhydrater efter träning förlegad, och nu gäller bara protein istället.

Vad mer?


Likadant så rekommenderas kolhydrater i varje mål mat (förutom ev. senare på kvällen). Men läser man journaler är det få som käkar kolhydrater ändå när de deffar?

King Grub
2009-11-08, 21:30
"Guiden" är bara mina rekommendationer. Det finns tusen andra effektiva sätt att komma i form. Jag har försökt anpassa den till att både fungera bra resultatmässigt, inte vara onödigt plågsam, och vara relativt enkel att följa. Inga extremmetoder. Den är anpassad för den som "deffar" för första gången, men det är långt ifrån det enda sättet eller några måsten för "deff", och den som har gjort det ett antal gånger har säkert lärt känna sin kropp och vad han eller hon svarar bäst på, och det är inte säkert att det överensstämmer exakt med vad jag har skrivit som allmänna rekommendationer.

mattilainen
2009-11-08, 21:31
kolhydrater är inte livsnödvändigt. Inget du inte klarar dig utan helt enkelt. Sen om det passar dig är en annan fråga, jag älskar att käka mat med kolhydrater.

Kolhydrater efter träning är för att fylla på tömda glykogenföråd, vilket inte är förlagd? Protein har bara blivit mer uppmärksammat skulle jag tro.

Det som står där är "THE GUIDE!"

Control_61
2009-11-08, 21:33
"Guiden" är bara mina rekommendationer. Det finns tusen andra effektiva sätt att komma i form. Jag har försökt anpassa den till att både fungera bra resultatmässigt, inte vara onödigt plågsam, och vara relativt enkel att följa. Inga extremmetoder. Den är anpassad för den som "deffar" för första gången, men det är långt ifrån det enda sättet eller några måsten för "deff", och den som har gjort det ett antal gånger har säkert lärt känna sin kropp och vad han eller hon svarar bäst på, och det är inte säkert att det överensstämmer exakt med vad jag har skrivit som allmänna rekommendationer.


Ajjemen, då kanske den passar mig perfekt.

Ska deffa för första gången om någon månad, älskar kolhydratrik mat och tycker om både tung styrketräning, intervallträning och ska lära mig älska promenader!

Funkade det förr så lär det väl funka fortfarande!

Control_61
2009-11-08, 21:38
Kolhydrater efter träning är för att fylla på tömda glykogenföråd, vilket inte är förlagd? Protein har bara blivit mer uppmärksammat skulle jag tro.

Det som står där är "THE GUIDE!"



Vad jag förstått är det inte så nödvändigt som man tidigare sagt? Läste något om att det avslutar fettförbränningen till exempel...

Eddie Vedder
2009-11-08, 21:49
Vad jag förstått är det inte så nödvändigt som man tidigare sagt? Läste något om att det avslutar fettförbränningen till exempel...

Du övertolkar på tok för mycket. Kolhydratintag nedreglerar fettförbränningen. Det har varit ett faktum i decennier. Att det är icke-essentiellt likaså.

Intaget av snabba kolhydrater direkt efter ett styrketräningspass har tidigare propagerats starkare och av fler personer än det kanske gör idag men det innebär inte för den delen att det saknar fördelar.

Bilden av kohydratintagets värde har helt enkelt blivit mer sansad tycker jag. Samtidigt som fett har fått en viss upprättelse. Mer kommer givetvis ske och det skre ju en dtändig utveckling med det är VERKLIGEN inte så att A går från benhård obestridlig fakta till lögn över en natt samtidigt som det sker raka motsatsen för B.

Control_61
2009-11-08, 21:54
Du övertolkar på tok för mycket. Kolhydratintag nedreglerar fettförbränningen. Det har varit ett faktum i decennier. Att det är icke-essentiellt likaså.

Intaget av snabba kolhydrater direkt efter ett styrketräningspass har tidigare propagerats starkare och av fler personer än det kanske gör idag men det innebär inte för den delen att det saknar fördelar.

Bilden av kohydratintagets värde har helt enkelt blivit mer sansad tycker jag. Samtidigt som fett har fått en viss upprättelse. Mer kommer givetvis ske och det skre ju en dtändig utveckling med det är VERKLIGEN inte så att A går från benhård obestridlig fakta till lögn över en natt samtidigt som det sker raka motsatsen för B.


Grejen med att jag övertolkar är väl att jag vill ha ett klart svar på hur jag ska göra.
Annars blir min approach till både deff och träning i allmänhet omotiverad och inkonsekvent.

Till exempel har jag inget klart svar på hur jag ska göra efter träning med protein eller protein+kolhydrater.

Eddie Vedder
2009-11-08, 22:01
Grejen med att jag övertolkar är väl att jag vill ha ett klart svar på hur jag ska göra.
Annars blir min approach till både deff och träning i allmänhet omotiverad och inkonsekvent.

Till exempel har jag inget klart svar på hur jag ska göra efter träning med protein eller protein+kolhydrater.

Tyvärr finns ju inget sådant givet svar. Du kommer i alla fall inte hitta det i en objektiv text som deffguiden.

Vill du ha entydiga och helt givna svar så gillar du ju T-nation redan t.ex. Eller Frank Nilssons bok kan du ju köpa. Där har du färdiga koncept som man måste följa till 100% och där objektiviteten inför sina egna teorier är noll.

Men det betyder ju inte att det stämmer överens med verkligheten.

Med kolhydraterna gör du ju som du vill. För egen del skulle jag inte ta i kolhydratpulver med tång men å andra sidan tränar jag inte särskilt mycket heller. Skulle jag träna 4 timmar om dagen och ha ett energibehov på 5000 kcal skulle jag kanske ta lite malto i proteindrinken.

Dreas
2009-11-08, 22:03
Grejen med att jag övertolkar är väl att jag vill ha ett klart svar på hur jag ska göra.
Annars blir min approach till både deff och träning i allmänhet omotiverad och inkonsekvent.

Till exempel har jag inget klart svar på hur jag ska göra efter träning med protein eller protein+kolhydrater.EAA före och EAA efter passet, sen hem och ät mat. Under deff bör du spara in på pulvret då det mättar väldigt dåligt. Ifall du äter inom rimlig tid efter passet så är det lugnt.

Morty
2009-11-08, 22:20
Under deff är EAA en gudagåva. För 80 kcal så stimuleras proteinsyntesen mer än av något annat.

Control_61
2009-11-08, 22:21
Tyvärr finns ju inget sådant givet svar. Du kommer i alla fall inte hitta det i en objektiv text som deffguiden.

Vill du ha entydiga och helt givna svar så gillar du ju T-nation redan t.ex. Eller Frank Nilssons bok kan du ju köpa. Där har du färdiga koncept som man måste följa till 100% och där objektiviteten inför sina egna teorier är noll.

Men det betyder ju inte att det stämmer överens med verkligheten.

Med kolhydraterna gör du ju som du vill. För egen del skulle jag inte ta i kolhydratpulver med tång men å andra sidan tränar jag inte särskilt mycket heller. Skulle jag träna 4 timmar om dagen och ha ett energibehov på 5000 kcal skulle jag kanske ta lite malto i proteindrinken.


Okej, tack för svaret!

Vi kan ju vara överens om att all information som finns tillgänglig gör oss gröngölingar både förvirrade och osäkra.

Alla vill ju vara starka och vältränade, och man vill bli det så snabbt och smart som möjligt. Inte så konstigt. Problemet är istället att man inte har en aning om hur man ska gå tillväga... Det någon säger är bra påstår någon annan vara tvärtom.

"Metoderna förändras men principerna är desamma." Det är de där jävla principerna man vill ha full koll på!

King Grub
2009-11-09, 10:26
Huvudsaken är att du ligger på tillräckligt energiunderskott, tränar styrketräning, och äter tillräckligt mycket protein. Hur du fördelar kolhydrat och fett, och när, spelar mindre roll, och där får man prova sig fram till vad som passar en bäst. På 80-talet åt byggarna mycket kolhydrat och nollade fettet inför tävlingar... och dom blev minst lika hårda då.