handdator

Visa fullständig version : Ge blod! Mitt försök till att rekrytera!


Sidor : [1] 2

mattilainen
2009-11-05, 22:31
Några av er kommer kanske ihåg mitt försök till att locka folk till att donera sina organ i denna tråden, Donera! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137762)

Nu är det blod det gäller. Om ni vill så skriv gärna upp er för att ge blod, kan hjälpa otroligt många.
https://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=3

kjell33
2009-11-05, 22:33
Jag har gjort mitt efter mer än 20 år som blodgivare tyvärr.....

Litecore
2009-11-05, 22:37
jag ska ge första gången strax efter jul.. har fortfarande lite tid kvar sen min senaste tatuering :)

mattilainen
2009-11-05, 22:37
Jag har gjort mitt efter mer än 20 år som blodgivare tyvärr.....

Får försöka att komma upp i dina år någongång :=) Skickar pm när jag är i närheten så du får chans!

mattilainen
2009-11-05, 22:38
jag ska ge första gången strax efter jul.. har fortfarande lite tid kvar sen min senaste tatuering :)

Låter skitbra :) Gött att höra!

Frumpish
2009-11-05, 22:38
Jag har gjort mitt efter mer än 20 år som blodgivare tyvärr.....

Grymt! Får man nyfiket fråga varför du slutat med blodgivningen? Finns det någon okänd baksida?


Sen undrar jag om det är någon mer än mig som tycker att om man någon gång ska vinna på triss så lär det vara i en sån lott man kan få när man gett blod ;) Good karma ftw! :hbang:

mulliy
2009-11-05, 22:39
Bra tråd, jag fixade donation efter din förra tråd, hade inte en tanke på det även om det är självklart att man ska göra det.

Sebbe_H
2009-11-05, 22:39
Tror det tar ett tag innan man får ge blod med tanke på reglerna.

kjell33
2009-11-05, 22:42
Får försöka att komma upp i dina år någongång :=) Skickar pm när jag är i närheten så du får chans!

Lycka till även om det inte direkt var välbetalt.:D

Emil_Larsson
2009-11-05, 22:43
Så. Anmält mig.

Litecore
2009-11-05, 22:45
Tror det tar ett tag innan man får ge blod med tanke på reglerna.
nej egentligen inte, först gör du ju ett blodprov som testas på plasmavärde och blodgrupp
(eller nåt) och allt sånt och om du inte haft några tillfälliga sexuella kontakter eller gjort
tatueringar nyligen så kallar dom dig ganska fort. vissa regler är dock helt efterblivna..

det jag stör mig mest på är att om man någonsin har haft sex med en annan man är man
för evigt förbjuden att lämna blod. en åsikt som borde stannat kvar på förra sidan milleniet.

Larsson85
2009-11-05, 22:48
Jag har gjort mitt efter mer än 20 år som blodgivare tyvärr.....

Vilket konstigt resonemang.

Aimbert
2009-11-05, 22:50
det jag stör mig mest på är att om man någonsin har haft sex med en annan man är man
för evigt förbjuden att lämna blod. en åsikt som borde stannat kvar på förra sidan milleniet.

HIV är ju inte speciellt roligt, dock.

meat
2009-11-05, 22:51
HIV är ju inte speciellt roligt, dock.

Nej för man får ju HIV automtiskt av bögsex, det vet alla.

CVN
2009-11-05, 22:55
Skulle varit blodgivare dock när jag gick till stället där man anmäler sig för blodgivare så var receptionisten något så oerhört otrevlig så sket i det.

Rickard
2009-11-05, 22:58
det jag stör mig mest på är att om man någonsin har haft sex med en annan man är man
för evigt förbjuden att lämna blod. en åsikt som borde stannat kvar på förra sidan milleniet.

Tycker också att det låter jävligt förlegat och trångsynt. Men jag kollade lite på det och det verkar bero på att man då räknas till en högriskgrupp. Har man någon gång prostituerat sig får man ju heller inte lämna blod t. ex.

CVN
2009-11-05, 23:03
Tycker också att det låter jävligt förlegat och trångsynt. Men jag kollade lite på det och det verkar bero på att man då räknas till en högriskgrupp. Har man någon gång prostituerat sig får man ju heller inte lämna blod t. ex.

Dem har sina skäl...

Varför får homosexuella män inte ge blod? Det borde väl vara tillåtet eftersom allt blod testas?

Det finns inget förbud för homosexuella att lämna blod, det vill säga läggningen som sådan utgör inte hinder för blodgivning. Ingenstans i socialstyrelsens regelverk för blodgivning eller i blodcentralernas informationsmaterial står ordet "homosexuell".
Däremot tillåts inte en man som haft sex med en annan man att lämna blod (oavsett om han betraktar sig som homosexuell eller ej).
Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt.
Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare. Detta gäller inte enbart man som haft sex med annan man, utan även exempelvis den som utanför sjukvården någon gång injicerat sig med droger, anabola steroider eller annat preparat samt den som erbjudit sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning.

Bengt Ekermo, överläkare

Kabuto
2009-11-05, 23:05
Var någon månad sedan de tog prover på mitt blod och har inte hört något så det ska vara okej för givning antar jag. Nästa gång blodbussen kommer till jobbet blir jag nog kallad :)
Anmälde mig till donationsgrejen för några år sen :)

Svinpäls
2009-11-05, 23:08
Grymt! Får man nyfiket fråga varför du slutat med blodgivningen? Finns det någon okänd baksida?


Sen undrar jag om det är någon mer än mig som tycker att om man någon gång ska vinna på triss så lär det vara i en sån lott man kan få när man gett blod ;) Good karma ftw! :hbang:

Har tagit en triss efter nästan varje gång jag lämnat och det har aldrig varit någon vinst alls. :(

Hillseeker
2009-11-05, 23:13
Har tyvärr på tok för lågt blodtryck för att kunna ge blod annars hade jag inte tvekat en sekund.

mattilainen
2009-11-05, 23:18
Skönt att se så många som är eller vill bli :)

Synd att du inte kan hillseeker, när du ändå vill.

Litecore
2009-11-05, 23:19
Skönt att se så många som är eller vill bli :)
lite nyfiken bara, men varför är det här så viktigt för dig egentligen?

<Mike>
2009-11-05, 23:29
lite nyfiken bara, men varför är det här så viktigt för dig egentligen?

Jag tror att han jobbar inom sjukvården och på så sätt vill öka uppmärksamheten kring det eftersom det faktiskt kan bli blodbrist. Och det är inte så bra med brist på blod för dom som behöver det.

Som sagt, det är vad jag tror :)

Aimbert
2009-11-05, 23:32
Nej för man får ju HIV automtiskt av bögsex, det vet alla.

Det är en jävligt stor överrisk jämfört med hetrosexuellt sex. DET vet ju alla.

Sebbe_H
2009-11-05, 23:34
Det är en jävligt stor överrisk jämfört med hetrosexuellt sex. DET vet ju alla.

Nej, inte vi som inte är speciellt insatta i bögsex.

pojken
2009-11-05, 23:36
Nej, inte vi som inte är speciellt insatta i bögsex.

:laugh:

machine gun
2009-11-05, 23:43
Jag är redan blodgivare. Ska försöka lämna nästa vecka. Jag anser att om man räknar med att kunna få blod själv om man skulle behöva det, så bör man också lämna till andra som behöver det (förutsatt att man får lämna dvs).

Dessutom skulle jag inte haft någon mamma om det inte vore för att hon fick blodtransfusioner i samband med förlossningen, så jag är evigt tacksam till alla blodgivare.

mattilainen
2009-11-05, 23:51
lite nyfiken bara, men varför är det här så viktigt för dig egentligen?

Jag tycker som machine gun. Citerar
Jag anser att om man räknar med att kunna få blod själv om man skulle behöva det, så bör man också lämna till andra som behöver det (förutsatt att man får lämna dvs).

Det är just det att jag vet så många som vill ge blod men inte tar sig tid att söka information hur man blir blodgivare, därför tipsade jag om detta. Samma med organ donation. Många som vill bli men orkar inte ta reda på hur man blir.

Sen är det så lätt att rädda och hjälpa andra, så tycker att om man kan och vill så kör på!

Aimbert
2009-11-05, 23:51
Nej, inte vi som inte är speciellt insatta i bögsex.

Haha, tru dat.

Offt: Självklart är jag redan blodgivare.

joriice
2009-11-05, 23:59
Inte bra för träningen.

Torwald
2009-11-06, 00:03
Jag brukar ge blod, men det var längesedan nu.

Nu var jag med i ett experiment för några dagar sedan, och de tog nog en 5 blodprov. Vet inte hur mycket det var i varje, men några av dem var ganska stora cylindrar och andra var mycket mindre. Är den mängden så stor att det är en dum idé att ge blod snart?

mattilainen
2009-11-06, 00:08
Jag brukar ge blod, men det var längesedan nu.

Nu var jag med i ett experiment för några dagar sedan, och de tog nog en 5 blodprov. Vet inte hur mycket det var i varje, men några av dem var ganska stora cylindrar och andra var mycket mindre. Är den mängden så stor att det är en dum idé att ge blod snart?

De brukar väl ta en 4.5 dl blod per gång, iaf för kvinnor vet jag. Män är det nog mer till och med.

Det är bäst att du pratar med de på blodcentralen, de vet nog bäst. Måste ju hinna återställa dig.

Degpekka
2009-11-06, 00:17
Fast i ett vanligt venöst blodprov som jag antar att Torwald syftar på tar man ju inte alls mkt blod, så det ska nog inte va något problem alls. Det ser ut att vara mer i rören än vad det egentligen är.

Torwald
2009-11-06, 00:19
Ok i så fall är det nog lugnt. Är det dåligt för mig eller den som får donation om man ger blod för ofta?

Degpekka
2009-11-06, 00:22
Du får inte ge fler än fyra gånger per år som man, så det är lugnt på den fronten.

Snobbe
2009-11-06, 05:19
Började ge för 2 månader sen typ e väl dax igen snart. Dock tycker jag fortfarande e för sjukt låga nummer för att man ska kunna ta bort någon som har haft bögsex från o ge blod. Dock har jag inte all info men känns jävligt lågt imo samt att dom gör ju prover.

shut teh face
2009-11-06, 07:21
Jag har ovanlig blodgrupp men aldrig fått arslet ur att göra det. Får nog ta tag i det, jag har ju trots allt ingen rädsla. Jag har ofta i min ungdom haft två kanyler i armarna där läkarna fått plocka blod varje minut i flera timmar (gjorde bergman belastning ofta när jag var liten)

spoonchest
2009-11-06, 07:56
Visst brukar man få ett glas juice när man lämnat blod? Det hade varit smaskens.

teargaz
2009-11-06, 08:31
Inte bra för träningen.

Om du inte är OS elit eller ekonomiskt beroende av att prestera 100% varje pass, så tycker jag inlägget var ganska onödligt.

Den personen som du ger till kommer ha stor nytta av ditt blod under rehab. Superbra för den träningen.
Ur egoistisk vinkel så är man kanske lite klenare om man går och tränar samma dag, sen är allt som vanligt igen.

För egen del är jag i karantän 1 månad till efter som jag blev huggen av en grekisk orm för 5 månader sen.
I December så får jag ge igen, vilket är perfekt efter som folk brukar köra i diket då.

shut teh face
2009-11-06, 08:37
När man lämnar blod, kan man ha villkor då? Jag vill t.ex. inte att våldtäksmän, mördare, pedofiler och vänsterpartister ska kunna räddas av mitt blod

Poxeman
2009-11-06, 08:47
Jag väntar på kallelse, det var nog nästan tre månader sen sist.
Har lämnat blod så ofta jag kunnat sen jag fyllde 18 med lite uppehåll för tatueringar, utlandsresor och liknande.

Nitrometan
2009-11-06, 09:44
Inte bra för träningen.
På vilket sätt menar du?

Jag har varit blodgivare i 15 år och inte märkt nån större nackdel.



Häromdagen fick jag ett SMS från Blodcentralen där de ville att jag skulle ringa dem angående en blodgivning. Jag ringde och det visade sig att de hade slut på min blodgrupp och de undrade om jag kunde komma med en gång. Då kändes det som om jag kunde göra en insats genom att ge dem en halvliter av mitt blod.

Börje H
2009-11-06, 09:48
Signade upp mig igår :)

Shakemynuts
2009-11-06, 09:55
4,5dl?! Är dom helt galna!
Jag är med på organdonation, aldrig testat mig för blodgivning eller så men tänkt gå bort till sjukhuset för att fixa. Men 4,5dl? Jag har aldrig någonsin kunnat hålla mig från att svimma såfort 1 litet minirör tagits för att jag har lågt blodtryck tror jag det är.
Låter inte stabilt att norpa 4,5dl då :/

Poxeman
2009-11-06, 10:01
4,5dl?! Är dom helt galna!
Jag är med på organdonation, aldrig testat mig för blodgivning eller så men tänkt gå bort till sjukhuset för att fixa. Men 4,5dl? Jag har aldrig någonsin kunnat hålla mig från att svimma såfort 1 litet minirör tagits för att jag har lågt blodtryck tror jag det är.
Låter inte stabilt att norpa 4,5dl då :/

Det låter mer som nålskräck än lågt blodtryck... men självklart ska du inte utsätta dig för något som du svimmar av. (Men du kan ju alltid gå till blodcentralen och snacka med en sköterska, dom har säkerligen tips och trix för att få dig att slappna av).

Hasse-B
2009-11-06, 10:15
Varit blodgivare i flera år (4-5 kanske) och det känns bra att göra något för andra. Ibland har sjuksystrarna berättat att det nyligen har varit någon allvarlig olycka och mycket blod har gått åt men personen klarade sig, då känns det inte alls dumt.
Sedan får man ju en t-shirt att träna i och efteråt får man smörgås + juice och sitta och bläddra genom dagens tidning, lite "mysigt" på något sätt.
20 minuter några gånger om året borde alla ha tid med.

NiklasAlm
2009-11-06, 11:47
Anmälde mig ;)

Timmi
2009-11-06, 12:58
Tog mig ett år att få tummen ur och anmäla mig så jag hann bli 19 innan jag skrev upp mig, lämnat sedan dess. Står med i donationsregistret också.

Ibrahim
2009-11-29, 19:44
Jag är lite egoistisk och tänker: tjänar man något på att donera blod? Om man tänker på gymet och pengarna alltså.

Torwald
2009-11-29, 19:45
Nej man får inte betalt. Man kan få en trisslott eller någon värdelös present typ, och en kylskåpsmagnet och en ganska söt pin. Det är väl typ det.

machine gun
2009-11-29, 19:46
Jag är lite egoistisk och tänker: tjänar man något på att donera blod? Om man tänker på gymet och pengarna alltså.

Du får en present varje gång om det är det du menar (man får välja mellan en massa olika saker). Man får inga pengar. Vad gäller träningen så tjänar du nog inget på det, men å andra sidan förlorar du inte på det heller.

EDIT: Den bästa belöningen är att man känner sig så BRA.

jakke
2009-11-29, 19:56
Nej man får inte betalt. Man kan få en trisslott eller någon värdelös present typ, och en kylskåpsmagnet och en ganska söt pin. Det är väl typ det.

På fridis har de riktigt bra fika som man får ta innan/efter. Imho bara fikat gör det värt resan. Ganska säker på att man kan byta bort "Gåvan" mot riktig lunch.

dane1
2009-11-29, 19:57
Får man ge blod om man har thc i blodet? :)

saab900
2009-11-29, 19:59
Får man ge blod om man har thc i blodet? :)

Nej.

machine gun
2009-11-29, 20:04
På fridis har de riktigt bra fika som man får ta innan/efter. Imho bara fikat gör det värt resan. Ganska säker på att man kan byta bort "Gåvan" mot riktig lunch.

Ja, det kan man. Brukar finnas två eller tre rätter att välja mellan. Håller med om fikan på Fridhemsplan. Ska dit imorgon och det är ju den man har mest fokus på, haha.

Mr.Cosybear
2009-11-29, 20:04
I vissa städer jag gett blod på så kan man få ICA matkuponger, fast de är "bara" på 40kr tror jag, men pengar i en form iallafall :)

Denstillasittande
2009-11-29, 20:45
I Karlskrona fick jag 30kr CASH senast jag var där i alla fall. Fast gjorde det på arbetstid så gick ju ändå back på de hela:D

Bubban
2009-11-29, 21:46
Pga. dåliga blodvärden kan jag inte donera blod, men har anmält mig till donationsregistret för många år sedan som jag tänker gå med på såvida jag inte blir gammal nog och får pengarna till cryonics. :)

TheGovernator
2009-11-29, 22:00
jag är finsk så jag får inte ge blod

Stråhle
2009-11-29, 22:27
På blodbussar, är det drop-in som gäller eller måste man anmäla sig innan? Måste man veta sin blodgrupp osv?

ManuelIT
2009-11-29, 22:31
I would if I could!

Erik__
2009-11-29, 23:10
När man lämnar blod, kan man ha villkor då? Jag vill t.ex. inte att våldtäksmän, mördare, pedofiler och vänsterpartister ska kunna räddas av mitt blod

jag tror blodet separeras ner i sina beståndsdelar så det kan nog bli svårt, dvs ingen får "ditt" blod.

panzerpig
2009-11-29, 23:13
Jag har gett plasma+blod i ca 10 år nu. Ska gå över till att bara ge blod, hinner inte ge plasma med mina arbetstider+övriga verksamheter.

Kryss
2009-11-29, 23:25
Jag fick 50kr när jag donerade i vintras iallafall, fast jag hade hellre fått någon rolig liten present som tack.

Fatalist
2009-11-30, 00:43
Var sedan min 18-årsdag anmäld till donationsregistret, signade precis här. Valde fridhemsplan eftersom det verkar som att de har godast fika. :D

slimbo
2009-11-30, 01:14
tänkte på detta för några dagar sen.

nästa gång jag är i stan ska jag skriva in mig.

tycker att det är lite obehagligt med nålar och sprutor, skulle va skönt att ha en fin dam till sköterska vid sin sida som kanske kunde hålla en i handen, men antar att det bara jobbar äldre tanter på sånna ställen :em:

Fatalist
2009-11-30, 01:23
tänkte på detta för några dagar sen.

nästa gång jag är i stan ska jag skriva in mig.

tycker att det är lite obehagligt med nålar och sprutor, skulle va skönt att ha en fin dam till sköterska vid sin sida som kanske kunde hålla en i handen, men antar att det bara jobbar äldre tanter på sånna ställen :em:

Ha ha! Bra idé, det blir tveklöst hålla hand om det är en söt tjej.

FeTTe
2009-11-30, 02:33
Tyvär så är min största fobi nålar i blodådrorna, speciellt i armvecket och insida överarm! Blev illamående bara av att skumma igenom tråden! Så big nono för mig när det gäller att ge blod"

Snobbe
2009-11-30, 02:55
tänkte på detta för några dagar sen.

nästa gång jag är i stan ska jag skriva in mig.

tycker att det är lite obehagligt med nålar och sprutor, skulle va skönt att ha en fin dam till sköterska vid sin sida som kanske kunde hålla en i handen, men antar att det bara jobbar äldre tanter på sånna ställen :em:

Njae de e lite yngre också. Mycket äldre också iofs men när jag gav så var det rätt mycket heta tjejer de e ju nästan bara tjejer som jobbar också. Sen kanske du har tur o får en trevlig tjej som granne som du kan prata med under tiden?:) Sen behöver du inte skriva in dig på stället utan du kan göra det på hemsidan.

Nitrometan
2009-11-30, 08:48
Jag är lite egoistisk och tänker: tjänar man något på att donera blod? Om man tänker på gymet och pengarna alltså.

Jag är lite egoistisk och tänker - den som inte ger blod ska inte få blod.

Den som inte är villig att donera sina organ ska inte få ta emot några.

Tryman
2009-11-30, 08:59
Jag lämnade blod förra veckan :)

Tycker man får tillräckligt när de ändå blir som en gratis hälsokontroll. Donerade småslantarna till röda korset.

På blodbussar, är det drop-in som gäller eller måste man anmäla sig innan? Måste man veta sin blodgrupp osv?

Det är drop-in och man behöver inte veta sin blodgrupp. Är det dock första gången så tar de blodprov och får lämna först gången efter.

fiskebulle
2009-11-30, 09:57
Jag har varit anmäld i snart 2 år men det har nog bara blivit 2 lämningar.. Problemena är:
Haft ny sexpartner Vänta 3 månader. Detta händer ju lite titt som tätt och det gör det svårt, även om man skyddar sig.
Problem nummer 2 är att de har så jävla dåliga öppettider. Jag tycker det känns som om man stör när man kommer dit. De har öppet 3 dagar i veckan i Linköping och det senaste de stänger är 18:30 och oftast får man inte ens välja dag, utan de tilldelar dig en. De har även lunchstängt i 1,5 timma, vad fan är det om? Min goda fader brukar berätta om hur de har varit mycket bättre med öppettider och liknande förr. Känns som om de bör hitta tillbaka dit, och jag hitta en flickvän eller sluta ligga runt för att detta ska funka.

Shajjn
2009-11-30, 15:19
Har gett blod ett par gånger nu, och ska ge blod nån gång snart igen när jag är förbi.

Hade, eller har själv haft svårt för venprovtagning, känna min egen puls (blodtrycksmätning stående) osv. Men det har i princip gått över efter att ha blivit utsatt för det flera gånger via utbildning och blodgivning.

När man lämnar blod, kan man ha villkor då? Jag vill t.ex. inte att våldtäksmän, mördare, pedofiler och vänsterpartister ska kunna räddas av mitt blod

Alla har, ska ha, rätt till vård.

polka_griis
2009-11-30, 16:09
Skulle ge om inte reglerna var så efterblivna.

Oj, en kille sög av mig för 5 år sen, då måste jag ju ha HIV nu *cry*

Fattar inte varför de bara inte inför att de som har knullat runt de senaste två månaderna (så länge det tar för HIV och diverse andra otrevligheter att synas på test) inte får donera?

Nitrometan
2009-12-01, 14:41
Nu är det OK med bögblod säger socialstyrelsen: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3276635


Tidigare har personer med sexuellt riskbeteende, som det heter, inte fått lämna blod över huvud taget. Nu ska de kunna bli blodgivare efter ett års karenstid.

I dag blir till exempel män som har sex med män permanent avstängda från att lämna att lämna blod, men de nya reglerna börjar gälla från och med mars nästa år.

Ett års karens. Men iaf ett steg i rätt riktning.

Shajjn
2009-12-01, 15:40
Ytterliggare en artikel.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bogar-far-bli-blodgivare-1.1005599

Ett år karens är bra. Det blir en ganska vettig säkerhetsåtgärd så, symptom hinner visa sig osv. Och inte helt säkert att man blir serumpositiv ens efter 3-5 v efter HIV-infektion.
Hellre lite längre karens än för kort. Medicinskt relevant.

Men det är lite extraarbete att sortera ut plasma från män som haft sex med män, som ska till industri, eftersom plasman då inte längre uppfyller kraven från läkemedelsverket (myndigheten bredvid Socialstyrelsen som styr blodverksamheten i Sverige).

Nitrometan
2009-12-01, 15:53
Men det är lite extraarbete att sortera ut plasma från män som haft sex med män, som ska till industri, eftersom plasman då inte längre uppfyller kraven från läkemedelsverket (myndigheten bredvid Socialstyrelsen som styr blodverksamheten i Sverige).
Problemet med plasman är väl att den inte kan säljas till andra länder då de inte vill ha bögplasma.

Sex månaders karens hade kanske räckt?
Jag vet inte. Men det känns iaf bra att de inte stoppas helt.

Shajjn
2009-12-01, 17:59
Problemet med plasman är väl att den inte kan säljas till andra länder då de inte vill ha bögplasma.

Sex månaders karens hade kanske räckt?
Jag vet inte. Men det känns iaf bra att de inte stoppas helt.

Tror inte läkemedelsföretag i Sverige vill ha den plasman heller.

Ja, sex månader låter ganska rimligt också, men ett år känns tryggare ändå.
Håller med, det är bra att utveckla reglerna för blodgivning så att alla som vill och kan får ge blod, så länge fokus i första hand ligger på patientens säkerhet.

Nitrometan
2009-12-01, 18:55
Tror inte läkemedelsföretag i Sverige vill ha den plasman heller.
Mycket möjligt. Men det kan i sin tur bero på att det kan bli problem att sälja produkter vidare.

Plasman kan användas i svensk sjukvård iaf.

spann
2009-12-01, 19:17
registrerade mig nu precis, är dock bara 17, blir 18 om typ tre månader. Vet inte fall de spelar någon roll? Att donera organ skulle man iaf va 18 för så..

Snobbe
2009-12-01, 19:34
Jag förstår fortfarande inte hur dom kan säga nej till homosexuella såhär.

rooz
2009-12-01, 19:51
Jag förstår fortfarande inte hur dom kan säga nej till homosexuella såhär.

Risken för AIDS kanske?

Nitrometan
2009-12-02, 10:06
Risken för AIDS kanske?

Med tanke på att folk både i Sverige och utomlands har smittats med HIV vid blodtransfusioner så kan det vara den risken de tänker på.

teargaz
2009-12-02, 11:07
Jag gav igår på dagen efter att min karantän gick ut. (Grekiskt ormbett)

Det är ju såklart bra om det är fler som FÅR ge. Dock hajjar jag inte varför det är sån fokus på just den gruppen.

Dom som inte får ge av olika anledningar kan ju vara till stor hjälp ändå. Om dom rekryterar vill säga;-)

Personligen tror jag att problemet heter "Lat Svensson" och det borde ge större effekt att påverka den gruppen.

Nitrometan
2009-12-02, 12:35
Personligen tror jag att problemet heter "Lat Svensson" och det borde ge större effekt att påverka den gruppen.
Japp. Visst är det så.

Men de homosexuella som har velat ge blod och inte fått har lyft det som ett problem. "Meh, ni gnäller ju om att det är för få som ger blod åsså får inte jag lämna!"

Att fokusera på fel sak är ju inte unikt på nåt sätt.



Rekrytera fler blodgivare.

teargaz
2009-12-02, 13:01
Av alla dom som får och kan lämna blod så är det 4% som gör det.

Ungrim
2009-12-02, 13:05
Av alla dom som får och kan lämna blod så är det 4% som gör det.

Är det en riktig siffra eller var det nått påhitt?

Tyckte det lät som väldigt stor % andel

teargaz
2009-12-02, 13:21
Enligt blodgivar filmen på http://geblod.nu/main.aspx?PageId=15 så är siffran 4%

Jag tycker det är pinsamt lite eftersom jag förmodar att 100% av alla tar förgivet att det ska finnas blod när det skiter sig.

Tryman
2009-12-02, 13:28
jag tycker det är pinsamt lite eftersom jag förmodar att 100% av alla tar förgivet att det ska finnas blod när det skiter sig.

+1

Ungrim
2009-12-02, 13:33
Enligt blodgivar filmen på [url]
Jag tycker det är pinsamt lite eftersom jag förmodar att 100% av alla tar förgivet att det ska finnas blod när det skiter sig.

Givetvis är det pinsamt lite, men jag trodde den siffran skulle vara ännu mer pinsam.

Ungrim
2009-12-02, 13:37
Hur länge tar det förövrigt för kroppen att "återskapa" dessa 4,5 dl blod som det handlar om??

p1r
2009-12-02, 13:38
Anmält mig!

teargaz
2009-12-02, 13:52
Hur länge tar det förövrigt för kroppen att "återskapa" dessa 4,5 dl blod som det handlar om??

Volymen återställer man otroligt snabbt faktiskt. Kroppen fyller på med vanlig vätska. Det tar nog inte ens en dag tror jag. Resultatet blir dock att man har lite blaskigare blod tills benmärgen har boostat på med nya blodkroppar, den biten vet jag inte hur lång tid den tar.
Det är inget som jag märker av eller tänker på i alla fall. Idag känns det precis som igår innan jag gav, förutom att jag har en prick i armväcket.

teargaz
2009-12-02, 13:53
Anmält mig!

Bra där!

Nitrometan
2009-12-02, 18:50
Hur länge tar det förövrigt för kroppen att "återskapa" dessa 4,5 dl blod som det handlar om??

Kroppen är snabb på att reglera vätskebalansen. Själva vätskevolymen är snabbt återställd. Inom några timmar.

Sen kollade jag bland frågor & svar på GeBlod.nu

Hur lång tid tar det för kroppen att återbilda det förlorade blodet?

Svar: Olika celler i blodet har olika återbildningstid. Röda blodkroppar behöver längst tid på sig att återbildas- det tar minst 3-4 veckor, har man brist på järn eller andra sjukdomstillstånd till ex B12 brist kan det ta längre tid.
Blodplättar (trombocyter) återbildas inom en vecka, vita blodkroppar inom 6-9 dagar och albumin inom 1-3 dagar.

Sådär. Lite olika. Men alla typer av blodkroppar är återställda efter en månad eller så.

jontet
2009-12-03, 14:19
brukar få benso av doktor när jag skall ta blodprov på typ 5ml och då mår jag pyton så det är inte att tala om för min del men jag tycker det är bra av er som gör det. finns med i donationsregistret dock där jag skänker rubbet! :D

spann
2009-12-03, 19:26
så! den 16 dec ska ja på provtagning, behövde nog inte vara 18 trottsallt! :)

andnel
2009-12-03, 20:40
Jag gav blod idag för första gången, och plötsligt när jag satt där i stolen och filosoferade så kände jag att jag var på väg att svimma. Jag sa till sköterskan, och plötsligt satt jag där med fötterna i vädret för att blodet skulle strömma till huvudet :P så kan det gå.

gibb
2009-12-03, 21:14
Nurse's doubleleg takedown, den kommer alltid oväntad och är synnerligen effektiv.

Stråhle
2009-12-10, 14:44
Lämnade blodprov igår, så om 3-4 veckor är jag blodgivare *flex*

Nitrometan
2009-12-10, 14:46
Lämnade blodprov igår, så om 3-4 veckor är jag blodgivare *flex*

Bra!

Mycket bra.

jakke
2009-12-10, 20:31
Finns det tillräckligt med blod i din blodgrupp? (Sthlm)
http://www.bliblodgivare.nu/

Danneskjöld
2010-01-07, 22:16
Lämnade blodprov i lördags, första tiden är inbokad i början på februari.

Har länge funderat på att börja ge blod, men inte fått tummen ur. Det har alltid känt som ett jävla företag att bli blodgivare, men när jag gick förbi Droppen i nordstan i lördags och såg att de hade extraöppet passade jag på att smita in. Det gick mycket smidigare än jag trodde. :)

Timmi
2010-01-07, 22:20
Lämnade för femte gången idag :)

Gick i vanlig ordning hur snabbt och smidigt som helst. En brits blev ledig i samma stund jag lämnade in min hälsodeklaration och 10 minuter senare var jag på väg hem med en liten låda chokladhjärtan och gott samvete :D

David Brent
2010-01-07, 22:22
Funderade på att bli givare, men min blodcentral har så kassa tider så jag skippar nog det tills vidare.

Snobbe
2010-01-07, 22:59
Lämnade för femte gången idag :)

Gick i vanlig ordning hur snabbt och smidigt som helst. En brits blev ledig i samma stund jag lämnade in min hälsodeklaration och 10 minuter senare var jag på väg hem med en liten låda chokladhjärtan och gott samvete :D

Typ samma för mig har bara gett 2 gånger nu men första gången tog de typ 15min för o få ur mig allt blod men andra gången tog de kanske 3-4min gick väldigt fort hann inte ens dricka upp min festis ja fick. Fick också chokladhjärtan vilket ja inte fick första gången är det nå jul grej?

Aimbert
2010-01-07, 23:01
Gav blod för sista gången på ett halvår idag, tråkigt.

Hur är det med plasmatillgången? Har aldrig hört något om att ge plasma på min blodcentral, och läste att man inte kan ge det på alla. Någon som vet om det behövs, och var man kan läsa om det går att lämna på sin blodcentral?

Las
2010-01-08, 00:21
Det råder just nu akut blodbrist i Göteborg. Så alla göteborgare här borde gå till närmsta blodcentral. Och även ni som har +A i Skåne borde gå till er närmsta.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2062

Rahf
2010-01-08, 06:45
Får inte lämna blod längre :(. Dock så lämnade jag vid kallelse när jag kunde.

PiNG.
2010-01-16, 00:24
Var och lämnade blod igår, och fick en överraskning när jag frågade vad mitt blodvärde låg på.

150! och då har jag legat runt 137-143 i alla år. 135 är minimum för män att lämna, så jag blev ju positivt överraskad.

Min undran är om någon annan haft ett sånt lyft av blodvärde, och vad ni kommit fram till att det berodde på. Järntabletter äter jag inte, så det är det inte. Det enda jag ändrat på är att jag börjat med EAA (Kolos egna), och bytat protein (GGs whey-80 till Fairing Sloow).

Kan EAA ha en sådan påverkan på blodvärdet? Någon kunnig inom området? Jag vägrar tro att det är leverpastejmackorna som efter alla år fått effekt :)

svedberg1
2010-01-16, 00:36
Har gett blod sedan jag var 18 :). Var dock lite rädd för nålar i början, är väl fortfarnade lite rädd men kollar mest bort. Tycker fler ska ge blod, helt klart

Poxeman
2010-01-16, 07:46
Det råder just nu akut blodbrist i Göteborg. Så alla göteborgare här borde gå till närmsta blodcentral. Och även ni som har +A i Skåne borde gå till er närmsta.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2062

Ett tips till Göteborgarna är att ringa o boka tid... det var 45 minuter väntetid i torsdags på Nordstan. Men lämnat fick jag tillslut!

Var och lämnade blod igår, och fick en överraskning när jag frågade vad mitt blodvärde låg på.

150! och då har jag legat runt 137-143 i alla år. 135 är minimum för män att lämna, så jag blev ju positivt överraskad.

Min undran är om någon annan haft ett sånt lyft av blodvärde, och vad ni kommit fram till att det berodde på. Järntabletter äter jag inte, så det är det inte. Det enda jag ändrat på är att jag börjat med EAA (Kolos egna), och bytat protein (GGs whey-80 till Fairing Sloow).

Kan EAA ha en sådan påverkan på blodvärdet? Någon kunnig inom området? Jag vägrar tro att det är leverpastejmackorna som efter alla år fått effekt :)

Löptränar du?
Mitt blodvärde varierar ganska friskt, mellan 140 och 160 brukar jag hamna på. Det påverkas ganska kraftigt av mängden löpträning veckorna innan, när man springer så går blodkroppar sönder i fotsulan och det tar ett tag för kroppen att återhämta sig.

Degpekka
2010-01-16, 07:58
Det kan väl ha att göra med kosten också, om man ätit något järnrikt en tid före borde det väl märkas på blodvärdet?

Nitrometan
2010-01-16, 09:52
Var och lämnade blod igår, och fick en överraskning när jag frågade vad mitt blodvärde låg på.

150! och då har jag legat runt 137-143 i alla år. 135 är minimum för män att lämna, så jag blev ju positivt överraskad.
Kost och konditionsträning påverkar ju.

Men det är även så att många får högre Hb av att lämna blod.

O_Wao
2010-01-16, 10:06
Kost och konditionsträning påverkar ju.

Men det är även så att många får högre Hb av att lämna blod.

Mitt blodvärde förbättrades när jag började lämna blod, dock så tänker jag mer på att få i mig järn via kosten när jag lämnar blod. Är rätt dålig på att ta de bifogade tabletterna. Har varit blodgivare i sju år, men har inte lämnat på ett tag pga frekventa sjukhusbesök för egen del.

Flodhäst
2010-01-16, 10:46
Har lämnat 10 gånger nu så har fått min första pin. *flex*

Timmi
2010-01-16, 10:52
Har lämnat 10 gånger nu så har fått min första pin. *flex*

Har lämnat 5 gånger så jag är halvvägs till min :D

Har snittat runt 166 i HB-värde, vilket känns udda då jag är allt annat än vältränad.

PiNG.
2010-01-16, 11:34
Löptränar du?
Mitt blodvärde varierar ganska friskt, mellan 140 och 160 brukar jag hamna på. Det påverkas ganska kraftigt av mängden löpträning veckorna innan, när man springer så går blodkroppar sönder i fotsulan och det tar ett tag för kroppen att återhämta sig.

Ingen löpträning alls de senaste åren, så det kan det inte heller bero på.

Har iofs inte ätit någon sorts godis, snacks, choklad, chips etc sen nyår, men kan sånt dra ner värdet annars?

Erik__
2010-01-16, 11:58
Var och lämnade blod igår, och fick en överraskning när jag frågade vad mitt blodvärde låg på.

150! och då har jag legat runt 137-143 i alla år. 135 är minimum för män att lämna, så jag blev ju positivt överraskad.

Min undran är om någon annan haft ett sånt lyft av blodvärde, och vad ni kommit fram till att det berodde på. Järntabletter äter jag inte, så det är det inte. Det enda jag ändrat på är att jag börjat med EAA (Kolos egna), och bytat protein (GGs whey-80 till Fairing Sloow).

Kan EAA ha en sådan påverkan på blodvärdet? Någon kunnig inom området? Jag vägrar tro att det är leverpastejmackorna som efter alla år fått effekt :)

När jag var på hälsokontroll hade jag 165 tror jag, skulle ta proverna för att få bli blodgivare hade jag 133.. hmpf. Men sköterskan sa något om att det första var troligare när det var taget ur armen och inte ur fingret som hon fick typ trycka ut blod ur.

zeusden1
2010-01-16, 12:30
I veckan fick jag brev om att även jag får lämna blod! Kallelse kommer så småningom.

Stråhle
2010-02-04, 19:27
0.45 kg lättare nu då *flex*

teargaz
2010-02-05, 08:36
Bravo Stråhle!

Nitrometan
2010-08-02, 09:11
En liten nyhetsnotis jag hittade: http://www.unt.se/uppsala/jarnbrist-vanligt-hos-blodgivare-1005319.aspx

Det är vanligt att blodgivare har oupptäckt järnbrist. Att äta järntabletter efter en blodgivning räcker ofta inte för att återställa kroppens järnförråd. En följd av järnbristen kan vara obehagliga krypningar i benen.

Det framgår av en studie bland 120 blodgivare vid Akademiska sjukhuset, som publicerats i den internationella transfusionsmedicinska facktidskriften Vox Sanguinis.
– I dag är det bara blodvärdet, Hb-värdet, som rutinmässigt mäts på blodgivare när de lämnar blod. Våra resultat talar för att man även bör ha som rutin att kontrollera deras järndepåer, säger professor Gunnar Birgegård vid Akademiska sjukhusets blodavdelning.
Kroppen behöver järn för att sköta flera viktiga uppgifter, bland annat för att bygga upp hemoglobinet i de röda blodkropparna. Hemoglobinet fungerar som syretransportör och är hemoglobinvärdet, Hb-värdet, för lågt får vävnaderna inte tillräckligt med syre.

Järnet till hemoglobinet hämtas från ett protein, ferritin, som fungerar som lager för järn inuti cellerna. Ferritinhalten kan mätas med ett enkelt blodprov och är ett mått på storleken på kroppens järndepåer.
– Den som har låga ferritinvärden får inte bli blodgivare. Efter att en person antagits som blodgivare och börjat lämna blod är det dock bara vid uttalad blodbrist som man på nytt mäter ferritinvärdet. Men man kan ha för låga järndepåer även när blodvärdet är normalt, säger Gunnar Birgegård.
Av de 120 blodgivarna hade de flesta ferritinvärden som låg under genomsnittet hos befolkningen i stort. Drygt var femte hade praktiskt taget uttömda järnförråd.
– En nästan lika stor andel hade symtom på järnbrist i form av krypningar i benen. Det innebär att besvär av rastlösa ben är mer än dubbelt så vanliga hos blodgivare som hos vuxna kvinnor och män i allmänhet i den här delen av Sverige, säger Gunnar Birgegård.

Intressant.

coxie
2010-08-02, 09:50
Perfekt bump då jag fick en tid idag men inte tagit tag i att gå ur.

Blir till att ringa och gå ur, måste vara irriterande för personalen att skicka ut tider men sedan bara få negativa svar.

Nitrometan
2010-08-02, 11:32
Vadå gå ur?

Klart att du ska donera blod. Det behövs.

coxie
2010-08-02, 11:35
Vadå gå ur?

Klart att du ska donera blod. Det behövs.

Går inte att få ihop rent praktiskt iom att jag bor utomlands större delen av året.

Tror inte att jag hamnar i karantän när jag varit i USA men eftersom jag reser en del till andra länder är jag i praktiken odugligt den tid jag är hemma.

Nitrometan
2010-08-02, 11:37
Ah. Såpass. Ja, då blir det ju opraktiskt.

Nielsen
2010-08-02, 19:15
anmälde mig för ett tag sedan och har nu fått en tid för det första besöket. Jag har tidigare tvekat över att bli blodgivare pga ganska svår skräck för sprutor, men tyckte att det var dags att ta tag i saken och göra något åt det.

Stråhle
2010-08-02, 19:35
Jag var där förra veckan, hade dock lite värmeutslag på armarna så jag fick inte donera.
(räknas fortfarande som en god gärning!)

Men om 5-6 veckor är det dags igen!

Neco
2010-08-10, 08:19
Jag har lämnat blod (0-) sen jag var 18, aldrig kännt av något trots att jag tränat samma dag. Lämnade för ett par veckor sen, så nu får det gärna vara eran tur... ser lite väl torrt ut på stockholms blodlager http://www.bliblodgivare.nu/

tsp
2010-08-10, 10:22
En grej jag aldrig fattat med blodgivning är hur de vet att man inte har sjukdom/knark etc i kroppen. För visst, de kollar en ju när man anmäler sig första gången. Men sedan är det väl inga fler kontroller? What if någon röker på eller käkar lite lustigpiller liksom? Eller någon drar på sig en infektion eller något som kan spridas med blodet?


Att ge blod är en fin grej, visst. Men jag väljer att inte göra det för rätt vad det är så är det "blodbrist" pga att nån gängkriminell idiot har knivstuckit en annan gängkriminell idiot i mjälten och då ska idiot nummer 2 självklart ha bästa tänkbara vård och man slösar gärna bort 15-20 blodpåsar för att få ut idiot 2 på gatan igen så att han kan knivsticka idiot 1 i mjälten som hämnd.

Jens.Andersson
2010-08-10, 10:30
En grej jag aldrig fattat med blodgivning är hur de vet att man inte har sjukdom/knark etc i kroppen. För visst, de kollar en ju när man anmäler sig första gången. Men sedan är det väl inga fler kontroller? What if någon röker på eller käkar lite lustigpiller liksom? Eller någon drar på sig en infektion eller något som kan spridas med blodet?


Att ge blod är en fin grej, visst. Men jag väljer att inte göra det för rätt vad det är så är det "blodbrist" pga att nån gängkriminell idiot har knivstuckit en annan gängkriminell idiot i mjälten och då ska idiot nummer 2 självklart ha bästa tänkbara vård och man slösar gärna bort 15-20 blodpåsar för att få ut idiot 2 på gatan igen så att han kan knivsticka idiot 1 i mjälten som hämnd.

Man skriver på ett intyg att man inte injicerat narkotika, tatuerat sig, varit utomlands
och att man känner sig helt frisk.

En UTMÄRKT anledning att inte lämna blod tsp! Din idioti besyrar tydligen inte
bara dina politiska ideologier.

Osten80
2010-08-10, 10:33
Man skriver på ett intyg att man inte injicerat narkotika, tatuerat sig, varit utomlands
och att man känner sig helt frisk.


Testas alltså blodet bara första gången man lämnar, och de andra gångerna är det ens hedersord som gäller?

r3mpuh
2010-08-10, 10:35
Jag skulle bara kolla,

är det så att om man inte har "rätt" sexuella läggning så får man inte ge blod, fortfarande?

Det var en "Fin" regel iaf

/r3mpuh

kaer
2010-08-10, 10:39
Var blodgivare ett bra tag förut.
Men nu jobbar jag i samma hus som blodgivarcentralen, eller vad det heter. Jag ser sköterskorna stå utanför och röka allt som oftast. Jag tycker det är så sjukt äckligt med rökning så jag pallar inte riktigt med tanken på att någon som precis rökt ska vara så nära mig och 'röra' mig.
Fånigt kanske, men så funkar jag :-(

Erik__
2010-08-10, 10:41
Jag skulle bara kolla,

är det så att om man inte har "rätt" sexuella läggning så får man inte ge blod, fortfarande?

Det var en "Fin" regel iaf

/r3mpuh

Mycket turer om det senaste tiden, nu är det bara en enda röra. Regeln finns/fanns ju av en anledning, vad är fel med den? Den utgick från vetenskapen som fanns vid den tiden.

Jens.Andersson
2010-08-10, 10:51
Testas alltså blodet bara första gången man lämnar, och de andra gångerna är det ens hedersord som gäller?

De fyller ett litet rör som jag antar de gör någon form av koll på men man
omöjligt kolla efter alla typer av narkotika och sjukdomar. Antar att HIV och Hep C
är det man kollar efter, samt dina blodvärden.


Jag skulle bara kolla,

är det så att om man inte har "rätt" sexuella läggning så får man inte ge blod, fortfarande?

Det var en "Fin" regel iaf

/r3mpuh

Detta är som du vet en regel skapad av illuminati. Den är sedan vidareutvecklad av FRA och Bodström.
En av alla vanliga "sheople" kan ju lätt tro att HIV är överrepresenterat bland homosexuella och
att vanliga personer inte gärna vill få HIV-smittad blod (vilket inte heller är sant).

Kryss
2010-08-10, 10:58
En grej jag aldrig fattat med blodgivning är hur de vet att man inte har sjukdom/knark etc i kroppen. För visst, de kollar en ju när man anmäler sig första gången. Men sedan är det väl inga fler kontroller? What if någon röker på eller käkar lite lustigpiller liksom? Eller någon drar på sig en infektion eller något som kan spridas med blodet?


Att ge blod är en fin grej, visst. Men jag väljer att inte göra det för rätt vad det är så är det "blodbrist" pga att nån gängkriminell idiot har knivstuckit en annan gängkriminell idiot i mjälten och då ska idiot nummer 2 självklart ha bästa tänkbara vård och man slösar gärna bort 15-20 blodpåsar för att få ut idiot 2 på gatan igen så att han kan knivsticka idiot 1 i mjälten som hämnd.

Du som pratat så varmt om att bry sig om sina medmänniskor och vara solidarisk?


Här i växjö är det så förbannat bökigt med tid, blev sjuk sist och nu får man vänta en månad på tid (som för övrigt är en tid de slumpat ut, som inte alls passar).

Nitrometan
2010-08-10, 11:04
Att ge blod är en fin grej, visst. Men jag väljer att inte göra det för rätt vad det är så är det "blodbrist" pga att nån gängkriminell idiot har knivstuckit en annan gängkriminell idiot i mjälten och då ska idiot nummer 2 självklart ha bästa tänkbara vård och man slösar gärna bort 15-20 blodpåsar för att få ut idiot 2 på gatan igen så att han kan knivsticka idiot 1 i mjälten som hämnd.
OK. Du tycker att det var slöseri att försöka rädda Anna Lind med över 30 påsar blod också?

Jag antar att du inte vill ha blod den dag du behöver opereras eller råkar ut för en olycka?

De fyller ett litet rör som jag antar de gör någon form av koll på men man omöjligt kolla efter alla typer av narkotika och sjukdomar. Antar att HIV och Hep C är det man kollar efter, samt dina blodvärden.

De bryr sig inte om huruvida nån har rökt på eller snapsat lite innan de ska lämna blod. Det kommer inte att påverka mottagaren nämnvärt. Det som är intressant ut blodgivarsynpunkt är ju om nån regelbundet injicerar. Om de då inte har rena nålar så ökar risken för att blodet är smittat med nåt otrevligt.

tsp
2010-08-10, 11:19
Jag skulle bara kolla,

är det så att om man inte har "rätt" sexuella läggning så får man inte ge blod, fortfarande?

Det var en "Fin" regel iaf

/r3mpuh

Nej, om du är bög men aldrig hittar ligg så är det fritt fram att lämna blod. :)

Man skriver på ett intyg att man inte injicerat narkotika, tatuerat sig, varit utomlands
och att man känner sig helt frisk.

En UTMÄRKT anledning att inte lämna blod tsp! Din idioti besyrar tydligen inte
bara dina politiska ideologier.

Så de kollar alltså bara blodet första gången? Och sedan kan man lämna blod med alla möjliga konstigheter i kroppen?



OK. Du tycker att det var slöseri att försöka rädda Anna Lind med över 30 påsar blod också?

Jag antar att du inte vill ha blod den dag du behöver opereras eller råkar ut för en olycka?


De bryr sig inte om huruvida nån har rökt på eller snapsat lite innan de ska lämna blod. Det kommer inte att påverka mottagaren nämnvärt. Det som är intressant ut blodgivarsynpunkt är ju om nån regelbundet injicerar. Om de då inte har rena nålar så ökar risken för att blodet är smittat med nåt otrevligt.

Nej, det tycker jag inte är slöseri - det tycker jag är vad blodförrådet ska användas till. Men tycker du själv, med handen på hjärtat, att det är rätt att nån bandidoshjälte får skapa blodbrist och riskera chansen att rädda ex. Anna Lindhs liv?

Sedan så tycker jag ju självklart att vi bör ha en privat sjukvård där man får betala för sig, och jag kommer kunna betala gott för mina blodpåsar så det är inget problem.

Nitrometan
2010-08-10, 11:35
Så de kollar alltså bara blodet första gången? Och sedan kan man lämna blod med alla möjliga konstigheter i kroppen?
De testar såklart det blod som lämnas efter saker som akn innebära risker för den som tar emot blodet. Nåt annat vore dumt.

Nej, det tycker jag inte är slöseri - det tycker jag är vad blodförrådet ska användas till. Men tycker du själv, med handen på hjärtat, att det är rätt att nån bandidoshjälte får skapa blodbrist och riskera chansen att rädda ex. Anna Lindhs liv?
Nu pratar du om triagering. Att prioritera sjuka/skadade på t.ex. en akutmottagning. Där tror jag läkarna gör ett utmärkt jobb.

Jag tycker inte att man ska välja bort vissa personer baserat på ett eventuellt medlemsskap i nån organisation. Nästa gång kanske det är personer som är medemmar i ett visst parti eller bor i en viss by som ska prioriteras bort.

Läkaren ska prioritera efter skada/behov/möjligheter.

Sedan så tycker jag ju självklart att vi bör ha en privat sjukvård där man får betala för sig, och jag kommer kunna betala gott för mina blodpåsar så det är inget problem.
Men vem ska ge blodet du köper? Eller ska du ersätta ditt blod med dina pengar?

Verbatim
2010-08-10, 11:43
Ja, när blodsbristen slår till, och man snabbt behöver injicera 5000 kr rakt in i armen finns det bara en lösning, snabba cash.

-LPna6mgveg

Karvig
2010-08-10, 13:16
Men vem ska ge blodet du köper? Eller ska du ersätta ditt blod med dina pengar?

Kanske är det som man kallar för blodspengar..? *screwy*

http://promotionsforlife.files.wordpress.com/2009/12/blood-drop-money-final.jpg

Snobbe
2010-08-10, 13:23
Dom måste ju självklart testa blodet? Skulle ju vara sjukt om dom bara lita på alla nemen han tog ju ett prov för 3år sen o de var rent.. Jag gav blod för en vecka sen ungefär ser inte varför man inte gör det iaf inte om man bor i sthlm där det bara e o knalla in o ge blod när du har tid.

Nitrometan
2010-08-10, 13:58
Jag gav blod för en vecka sen ungefär ser inte varför man inte gör det.
Men om du lämnade blod så vet du ju att de förutom påsen med blod tog några rör med blod som de testar.

Klart att de testar det blod folk lämnar.

Nitrometan
2010-08-10, 14:01
På en informationssida om blodgivning står det: http://geblod.nu/general.aspx?PageId=5

När givningen är avslutad tas ett par rör med blod för fem olika tester:
# Hb-värde (blodvärde)
# HIV
# Hepatit B
# Hepatit C
# Syfilis
Blodpåsarna går inte att lämna ut till någon patient förrän testerna är klara och godkända.

egge
2010-08-10, 14:18
Sedan så tycker jag ju självklart att vi bör ha en privat sjukvård där man får betala för sig, och jag kommer kunna betala gott för mina blodpåsar så det är inget problem.

Så då ska bara dom som har råd få blodtransfusioner? Eller var det ett skämt?

Kek
2010-08-10, 14:33
Inte bra för träningen.

Kan ju köra när du har en vilodag/vilovecka eller något. Tar ju inte allt för lång tid att återhämta sig.

Har funderat på att ge blod men antar att man ska vara drogfri och att de kollar upp sånt? Vore ju surt att busta på en sådan sak.

Nitrometan
2010-08-10, 14:37
Inte bra för träningen.
Vad för slags träning?

Långdistanslöpning, cykling eller annan tuff konditionsträning kan nog påverkas av att du lämnar blod. Iaf nån dag eller så. Men menar du din styrketräning? Där är det nog ingen eller försumbar effekt.

Nitrometan
2010-08-10, 14:38
Har funderat på att ge blod men antar att man ska vara drogfri och att de kollar upp sånt? Vore ju surt att busta på en sådan sak.
Var det några särskilda droger du tänkte på?

Du kan titta på lite information på GeBlod (http://geblod.nu/).

Kek
2010-08-10, 14:43
Var det några särskilda droger du tänkte på?

Du kan titta på lite information på GeBlod (http://geblod.nu/).

Nja inte direkt, är allätare men ska checka länken!

Nitrometan
2010-08-10, 14:48
Det de har problem med är folk som injicerar. Gör du inte det så är det nog ingen fara.

Kek
2010-08-10, 14:49
Det de har problem med är folk som injicerar. Gör du inte det så är det nog ingen fara.

De hade problem med övriga droger också fast man ska ha varit "ren" i 6 månader minst innan man får ge blod dessvärre :/

Nitrometan
2010-08-10, 15:00
De hade problem med övriga droger också fast man ska ha varit "ren" i 6 månader minst innan man får ge blod dessvärre :/
Svar: Blodgivning får godkännas tidigast 6 månader efter sista dos (exempelvis Cannabis- eller haschrökning). Om du injicerar droger får du aldrig ge blod.
Ja.

Men om de inte testar... ;)


Nåja. Jag försöker bara värva blodgivare.

Fortsätt du att droga och behåll ditt blod. :thumbup:




Edit: svaret gällde rökdroger i deras frågor & svar. Undrar om det gäller tobak också?

Kek
2010-08-10, 15:19
Halveringstiden för nikotin är nog såpass låg att de kan bortse från det skulle jag tro.

tsp
2010-08-11, 00:51
Givetvis är jag för blodgivning, enda skälet till att jag själv inte gör det är att när jag sökte för nåt år sedan var det något värde som var för lågt så jag fick inte bli blodgivare. Men nu när jag läste den här tråden kommer jag antagligen gå dit igen.

Det jag skrev tidigare i tråden var enbart för att väcka lite heta känslor och debatt. :) För även om jag är 100% för att ge blod och ser upp till människor som faktiskt gör det, så vill jag ta upp vissa "problem", eller "debattfrågor" med blodgivandet som jag tycker är viktiga.

Poxeman
2010-08-11, 06:22
Givetvis är jag för blodgivning, enda skälet till att jag själv inte gör det är att när jag sökte för nåt år sedan var det något värde som var för lågt så jag fick inte bli blodgivare. Men nu när jag läste den här tråden kommer jag antagligen gå dit igen.

Det jag skrev tidigare i tråden var enbart för att väcka lite heta känslor och debatt. :) För även om jag är 100% för att ge blod och ser upp till människor som faktiskt gör det, så vill jag ta upp vissa "problem", eller "debattfrågor" med blodgivandet som jag tycker är viktiga.

Skönt. Jag trodde för ett tag att du var helt lost.


Hitta någon annan form för att skapa debatt, detta funkade uppenbarligen inte. Du gjorde bara bort dig.

tsp
2010-08-11, 07:38
Skönt. Jag trodde för ett tag att du var helt lost.


Hitta någon annan form för att skapa debatt, detta funkade uppenbarligen inte. Du gjorde bara bort dig.

kan man ens göra bort sig på ett forum? :D men ja, ska ha det i åtanke ^^

Nitrometan
2010-08-11, 07:41
kan man ens göra bort sig på ett forum? :D

Neeeeeeeeeeeee. ;)

eSOg4gq4myw

Stråhle
2010-09-01, 14:47
0.45 kg lättare igen! Får se hur det går med träningen ikväll nu då:)

mattilainen
2010-09-01, 15:22
0.45 kg lättare igen! Får se hur det går med träningen ikväll nu då:)

Akta dig bara. Kör inga bänkar eller sker där du kan tuppa av och skada dig. Marklyft, knäböj och liknande borde du ta det försiktigt med. Svimmar väldigt enkelt och maxpulsen är snabbt uppe.

Körde bjj efter de första blodtappningarna och det gjorde att jag var tröttare än vanligt i över 1 vecka. Nu senast tog jag det lugnt efter tappningen och tränade första 2 dagar efter. Tog bara 1 dag att komma igen. Drack självklart mycket vatten och tog järntabletter de första dagarna efter.

Men akta dig :)

Stråhle
2010-09-02, 13:09
Akta dig bara. Kör inga bänkar eller sker där du kan tuppa av och skada dig. Marklyft, knäböj och liknande borde du ta det försiktigt med. Svimmar väldigt enkelt och maxpulsen är snabbt uppe.

Körde bjj efter de första blodtappningarna och det gjorde att jag var tröttare än vanligt i över 1 vecka. Nu senast tog jag det lugnt efter tappningen och tränade första 2 dagar efter. Tog bara 1 dag att komma igen. Drack självklart mycket vatten och tog järntabletter de första dagarna efter.

Men akta dig :)

Tack för varningen, jag kände efter lite extra på uppvärmningen men det flöt på som det skulle, höjde mig faktiskt sista setet. Tyckte att pulsen kändes lite högre, men kan lika gärna ha varit placebo. Körde bröst, axlar. Vågade inte prova på ett tungt ben eller rygg pass. Men det gick kanon iaf! :)

Snobbe
2010-09-13, 15:20
En lite anorlunda fråga angående blodgivning. Har gjort det 4ggr nu och först märkt nu att jag tror ja blir sjukt dålig i magen av järn tabletterna man får. Och även sett att det finns med på biverkningar. Tänkte om de finns andra järntabletter som inte orsakar magproblem eller om man måste ta järntabletter efter man gett blod?

Poxeman
2010-09-13, 15:35
En lite anorlunda fråga angående blodgivning. Har gjort det 4ggr nu och först märkt nu att jag tror ja blir sjukt dålig i magen av järn tabletterna man får. Och även sett att det finns med på biverkningar. Tänkte om de finns andra järntabletter som inte orsakar magproblem eller om man måste ta järntabletter efter man gett blod?

Fråga om du kan få en annan sort att testa, vet att de har ett par att välja på.

Jag brukar sprida ut intaget av järntabletterna över drygt två månader, då slipper man "chockeffekten" på magen.

n1tro
2010-09-13, 15:35
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx


medan ni ger kan ni donera organen också


mvh

FLP
2010-09-13, 16:58
Har precis anmält mig och kom i efterhand på en liten fråga:

Hur påverkar kreatin och andra kostillskott ditt blod. Kan tänka mig att det kan ju inte vara okej att ha kreatin i blodet om man ska ge blod.

limenka
2010-09-13, 17:02
Hur påverkar blodgivning en själv?

( kanske har missat att någon skrivit det )

Snobbe
2010-09-13, 17:29
Hur påverkar blodgivning en själv?

( kanske har missat att någon skrivit det )

Vad ja vet så påverkas man olika vissa blir trötta vissa kan bli piggare. Vissa händer det ingenting för. Själv så blir jag lite piggare skulle jag säga just några dagar efter känns det som iaf. Men ingen större skillnad.

Poxeman
2010-09-13, 17:34
Har precis anmält mig och kom i efterhand på en liten fråga:

Hur påverkar kreatin och andra kostillskott ditt blod. Kan tänka mig att det kan ju inte vara okej att ha kreatin i blodet om man ska ge blod.

Kreatin finns i vanligt kött, hade varit ganska märkligt att förbjuda köttätare från att ge blod!

Så länge dina kosttillskott inte innehåller några otillåtna substanser ska det inte vara några problem!

Stråhle
2010-09-13, 20:09
Fick precis ett sms av Karolinska

"Tack!
Det blod du gav har nu kommit till nytta for en patient.
Hälsningar,
Blodcentralen"

:D:thumbup:

Snobbe
2010-09-13, 20:26
Fick precis ett sms av Karolinska

"Tack!
Det blod du gav har nu kommit till nytta for en patient.
Hälsningar,
Blodcentralen"

:D:thumbup:

oj det har jag aldrig fått betyder det att dom bara kastat min skit?:)

Stråhle
2010-09-13, 21:51
oj det har jag aldrig fått betyder det att dom bara kastat min skit?:)

Jag fick inte det förra gången jag gav, så det är säkert ett nytt påhitt :)

Poxeman
2010-10-18, 12:06
Dags att göra lite nytta igen. Ringde just och bokade tid för lite avtappning i eftermiddag.

Rickard
2010-10-18, 12:21
Jag var och tog blodprov i förra veckan för att se om jag får vara blodgivare.

Ska bli spännande och se hur det här går. Och då tänker jag på hur det ska gå med själva blodgivandet. Det är nästan så att jag svimmar av att se en nål på bild.

andnel
2010-10-18, 13:59
Jag var och tog blodprov i förra veckan för att se om jag får vara blodgivare.

Ska bli spännande och se hur det här går. Och då tänker jag på hur det ska gå med själva blodgivandet. Det är nästan så att jag svimmar av att se en nål på bild.

All heder till dig i så fall! Att du övervinner din rädsla för att ge vidare ska du vara stolt över :)

soddex
2010-10-18, 14:14
Skulle gärna ge blod, dock får jag inte det pga att jag tidigare haft malaria.. Däremot får jag donera blodplasma enligt informationen jag fick senast (om det inte ändrats)är dock något besvärligare och måste i de flesta fall till sjukhuset för att göra det..

Slartibartfast
2010-10-18, 14:15
Jag tänkte kila in å bjuda på en halvliter Slarti-sås. Några undringar har jag.

Borde man testa sig för könisar innan tappningen? Man är ju lite slampig.

Påverkar det inte fysiska prestationsförmågan iom att röda blodkropparna är decimerade i två månader efter givningen? det är ju dom jäklarna som transporterar syret till beseps!

Nitrometan
2010-10-18, 15:10
Däremot får jag donera blodplasma enligt informationen jag fick senast (om det inte ändrats)är dock något besvärligare och måste i de flesta fall till sjukhuset för att göra det..
Ja, det är lite krångligare med att donera plasma. Dock brukar man få ligga och titta på TV/film och fika under tiden.

Påverkar det inte fysiska prestationsförmågan iom att röda blodkropparna är decimerade i två månader efter givningen? det är ju dom jäklarna som transporterar syret till beseps!
Jag har aldrig märkt nån skillnad. Fast på elitnivå i uthållighetssporter kan det nog märkas nån liten skillnad.

I Sverige är det tre månaders karens vid ny sexpartner.

Slartibartfast
2010-10-18, 15:24
Jag har aldrig märkt nån skillnad. Fast på elitnivå i uthållighetssporter kan det nog märkas nån liten skillnad.

I Sverige är det tre månaders karens vid ny sexpartner.

Ok.

Ska kolla upp det. Lite jobbigt att ge blod om man byter partner en gång i kvartalet.

Slartibartfast
2010-10-19, 08:49
Blodgivning och idrott


Blodgivningen förorsakar inga men hos en frisk människa och den förhindrar inte heller normal motion. Om du bara minns att dricka mer än vanligt efter blodgivningen, så återställs vätskebalansen redan inom ett dygn.

Vid blodgivning minskar blodvolymen och hemoglobinvärdet sjunker med 10–15 g/l. Därför bör man undvika hård fysisk ansträngning, liksom jogging och hård jymträning, under resten av den dag då man gett blod. Vid hård ansträngning ökar risken för biverkningar och blodgivaren kan börja må illa, känna sig svag, eller få svindel. Bastubad ska man helst också undvika den dagen. Den fysiska prestationsförmågan återställs under de närmaste 12–24 timmarna.

Normal konditionsträning kan man syssla med redan dagen därpå, men däremot ska man inte sikta på nytt rekord i maraton, eller någon annan lika tung och ansträngande prestation, förrän om en månad efter blodgivningen. Att återfå sin maximala prestationsförmåga kan ta några veckor.

En aktividrottare bör noga tänka på tidtabellen för sin blodgivning. Om man har en viktig match eller ett hårt träningspass framför sig, ska man inte ge blod under de närmast föregående veckorna.

Halterna av koagulationsfaktorer och antikroppar når sina ursprungliga nivåer efter cirka två dygn. Mängden trombocyter stiger till nivån före blodgivningen inom en vecka och mängden röda blodkroppar inom en till tre månader, förutsatt att organismens järnreserver är tillräckliga.

4 månaders karens i Finland. Bara att pricka in det under torrperioder. :thumbup:

Ny sexpartner: 4 månaders karenstid (risk för hepatit- och HIV-infektion). Även om användningen av kondom märkbart minskar smittorisken, betraktas alla former av sexuellt umgänge - också säker sex - som en smittorisk som bör anmälas i hälsodeklarationen.

King Grub
2010-10-19, 08:56
Påverkar det inte fysiska prestationsförmågan iom att röda blodkropparna är decimerade i två månader efter givningen? det är ju dom jäklarna som transporterar syret till beseps!

Jo, maximal prestationsförmåga är nedreglerad en vecka eller mer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3078885&postcount=2

Effekten på muskeluppbyggande träning tror jag inte är undersökt. Den är inte positiv i alla fall.

delta_mats
2010-10-19, 09:10
Jag förstår inte riktigt de som säger att man blir piggare efter att ha lämnat blod. Det finns ju en orsak att järnbrist orsakar trötthet och att man efter att ha gett blod har järnbrist och får med sig järntabletter. Jag upplever i alla fall en trötthet några dagar efter att jag lämnat blod, men har inte kommit underfund om jag bara inbillar mig eller om det faktiskt är så, har inte lämnat blod så många gånger än att jag kan vara säker.

Poxeman
2010-10-19, 09:18
Jag lämnade för trettonde gången igår och jag känner mig varken ovanligt pigg eller slö dagen efter.

Ska köra löpintervaller med klubben ikväll och är rätt säker att de kommer gå trögt dock...

Asdf
2010-10-19, 09:19
En vän till mig fick en tialott från blodgivningen för besväret och vann 12600:- på denna!!
Inget dåligt argument till att ge blod!

Kek
2010-10-19, 13:05
Är det bara att gå till sjukhuset och säga att man vill ge dem lite blod eller ska det göras massa annat först?

Nitrometan
2010-10-19, 13:09
Är det bara att gå till sjukhuset och säga att man vill ge dem lite blod eller ska det göras massa annat först?

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=4

Så här går det till vid första besöket

Först fyller du i en hälsodeklaration där du tar ställning till att du är frisk och kan ge blod. Du visar giltig identitetshandling. Därefter blir det ett enskilt samtal som komplement till hälsodeklarationen.

Vi tar blodtryck och blodprov för att undersöka
* vilken blodgrupp du har (ABO och Rh)
* ditt blodvärde (Hb) för att se om du har tillräckligt med blod att dela med dig
* om du har gulsotsvirus (typ B eller C), syfilis, HIV eller HTLV I + II (det är virus som är sällsynta i Sverige men förekommer i andra länder).

När provtagningen är avslutad bjuder vi på fika. Ditt första besök på blodcentralen tar cirka 30 minuter.

Du gör en provtagning först.

Men det är bara att ta kontakt med närmaste blodcentral.

Kek
2010-10-19, 13:53
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=4





Du gör en provtagning först.

Men det är bara att ta kontakt med närmaste blodcentral.

Tack!

Drar nog dit och ger lite blod nästa vecka!

Nitrometan
2010-10-19, 13:55
Drar nog dit och ger lite blod nästa vecka!
Ring först och kolla vad de har för öppettider.

Kek
2010-10-19, 13:56
Ring först och kolla vad de har för öppettider.

Ah det ska jag göra :)

Tryman
2010-10-28, 09:10
Sådär ja, fick ett SMS om att mitt blod kommit till användning bara en vecka efter jag gett blod. Känns riktigt bra...

Nitrometan
2010-10-28, 09:22
Sådär ja, fick ett SMS om att mitt blod kommit till användning bara en vecka efter jag gett blod. Känns riktigt bra...
Mycket trevligt initiativ av din blodcentral. :thumbup:

DennisJ
2010-10-28, 09:48
Mycket trevligt initiativ av din blodcentral. :thumbup:

Det kanske är lite skumt, men jag är inte helt säker på att jag själv skulle vilja få reda på det.

Gav blod igår, och som vanligt är det bakis-känsla idag.

cero
2010-10-28, 09:53
Dummie fråga: Hur kompenserar kroppen för det blodet som försvinner?

Shajjn
2010-10-28, 09:56
Nybildning av blod.

Mängden blod man ger ifrån sig tas från kroppens stora blodbuffert.

Litecore
2010-10-28, 11:31
synd att jag gillar att tatuera mig lika mycket som jag faktiskt gillar att ge blod. they don't mix :/

Nitrometan
2010-10-28, 11:35
synd att jag gillar att tatuera mig lika mycket som jag faktiskt gillar att ge blod. they don't mix :/

Det blir ju tyvärr 6 månaders karens varje gång. Synd.

Konstigt att tandläkaringrepp bara har 2 veckors karens. Blödningar i munnen och bakterier där borde ju vara lika farligt?

cero
2010-10-28, 15:55
Nybildning av blod.

Mängden blod man ger ifrån sig tas från kroppens stora blodbuffert.

Hur mycket kan kroppen bilda?

falo
2010-10-28, 16:22
Jag ska ge blod för första gången den 3:e november!

Timmi
2010-10-28, 17:14
Lämnade för 8:e gången igår. Gick i vanlig ordning på lite över 5 minuter och jag mådde som en prins efter. Han på britsen bredvid min lämnade för 86:e gången, låg lite i skugga kände jag ;)

Kek
2010-10-28, 17:21
Det blir ju tyvärr 6 månaders karens varje gång. Synd.

Konstigt att tandläkaringrepp bara har 2 veckors karens. Blödningar i munnen och bakterier där borde ju vara lika farligt?

Tror de tänker mer på nålen och dess renhet när man tatuerar. De vet ju inte om man gått till någon skum fängelsetatuerade som tatuerat ett par horsepundare med hiv och skitit i att rengöra nålen efter.

Poxeman
2010-10-28, 19:33
Hur mycket kan kroppen bilda?

I princip hur mkt som helst...

Det tar ungefär ett dygn att återfå blodvolymen (4,5dl) som man tappar men ca två månader tills alla blodvärden är normala igen.

Nitrometan
2010-10-29, 07:44
Tror de tänker mer på nålen och dess renhet när man tatuerar.
Jo. De jag har varit hos har egen autoklav. Det har inte alla tandläkare.

Det var t.o.m. ett par privata tandläkare som autoklaverade sina instrument hos honom.

Man har påvisat en direkt hjärtpåverkan av bakterier i munhålan vid sår i munnen. Blödningar i munnen är inte att leka med.

Tryman
2010-10-29, 08:51
Mycket trevligt initiativ av din blodcentral. :thumbup:

Håller med, man känner sig glad över att man hjälpt till. Lite som en klapp på axeln :)

Vinter
2010-10-29, 09:27
Det blir ju tyvärr 6 månaders karens varje gång. Synd.

Konstigt att tandläkaringrepp bara har 2 veckors karens. Blödningar i munnen och bakterier där borde ju vara lika farligt?

Gammal hederlig fördom helt enkelt.

jakke
2010-10-29, 09:44
Sådär ja, fick ett SMS om att mitt blod kommit till användning bara en vecka efter jag gett blod. Känns riktigt bra...

Det får jag också alltid. Dessutom får jag julkort!

DennisJ
2010-10-29, 11:44
Påverkas blodvärdet av träning? Har styrketränat regelbundet sedan i mars förra året, innan dess enbart motionscykel och promenader, och min uppfattning är att blodvärdet ligger något högre numera. Tidigare brukade det ligga mellan 150 och 155, numera är det snarare som minst strax under 160 och ofta över 160 (senast 162). I övrigt kan jag inte påminna mig om att det är något annat som jag ändrat som kan påverka (är möjligtvis ännu sämre på att knapra i mig järntabletter, men det gjorde jag egentligen bara när jag började för 10 år sedan).

Rickard
2010-11-18, 14:53
Jag var och tog blodprov i förra veckan för att se om jag får vara blodgivare.

Ska bli spännande och se hur det här går. Och då tänker jag på hur det ska gå med själva blodgivandet. Det är nästan så att jag svimmar av att se en nål på bild.

Nu har jag precis varit och lämnat blod. Det gick alldeles utmärkt. Var bara lite spänd strax innan sticket men sedan flöt det på rätt bra.

Och blodvärdet var så bra att jag inte fick några tabletter att knapra på.

Nitrometan
2010-11-18, 15:01
Nu har jag precis varit och lämnat blod. Det gick alldeles utmärkt. Var bara lite spänd strax innan sticket men sedan flöt det på rätt bra.
;)

Bra med en blodgivare till! :thumbup:

Litecore
2010-11-18, 15:14
synd att jag gillar att tatuera mig lika mycket som jag faktiskt gillar att ge blod. they don't mix :/
tiden går fort när man har roligt, jag fick en kallelse tidigare i veckan och
ska iväg och lämna blod nu senare idag. ska käka lunch och träna först :)

Rickard
2010-11-18, 15:15
Nu har jag precis varit och lämnat blod. Det gick alldeles utmärkt. Var bara lite spänd strax innan sticket men sedan flöt det på rätt bra.

;)

Bra med en blodgivare till! :thumbup:

Lite skadad efter att ha bott några år i Göteborg har man allt blivit. ;)

Southwind
2010-11-18, 15:36
Hur är det med att lämna blod om man använder antidepressiva och neuroleptika samt ibland lite bensodiazepin?

Samt hur mycket kalorier förbränner man när man lämnar blod? Det måste ju krävas lite energi för att ersätta blodet som lämnade kroppen. :D

Slartibartfast
2010-11-18, 16:09
Antidepp är oftast ok. Neuroleptika oftast inte.

salmiak
2010-11-18, 16:59
Påverkas blodvärdet av träning? Har styrketränat regelbundet sedan i mars förra året, innan dess enbart motionscykel och promenader, och min uppfattning är att blodvärdet ligger något högre numera. Tidigare brukade det ligga mellan 150 och 155, numera är det snarare som minst strax under 160 och ofta över 160 (senast 162). I övrigt kan jag inte påminna mig om att det är något annat som jag ändrat som kan påverka (är möjligtvis ännu sämre på att knapra i mig järntabletter, men det gjorde jag egentligen bara när jag började för 10 år sedan).

Jajemennsan det gör det.
När blodet inte har nog med syre (som bärs av Hb) när det passerar njuren kommer Erythropoietin tillverkas.
Denna kommer sen kunna ta sig till benmärg där den kommer att hjälpa till med att höja antal röda blodkroppar -> högre värde.
Konditionsidrotter är väl lite bättre än styrketräning på att höja värdena i regel, men 162 är jättebra :)

Phille
2010-11-18, 17:31
Fan jag måste åka 1h enkel reda till närmaste ställe för att lämna blod, känns ju lagom skoj.
Får jag ersättning eller något? Vill inte låta som en jude men...

Mr.Cosybear
2010-11-18, 17:53
Fan jag måste åka 1h enkel reda till närmaste ställe för att lämna blod, känns ju lagom skoj.
Får jag ersättning eller något? Vill inte låta som en jude men...

Man får extra ersättning om man reser en bit, åtminstone där jag donerar.
En blodgivning = 4 "droppar" = 2 trisslotter (eller prylar värda 4 droppar)
25km enkelresa är värd 6 eller 10 droppar hörde jag sist jag donera. Så för dig kan jag tänka mig att det blir en hel del trisslotter/droppar :) Lättast är att höra av sig och fråga vad du får.

DennisJ
2010-11-18, 17:59
Jajemennsan det gör det.
När blodet inte har nog med syre (som bärs av Hb) när det passerar njuren kommer Erythropoietin tillverkas.
Denna kommer sen kunna ta sig till benmärg där den kommer att hjälpa till med att höja antal röda blodkroppar -> högre värde.
Konditionsidrotter är väl lite bättre än styrketräning på att höja värdena i regel, men 162 är jättebra :)

Tack så möe för svaret :)

Litecore
2010-11-18, 20:30
precis hemkommen från ackis, jag hade höjt mitt blodvärde den gär gången också; Hb 166 nu !
blev så glatt överraskad att man kan välja pocketböcker nu (länge sen jag var där alltså) så
jag skrev upp mig på en tid om 2 veckor att lämna plasma också! kul att kunna hjälpa till bara :)

spann
2010-11-18, 20:37
fan va schysst att få trisslotter och grejer! där jag lämnar får man välja på saker med ett värde av 30kr, eller spara ihop till något som är värt med! Eller så kan man få som ett presentkort som gäller i flera affärer.

Till sist har vi det alternativ jag har valt tidigare iaf, och det är att man skänker dessa stackars 30kr till barn cancer fonden etc. Känner man sig som en mkt god person, och ens karma verkligen skjuter i höjden!

D angelo
2010-11-18, 20:42
Jag var och tappa mig i tisdags har gjort det många gånger förut
dock tycker jag mig känna av en viss seghet i benen vi löpträningen i ons.
Någon annan som brukar känna sig seg i träningen efter att ha tappat sig?.

spann
2010-11-18, 20:46
Jag var och tappa mig i tisdags har gjort det många gånger förut
dock tycker jag mig känna av en viss seghet i benen vi löpträningen i ons.
Någon annan som brukar känna sig seg i träningen efter att ha tappat sig?.

direkt efter tappningen har jag fått leda upp min cykel för backar, och så fort jag kommit hem avlivit direkt i soffan! sen har jag bara vart trött och seg i hela kroppen ett par dagar framöver. så att du bara känner dig seg i bena dagen efter ska du snarare va glad över!;) elr så är jag bara klen och känslig, vet inte

Poxeman
2011-02-09, 08:48
Dags att bumpa denna tråd.
Var och lämnade i måndags, fick ett mess veckan innan om att det var akut brist på min blodtyp men då jag var inne i en mycket intensiv träningsperiod valde jag ändå att vänta lite. Denna vecka blir det mindre träning så jag passade på när jag ändå skulle vila över 24 timmar.

Tror jag har skrivit det tidigare i denna tråd men mig påverkar blodgivandet bara under en kort period. Första dagen är jag lite seg och törstig. Påföljande dagar blir hårda intervallpass lidande men styrketräningen rullar ändå på.

Mental
2011-02-09, 08:52
Bra jobbat Poxie!

Fan jag hatar mina vener, jag var blodgivare för rätt många år sedan men fick inte forstätta pga ärrvävnad i venerna, de vill att jag sparar mina kärl tills jag behöver dem *gah!*

O_Wao
2011-02-09, 08:54
Jag känner aldrig av trötthet efter blodgivning, dock blir jag lite fryslort ett par timmar efteråt.

Fredron
2011-02-09, 20:45
Har lämnat blod i Kambodja och Schweiz tidigare, var och tog blodprovet för ett par veckor sedan så nu snart är det dax att lämna på riktigt även i Sverige!
Även med i donationsregistret

Snobbe
2011-02-09, 20:59
Jag lämnade för nån vecka sen tror jag hade runt 165 i blodvärde. Det låter högt men dom sa att de va bra hon blev tom förvånad när jag sa att jag brukar käka järn

Fick även en sån härlig värmekudde istället för vanliga bollen man trycker på för att mina händer var så kalla:D

LadyG
2011-02-14, 10:53
Täkte jag skulle lyfta en bra tråd lite. Det behövs fler givmilda i Stockholm (http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2954), jag har nyss lämnat men det kanske finns fler som har lite överskott att avvara?

Malmberg
2011-02-14, 11:53
Lämnade i torsdags *flex*

Raschmus
2011-02-14, 12:09
Ville lämna men sket sig, gav iaf de på mottagningen ett gott skratt.

R: Tjena, det är R. Jag kan boka ny tid nu.
X: Haha, jasså det är du. Har du hållt dig i 3 månader nu?
R: TRE MÅNADER?!? Du sa 3veckor?
X: Nej, det är 3 månader.
R: Nej, när den dagen kommer kan du ta allt mitt blod för då vill jag inte leva längre.
X: lol

vet inte riktigt hur jag tänkte

HMB
2011-02-14, 13:38
Fan jag borde ta mig i kragen och börja donera, har ju ändå rätt "populär" blodgrupp (O-). Mao sitter jag i skiten ifall jag behöver blod då jag är "kräsen" av mig :(

Ska ta tag i det när bilen är tillbaka från verkstaden :)

Slartibartfast
2011-02-14, 13:40
Fan jag borde ta mig i kragen och börja donera, har ju ändå rätt "populär" blodgrupp (O-).

+1

Det som sätter käppar i hjulen är att man är singel och att det finns kvinnor. Blodgivning är ett pågående projekt för mig.

HMB
2011-02-14, 13:42
+1

Det som sätter käppar i hjulen är att man är singel och att det finns kvinnor. Blodgivning är ett pågående projekt för mig. Kilat stadigt i snart 2,5 år, no excuses :em:

Nitrometan
2011-02-14, 14:06
X: Haha, jasså det är du. Har du hållt dig i 3 månader nu?
R: TRE MÅNADER?!? Du sa 3veckor?
X: Nej, det är 3 månader.

Det är ju 3 månaders karens vid ny partner. Om du endera skaffar en stadig partner eller slutar vara otrogen så är problemet löst.

Slartibartfast
2011-02-14, 14:10
Det är ju 3 månaders karens vid ny partner. Om du endera skaffar en stadig partner eller slutar vara otrogen så är problemet löst.

Fyra månader här i Finland. :Virro

Och karenstiden gäller ju även fast man fixar stadig partner.

Nitrometan
2011-02-14, 14:14
Och karenstiden gäller ju även fast man fixar stadig partner.
Jo, men då är ju problemet löst efter tre/fyra månader. Sen är det bara att lämna sitt blod.

Erik__
2011-02-14, 15:33
Ska första gången i början av april, avskyr verkligen verkligen nålar så det kommer nog bli en trevlig upplevelse :D

LadyG
2011-02-14, 15:49
Ska första gången i början av april, avskyr verkligen verkligen nålar så det kommer nog bli en trevlig upplevelse :D

Jag är också otroligt nålrädd, men det gör mer ont att lämna blodprov på vårdcentralen tycker jag. Blodgivningen gick jättelätt, dessutom var de jättesnälla eftersom jag förvarnade dem att jag är rädd så hon förklarade och visade allt (utom nålen förståss) så att inget kom som en överraskning.

Det kommer att gå jättebra ska du se!

Poxeman
2011-02-14, 15:51
Ska första gången i början av april, avskyr verkligen verkligen nålar så det kommer nog bli en trevlig upplevelse :D

Det ska nog inte vara några problem. De brukar vara jäkligt schyssta och försiktiga med förstagångsgivare.
Vi som närmar oss 20 tappninigar får lite råare behandling.
"Här kommer nålen" så hon sist innnan hon utan pardon körde in den i armen :D

Nitrometan
2011-02-14, 15:59
Inget att oroa sig för. De är duktiga på att sticka.

Rickard
2011-02-17, 16:51
Ska första gången i början av april, avskyr verkligen verkligen nålar så det kommer nog bli en trevlig upplevelse :D

Jag kan nästan svimma av att tänka på blodprov och sådant och jag fixade det utan problem. Så det kommer gå bra. Tror jag. :)

Fredron
2011-02-24, 12:16
Var nere vid Fridhemsplan idag och lämnade blod. Alltid trevligt att med fika och allt de bjuder på efteråt :)

Lando
2011-03-24, 10:47
Tyckte det var dags för en bump av den här tråden. Har själv anmält mig som blodgivare nu och ska ge för första gången om några veckor.

Leon90
2011-03-24, 16:06
Jag hade faktiskt själv tänkt ge blod, men inte anmält mig än dock.
bra bump!

mattilainen
2011-03-24, 16:13
Får ju säga att jag är stolt över er alla :)

Visste inte att min tråd levde än haha Kanske fått med mig någon och då har jag gjort min plikt ;)

Andy.da.wohoo
2011-03-24, 17:07
Jag skulle gärna vilja ge blod. Har sett att blodbussen är i Laholm lite då och då, ska passa på att springa inom en dag och göra min tjänst :)

Bibliotekarien
2011-03-24, 17:24
Jag var och lämnade blod i förrgår. Nålhålet såg fortfarande färskt ut idag på gymmet, så jag utmanade ödet och la till ett pass underarmscurls i slutet för att se om det höll tätt:cool:





Det gjorde det:hbang:

andnel
2011-03-24, 17:58
Jag var och lämnade blod i förrgår. Nålhålet såg fortfarande färskt ut idag på gymmet, så jag utmanade ödet och la till ett pass underarmscurls i slutet för att se om det höll tätt:cool:





Det gjorde det:hbang:

Jag lirade innebandy på kvällen/dagen efter (kommer inte ihåg) och då höll det inte tätt vill jag minnas :D

spann
2011-03-25, 00:13
har vart inskriven som blodgivare i ett år nu, dock bara fått lämnat 1 gång:/

Men fyfan, avlev i soffan när jag kom hem och va seg ett tag:) menmen, värt som fan!

Snobbe
2011-03-25, 07:04
Det är ju inte om nålhålet håller eller inte som är anledningen till att dom inte vill att man tränar. Dock så beror det såklart på per person hur väl man kan ta det efter en blodgivning.

J.V
2011-03-25, 08:42
Gjorde comeback förra veckan efter flera tatueringsuppehåll. :)

Signade också upp för att börja ge trombocyter igen.

LoveMachine
2011-03-25, 09:33
Jag har gett blod i tre år nu men när jag bodde i Kiruna så blev jag aldrig kallad så jag fick passa att ge blod då jag var hemma o Luleå. Jag skulle ha gett blod i onsdags men det visade sig att jag blev tvungen att vänta tre veckor till eftersom jag just kommit hem från Japan. Det känns så självklart att ge blod nuförtiden att jag nästan skäms över att det tagit så länge innan jag började.