handdator

Visa fullständig version : Bältets vara eller icke vara


Griip
2009-11-08, 13:55
Hur ofta använder ni bältet? Till vilka övningar och vid vilka vikter? Vad tycker du att bältet gör för dig? Vad är vanliga övningar för att öka bålstabiliteten? Hur hårt spänner ni bältet?

Halldin
2009-11-08, 14:06
Så lite som möjligt om det inte är nära en tävling, då blir det mer.
Knäböj, marklyft och ibland bänkpress (i det sistnämnda gör det nog varken från eller till dock).

Kan använda det i allt ifrån 80%-90% 1RM beroende på hur många set/rep det är i serien.

Det tillåter en att köra stabilare och med mer vikt (förutsatt att det inte är ett olämpligt bälte).

OL-böjar, diverse magövningar (hjulet t.ex), sidolyft/resningar (i smith, som Ove Lehto?) etc.

Spänner bältet så hårt det går, över naveln.

ceejay
2009-11-08, 14:09
Aldrig använt bälte

dream_theater_
2009-11-08, 14:15
Jag kan använda bältet i knäböj ibland, för jag har en tendens att fälla fram ryggen lite för mycket när jag blir trött.

Arf Pingvin
2009-11-08, 14:28
Hur ofta använder ni bältet? Till vilka övningar och vid vilka vikter? Vad tycker du att bältet gör för dig? Vad är vanliga övningar för att öka bålstabiliteten? Hur hårt spänner ni bältet?

Två gånger i veckan. Knäböj med bälte. Ungefär 10 set totalt med bälte på en vecka. Vissa gånger redan vid 150 men vanligtvis vid 170+. Bältet spänns åtsittande men man ska ha utrymme att trycka ut magen mot bältet. Bältet i sin tur ska vara stumt. Inget leksaksbälte med vaddering. Bältet låter mig böja vecka efter vecka på tunga vikter utan att få ont i ryggen.

Vanliga övningar för att stärka bålstabiliteten är böj, böj med bälte, frontböj och specifika magövningar, utrullning med hantel och fetknoppens magövning (sidoplanka med rörelse).

Morty
2009-11-08, 14:31
Använder bara bälte för att hänga på vikter i chins och dips.

Trapper Buzz
2009-11-08, 14:49
Vid tungbänk och tunga avlyft.

snej
2009-11-08, 15:03
Tunga mark och böj.

Martin Löwgren
2009-11-08, 15:16
Hur ofta använder ni bältet? Till vilka övningar och vid vilka vikter? Vad tycker du att bältet gör för dig? Vad är vanliga övningar för att öka bålstabiliteten? Hur hårt spänner ni bältet?

Använder endast kroppens egna inbyggda bälte förutom vid maxförsök vid diverse övningar då kan jag använda ett extern lyftar bälte.

Har man en stark bål behövs inget bälte förutom som en extra säkerhet och känsla.

Järvskan
2009-11-08, 15:22
Nevah!

I och för sig så lyfter jag inte särskilt tunga vikter ännu.

En bekant på gymmet frågade mig om jag inte skulle använda bälte när jag tränade marklyft på 130kg. Han såg småchockad ut när jag svarade att det är onödigt med bälte :)

Petoria
2009-11-08, 15:27
Eftersom min bålstyrka inte riktigt hänger med min benstyrka blir det ganska ofta när jag kör knäböj, använder också bältet vid tunga stångroddar

Onigiri
2009-11-08, 15:29
Hur ofta använder ni bältet?
Mer eller mindre varje pass till tunga vikter.

Till vilka övningar och vid vilka vikter?
Mark, bänk, böj + frontböj ibland.

Vad tycker du att bältet gör för dig?
Ett bättre utförande/bättre kontroll.

Vad är vanliga övningar för att öka bålstabiliteten?
Knä och frontböj.

Hur hårt spänner ni bältet?
Så hårt att det ser dumt ut. :)

Timme
2009-11-08, 15:41
allitd bälte. Älskar mitt bälte.

Halldin
2009-11-08, 17:43
Har man en stark bål behövs inget bälte förutom som en extra säkerhet och känsla.
Inte helt sant om man kör hög volym och många tunga set, man orkar mer med ett (bra) bälte även om man har stark bål.

dojjan
2009-11-08, 18:49
Hur ofta använder ni bältet? Så ofta som det behövs.

Till vilka övningar och vid vilka vikter? Dips (att hänga vikter i), tunga knäböj, tunga mark, stångroddar ibland.

Hur hårt spänner ni bältet? Så att det sitter tight när jag tar ett djupt andetag.

spange
2009-11-08, 19:07
använder bälte vid tyngre set i böj/zercherböj och mark (kör inte tunga mark, men vill ha bälte på de tyngsta seten iaf.) har haft en del ryggproblem, och känner mig mycket säkrare med bältet. Jag har absolut inte råd att tappa formen i sådana lyft då jag inte vill ha tillbaka problemen, så jag safe:ar när det blir tyngre. gillar att ha det hårt spänt, vill känna trycket från bältet ordentligt när jag håller buktryck.

mattilainen
2009-11-08, 19:13
Ibland när jag testar tunga marklyft och när jag kör böj

vicarious
2009-11-08, 19:14
Varje pass..

Marklyft, knäböj, hack-squat, militärpress, vissa roddar..

mulliy
2009-11-08, 19:15
Jag har aldrig förstått varför folk använder bälte i bänkpress, någon som kan upplysa mig varför ni gör det?

The Swedish Oak
2009-11-08, 19:54
Kör bälte när jag kör tyngre Knäböjar och diverse ryggövningar med lite mer vikt. Det gäller främst Roddar och marklyft. Spänner åt det ganska ordentligt, men går inte runt med det på hela passen.

Control_61
2009-11-08, 19:57
Till benböj och marklyft.

Spänner det inte så hårt att jag inte kan få eget stabilt buktryck. Spänner det så hårt jag kan utan att dra in magen.

EkarN
2009-11-08, 20:08
Har hört att flera av de finska markfantomerna alltid använde bälte på 60% och över, men jag vet inte om det stämmer.

Lellee
2009-11-08, 20:15
lånar tråden lite då jag är på jakt efter ett bälte, vill helst ligga nånstanns runt 2-400 kr och endå få något som är bra. Någon som kan länka ett prisvärt bra bälte gärna från svensk åf ?

Lajne
2009-11-08, 20:22
Jag har aldrig förstått varför folk använder bälte i bänkpress, någon som kan upplysa mig varför ni gör det?
På tävlingar eller i övrigt vid tröjträning görs det för att bänktröjan inte ska glida upp. För användande i övrigt har jag aldrig fått en bättre förklaring än "det känns bra" från någon av de som gör det. Vilket borde vara skitsnack, då ett bälte hur man än ser på det borde vara i vägen för den optimala bryggan ;)

MrPowa
2009-11-08, 21:43
Tycker det känns som att det har blivit bältehysteri iaf på mitt gym flertal personer springer med bälte på sig, till allt och enligt mig på allt försmå vikter för att användas.

Trapper Buzz
2009-11-08, 21:46
Jag önskar mig ett bänkarbälte i julklapp. Så nu vet alla det!

Matsa
2009-11-08, 21:53
På tävlingar eller i övrigt vid tröjträning görs det för att bänktröjan inte ska glida upp. För användande i övrigt har jag aldrig fått en bättre förklaring än "det känns bra" från någon av de som gör det. Vilket borde vara skitsnack, då ett bälte hur man än ser på det borde vara i vägen för den optimala bryggan ;)

Jag har för mig att det finns bälten som är smalare baktill av just den anledningen. (Antar att det är ett sådant Trappern önskar sig.)

Trapper Buzz
2009-11-08, 21:56
Exactemente, Matsa. :D

patrikjo
2009-11-08, 22:06
Tycker det känns som att det har blivit bältehysteri iaf på mitt gym flertal personer springer med bälte på sig, till allt och enligt mig på allt försmå vikter för att användas.
Såg någon som körde sittande vadpress med bälte för ett tag sedan. Bästa var att han hade satt en mobilficka på bältet så att han kunde ha telefonen med sig under hela passet.

Martin Löwgren
2009-11-08, 22:09
Såg någon som körde sittande vadpress med bälte för ett tag sedan. Bästa var att han hade satt en mobilficka på bältet så att han kunde ha telefonen med sig under hela passet.

Finns ju dem som har det i liggande lårcurl, isolationscurls för biceps med mera och på crosstrainer - den är ju oslagbar :thumbup:

way
2009-11-08, 22:20
Det var något nytt!

slimbo
2009-11-09, 01:04
aldrig, men om jag skulle göra det så i marklyft och eventuellt knäböj.

Nelson81
2009-11-09, 01:37
då jag tränade använde jag det nästan alltid, fast ett tunt nylonbälte pga ryggskadan jag hade.

Whistler
2009-11-09, 08:44
[QUOTE=Onigiri;3976074]Hur ofta använder ni bältet?
Varje pass.

Till vilka övningar och vid vilka vikter?
Knäböj, frontböj, marklyft, raka marklyft, alla roddövningar, alla stående övningar där jag riskerar att få för stor svank (militärpress, tunga curlar, etc). Alla vikter utom uppvärmningsseten. Ibland också vid sista tunga setet i bänkpress.

Vad tycker du att bältet gör för dig?
Spänner till och minskar rörligheten så jag vet när jag ska vända rörelsen. Jag riskerar ofta att gå för långt med svanken och få ont i ryggen.

Vad är vanliga övningar för att öka bålstabiliteten?
Knäböj.

Hur hårt spänner ni bältet?
Så hårt att det blir jobbigt.

Mitt bälte är inte helt optimalt, det är för smalt framtill. Funkar dock bra att vända det så jag har spännet på ryggen när jag kör böj.

Matsa
2009-11-09, 09:47
Kom på att jag inte svarade på frågorna i min förra post, så jag gör väl det nu i stället.

Hur ofta använder ni bältet?
Så pass sällan att jag inte brytt mig om att skaffa ett eget, gymmet har ett par som duger om jag vill använda.

Till vilka övningar och vid vilka vikter?
Maxningar i marklyft och knäböj. Ibland även militärpress men försöker vänja mig av med det.

Vad tycker du att bältet gör för dig?
Ger något att trycka kaggen emot så att det blir bättre buktröööck.

Vad är vanliga övningar för att öka bålstabiliteten?
Ryggresningar, utrullningar, repcrunches, knäböj och marklyft.

Hur hårt spänner ni bältet?
Inte jättehårt, jag tycker det känns bättre att lämna en hårsmån utrymme att spänna ut magen.

stridis
2009-11-09, 09:50
Aldrig använt. Kanske vore något att testa.

Turbo Rico
2009-11-09, 10:21
Har droppat bältet helt. När jag böjde 200 kg först gången så klarade jag nog knappt av 180 kg utan bälte och jag tror inte det är bra att vara så svag i bålen.
Idag är jag starkare än innan utan bälte och inbillar mig att det stärker min bål vilket är ett måste för mig som har problem med ryggen och det problemet bottnar i dålig bålstabilitet. Få övningar som OL-böj och frontböj som ger så mycket bålträning.

Bailah
2009-11-09, 12:15
Kör alltid bälte, till allt. Bara för att jag skadat min rygg innan och den inte är helt bra ännu. Bålen är stark men bältet ger mig en säkrare känsla :>

Affelindo
2009-11-09, 12:16
Jag använder aldrig bälte men så är jag så gott som nybörjare (igen) och håller på med musvikter (siktar mot maxningar på 140kg knäböj, 115kg bänkpress och 170kg marklyft innan nyår men jag är fortfarande en liten bit ifrån dessa mål). Har tränat till och från i tio år, mest från faktiskt sista sex-sju åren. Har kommit igång med seriös träning igen sedan i juni.

Eftersom jag har börjat om igen så har jag medvetet valt att minimera användandet av hjälpmedel så att bål och underarmar skall få hänga med i styrkeutvecklingen. Jag måste dock medge att jag blir tvungen att använda dragremmar efter ett par övningar rygg men bälte har jag inte behövt använda ännu. Vi får väl se hur det blir när det börjar närma sig mina planerade maxningar.

vicarious
2009-11-09, 14:52
Om jag använder bältet i t ex 1 övning på ett pass, då är det klart jag fortsätter ha bältet på mig i de andra övningarna.. Inte hårt spänt men bara så det sitter där. Mycket jobbigare att gå och släpa omkring på det än att ha det runt midjan.. angående folk som har bältet på sig i "alla övningar".

Commando1980
2009-11-09, 14:58
Om jag använder bältet i t ex 1 övning på ett pass, då är det klart jag fortsätter ha bältet på mig i de andra övningarna.. Inte hårt spänt men bara så det sitter där. Mycket jobbigare att gå och släpa omkring på det än att ha det runt midjan.. angående folk som har bältet på sig i "alla övningar".

dvs du använder den mestadels som en accessoar?

Mourten
2009-11-09, 18:04
Jag har bälte i alla övningar. Kanske inte i scottcurls å typ pushdowns i kablar. Alltid annars dock.
Alla hjälpmedel som ger mig mer vikt i övningarna används givetvis eftersom jag är byggare och inte ett dugg intresserad av vad jag tar i olika övningar RAW

doommessiah
2009-11-09, 18:09
Jag har aldrig förstått varför folk använder bälte i bänkpress, någon som kan upplysa mig varför ni gör det?

Jag tycker att jag får en bättre "spänning" i kroppen av att ha på bältet när jag bänkar, vilket medför att jag gärna har på bältet på högre vikter och vid tunga reps...

PepzAdept
2009-11-09, 22:41
Finns ju dem som har det i liggande lårcurl, isolationscurls för biceps med mera och på crosstrainer - den är ju oslagbar :thumbup:

Brukar ha mitt bälte på mig när jag springer till gymmet. Mest av praktiska skäl dock ;)

vicarious
2009-11-09, 23:11
dvs du använder den mestadels som en accessoar?

Nä. Jag använder det i de övningar jag tycker det behövs eller känns bra. Det säger sig väl självt att det är jävligt mycket lättare att sätta det runt midjan löst spänt istället för att gå och bära det i handen över hela gymmet, eller springa ner till omklädningsrummet för att låsa in det i skåpet? Sluta trolla när du förstod vad jag menade.

bear.flowertwig
2009-11-10, 00:10
Finns ju dem som har det i liggande lårcurl, isolationscurls för biceps med mera och på crosstrainer - den är ju oslagbar :thumbup:

haha, good one.

blir frestad att ha det på nästa spinningpass bara för att reta upp nån, hehe.

Erik_Hellström
2009-11-10, 06:35
Använder inte bälte alls.

När jag kommit över 2xkv i böj, och 2,5xkv i mark kanske jag kommer överväga användandet av ett bälte med vikter som närmare sig 1RM.
Tills dess får bålen se till att bli starkare...

The Draf
2009-11-10, 09:41
Aldrig bälte numera. Körde det mkt förrut. Fixa 220 raw iaf, inte så tokigt för en glad amatör. Slutade med bältet för att jag fick en skada i mellersta trapsen. Var ändå tvungen att gå ner i vikt för att kunna köra mark öht. Skyller skadan på att bältet gjorde att jag orkade mer än vad jag borde.