handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan dietist och nutritionist?


MrDiet
2009-11-06, 10:30
Vet inte var jag skulle placera tråden så om någon mod vill så kan den flyttas till ett mer passande forum.

Dödar lite tid då jag surfar runt på ams och kollar yrken. Tycker att beskrivningen av dietister respektive nutritionister verkar flummig.

Har förstått att dietister ofta ingår i vårdteam, arbetar självständigt med utredning, behandling och uppföljning av näringsproblem. Men nutritionister då? Lägger nutritionister större vikt vid forskning? Nutritionist eller näringsfysiolog låter ju som om mer kemi och biologi är involverad. Finns det några större skillnader mellan yrkena? Antar att det finns både nutritionister och dietister här på Kolo...

Apos78
2009-11-06, 10:50
Jag kan bara svara för dietisterna och det du skriver stämmer rent generellt. Dock kan det variera väldigt beroende på vart du arbetar och variationerna mellan olika landsting kan vara ganska stor. Är man glad i att sätta sig in i ofta svårt sjuka människors situation och arbeta med kosten utifrån detta är dietist rätt yrke. Jag tycker själv det är varierande och det gäller att hålla sig uppdaterad på vad som händer inom kostgenren. Det krävs en stor portion psykologi och en förmåga att känna glädje i att vara så pass socialt engagerad som man är inom yrket. Är man mer för att arbeta helt på egen hand utan någon större kontakt med andra finns det nog andra yrken som passar bättre. Nu är det här en väldigt generell bild av dietistens yrke och givetvis finns det de som arbetar på ett helt annat sätt. Du kanske får lite av en övergripande bild iaf.

King Grub
2009-11-06, 11:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127745&highlight=nutritionist