handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att välja protein pulver


way
2009-11-06, 18:51
Som rubriken lyder, jag behöver hjälp med att välja ett protein pulver som jag kan ta efter träning för maximal muskeltillväxt/återhämtning osv. Det finns så mycket att välja mellan, så jag vet inte riktigt vad jag ska ta. Ska inte köpa från en webshop så något som finns i dom flesta butikerna är att föredra.

Eddie Vedder
2009-11-06, 18:58
Kolla runt lite i trådarna i kosttillskottsdelen. Finns säkert tusen trådar med samma fråga och massor av bra svar.:)

Robbban77
2009-11-06, 19:05
Jag tycker inte de spelar så stor roll, om du söker protein pulver så är de bara att hitta nått inom protein fliken och hitta något som har bra omdöme och inne håller minst 20+ gram protein per skopa/portion och så lite kolhydrater som möjligt:)

way
2009-11-06, 23:39
Jag tycker inte de spelar så stor roll, om du söker protein pulver så är de bara att hitta nått inom protein fliken och hitta något som har bra omdöme och inne håller minst 20+ gram protein per skopa/portion och så lite kolhydrater som möjligt:)

Man behöver väll kolhydrater efter man har tränat också?

Frillan
2009-11-06, 23:51
Ja, ät en portion mat efter träningen där du anpassar kolhydraterna på ett ungefär beroende på vad du tränat, hur hårt, etc.

way
2009-11-07, 00:02
Okey, en liten fråga bara. Om man nu har druckit en proteinshake efter passet, och sedan ska hem och äta, behöver man fylla på med mer proteiner då eller räcker det med bara kolhydrater?

Frillan
2009-11-07, 00:12
Är det styrketräning? Isåfall är nog vassle direkt innan och direkt efter bäst, eller EAA.

Maten bör inehålla protein ja:)

way
2009-11-07, 00:18
Ja, styrketräning. Vad är EEA?

Dreas
2009-11-07, 00:37
Ja, styrketräning. Vad är EEA?Essentiella aminosyror, finns en tråd om det längre upp här, den är klistrad. Kolla den, mycket bra. EAA är något de flesta väljer att ta före och efter passet framför vassle då det stimulerar proteinsyntesen bättre.

way
2009-11-07, 00:53
Hur är det med priserna när det gäller EEA? Blir det billigare/dyrare än vassle?

occt
2009-11-07, 01:12
Hur är det med priserna när det gäller EEA? Blir det billigare/dyrare än vassle?

Billigare. Då man bara behöver 6-10g av eaa och 30g? av vassle.

way
2009-11-07, 01:24
Låter bra, om jag nu har förtstått detta med EEA rätt så ska man ta ~ 10g direkt innan tränings passet på tom mage, och ~ 10g direkt efter, samt en måltid när man kommer hem. Är det något jag har glömt?

kalajset
2009-11-07, 02:12
Låter bra, om jag nu har förtstått detta med EEA rätt så ska man ta ~ 10g direkt innan tränings passet på tom mage, och ~ 10g direkt efter, samt en måltid när man kommer hem. Är det något jag har glömt?

Låter som ett jättebra upplägg, bara att köra på!. :thumbup:

(Och ja, det finns ingen orsak att hålla nere proteinintaget under följande måltid, "trots" EAA-intaget, så ät gärna proteinrikt efter gymmet).

way
2009-11-07, 14:19
Okey, har läst att vissa personer tar extra doser EEA under dagen, vad tycker ni om det? Tänker på att köpa dessa http://www.expertpanelen.se/blogg/wp-content/uploads/amino-pro-essential2.jpg - det är rätt va? Lite mycket frågor kanske men jag vill vara på den säkra sidan. *rolleyes*

Eddie Vedder
2009-11-07, 14:22
Okey, har läst att vissa personer tar extra doser EEA under dagen, vad tycker ni om det? Tänker på att köpa dessa http://www.expertpanelen.se/blogg/wp-content/uploads/amino-pro-essential2.jpg - det är rätt va? Lite mycket frågor kanske men jag vill vara på den säkra sidan. *rolleyes*

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Robbban77
2009-11-08, 22:22
ett annat kul sätt att tänka på inom protein/kolhydrater å sånt är typ:
Protein: Muskelökande
Kolhydrater(gainer "innehåller protein"): Vikt och muskelökande

Och ja, det är självklart man behöver kolhydrater efter träning, men för dem som är inte söker viktökning eller vill minska på fettet så är proteinshake ett bra alltenativ direkt efter träning. och när man kommer hem så vräker man i sig kött/fisk/kyckling eller vad nu orken till att laga allt har att bjuda på :)

johanhej
2009-11-08, 22:34
ett annat kul sätt att tänka på inom protein/kolhydrater å sånt är typ:
Protein: Muskelökande
Kolhydrater(gainer "innehåller protein"): Vikt och muskelökande

Och ja, det är självklart man behöver kolhydrater efter träning, men för dem som är inte söker viktökning eller vill minska på fettet så är proteinshake ett bra alltenativ direkt efter träning. och när man kommer hem så vräker man i sig kött/fisk/kyckling eller vad nu orken till att laga allt har att bjuda på :)

Det vett i sören om det är självklart. Fördelaktigt för dess återhämtning men knappast en självklarhet.

Dreas
2009-11-08, 22:53
Det vett i sören om det är självklart. Fördelaktigt för dess återhämtning men knappast en självklarhet.Jo, självklart att man ska få i sig kolhydrater efter ett pass är det, att träna och sen gå att lägga sig är ingen höjdare. Att kolhydraterna ska komma från malto är dock långt ifrån självklart.

MasterC
2009-11-11, 01:18
Köp Kolozzeums egna istället ;) billigast och samma skit i allt. 500gram vs kolos 750g för samma pris

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=168

jontet
2009-11-11, 07:54
Jo, självklart att man ska få i sig kolhydrater efter ett pass är det, att träna och sen gå att lägga sig är ingen höjdare. Att kolhydraterna ska komma från malto är dock långt ifrån självklart.

har sedan en månad tillbaka strypt kolhydratintaget från flera hundra gram om dagen till ca 30 och det fungerar aldeles utmärkt att träna på som vanligt