handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kcal förbränning?


GainoMax
2009-11-07, 02:03
Hej jag undrar vad ni tycker att jag ska gångra mitt kcal värde med.

1,2-2,0

Mina dagar ser ut ungefär såhär

07.00 Går 500m till buss sen går 500m till tunnelbana.

13.00 Slutar skolan här ungefär (snitt)

14.00 Gym
1timme+
2muskelgrupper
3övningar på varje
6-10reps
eller
1muskelgrupp
5-6övningar
6-10reps

15.00 Går 500m till tunnelbana sen 500meter från bussen hem

15.30-24.00 Sitter vid datan/Går runt i huset

24.00-6.00 Sover

Ungefär sådär vad blir då det jag ska gångra min kcal förbrukning med ungefär?

Mvh

Yeahvlen
2009-11-07, 02:08
1,5 Vild gissning.

Det är extremt mycket som spelar in. Spontanaktivitet, vad som händer i skolan från 08.00 tills det att du slutar...

vicarious
2009-11-07, 12:39
1,4-1,5 skulle jag gissa på.

GainoMax
2009-11-07, 17:03
1,5 Vild gissning.

Det är extremt mycket som spelar in. Spontanaktivitet, vad som händer i skolan från 08.00 tills det att du slutar...



1,4-1,5 skulle jag gissa på.

Håller ni andra med :D?

Tack för svar boys

Shifter
2009-11-08, 22:21
Taget från http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ som funkar riktigt bra på mig.

Stycket innan slutordet (kan vara värt att läsa hela artikeln):

Det kan som sagt vara svårt att gissa hur aktiv man är, särskilt om ens dagar är väldigt varierande. För en person där dag 1 kan vara ytterst inaktiv men där dag 2 å andra sidan kan innebära stenhård träning är ett bra sätt att räkna ut sin TEE genom att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning eller fotboll) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (exempelvis styrketräning eller rask promenad). Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa summarum 1.6 (2).

här finns lite om NEAT som kan vara av intresse: http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

pbiddy
2009-11-08, 22:22
Bra tråd!
Jag har också problem med vad jag ska gångra med. Hittils har jag kört på 1,3 för att vara säker på min sak.

Om någon vill göra en kvalificerad gissning så är ni välkomna!

Random dag:

Vaknar, skolan ett par timmar, gym 1 timma alternativt promenad lika länge, handla/umgås/whatever, sitta vid datorn/kolla på film, sova.

Så är det på ett ungefär.
Men jag tränar eller motionerar 45 min - 1h minst fem dagar i veckan.

Yeahvlen
2009-11-09, 08:12
Vill man få fram ett bättre svar får man definiera "skola i några timmar".

Är det skolidrott, är det stillasittande lektion i 8 timmar, rör man på sig, är det mycket spring från lektion till lektion, stress och tvåhundra andra faktorer eller rörelsemönster som ökar "energi ut"...

kjell33
2009-11-09, 08:14
Det heter multiplicera.

pbiddy
2009-11-09, 11:53
Vill man få fram ett bättre svar får man definiera "skola i några timmar".

Är det skolidrott, är det stillasittande lektion i 8 timmar, rör man på sig, är det mycket spring från lektion till lektion, stress och tvåhundra andra faktorer eller rörelsemönster som ökar "energi ut"...

Sant! My bad.
Skola ett par timmar är stillasittande på föreläsning och sen totalt 1 km promenad till och från buss.

RebelYell
2009-11-09, 19:37
Sant! My bad.
Skola ett par timmar är stillasittande på föreläsning och sen totalt 1 km promenad till och från buss.

Jag hade utgått ifrån kanske 1.4...

kronsberg666
2009-11-09, 21:58
Det heter multiplicera.

Hellre "gångra" än "datan"

Det heter datorn.
Fast sitter man bakom hårddisken så sitter man bakom en massa data/datan förstås...

mikaelj
2009-11-09, 22:36
Hellre "gångra" än "datan"

Det heter datorn.
Fast sitter man bakom hårddisken så sitter man bakom en massa data/datan förstås...

En data, flera dator.

Dator(sing) är en ny uppfinning.

Mr.Sarkastisk
2009-11-09, 22:49
Hellre "gångra" än "datan"

Det heter datorn.
Fast sitter man bakom hårddisken så sitter man bakom en massa data/datan förstås...

En data, flera dator.

Dator(sing) är en ny uppfinning.

:confused:

tsp
2009-11-09, 23:00
En data, flera dator.

Dator(sing) är en ny uppfinning.

Snarare så här, att data är obestämdbart i mängd. En data, mycket data, flera data. Men inte flera dator. Att benämna den maskinen vi kallar dator för dator är väl en felaktig tolkning av ordet i folkmun. En dator hanterar ju data och därmed kallar vi den för dator. Men i engelskspråkiga länder säger man data om data och computer om dator.

Mr.Sarkastisk
2009-11-10, 17:39
Snarare så här, att data är obestämdbart i mängd. En data, mycket data, flera data. Men inte flera dator. Att benämna den maskinen vi kallar dator för dator är väl en felaktig tolkning av ordet i folkmun. En dator hanterar ju data och därmed kallar vi den för dator. Men i engelskspråkiga länder säger man data om data och computer om dator.

Det är inte heller 100% rätt egentligen.
Dator används ofta felaktigt. Vad som egentligen är en dator är både skärmen, systemenheten, tangentbord och mus. Chassit och dess innehåll kallas alltså för systemenhet.

mikaelj
2009-11-10, 18:28
:confused:

Snarare så här, att data är obestämdbart i mängd. En data, mycket data, flera data. Men inte flera dator. Att benämna den maskinen vi kallar dator för dator är väl en felaktig tolkning av ordet i folkmun. En dator hanterar ju data och därmed kallar vi den för dator. Men i engelskspråkiga länder säger man data om data och computer om dator.

Äh, babbel. Slå upp ursprungsdefinitionen av ordet.

kronsberg666
2009-11-10, 20:09
Äh, babbel. Slå upp ursprungsdefinitionen av ordet.

Jag röstar för datamaskin, en maskin som bearbetar data.

Dreas
2009-11-10, 20:14
Äh, babbel. Slå upp ursprungsdefinitionen av ordet.Data är inte en DATOR!

Data kan sättas ihop och bilda information, data kan finnas lagrat på olika sätt, tex på papper eller i en hårddisk.

Tack och hej.

Gissar på 1,5 :)

Apos78
2009-11-10, 20:24
Träffade en man som hade arbetat inom databranchen sedan 60-talet. Jodå. Han började på ett företag som fick till uppdrag att sätta sidnummer på dagstidningar. För detta ändamål köptes en....elektronhjärna in. Där är ursprungsordet till burken vi idag har stående under skrivbordet :).

mikaelj
2009-11-10, 20:47
Data är inte en DATOR!

Data kan sättas ihop och bilda information, data kan finnas lagrat på olika sätt, tex på papper eller i en hårddisk.

Det blir lite lustigt när du försöker tillrättavisa mig och har helt fel.

Första träffen på sökning efter "data dator":

Med data kan avses: en annan benämning för datamaskin som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande. Benämningen data finner man dessutom i marknadsföring för datorspel, datorer, datorkomponenter samt även i pressen. Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen.

Jag vet väl vad data och information är... Men det var inte det jag skrev om några inlägg upp.

Dreas
2009-11-10, 20:54
Det blir lite lustigt när du försöker tillrättavisa mig och har helt fel.

Första träffen på sökning efter "data dator":



Jag vet väl vad data och information är... Men det var inte det jag skrev om några inlägg upp.Nej, det är inte fel. Det kallas inte data. En dator flera datorer.

Tror du får läsa det du själv har länkat till en gång till.

mikaelj
2009-11-10, 20:58
Nej, det är inte fel. Det kallas inte data. En dator flera datorer.

Tror du får läsa det du själv har länkat till en gång till.

Du menar följande stycke?

En data, flera dator.

Dator(sing) är en ny uppfinning.

(sing. är kort för singular/ental. notera ny uppfinning.. färsking)

Dreas
2009-11-10, 21:01
Du menar följande stycke?



(sing. är kort för singular/ental. notera ny uppfinning.. färsking)Det stycket som nämner att data ersatts av ordet dator. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande.

Sen att vissa inte orkar hänga med i svängarna utan är ca 40år efter är ju lite kul :D

mikaelj
2009-11-10, 21:18
Du menar följande?
I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande.

Dreas
2009-11-10, 21:21
Du menar följande?Tex det, det gör det fortfarande inte rätt att säga så. Alltså, än en gång, det är FEL att kalla en dator för data.

mikaelj
2009-11-10, 21:28
*fniss*

LadyG
2009-11-10, 21:32
Tex det, det gör det fortfarande inte rätt att säga så. Alltså, än en gång, det är FEL att kalla en dator för data.

Svenska Datatermsgruppen har en bestämd åsikt:

data-, dator-
förled i sammansättningar
Allmänt gäller att förledet dator- används vid företeelser som leder tankarna till själva datorn. I andra fall används data-.

Kommentar
I ord som leder tankarna till eller direkt avser apparaten, den konkreta tekniska sidan, bör dator- användas; således datordrift och datorinstruktion, liksom datornät (ett nät av datorer) och datorkommunikation (kommunikation mellan datorer). Det gäller även tillbehör till datorn: datorprogram, (dator)mus, datorskärm. Dator- bör även användas då man betonar att något utförs med hjälp av datorer: datoranimation, datortomografi, datorgrafik, datormusik, datorspel etc.
När man avser den information som finns lagrad i datorerna är data- det korrekta; således dataöverföring, dataregister och datakommunikation (överföring av data). Data- är även det naturliga vid allmänna och övergripande fenomen; således databranschen, datakonsult, dataavdelning, datatermer och datasystem (innefattar datorer, program, servrar m.m. liksom den tekniska lösningen och utformningen).

Observera att det finns en stor gråzon med svårbedömda termer där både data- och dator- är tänkbara. Samtidigt kan det konstateras att data- alltid varit vanligare än dator- och att många sammansättningar med data- som snarast borde ha skrivits med dator- har blivit så etablerade att de måste accepteras, som datakonst, dataprogram och dataspel.

Slutligen: Vi avråder bestämt från uttrycket datan för ’datorn’ eller ’datasystemet’. Vi avråder också från användningen av data som singulart massord i uttryck som nytt data, med bestämd form datat. Data är alltså fortfarande ett pluralt ord.


http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a64