handdator

Visa fullständig version : mat hjälp


aox
2009-11-07, 17:06
hej
jag är ganska ny på styrketräning jag har tränat i ungefär 2,5 månad.

Jag är 1,80 lång och vägde 55kg när jag började träna. Nu väger jag ca 63kg

fråga 1
är det här ett bra matupplägg

frukost;fil med havrefras och 2 mjuka bröd
mellan mål; 3 smörgåsar med mjölk
mat skolan; ofta potatis
mat innan träning; pasta med kött eller lax
efter träning; en kolhydrats gainer
mat; pasta + något
kvälls mat; korv med bröd eller mjukt bröd med makrill

jag är 15 år

fråga 2

tycker ni att jag ska köpa någon protein drink eller något sånt

tack för hjälpen// Rikard:)

F.W.Y.H
2009-11-07, 17:16
Mer proteinrik mat! Mer kött eller mejeriprodukter.

aox
2009-11-07, 17:33
jag dricker ungefär 1 liter mjölk per dag.
Om jag också äter 1 burk tonfisk innan jag lägger mig räker det eller behöver jag mer protein

F.W.Y.H
2009-11-07, 17:46
Du skrev inget av det där uppe, det verkar ok allt som allt, jag skulle aldrig äta korv med bröd innan läggdags dock.

Du behöver inget proteinpulver heller.

z_bumbi
2009-11-07, 17:48
Bara potatis till lunch verkar lite.

Proteindrinkar behöver du inte alls köpa utan om du vill ha mer protein eller energi så ät helt enkelt lite mer av den vanliga maten.

Trance
2009-11-07, 17:54
jag skulle aldrig äta korv med bröd innan läggdags dock.


Varför inte? Det är ju riktigt gott.

aox
2009-11-07, 18:22
jag äter inte bara potatis. Det jag menade var att det ofta är potatis med något till
är det någon ide att ta kreatin?

OneManArmy
2009-11-07, 19:10
Fram med keson, kvargen, äggen, kycklingen och tonfisken för bövelen :P

Trance
2009-11-08, 10:35
Fram med keson, kvargen, äggen, kycklingen och tonfisken för bövelen :P

Varför?

Scratch89
2009-11-08, 10:37
Varför?

För att annars går det inte att bygga muskler. Det vet ju vilken byggare som helst!

Icefire
2009-11-08, 12:09
hej
jag är ganska ny på styrketräning jag har tränat i ungefär 2,5 månad.

Jag är 1,80 lång och vägde 55kg när jag började träna. Nu väger jag ca 63kg

fråga 1
är det här ett bra matupplägg

frukost;fil med havrefras och 2 mjuka bröd
mellan mål; 3 smörgåsar med mjölk
mat skolan; ofta potatis
mat innan träning; pasta med kött eller lax
efter träning; en kolhydrats gainer
mat; pasta + något
kvälls mat; korv med bröd eller mjukt bröd med makrill

jag är 15 år

fråga 2

tycker ni att jag ska köpa någon protein drink eller något sånt

tack för hjälpen// Rikard:)

Det låter bra i det stora hela, antagligen bättre kost än många andra i samma ålder. Men lite grönsaker och frukt kan vara en bra idé att stoppa in.
Om du har energi för att träna och tycker det går framåt så är det bara att köra på!

aox
2009-11-08, 12:54
jag tycker det är svårt att få i mig allt protein.
genom maten, då jag inte är ett direkt fann av tonfisk och kvarg och har svårt att tvinga i mig det.
finns det någon annat mellanmål med mycket protein i ?
är proteinpulver helt uteslutet?

King Grub
2009-11-08, 13:15
Det är inte på något sätt dåligt eller sämre med proteinpulver som proteinkälla. Det är vanligt mjölkprotein. Använd som du vill, före/efter träning. Även som mellanmål eller för att komplettera upp vanliga måltider.

Sniggel
2009-11-08, 13:37
För att annars går det inte att bygga muskler. Det vet ju vilken byggare som helst!

Jag förstår att du skämtar men det kanske inte aox gör. Tänkte bara nämna detta så sarkasmen inte går förlorad.

Aox: Proteinpulver kanske kan vara en idé om du tror att du får i dig för lite protein. Men jag antar att i skolan så får du i dig nån proteinkälla även där eftersom du inte bara åt potatis. Pasta + något gissar jag också att "något" innehåller en del protein.

Brödet du äter till frukost, du kan ju ha något pålägg där, smör och ost eller ägg t ex.

Antagligen är det du äter just nu bra eftersom du gått upp i vikt och du förmodligen ökat din styrka en del. Plus att det ser ut som bra sammansatt kost för övrigt, kanske lite dåligt med grönt dock ;)

Eddie Vedder
2009-11-08, 15:00
då jag inte är ett direkt fann av tonfisk och kvarg och har svårt att tvinga i mig det.

Varför skulle du tvinga i dig det om du inte tycker om det? Du gör en tankevurpa här när du tar för givet att vanligt förekommande mat för byggare måste vara det enda och att "ju tråkigare desto mer optimalt" ungefär.

Det finns MASSOR av livsmedel med hög andel protein. Ost, skinka, ägg, korv och köttbullar, annan sorts fisk som man faktiskt FÅR äta tillsammans med en god sås, mjölk, skaldjur m.m.

En god köttfärssås är ju utmärkt ur ptoteinsynpunkt, en burk fiskbullar i hummersås med potatismos, raggmunkar med stekt fläsk och lingonsylt (*drool*), oxjärpar med potatis och brunsås o.s.v. Att käka fil och müsli och en macka med smör och stekt ägg efter passet är ju ett jättebra och enkelt mål det också.

Jag har skrivit om proteinbehov för idrottare och ger lite tips på källor här:

Idrottarens proteinbehov (http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/)

Här är två mer allmänna texter om kost för idrottande ungdomar:

Idrottande ungdomar och kost del 1. (http://traningslara.se/blogg/idrottande-ungdomar-och-kost-del-1/)

Idrottande ungdomar och kost del 2. (http://traningslara.se/blogg/idrottande-ungdomar-och-kost-del-2/)

aox
2009-11-08, 15:15
tack för alla tips det uppskattas:)
det blir nu att äta mer grönsaker också lägger jag till gröt till fruckosten