handdator

Visa fullständig version : Newsmill: Pseudovetenskap och charlataner dominerar i dietdebatten!


mikaelj
2009-11-05, 19:41
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/04/pseudovetenskap-och-charlataner-regerar-i-dietdebatten

Livsmedelsverket har länge suttit stadigt på tronen som kostrådgivare. På senare tid har dock LCHF med Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt i spetsen seglat upp som utmanare. Vad många inte vet är att ingen av dem egentligen är lämplig som kostrådgivare då de har fel på flera grundläggande punkter.

En bra krönika.

Kischen
2009-11-05, 19:53
Den gillade jag! :)

Det finns alltid två sidor av ett mynt.

thompaboy
2009-11-05, 20:51
Även om det är ett debattinlägg så tycker jag tonen är lite väl auktoritär.

Apos78
2009-11-05, 21:00
Vissa saker är bra skrivet men på vissa punkter faller/hon han på. Som exempel kan nämnas att han till en början kallar LCHF en högfettkost för att senare tycka det är konstigt att denna kost kritiseras som behandlingsalternativ då SoS godkänt den. Det var just högfettsbiten med en stor andel mättat fett man inte tyckte var okej, vilket man också klargjorde i ett nyligt pressmeddelande.

Vidare kan jag tycka han drar alla arbetande dietister över en kam (arbetar själv som dietist) och få av de argument han ställer upp som felaktiga från dietistkårens sida känner jag absolut inte igen från mig själv eller arbetande kollegor. Han får det att låta så vansinnigt simplifierat. Kort sagt - så arbetar vi verkligen inte.

Sen får Rössner mycket skit för sina uttalanden. Hallonbåtarna är ett exempel. Men läser man mellan raderna, som jag är säker på är tanken med de uttalanden han gör, så låter det inte längre lika tokigt. Ingen tror väl på allvar att Rössner förespråkar en kost enbart bestående av hallonbåtar för viktnedgång? Trots detta tas just detta exempel upp som något slags exempel på Rössners uselhet. Samma med "ät mindre, spring mer". En kraftig förenkling av ett komplext problem, något Rössner givetvis är medveten om.

Inledningen på artikeln låter lovande men kommer tyvärr inte med en objektiv syn på debatten utan slår lite hej vilt åt alla håll. Som tidigare nämnts ofta utan grund att stå på.

Slartibartfast
2009-11-06, 10:30
Vad är dethär för korkade påståenden?

Min favorit är ändå Rössners eviga tjat om "ät mindre, spring mera". Ett mera amatörmässigt uttalande får man leta efter! Som professor borde han skämmas...Om det vore så enkelt så skulle det inte finnas någon övervikt överhuvudtaget. Det ignorerar faktumet att människor äter tills de blir mätta och tycker inte om fysisk aktivitet.

JA, det är precis så jävla enkelt som Rössner säger. Att folk är ignoranta och lata ändrar inte på det fysiologiska grundfaktum som Rössner påpekar. :smash:

stafh
2009-11-06, 11:46
Vad är dethär för korkade påståenden?



JA, det är precis så jävla enkelt som Rössner säger. Att folk är ignoranta och lata ändrar inte på det fysiologiska grundfaktum som Rössner påpekar. :smash:

Reagerade också på det...

austria
2009-11-06, 14:09
Som lekman blir man helt snurrig av alla påståenden ang. vad, när, hur man skall äta. Proffesorer, experter, dietister, personliga Tränare m.m. alla har sin egen syn på hur/vad man borde äta.
Har faktiskt börjat ta alla påståenden och kostråd från dessa experter med en klackspark och ägnar mer krut på det alla är överens om, att all sorts träning är bra. Ser till att träna ordentligt, det ger mig en hel del "frihet" runt kosten.

hoikka poika
2009-11-06, 14:37
Enligt LCHF-modellen så är det kolhydrater och insulin som är boven. Utan insulin, ingen fettinlagring. Att räkna kalorier är onödigt och går man inte ned i vikt är det för att man får i sig för mycket kolhydrater, inte för att man får i sig för mycket energi. Det är en skrattretande teori

[...]

Livsmedelsverket är duktiga på att kritisera andra kosthållningar och gör det dessutom nästan alltid helt grundlöst. Ett exempel är deras kritik mot LCHF [...]

Eh?

Vem är A.Karlsson?

mikaelj
2009-11-06, 14:47
Signaturen fluffy_ferret på kostdoktorn.se

z_bumbi
2009-11-06, 14:52
Som lekman blir man helt snurrig av alla påståenden ang. vad, när, hur man skall äta. Proffesorer, experter, dietister, personliga Tränare m.m. alla har sin egen syn på hur/vad man borde äta.
Har faktiskt börjat ta alla påståenden och kostråd från dessa experter med en klackspark och ägnar mer krut på det alla är överens om, att all sorts träning är bra. Ser till att träna ordentligt, det ger mig en hel del "frihet" runt kosten.

Första punkten om jag håller ett föredrag om kost brukar vara motion, riktigt så enkelt att det är helt avgörande är det inte men du är på rätt spår. Det finns en del grundläggande saker som man bör tänka på men utöver det så är det mesta detaljer som saknar större betydelse (för friska människor) och i många fall så är nog mer krav/förändringar sämre för hälsan än att äta det man gillar. För det stora flertalet gäller också att rikta in sig på det som gör mest nytta för just den personen och en eller ett fåtal ändringar gör så stor skillnad att man för stunden kan strunta i resten.

z_bumbi
2009-11-06, 14:53
Signaturen fluffy_ferret på kostdoktorn.se

Om det är samma person som här på forumet så förstår jag kvaliten på texten.

Eddie Vedder
2009-11-06, 16:24
Om det är samma person som här på forumet så förstår jag kvaliten på texten.

HAn har dock blivit extremt annorlunda jämfört med då. "Kalorier är kung" hade han knappast påstått på den tiden.;)

Det säger en del om nivån på vissa fanatiker när fluffy_ferret i mina ögon framstår som de mindre rabiata på Kostdoktorns blogg.:D

bollio
2009-11-06, 17:57
Det författaren menar med Rössner-kommentaren är nog snarare att teorin är svår att överföra till praktik. Att skapa ett energiunderskott är svårt om hungern är konstant. HUR det ska åstadkommas på ett vettigt sätt är intressantare. Vem som helst som läst lite näringslära kan rabbla energi-in energi-ut.

Sverker
2009-11-06, 18:15
Är hungern konstant ?

Jag bara frågar rakt ut. Jag har själv inte upplevt att hunger är konstant. Tvärtom så försvinner hungerkänslorna efter en eller två veckor. Hungersignalerna försvinner vid kaloriunderskott och jag äter för att jag ska äta.
Däremot kommer andra signaler som koncentrationssvårigheter och irritation.

Upplever inte andra samma signaler ?

bollio
2009-11-06, 18:33
Sverker, jag tillhör inte skaran människor som tror att tjocka är glupska och bara äter och svullar i sig allt de ser. Jag tror de är offer för omständigheterna: överintag av raffinerade livsmedel. De äter tills de är mätta men går ändå upp. Att bara dra ned på kvantiteten på den typen av livsmedel räcker oftast inte. Hungern kommer att göra sig påmind. Det krävs att personen äter annorlunda. En omfokusering på livsmedel. Rössner ignorerar den aspekten av näringslära helt och hållet.

z_bumbi
2009-11-06, 19:13
Det författaren menar med Rössner-kommentaren är nog snarare att teorin är svår att överföra till praktik.

En vild gissning?

Eddie Vedder
2009-11-06, 19:16
En vild gissning?

Nej ett ytterligare konstaterande av vad Rössner själv alltid säger.

mikaelj
2009-11-06, 19:38
Nej ett ytterligare konstaterande av vad Rössner själv alltid säger.

Min uppfattning av herr Rössner är att hans teori består av SNR, om möjligt än mer fettsnålt, men i mindre mängd. Det handlar alltså inte alls om samma teori och praktik som bollio pratar om, eftersom det inte behandlar problemet "hunger".

Eddie Vedder
2009-11-06, 19:49
Min uppfattning av herr Rössner är att hans teori består av SNR, om möjligt än mer fettsnålt, men i mindre mängd. Det handlar alltså inte alls om samma teori och praktik som bollio pratar om, eftersom det inte behandlar problemet "hunger".

Vad jag menade var att det författaren skriver om att teorin inte fungerar i praktiken är precis vad Stephan Rössner själv hävdar.

I alla intervjuer jag hört/läst så återkommer han till det, dvs att de allra flesta alltid misslyckas och gör det om och om igen.

z_bumbi
2009-11-06, 19:50
Nej ett ytterligare konstaterande av vad Rössner själv alltid säger.

Jo jag vet att Rössner säger att det gäller att överföra det till praktik och att han brukar ge exempel på hur men jag undrar hur man ska få ut den betydelsen ur den länkade texten? Det känns väldigt mycket som en vild gissning eller egen tolkning om det låter bättre.

Se ovan. :D

Tolkia
2009-11-06, 20:50
Sverker, jag tillhör inte skaran människor som tror att tjocka är glupska och bara äter och svullar i sig allt de ser. Jag tror de är offer för omständigheterna: överintag av raffinerade livsmedel. De äter tills de är mätta men går ändå upp. Att bara dra ned på kvantiteten på den typen av livsmedel räcker oftast inte. Hungern kommer att göra sig påmind. Det krävs att personen äter annorlunda. En omfokusering på livsmedel. Rössner ignorerar den aspekten av näringslära helt och hållet.
Det är inte den uppfattning jag har fått när jag hört Rössner, men ja gkan ha missuppfattat honom, eller haft turen att höra honom dagar när han frångår sin vanliga rutin. Jag har uppfattat honom som mycket medveten om beteendebiten i ätandet, och att "ät mindre, spring mer" för många är jävligt svårt att omsätta i praktiken. Jag har också uppfattat det som att han har stor respekt för sina patienter och deras problem (om än han verkar något cynisk, det är iofs inte direkt ovanligt för de som varit i hans bransch under lång tid) och står långt ifrån uppfattningen att alla tjockisar är glupska matmonster utan självkontroll. Om än han är väldigt direkt, och t.ex. frekvent använder kanske inte helt Pk ord som "feta", vilket säkert stöter en del. Men, som sagt, jag kan ha fel.

Sverker
2009-11-07, 07:16
Jag läste länken och fastnade för det bergsäkra uttalandet om att margarin ökar allergifrekvensen:

Tvärtom, då det finns indikationer på att margarin jämfört med smör kan öka allergifrekvensen (9-13).

Läser man referenserna, som abstrakten, kommer det inte fram speciellt mycket. Abstrakten säger inget mer än:
1. Omega-6 förstärker den allergena reaktionen. 2. Margarin med mycket Omega-6...innehåller mycket Omega-6.

Idag finns det tydliga indikeringar på att vi måste balansera vårt intag av Omega-6 i förhållande till Omega-3. Tillverkarna av margarin har svarat och sänkt mängderna Omega-6 och höjt mängderna Omega-3.

Eddie Vedder
2009-11-07, 13:14
Jag läste länken och fastnade för det bergsäkra uttalandet om att margarin ökar allergifrekvensen:

Hur kan du tolka indikationer som ett bergsäkert uttalande?

Sverker
2009-11-07, 14:14
För att texten om smör och margarin tar slut där.

Eddie Vedder
2009-11-07, 14:18
För att texten om smör och margarin tar slut där.

Ordet indikation är ju just ett ord som används för att det inte är bergsäkert. Hade det stått att margarinkonsumtion leder till allergi skulle det varit ett bergsäkert uttalande. Säger man att det finns indikationer är det ju definitivt inget bergsäkert uttalande.

Men vi kanske har olika syn på ordet helt enkelt:

http://www.ne.se/lang/indikation

Sverker
2009-11-07, 14:31
Vi har säkert samma syn på ordet. Jag läste budkapet och uppfattade som ett angrepp på margarin. Av ren nyfikenhet tittade jag på referenserna.

Jag slängde själv ut ordet Indikering när det gäller konkurransen mellan Omega-6 och Omega-3 om delta-6-desaturas. Mest för att själv slippa plocka fram 368 referenser:em:. Det mer intressanta är att de flesta margarinerna på marknaden är mer balanserade idag.

Sniggel
2009-11-07, 14:51
En omfokusering på livsmedel.

Det här tror jag är det viktigaste för att på sikt gå ner 1-5 "viktklasser".
Ad libitum-ätande på enbart hårt raffinerade produkter generar ofta otroligt mycket mer kalorier än om man enbart äter oraffinerade produkter. 2 helt olika extremer men man behöver ju inte ta bort alla raffinerade produkter. Man kan ju behålla de man gillar mest och successivt försöka ersätta olika "högkalorilågmättnad-bovar" och se om man kan förändra sina smakpreferenser.