handdator

Visa fullständig version : Deff med ätardagar?


Gosti123
2009-11-06, 12:29
De som deffar trodde jag aldrig låg på plus, men vad jag har sett i flera trådar så har många en ätardag i veckan då dom ligger på plus.

Tjänar man mer på att ha en ätardag i veckan och deff dom andra sex dagarna?

Toby Asp
2009-11-06, 12:33
Ätardag brukar en del ha för att unna sig själva lite extra. En belöning som kanske gör det lättare mentalt att fortsätta deffen.

Salus
2009-11-06, 12:42
Testa dig fram, låt det inte bli en total frosseridag bara, ät något gott, tillåt dig att ligga lite över. Men överät inte enormt, det kommer ta udden av dina resultat.

Scratch89
2009-11-06, 12:50
Tänk på att kalorierna på ätardagen inte är magiska.

mikaelj
2009-11-06, 12:53
Tänk på att kalorierna på ätardagen inte är magiska.

De är halvt magiska om du äter en massa kolhydrater efter en glykogentömning. Men det är inte vad folk brukar förknippa med ätardag.

Fredrik_S
2009-11-06, 12:56
Ätardagar är hemskt jobbigt under deff. Lyckas man undvika godis och bakelser en hel vecka så avtar suget något och efter ytterligare nån vecka eller två så är vanan och suget mycket lägre än innan.
Håller man på att varje vecka trigga det där suget så försvinner det aldrig.

Salus
2009-11-06, 13:08
Ätardagar är hemskt jobbigt under deff. Lyckas man undvika godis och bakelser en hel vecka så avtar suget något och efter ytterligare nån vecka eller två så är vanan och suget mycket lägre än innan.
Håller man på att varje vecka trigga det där suget så försvinner det aldrig.

Jag håller med dig..

Dock så äter jag ungefär samma sak några gånger i månaden, fast jag äter mer. Så istället för att ligga på 500-1000kcal under balans, tillåter jag mig att med liknande kost gå över med några hundra kalorier.

Det enda det gör för deffen är väl att deffen tar lite längre tid.

Cerberus
2009-11-06, 13:09
good food bad food-syndromet suger, ätardagar i grisets tecken rekommenderar jag INTE. Däremot riktiga kolhydratsladdningar(pasta, bröd, potatis etc) med lågt fett-intag rekommenderar jag starkt. Har minst en varje vecka, oftast två.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/calorie-partitioning-part-2.html rekommenderar jag om det låter intressant.

austria
2009-11-06, 13:20
Jag deffar och bulkar inte, utan försöker ligga på energibalans. Jag har dock en "ätardag" i veckan. Inget grisätande, utan en stor god middag och sedan glass och godis.

För mig funkar det bra. Dagen efter är man fylld av energi till bredden och laddad att sätta igång och träna. Har oftast mina bästa pass efter en ätardag.

Men det kräver en hel del diciplin, annars är det lätt att det spårar ur.

Sniggel
2009-11-06, 13:25
De största fördelarna jag ser med ätardagar är om man äter för att motverka något så svårdefinierat som "slitenhet". Det kan vara att kolhydratsladda om man kör lågkolhydrat, eller bara äta lite mer än det normala om man ligger på ett stort underskott vanligtvis.

Detta för att undvika att kroppen hamnar i en fas där man tränar på låg prestationsnivå under lång tid (flera veckor i sträck) samtidigt som man tappar i vikt (vilket borde leda till att kroppen tappar mer muskelmassa än nödvändigt).

Har man en ätardag i veckan eller varannan vecka så blir det som ett "pit stop" varje gång som gör att man kan bibehålla hög prestation en tid efter ätardagen (varierar förstås hur länge detta blir).

Detta tycker jag är den största fördelen med ätardag. Det är dock inte nödvändigt om man hittat en bra och jämn takt som inte gör en sliten (och tycker om att deffa på det viset).

Obs, vissa påståenden ovan saknar förmodligen vetenskaplig grund så ta det inte som faktapåståenden utan snarare som personlig erfarenhet och härledning från fakta.

Christyle
2009-11-06, 18:13
Idag efter en hård fysisk svettig o fettförbränd träning i MMA blir d banne mej en Kladdkaka ikväll och nån film muahaha

OneManArmy
2009-11-06, 18:33
Nog kan "ätardagar" vara najs men tycker ändå att det är rätt onödigt att ta en grisätardag och smälla i sig hur mycket som helst bara för sakens skull.

Är väl inviduellt och man märker väl vad som funkar för sig själv. För mig funkar det att räkna kalorierna på vardagarna och käka utan att räkna på helgerna och kanske unna mig lite snacks på lördagen eller en extra stor frukost tex.

Vill man deffa snabbt så gör man väl rätt i att skita i dem totalt. Skoj att ligga o halvsvälta sig en hel vecka för att känna sig som ett uppsvällt mongo en dag

nike
2009-11-07, 16:49
att man skall h aätardag ser jag som självklart har själv hållt på säg deff eller viktminskning i 11 månader det har funkat för mig har gått ner 30 kg, ätardagarna har bara sporrat mig att fortsätta för efter dessa dagar mår jag ungefär som bakfull, alltså äter jag bra ALLA andra dagar i veckan. gäller bara att ha disiplin.

KRILLE!
2009-11-07, 16:52
Jag tycker det är grymt med en ätardag i veckan. Unnar mig själv lite gott men griskäkar inte. Finfint för psyket att slappna av lite.