handdator

Visa fullständig version : Små ettriga flugor i lägenheten...ej "banan"-flugor.. Få bort?


Jarod
2009-11-07, 15:37
Skulle plantera ett gäng stora krukor med växter för ganska länge sen och "lånade" då lite grövre torvmull från en hög utanför lägenheten. Skulle vara till häcken här utanför men hursomhelst så använde jag det till krukorna. :D

Det visade sig givetvis att jag fick ett oändligt flöde av pyttesmå irriterande småflugor på köpet som aldrig verkar dö ut. Så nu undrar jag om det finns något husknep (förutom att plantera om, hehe) som tar kål på dom jävlarna. Dom ääälskar att flyga runt ansiktet på en när man spelar xbox tex. Annoying. Dom är ganska mkt mindre än bananflugor.

Kan det funka att spruta växterna med såpvatten? Tips mottages tacksamt.

Jorgen
2009-11-07, 16:06
http://www.contractortalk.com/attachments/f81/21585d1249007433-ground-bees-flamethrower.jpg

Kanske?

Frugan föreslog att ställa fram ett glas vinäger. Men mitt sätt verkar roligare.

z_bumbi
2009-11-07, 16:07
http://www.contractortalk.com/attachments/f81/21585d1249007433-ground-bees-flamethrower.jpg



+1

Att byta ut jorden eller bara låta den torka ut kan också funka.

Sverker
2009-11-07, 16:08
Såpvaten kan säkert fungera.

Annars har du fått in insekter som är anpassade för fuktig utomhusmiljö. Låt bli att vattna växterna i 10 dagar och skruva upp termostaten rejält. Då kommer du att torka ut de små flugorna.

Jarod
2009-11-07, 16:20
Jag ska testa såpvatten och dusha av allt inne i dushen och se ifall det funkar.

Googlade oxå och många tipsade om vinäger + sirap/socker + ett par droppar diskmedel i en flaska vatten. Hade ingen vinäger så jag har nu satt ut burkar i fönstren med sirap, vatten och diskmedel. Får se om det funkar. =D

Zakath
2009-11-07, 16:38
Det här är någon typ av blomflugor, så jag tror inga av tipsen kommer hjälpa till 100% (möjligen uttorkningen). Brukar inte tricket vara ett par fimpar i jorden?

forslund
2009-11-07, 16:46
Vinäger + diskmedel kör vi alltid på här i huset, vansinnigt effektivt.

Cilia
2009-11-07, 16:47
Jag ska testa såpvatten och dusha av allt inne i dushen och se ifall det funkar.

Googlade oxå och många tipsade om vinäger + sirap/socker + ett par droppar diskmedel i en flaska vatten. Hade ingen vinäger så jag har nu satt ut burkar i fönstren med sirap, vatten och diskmedel. Får se om det funkar. =D
Såpavatten är bra men det där med vinäger etc är inte det för bananflugor? Kanske funkar för blomflugor med?

Falle_
2009-11-07, 16:48
Jag ska testa såpvatten och dusha av allt inne i dushen och se ifall det funkar.

Googlade oxå och många tipsade om vinäger + sirap/socker + ett par droppar diskmedel i en flaska vatten. Hade ingen vinäger så jag har nu satt ut burkar i fönstren med sirap, vatten och diskmedel. Får se om det funkar. =D


Vinäger+diskmedel+vatten i ett glas funkar ypperligt!
Testade det själv när det fanns massor av små flugor i papperskorgen hemma. Fast man kände sig som en massmördare när man tittade i glaset, och botten hade färgats svart av döda flugor. :em:

Jarod
2009-11-07, 16:51
Låter som att jag får köpa vinäger... Fimpar går fan fetbort. Heller små flugor än att det luktar gammal fimp i lägenheten. =D

Zakath
2009-11-07, 17:04
Vinäger+grejs är ju för bananflugor.... Kommer inte funka.

Jarod
2009-11-07, 17:36
Vinäger+grejs är ju för bananflugor.... Kommer inte funka.

Ditt tips var gamla fimpar. Så jag lyssnar inte på dig längre. :D

*lalalalalalalalalalalalalala*

Denstillasittande
2009-11-07, 17:39
Köp radarspray och spraya hela lägenheten/huset! Funkar jättebra mot alla spindlar jag har springandes i min lägenhet fast man får undvika att vara i lägenheten ett par timmar efteråt!

saab900
2009-11-07, 21:44
Jag ska testa såpvatten och dusha av allt inne i dushen och se ifall det funkar.

Googlade oxå och många tipsade om vinäger + sirap/socker + ett par droppar diskmedel i en flaska vatten. Hade ingen vinäger så jag har nu satt ut burkar i fönstren med sirap, vatten och diskmedel. Får se om det funkar. =D

Öl funkar bra också, klassiskt studentkorridorsknep :)
T o m getingar går på det.

Nitrometan
2009-11-08, 09:10
Jag brukar ta ett glas vatten i ena handen och en pincett i den andra. Sen fångar jag flugorna med pincetten och dränker dem i glaset.

Success.

Nelson81
2009-11-08, 09:19
Jag brukar ta ett glas vatten i ena handen och en pincett i den andra. Sen fångar jag flugorna med pincetten och dränker dem i glaset.

Success.

eller ännu bättre om du vill imponera på den lokala ninjamästaren, kör karate kid style ala ätpinnar

Nitrometan
2009-11-08, 09:29
eller ännu bättre om du vill imponera på den lokala ninjamästaren, kör karate kid style ala ätpinnar

Bara för att de i den filmen kopierade nåt som Miyamoto Musashi gjorde på 1600-talet behöver inte jag göra det.

Dessutom klämde de ihjäl flugorna med pinnarna. Jag tar dem försiktigt och dränker dem.

Spiffy
2009-11-08, 09:37
kanske kan sänka ner hela krukan under vatten, och låta den stå en halvtimme. då borde dom väl drunkna eller fly ut?

Nelson81
2009-11-08, 09:38
Bara för att de i den filmen kopierade nåt som Miyamoto Musashi gjorde på 1600-talet behöver inte jag göra det.

Dessutom klämde de ihjäl flugorna med pinnarna. Jag tar dem försiktigt och dränker dem.

haha en sann djurvän

martikainen
2009-11-08, 10:42
Vinäger + diskmedel kör vi alltid på här i huset, vansinnigt effektivt.

+1 på detta, brukar dock köra sirap + diskmedel, och till er som säger att det bara funkar på bananflugor, det är väl det söta som lockar dit dom och diskmedlet som gör att de sen fastnar och dör?

Sverker
2009-11-08, 10:47
- Flugorna letar egentligen efter dålig frukt som de kan lägga sina ägg i. De luktar sig fram mot ättika.
Skadad frukt jäser till alkohol och vidare till ättika.

- Flugorna utnyttjar normalt vattnets ytspänning för att landa. Diskmedlet tar bort ytspänningen och flugorna drunknar.





Jarods flugor verkar inte komma från frukt och grönsaker utan från blomjorden. Tveksamt ifall dessa flugor bryr sig om ättika.

Jarod
2009-11-08, 12:37
Nu på en halv dag är faktiskt vatten, sirap och diskmedel en liten success iaf. Den burken som står i det fönstret med flest blomkrukor har hittills 7 dödsoffer i sig. Jag ska strax ta ett långt pass xbox i soffan och utvärdera ifall flugirritationsfaktorn är mindre är innan. Högst vetenskapligt. :thumbup: Kallar det "xbox-testet". :D

Super_Johan
2009-11-08, 14:26
Min förra hund brukade käka flugor! Kanske vore värt att prova på? Väldigt användbart djur. (ej min hund på bild)

http://www.mikesquarter.com/wp-content/uploads/Image/2007/sept/Photography/love-the%20animals/love-the-animals-2.jpg

Jarod
2009-11-08, 16:17
Har en katt. Den äter harkrankar och kattmat. Dammit.

lol@hundbilden :D

Jarod
2009-11-24, 09:29
*uppdate**uppdate**uppdate*

Har nu gått två veckor med två burkar vatten, sirap och ett par droppar diskmedel och jag kan säga att det funkar förträffligt. Hundratals har fått sätta livet till hittills.

Men!!

Jag har hittat något bättre än vatten+socker. Nämligen iste (persikosmak) från Netto. Ja herre jefvlar vad som kamikazebombar av lycka. Nästan så att man hör det plaska. =D

Så har ni små jordflugor i lägenheten så vet ni vad som ska användas. :thumbup:

Nitrometan
2009-11-24, 10:04
Bra tips.

Om du droppar i ett droppar diskmedel så drunknar de ännu säkrare/snabbare.

Jarod
2009-11-24, 10:32
Bra tips.

Om du droppar i ett droppar diskmedel så drunknar de ännu säkrare/snabbare.

Jag trodde alla fattade att det såklart skulle i diskmedel oxå därför skrev jag inte det. My bad. ;)

Nitrometan
2009-11-24, 10:38
Jag trodde alla fattade att det såklart skulle i diskmedel oxå därför skrev jag inte det. My bad. ;)

Åkaj. :thumbup:

Zakath
2009-11-24, 13:51
Är det verkligen blomflugor du har? Mina dras då inte till sött :(