handdator

Visa fullständig version : Omöjligt att bygga muskler vid kaloriunderskott?


Wesa
2009-11-06, 18:01
Jag ligger idag på ett kaloriunderskott, detta ser jag p.g.a att jag helt enkelt tappar fett..

Min fråga är om det samtidigt då är omöjligt för mig att öka i muskelmassa?

Jag sköter maten rätt noga både med innehåll och tider. Utöver detta tar jag också tillskott (BCAA, Vassle & Kasein) på "rätt" tider.

Skulle beräkna att jag idag ligger på ca 4-600 kcal underskott per dag men äter tillräckligt före och efter träningspassen. Alltså vid "rätt" tider och då rätt kost är som viktigast.

Sökte på "kaloriunderskott" men såg inte min fråga i forumet.

Tack för svar.

King Grub
2009-11-06, 18:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135927&highlight=m%E4tperiod

Cerberus
2009-11-06, 18:08
teoretiskt möjligt, praktiskt omöjligt för de flesta gissar jag som inte har kemisk assistans

vicarious
2009-11-06, 18:35
teoretiskt möjligt, praktiskt omöjligt för de flesta gissar jag som inte har kemisk assistans

Kemisk assistans? Öh. Va. Det är högst möjligt, det handlar bara om att vara smart och ha bra energi-timing. Prova periodisk fasta t ex, ett ypperligt exempel.

BobaFett
2009-11-06, 18:45
teoretiskt möjligt, praktiskt omöjligt för de flesta gissar jag som inte har kemisk assistans

Tvärtom skulle jag säga, äter du ett visst kaloriunderskott på en vecka så kan du ju vara på kaloriöverskott vissa dagar och vissa dagar på kaloriunderskott.

Eddie Vedder
2009-11-06, 19:43
det handlar bara om att vara smart och ha bra energi-timing.

Ordet "bara" känns inte helt definierat här. Inte heller vad en smart person är.:D

Poängen är den att visst kan det gå som du säger men jag tror fortfarande att det för majoriteten är MYCKET svårt. I alla fall om man inom samma period vill se märkbara resultat.

Att så många ändå upplever en större muskelmassa kan nog vara en följd av att de syns mer helt enkelt.

Cerberus
2009-11-06, 21:37
Kemisk assistans? Öh. Va. Det är högst möjligt, det handlar bara om att vara smart och ha bra energi-timing. Prova periodisk fasta t ex, ett ypperligt exempel.

läs om läs rätt. Jag skrev de som INTE har den assistansen.


De brukar iaf inte bli lättare att bygga muskelmassa på energibrist iaf men det får man ju räkna med.

Cerberus
2009-11-06, 21:39
Tvärtom skulle jag säga, äter du ett visst kaloriunderskott på en vecka så kan du ju vara på kaloriöverskott vissa dagar och vissa dagar på kaloriunderskott.

det kan dock va nåt däremot, men så gör ju inte de flesta tror jag. Typ överskott de dagar man tränar och har proteinsyntes upphöjd låter ju vettigt, de dagar man inte har den upphöjd borde man ju mest bara bli fetare om man äter på överskott, känns ju mest logiskt(?).



Ultimate Diet 2 går väl ut på exakt det där(måste läsa igenom den snart)? Funderar faktiskt på att lägga upp framtida byggningsperioder så fast jag vette fan om jag e så sugen på underskott även då..


jag kör IF btw.

NoPainNoGain
2009-11-06, 22:16
Hmm, jag som väger ca 76kg med gissningsvis 16-18% bodyfat, skulle jag behöva gå upp till typ 90kg då och sedan deffa bort 10kg!? Planen just nu är sakta upp till 80 sen träna på bara tills magen tittar fram. Är detta igen idé eller? Har inte jätte bråttom men inom 1-2år skulle ju vara kul...

vicarious
2009-11-07, 01:04
Hmm, jag som väger ca 76kg med gissningsvis 16-18% bodyfat, skulle jag behöva gå upp till typ 90kg då och sedan deffa bort 10kg!? Planen just nu är sakta upp till 80 sen träna på bara tills magen tittar fram. Är detta igen idé eller? Har inte jätte bråttom men inom 1-2år skulle ju vara kul...

Försök ligga på någorlunda kaloribalans eller eventuellt ett litet litet överskott och se till att lägga så mycket av intaget i samband med träning, samt ät mycket protein! :)

Scratch89
2009-11-07, 10:20
Jag har märkt rätt så stora kroppskompositionsskillnader senaste två månaderna, och då har jag legat på 80 kg i princip konstant. Det enda jag har gjort har varit att dosera med EAA före och efter, och dragit ner på konditionsträningen till max två fjösrundor i veckan. Sen om man kan göra det på ett (kraftigt) underskott vet jag inte, men det är nog inte helt omöjligt.

Control_61
2009-11-07, 10:27
Så KCAL in Kcal ut är inte den enda sanningen längre? Det går alltså öka i muskelmassa och bränna fett samtidigt?

King Grub
2009-11-07, 10:45
Bränna fett gör man alltid, även vid energiöverskott. Liksom man alltid bygger muskler, även vid energiunderskott. Samtidigt lagrar man in fett och bryter ned muskler. Det är balanserna som avgör om man ökar eller minskar på sikt.

Proteinsyntesen är långt från enbart kaloriberoende, utan i högsta grad aminosyreberoende.

Control_61
2009-11-07, 15:24
Då går det alltså?

Med bra proteinintag och väl uttänkt näringsintag?

creperiet
2009-11-07, 15:25
Kommer inte ihåg var jag hörde det exemplet, men följande tycker jag ger en väldigt pedagogisk bild av det hela:

Proteinbalansen kan illustreras som ett badkar. Vattnet i karet motsvarar nuvarande muskelmassa. Det som fyller på vattnet i badkaret från vattenkranen motsvarar proteinsyntes, och det som rinner ut i botten motsvarar proteinnedbrytning. Vattenkranen rinner konstant, likaså rinner det hela tiden ut vatten.
Samma princip gäller också fettbalansen.

Känns som att denna fråga besvaras ett antal tiotal ggr i veckan så kanske en sticky är på sin plats? Men så som de används skulle det väl varken göra från eller till...

Eddie Vedder
2009-11-07, 15:25
Då går det alltså?

Med bra proteinintag och väl uttänkt näringsintag?

Ja

Allan
2009-11-07, 15:34
Då går det alltså?

Med bra proteinintag och väl uttänkt näringsintag?


Antagligen. Men jag har aldrig sett det ske i verkliga världen (folk som går från 73 till 74 och är 19 år gamla räknas inte - de ökar på ostbågar om det skulle behövas). Jag upprepar - jag har aldrig sett det under över trettio år bland folk som verkligen toksatsar. Och jag har sett folk som testat det, med proffsdieter och egen coach. Nada. Zero. Zilch.

Control_61
2009-11-07, 15:44
Antagligen. Men jag har aldrig sett det ske i verkliga världen (folk som går från 73 till 74 och är 19 år gamla räknas inte - de ökar på ostbågar om det skulle behövas). Jag upprepar - jag har aldrig sett det under över trettio år bland folk som verkligen toksatsar. Och jag har sett folk som testat det, med proffsdieter och egen coach. Nada. Zero. Zilch.


Okej. Eftersom jag är ett fan av all hård brolic som serveras på t-nation (citat Jwzrd) och elitefts så har man ju läst massa om kolhydrat+protein och kolhydrat+fett kombinationer för att lyckas bygga muskler utan att gå upp i fettvikt med kcalöverskott.

T.ex:
"Kolhydrater+Protein till frukost och efter träning, annars protein+fett. Under vilodagar Kolhydrater+Protein till frukost och lunch, annars protein+fett".
Är det detta man försöker mecka med för att lyckas både bygga muskler och tappa fett?

Control_61
2009-11-07, 16:02
Vad säger ni om det här?

http://jasonferruggia.com/burning-fat-while-gaining-strength/

Eddie Vedder
2009-11-07, 19:25
Är det detta man försöker mecka med för att lyckas både bygga muskler och tappa fett?

Skulle man inte skriva om sånt krångel och onanerande skulle man inte få läsare antagligen. Bartoll brukar ju sno en del därifrån och har man ett extremt nitiskt upplägg man propagerar för får man ju klienter om de köper det.

"Mitt upplägg är så sjukt avancerat och optimalt att du aldrig kan göra det på egen hand".

Typ

mikaelj
2009-11-07, 19:32
Proteinbalansen kan illustreras som ett badkar. Vattnet i karet motsvarar nuvarande muskelmassa. Det som fyller på vattnet i badkaret från vattenkranen motsvarar proteinsyntes, och det som rinner ut i botten motsvarar proteinnedbrytning. Vattenkranen rinner konstant, likaså rinner det hela tiden ut vatten.
Samma princip gäller också fettbalansen.

Mm, fettbadkar...</homer>

Antagligen. Men jag har aldrig sett det ske i verkliga världen (folk som går från 73 till 74 och är 19 år gamla räknas inte - de ökar på ostbågar om det skulle behövas). Jag upprepar - jag har aldrig sett det under över trettio år bland folk som verkligen toksatsar. Och jag har sett folk som testat det, med proffsdieter och egen coach. Nada. Zero. Zilch.

Vad har resultatet blivit när de försökt? Har något hänt med kroppskomposition? Vad, i så fall? Intessant att höra om, eftersom du har så lång erfarenhet i ämnet.

King Grub
2009-11-07, 19:43
Givetvis går det. Det handlar om vilken mätperiod man tittar på. Har man inte både ökat sin muskelmassa och minskat sitt kroppsfett, efter en mätperiod på, säg, 12 veckor, då har man verkligen gjort något fel. Då har man gjort det "samtidigt", även om det inte är samtidigt samtidigt, samma sekund.

Det finns tillfällen varje dag då man ökar i muskelmassa, och det finns tillfällen varje dag då man minskar i muskelmassa. Samma sak med fettmassan. Ju kortare mätperiod, desto mindre intressant.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust.

Scratch89
2009-11-08, 00:50
Sen är väl frågan hur många som blir större och hårdare "samtidigt" efter att ha tränat i flera (många) år. Tycker t.ex du själv att du utvecklas fortfarande?

Allan
2009-11-08, 12:48
Precis som i fallet med de som inte kan tillgodogöra sig fysisk träning så väntar jag på att se den förste som signifikant ökar i muskelvolym samtidigt som fettmängden minskar. Och jag är inte intresserad av att se random otränad göra det. Plocka fram nån som idag härjar med stora vikter men som skulle behöva mer massa + mindre fett.
Problemet med den här sortens undersökningar är att de baserar sig på spetor som behövde pengar och därför deltog i undersöknngen (eller nåt). Och man har gratisresa under sin första träningstid. Man ökar förmodligen i massa på Dachau-kost som helt otränad.
Ge mig en halvbra byggare och förvandla honom med kaloriminus. Allt jag begär

Medusa
2009-11-08, 12:55
Precis som i fallet med de som inte kan tillgodogöra sig fysisk träning så väntar jag på att se den förste som signifikant ökar i muskelvolym samtidigt som fettmängden minskar. Och jag är inte intresserad av att se random otränad göra det. Plocka fram nån som idag härjar med stora vikter men som skulle behöva mer massa + mindre fett.
Problemet med den här sortens undersökningar är att de baserar sig på spetor som behövde pengar och därför deltog i undersöknngen (eller nåt). Och man har gratisresa under sin första träningstid. Man ökar förmodligen i massa på Dachau-kost som helt otränad.
Ge mig en halvbra byggare och förvandla honom med kaloriminus. Allt jag begär

bra skrivet Allan.. 1+....

pwnyou
2009-11-08, 12:58
Precis som i fallet med de som inte kan tillgodogöra sig fysisk träning så väntar jag på att se den förste som signifikant ökar i muskelvolym samtidigt som fettmängden minskar. Och jag är inte intresserad av att se random otränad göra det. Plocka fram nån som idag härjar med stora vikter men som skulle behöva mer massa + mindre fett.
Problemet med den här sortens undersökningar är att de baserar sig på spetor som behövde pengar och därför deltog i undersöknngen (eller nåt). Och man har gratisresa under sin första träningstid. Man ökar förmodligen i massa på Dachau-kost som helt otränad.
Ge mig en halvbra byggare och förvandla honom med kaloriminus. Allt jag begär

Men definiera "samtidigt".*screwy*

Jag kan fixa en tränad person att både gå upp i muskelmassa och gå ner i fettmassa på ett år, en månad och kanske även på en vecka.

Man ligger heller aldrig i kaloribalans. Man ligger alltid lite i över- eller underskott, och man kan ligga i överskott 4 dagar för att sedan ligga på ett underskott i ytterliggare 4 dagar och säkert se en väldigt extremt minimal skillnad, men som sagt, definiera "samtidigt".

Om jag får någon tränad person att få större muskelmassa och mindre fett genom att han totalt får 100 kcal i minus på ett år, får jag en kaka då?

Scratch89
2009-11-08, 12:58
bra skrivet Allan.. 1+....

Hur ska du ha det nu? Nu citerar du Allan som säger att det inte går att öka samtidigt som man tappar fett, men du har även skrivit flera gånger (både här på brädan och på msn) att visst är det självklart att man kan göra det, och att det nästan vore dåligt om man inte ökade under diet.

Medusa
2009-11-08, 13:20
Hur ska du ha det nu? Nu citerar du Allan som säger att det inte går att öka samtidigt som man tappar fett, men du har även skrivit flera gånger (både här på brädan och på msn) att visst är det självklart att man kan göra det, och att det nästan vore dåligt om man inte ökade under diet.

läs vad Allan skriver ....

Ok.. istället för att dumdryga mig kan jag förtydliga..

SJÄLVKLART KAN MAN ÖKA UNDER DIET.. trots kaloriminus etc.. MEN
man skall vara nybörjare eller relativt ny, som dom flesta här på brädan inklusive jag själv är.. Jag tycker att någon som bara har tränat i ett par år och är i 20 års åldern har mycket kvar att ge, ouppnådd potential och massor med hormoner, jag anser att om jag inte ökar konstant, diet eller inte, om man inte ser förbättringar månad efter månad då gör man någonting fel.. Att träna handlar inte bara om att lägga ner tid, man lär sig även träna med högre intensitet, man får en högre stresstolerans etc..

löjligt är vad det är när man kollar poster här i träningsdelen där personer beskriver .... platåer... problem att öka.. kom igen, seriöst.. hur är det ens möjligt.. dock finns det ett svar på den frågan, OKUNSKAP.. enda anledningen till att man står stilla om man inte har tränat särskilt länge är helt enkelt en brist på kunskap eller så brister det i tillämpningen, någonting går jävligt fel... Men det finns ALLA MÖJLIGHETER...

sedan är det skillnad på att träna och att ta steget fullt ut.. om du ger allting, 110% med diet och träning så får du helt galna resultat jämfört med om man följer de vanliga råden "träna för ha kul" "ät vad du vill" etc.. ofta kommer många hit till forumet för att få hjälp att komma någonstans,ex en riktigt snygg tvättbräda eller dylikt.. då funkar det inte att lyfta sporadiskt på någon 5 split vecka ut vecka in med en kass diet som inkluderar hallonbåtar och diverse skit och klämma i sig rage2.. personen blir bara besviken.. extrema resultat kräver extrema åtgärder, och då menar jag inte att man ska äta äckligt träna så man spyr, utan att man ska lära sig hålla diet, träna intensivt, känna sin kropp, och framförallt, SPARA en massa tid genom att SÖKA hjälp hos någon personlig tränare eller dylikt som kan ställa 20-30 frågor och sedan fixa ett helt personligt schema åt just DIG..

vad jag läser in i Allans text är byggare, alltså proffs eller någon som har hållit på betydligt längre, som kanske har kommit väldigt långt redan.. Som hanterar brutala vikter och har tränat i 15+ år.. mina förebilder är främst Jason Wojo och Frank Mcgrath, kan knappast se dem öka under hård pre contest diet.. vad han ber om är att någon visar upp ett bra exempel på en riktig byggare, alltså inte Du, Jag, Mourten, Mikaelj, Masterchief, etc utan en RIKTIG byggare som har dietat på allvar tävlat flera ggr och lyft i många många år med rejäla vikter... Som ex Wojo.. Han slet sönder sin pec, stoppade inte honom, han är större än någonsin nu.. De flesta amatörer lyfter aldrig ens tillräckligt tungt för att ens riskera en sådan skada, och om de nu får den så kommer de inte tillbaka..

du är ganska skarp så tycker egentligen hela inlägget var rätt onödigt men ok, hoppas du förstår vad jag menar nu..

Medusa
2009-11-08, 13:27
kan öka
LJ3wlu0HbQg

kan inte öka
DwjUo9FYthk

pwnyou
2009-11-08, 13:28
Medusa, samtidigt så handlade inte den här tråden om riktiga proffs. Är trådskaparen en bodybuilder på samma nivå som Wojo?

Nej, det är han inte. Eftersom 99% av detta forum inte är det, och eftersom 99.9999% av jordens befolkning inte är det så känns det lite dumt att bara svara för den lilla befolkningen.

Det går inte att bygga muskler vid ett konstant underskott, eftersom man då inte får äta.

Om man får äta, så kommer man att ligga i överskott då och då, och då säger jag att man även får ligga i överskott vissa dagar och underskott andra, sålänge slutresultatet är ett underskott, och då är det fullt möjligt att bygga muskler. Alla på detta forum kan bygga muskler och bränna fett under en ett-års-period ifall slutsumman är 100 kcal i underskott.

Medusa
2009-11-08, 13:29
nu drog jag en fet och överdriven linje där men ja..för övrigt ganska kul men Wojo säger själv i en video att han alltid har varit och är ectomorph...

Medusa
2009-11-08, 13:34
Medusa, samtidigt så handlade inte den här tråden om riktiga proffs. Är trådskaparen en bodybuilder på samma nivå som Wojo?

Nej, det är han inte. Eftersom 99% av detta forum inte är det, och eftersom 99.9999% av jordens befolkning inte är det så känns det lite dumt att bara svara för den lilla befolkningen.

Det går inte att bygga muskler vid ett konstant underskott, eftersom man då inte får äta.

vad då inte får äta ... vet inte hur du dietar men jag dietar inte på 0 kcal, jag äter lite mindre bara.. om du går ner 0,2 - 0,3 kg fett i veckan och äter 3-4g protein / kg kv samt fyller på med kolhydrater på träningsdagarna och är ny i detta så kan du självklart öka i muskelmassa styrka och samtidigt förlora fett... allting annat är bara skitsnack tyvärr.. har sett detta hända i verkligheten om och om igen..

pwnyou
2009-11-08, 13:34
Jag tror att man på kolozzeum har olika definitioner av "underskott" och kan därför inte riktigt kommunicera med varandra.

Min definition av kalori-underskott är att gå ner i vikt under en vald tidsperiod.

Därmed menar jag att alla, även Ronnie Coleman, Jay Cutler och min mamma, kan bygga muskler på ett kalori-underskott.

Om ni menar att man ALDRIG får ligga på ett överskott under denna underskotts-period så menar ni alltså att man aldrig får äta mat, eftersom man då ligger på ett överskott, och nej, det är klart att ingen kan bygga muskler ifall de aldrig får äta.

pwnyou
2009-11-08, 13:36
vad då inte får äta ... vet inte hur du dietar men jag dietar inte på 0 kcal, jag äter lite mindre bara.. om du går ner 0,2 - 0,3 kg fett i veckan och äter 3-4g protein / kg kv samt fyller på med kolhydrater på träningsdagarna och är ny i detta så kan du självklart öka i muskelmassa styrka och samtidigt förlora fett... allting annat är bara skitsnack tyvärr.. har sett detta hända i verkligheten om och om igen..
Även om du äter lite mindre än tidigare så ligger du fortfarande på ett överskott efter varje måltid.

Medusa
2009-11-08, 13:37
Även om du äter lite mindre än tidigare så ligger du fortfarande på ett överskott efter varje måltid.

då är vi överens.. *kissass*

mikaelj
2009-11-08, 13:46
Det går inte att bygga muskler vid ett konstant underskott, eftersom man då inte får äta.

Jag har tränat större delen av mitt liv, men å andra har jag bara tränat med riktigt tunga (för mig) vikter sedan i maj-juni. Gick in på hyfsade ingångsvikter, så jag var inte någon vandrande pinne när jag satte igång. Legat på underskott hela tiden sedan dess, och har blivit av med fett och ökat i muskelmassa och blivit starkare.

Det kanske räknas som nybörjarökningar? Den perioden borde handla om hur nära sitt genetiska max man är, och eftersom jag tränat tidigare borde min nybörjarperiod vara kortare än någon som aldrig tränat innan. Jag vet inte hur det ligger till.

Anders The Peak
2009-11-08, 14:16
Det är många faktorer som är inblandade vid muskeltillväxt en är möjligtvis energiintaget. Energiintaget är säkert den faktor som är lättast att tillgodose och övriga är betydligt svårare att tillgodose när man har gått från nybörjarstadiet till avancerad.
Jag brukar alltid säga att muskler är en produkt av träningen än en produkt av maten.

von huff
2009-11-08, 14:19
Kanske som en riktig nybörjare men annars inte, alla som har tränat över 3-4 år märker nog att man blit tvungen att börja äta riktigt ordentligt för att få öka muskelvolym

von huff
2009-11-08, 14:20
vad då inte får äta ... vet inte hur du dietar men jag dietar inte på 0 kcal, jag äter lite mindre bara.. om du går ner 0,2 - 0,3 kg fett i veckan och äter 3-4g protein / kg kv samt fyller på med kolhydrater på träningsdagarna och är ny i detta så kan du självklart öka i muskelmassa styrka och samtidigt förlora fett... allting annat är bara skitsnack tyvärr.. har sett detta hända i verkligheten om och om igen..

Ja och då bör man verkligen vara ny

Control_61
2009-11-08, 16:11
Ge mig en halvbra byggare och förvandla honom med kaloriminus. Allt jag begär


Jag har bara svårt att få in i mitt huvud att allt bara handlar om kcal+ och kcal-.
Att bara käka blåbär och ändå lyckas bli fet bara för man ligger på kcal överskott låter orimligt tycker jag.

Tittar jag på min omgivning har jag fått uppfattningen om att det handlar om mer än bara energi in och energi ut.


Jag tycker det är mer logiskt med följande citat:
"Carbs won't make you fat. Fat won't make you fat. Carbs and fat together won't make you fat. Whether or not you gain fat is all about food quality. A 3000-calorie diet can make you gain fat or lose it, depending on the foods you eat. Once quality is in place, then it's time to look at quantity."


Jag ska bannemig prova att ligga på överskott, tajma mitt käk bra, käka mycket protein och sen se vad som händer.

mikaelj
2009-11-08, 16:16
Jag har bara svårt att få in i mitt huvud att allt bara handlar om kcal+ och kcal-.
Att bara käka blåbär och ändå lyckas bli fet bara för man ligger på kcal överskott låter orimligt tycker jag.

Det är inte orimligt.

Jag tycker det är mer logiskt med följande citat:
"Carbs won't make you fat. Fat won't make you fat. Carbs and fat together won't make you fat. Whether or not you gain fat is all about food quality. A 3000-calorie diet can make you gain fat or lose it, depending on the foods you eat. Once quality is in place, then it's time to look at quantity."

Varifrån kommer det?

Allan
2009-11-08, 16:20
Jag har bara svårt att få in i mitt huvud att allt bara handlar om kcal+ och kcal-.
Att bara käka blåbär och ändå lyckas bli fet bara för man ligger på kcal överskott låter orimligt tycker jag.


+ på det. Det trista i de här diskussionerna är det som Medusa snuddar vid - att man faktiskt måste träna hårt som faen för att det ska hända något hur som helst.
Min definitiva uppfattning är att de allra flesta som tränar redan ligger på kaloriminus, eftersom nästan ingen justerar sin kost bara för att de tränar. De kanske drar i sig en extra proteindrink men mer än så är det sällan. Och dessutom går kostintaget bergochdalbana från dag till dag.
Att ligga rejält på kaloriplus är ganska jobbigt om det ska vara bra kalorier, men i min värld är det enda sättet att faktiskt bygga muskler. Nu betyder inte det att man måste bli fet som en julgris, men tyvärr är det ju där många landar

Control_61
2009-11-08, 16:26
Varifrån kommer det?


Citerat från Chad Waterbury. Men också läst likande av John Berardi, Alwyn Cosgrove, Eric Cressey, Jason Feruggia, Joe DeFranco och Zach Even-Esh.


Vet att många har fördomar mot t-nation grabbarna här på kolo, men men. Någon sanning borde det ju ligga i det.

Jag vill ej deffa eller bulka, jag vill träna på bra, och bli större och mer deffad i ett jämt tempo! Men vem vill inte det? Frågan är ju om det är rimligt.

Eddie Vedder
2009-11-08, 16:26
Att bara käka blåbär och ändå lyckas bli fet bara för man ligger på kcal överskott låter orimligt tycker jag.

En person med lite sunt förnuft inser att prat om kaloribalans inte handlar om den typen av extremexempel.

Och ett energiöverskott med blåbär kan göra en fetare givetvis. Men vikten lär gå ner eftersom man kommer tappa muskelmassa så det skriker om det. Vidare kan magen tänkas bli enorm med tiden p.g.a. kwashiorkor.

mikaelj
2009-11-08, 16:27
Min definitiva uppfattning är att de allra flesta som tränar redan ligger på kaloriminus, eftersom nästan ingen justerar sin kost bara för att de tränar. De kanske drar i sig en extra proteindrink men mer än så är det sällan.

De flesta som tränar förbrukar inte särskilt mycket mer energi än vad man får av just en proteindrink, i och för sig...

Frågan är väl vad som ger mest utan att just bli fet: hård träning och äta extra motsvarande träning, eller att träna hårt och överäta ordentligt.

Och dessutom går kostintaget bergochdalbana från dag till dag.

Så gör även energiutgifterna. Borde man inte då anpassa dem efter varandra?

Att ligga rejält på kaloriplus är ganska jobbigt om det ska vara bra kalorier, men i min värld är det enda sättet att faktiskt bygga muskler.

Hur mycket extra behöver man äta för att bygga muskler, anser du?

Control_61
2009-11-08, 16:38
En person med lite sunt förnuft inser att prat om kaloribalans inte handlar om den typen av extremexempel.

Och ett energiöverskott med blåbär kan göra en fetare givetvis. Men vikten lär gå ner eftersom man kommer tappa muskelmassa så det skriker om det. Vidare kan magen tänkas bli enorm med tiden p.g.a. kwashiorkor.



Jag förstår att det var ett orealistiskt exempel. Men det är ändå intressant att du säger att det är givet att man kan bli fetare av energiöverskott med blåbär.

Eddie Vedder
2009-11-08, 16:40
Jag förstår att det var ett orealistiskt exempel. Men det är ändå intressant att du säger att det är givet att man kan bli fetare av energiöverskott med blåbär.

Man blir ju det. BF% lär öka även om kroppen samtidigt bryts ner något enormt givetvis. Så småningom dör man.

Simultan näringsbrist och grav fetma är knappast ovanligt i världen idag.

Allan
2009-11-08, 17:01
Hur mycket extra behöver man äta för att bygga muskler, anser du?

Så det räcker. I den nisch där jag har intresset - tunga vikter och stooora muskler - börjar vi med att träna hårt och äta mycket. På tok för många äter alldeles för mycket där, och blir feta. Men samtidigt är det väldigt många som gärna vill in i den nischen men som inte vill överäta - och de har ännu mindre chans att kvala in där.
Jag är totalt ointresserad av kost. Men periodvis väger och mäter jag intaget, och får en uppfattning om vilken nivå jag ligger på. Bara för att det är nyttigt att ha lite koll.
Men det betyder inte att jag ger rekommendationer. Jag är på tok för okunnig för att göra det, och det finns massor med folk som lägger by far mer energi på kostbiten än på gymet.
Jag är däremot intresserad av mänskliga funktionssätt, och där kan jag rätt säkert säga att de som äter mer tränar mer. Och hårdare. Punkt. Att hålla diet som justeras dag efter dag beroende på aktivitet är en utopi för de allra flesta - det funkar ungefär för ensamstående multisportare utan barn.
Alldeles för många av de rekommendationer som finns om kost och träning är skapade för och av människor som inte har något liv, om vi ska tala om realiteterna kring träning och framsteg. Och jag är tämligen säker på att de aldrig kommer anammas av "vanligt folk".
Jag kräver inga bevis eller liknande, men faktum är att Medusa har flera poänger i vad han skrev.
För mig är det som sagt ointressant om nån går från 73 till 74 och samtidigt tappar en procent i BF. Det hade kunnat hända tack vare en förkylning också.
Resonemanget kring ökning under kaloriminus är bara en teoretisk lek tills den dagen vi har en byggare/styrkesportare som under noggrann kontroll (så inget konstigt kommer med i inköpslistan) klarar av att bygga mer muskler med mindre kalorier
Men motbevisa mig gärna. Tills dess vore det ju trevligt om folk tog i litegrann i gymet istället för att jämföra vetenskapliga artiklar

mikaelj
2009-11-08, 17:21
Tack för din synvinkel, intressant! Ser även att vi har lite olika förutsättningar, för jag är just ensamstående och kan styra allting själv. Resultaten borde bli därefter. Sedan är det definitivt sant att träningen är vad som ger effekt. Lökande med vikterna kommer aldrig att ge särskilt bra resultat, oavsett perfekt kosthållning.

Control_61
2009-11-08, 17:22
Bra skrivet Allan!

En av anledningarna till att jag försöker hitta ett sätt att både få mer muskler och minska i fett är kanske på grund av min okunskap.


Alldeles för många av de rekommendationer som finns om kost och träning är skapade för och av människor som inte har något liv, om vi ska tala om realiteterna kring träning och framsteg. Och jag är tämligen säker på att de aldrig kommer anammas av "vanligt folk".

Det bästa jag läst på länge.

Jag hade blivit överlycklig om det fanns en guide både till bulk och till deff för oss vanliga människor som inte lägger hela livet på gymmet eller i köket. Är det någon som har tips på en sådan?
Har läst King Grubs deffguide. Den är väldigt bra men hade inte varit fel att komplettera kunskapen med lite praktiska tips och råd.
Edit: Gärna ifrån någon som vet vad han/hon snackar om. Praktiska erfarenheter är guld.

Anders The Peak
2009-11-08, 21:12
Bra skrivet Allan!

En av anledningarna till att jag försöker hitta ett sätt att både få mer muskler och minska i fett är kanske på grund av min okunskap.


Alldeles för många av de rekommendationer som finns om kost och träning är skapade för och av människor som inte har något liv, om vi ska tala om realiteterna kring träning och framsteg. Och jag är tämligen säker på att de aldrig kommer anammas av "vanligt folk".

Det bästa jag läst på länge.

Jag hade blivit överlycklig om det fanns en guide både till bulk och till deff för oss vanliga människor som inte lägger hela livet på gymmet eller i köket. Är det någon som har tips på en sådan?
Har läst King Grubs deffguide. Den är väldigt bra men hade inte varit fel att komplettera kunskapen med lite praktiska tips och råd.
Edit: Gärna ifrån någon som vet vad han/hon snackar om. Praktiska erfarenheter är guld.

En av anledningarna till att jag försöker hitta ett sätt att både få mer muskler och minska i fett

Jag är helt säker på att din ekvation är hållbar på sikt men att man till sist når en magisk gräns för vad kroppen tolererar när det gäller fettprocent. Om man ser det över många år går det att sänka den tolererbara fettprocenten till en väsentligt lägre nivå med bibehållen alternativt större muskelmassa.