handdator

Visa fullständig version : Fryst mat dåligt för magen?


johan1234
2009-11-08, 20:18
Hörde av en kompis att kall mat (minusgrader) skulle vara dåligt för magen.
Någon som kan bekräfta/dementera de?
Jag äter mängder av frusta bär och har obland lite problem med magen, dock behöver ju inte de alls betyda en korrelation.
Johan

LindaS
2009-11-08, 20:37
Iskristaller i mejeriprodukter sätter definitivt fräs på magen, men vet inte hur det är med bär.

Eddie Vedder
2009-11-08, 20:41
Just frysta importerade hallon är ett livsmedel som lett till matförgiftning vid ett antal tillfällen. Calicivirus närmare bestämt, alltså kräksjuka.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Smoothies-pa-frysta-importerade-hallon-ger-risk-for-vinterkraksjuka/

Tolkia
2009-11-08, 23:22
Just frysta importerade hallon är ett livsmedel som lett till matförgiftning vid ett antal tillfällen. Calicivirus närmare bestämt, alltså kräksjuka.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Smoothies-pa-frysta-importerade-hallon-ger-risk-for-vinterkraksjuka/
För tydlighets skull: Detta beror alltså på att bären blivit infekterade, förmodligen i hanteringen, och är inte en effekt av djupfrysningen i sig. (Jag uppfattar det som att det är vad trådskaparens kompis menar är det dåliga med "fryst mat".)

Eddie Vedder
2009-11-09, 08:10
(Jag uppfattar det som att det är vad trådskaparens kompis menar är det dåliga med "fryst mat".)

Ja och den uppfattningen har han fått just genom konsumtion av frysta bär. Och då kan det ju vara livsmedlet i fråga som är boven även om TS tror det är nedfrysningen.

Sverker
2009-11-10, 18:51
Hmm...hallon växer ofta kring utedass. Hallonen kräver mycket kvävegödsel för att trivas. Inte konstigt att någon använt avloppsvatten till att öka skörden av hallon.

Färska hallon som går att skjölja ordentlig blir säkert utmärkt.

hoikka poika
2009-11-10, 20:05
I lumpen varnade de oss för att dricka äta och dricka halvfrusen mat eftersom iskristallerna i livsmedlen skulle kunna ge diarré. Jag vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det hela.

Sverker
2009-11-10, 20:28
Iskristallerna bör smälta rätt snabbt i magsäcken.


Inte en chans att några kristaller skulle kunna komma igenom magsäckern och vidare ut i tarmarna. Tvärtom tror jag att det mesta smälter redan i munnen och i svalget.

Apos78
2009-11-10, 21:02
Jag tror det är väldigt individuellt. Känner man av fryst/kall mat så gör man, oavsett vad det beror på. Lösningen är då enkel - ät maten varmare.

Alfred Nobel
2009-11-10, 21:35
Läskigt det där med frysta, impoterade hallon.

hoikka poika
2009-11-11, 12:40
Iskristallerna bör smälta rätt snabbt i magsäcken.


Inte en chans att några kristaller skulle kunna komma igenom magsäckern och vidare ut i tarmarna. Tvärtom tror jag att det mesta smälter redan i munnen och i svalget.

Precis min tanke. Man kan ju äta slush och glass utan problem.