handdator

Visa fullständig version : Varför svanka i bänkpress?


Alex90
2009-11-06, 14:49
Det jag undrar är varför det är så vanligt att svanka när man kör bänkpress. Det jag kan tänka mig är att man slipper sänka stången lika mycket vid svank men finns det någon annan anledning? För då känns det som att det borde vara bättre att köra utan svank förutom i tävlings syfte. Tacksam för svar. :)

moue
2009-11-06, 14:56
Det jag undrar är varför det är så vanligt att svanka när man kör bänkpress. Det jag kan tänka mig är att man slipper sänka stången lika mycket vid svank men finns det någon annan anledning? För då känns det som att det borde vara bättre att köra utan svank förutom i tävlings syfte. Tacksam för svar. :)

som du själv säger så blir det kortare lyftväg och då kan man oftast hantera mer vikt.

Alex90
2009-11-06, 15:02
ok tack var det jag tänkte men blev osäker om det fanns någon annan anledning.

jebu
2009-11-06, 15:07
Det blir även lättare att hålla bak axlarna med lite brygga, vilket kan minska skaderisken.

Matsa
2009-11-06, 15:08
Jag tycker att man ligger stadigare om man svankar lite lätt och riktigt gräver in bröstryggen i bänken. Det blir lättare att vara riktigt spänd i hela kroppen med en lätt svank med, man behöver ju inte svanka överdrivet mycket om man inte vill (och själv är jag så jäkla stel att jag inte kan svanka mycet).

Samt som jebu sade blir det lättare att hålla bak axlarna och trycka ihop skulderbladen.

LindaS
2009-11-06, 16:33
Det är egentligen fel att säga svanka, för även om svanken inte ligger i bänken så är det inte den man ska trycka upp. Bröstryggen(just nedanför skulderbladen) är det som ska upp när man bryggar och axlar/skulderblad dras ihop och mot bänken.

Eddie Vedder
2009-11-06, 16:42
Det blir även lättare att hålla bak axlarna med lite brygga, vilket kan minska skaderisken.

Där ser man! JAg brukar alltid svanka (eller vad man nu skall kalla det) men i tron att jag egentligen gör något dumt som påverkar ryggen negativt.

Är det alltså en helt okej metod utöver just hur mycket vikt man hanterar?

ceejay
2009-11-06, 16:43
Har för mig att det är bättre för axlarna att trycka upp bröstet. Det blir också stabilare.

LindaS
2009-11-06, 16:46
Där ser man! JAg brukar alltid svanka (eller vad man nu skall kalla det) men i tron att jag egentligen gör något dumt som påverkar ryggen negativt.

Är det alltså en helt okej metod utöver just hur mycket vikt man hanterar?Så länge man inte slarvar med tekniken i övrigt så ser jag inget fel.

Jag tävlar ju och tränar oftast med brygga. Som komplement kan man ligga "platt" och ha fötterna i luften. Då känns det att det nyper i bröstryggen och inte i svanken, om man gör rätt. Tänk att du ska möta stången med bröstet.

Martin Löwgren
2009-11-06, 17:12
Det jag undrar är varför det är så vanligt att svanka när man kör bänkpress. Det jag kan tänka mig är att man slipper sänka stången lika mycket vid svank men finns det någon annan anledning? För då känns det som att det borde vara bättre att köra utan svank förutom i tävlings syfte. Tacksam för svar. :)

Kortare lyftväg, stabilare lyftposition vilket i kombination gör att du orkar mera vikt.

Hur du ska utföra bänkpress beror helt på vad målet med övningen är.

L-Sami
2009-11-06, 17:19
Man kan tänka att det enda som ska röra sig i bänkpress är armarna, med en ordentlig brygga så blir det möjligt. När man ligger platt på bänken så finns risken att fötter, röven och andra kroppsdelar rör sig som inte ska göra det.

Dr Jones
2009-11-06, 19:19
Man kan tänka att det enda som ska röra sig i bänkpress är armarna, med en ordentlig brygga så blir det möjligt. När man ligger platt på bänken så finns risken att fötter, röven och andra kroppsdelar rör sig som inte ska göra det.

Håller med! *popcorn*

p1r
2009-11-06, 19:33
Man kan tänka att det enda som ska röra sig i bänkpress är armarna, med en ordentlig brygga så blir det möjligt. När man ligger platt på bänken så finns risken att fötter, röven och andra kroppsdelar rör sig som inte ska göra det.

Det är väl ändå mest i tävlingssyfte som dom olika kroppsdelarna inte ska röra sig?

z_bumbi
2009-11-06, 19:46
Det är väl ändå mest i tävlingssyfte som dom olika kroppsdelarna inte ska röra sig?

I tävlingslyft kan både ben och bål röra sig då man tar i från fötterna. Häcken slappnar av precis i vändningen vid bröstet och när stången ska upp så trycker lyftaren till från golvet med fötterna samtidigt som häcken spänns och stången får lite mer fart i starten. Däremot så lämnar inte häcken bänken och fötterna är hela tiden i golvet så det är en liten rörelse.

Vid motionsträning så tjänar de flesta troligen på att lära sig att man inte skjuter på lika mycket utan att mest ha benen som ett hjälpmedel för att ligga stadigt och då är det bara armarna som bör röra sig. Ett av de vanligaste misstagen i bänken är att folk flyttar runt fötterna när det börjar bli tungt vilket dels leder till att de tappar spänning i överkroppen men också att de kan utsätta ländryggen för ojämn belastning då fötterna hamnar asymmetriskt.