handdator

Visa fullständig version : Hjälp, ångest inför semester i malaysia!


Pontus H
2009-11-05, 18:11
Okej

Jag ska iväg till Malaysia i en månad, först var allting frid och fröjd, men sen börjar jag läsa lite mer om landet, och där står det att blir man ertappad med knark eller droger så är det livstids fängelse eller eventuellt dödsstraff. Absolut inte för att jag själv sysslar med sånt, men det stod också att man ska vara försiktig med sitt bagage då langare kan gömma knark och sånt i bagaget. samt att det går att gömma knarket i princip allting, skor, souvenirer etc.. hur fan gör jag för att verkligen inte åka fast i någon sådan skit? jag har ju precis börjat träna och tror inte de har EAA i malaysianskt fängelse :Virro nej men allvarligt.. är jäkligt orolig, det känns som jag ska gå i kalsongerna bara när jag checkar in bagaget, samt inte köpa några souvenirer alls.. fan, jag som verkligen sett fram emot denna resa, kommer ju få hjärtattack ifall de ens ställer en fråga vid incheckningen HRRHRR

ceejay
2009-11-05, 18:13
uhm, en polare och hans familj åkte till malaysia för 2 veckor sen, verkar inte ha hänt något med dom än :)

vicarious
2009-11-05, 18:13
Stanna hemma, här kan du iaf knarka lugnt :thumbup:

Nä men allvarligt, det låter lite förstorat.. jag har aldrig varit i Malaysia men jag tror inte du behöver oroa dig så länge du håller dig skärpt och på din vakt när du vistas ute bland folk.

Nyback
2009-11-05, 18:15
tror inte precis alla som åker dit blir ertappade med knark som langare har gömt på er ;P

inge oro

renad
2009-11-05, 18:15
Ska inte vara några problem .. men standard saker som att låsa väskor, regnskydd om du har ryggsäck, låt inte någon annan bära väskan åt dig osv ,,

Pudzianovski
2009-11-05, 18:16
Rädslan är nog obefogad :)

Håll koll på dina grejer och låt dig inte övertalas av några skumma typer att ta med ett paket över gränsen till deras farmor eller liknande. Och håll dig ifrån droger.

Osten80
2009-11-05, 18:16
För att komma in i rätt stämning kan du även kika lite på Bangkok Hilton innan du åker.

spann
2009-11-05, 18:18
nu blev jag med liten skrajesen. ska dit den 27 dec. :s

young_george
2009-11-05, 18:18
Det finns inget att göra utom att hålla god uppsikt av ditt bagage, gå på magkänsla och hoppas på det bästa. Polisen är även ganska mutbar sägs det, if worst comes to worst så att säga.

Oddsen att du skulle råka ut för något sånt här är trots allt väldigt höga.

Pudzianovski
2009-11-05, 18:19
Det kan gå illa men oftast är det medveten smuggling.

T.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Van_Tuong_Nguyen

Giljotinen
2009-11-05, 18:22
Jag har varit där. Inga problem alls. Håll koll på dina grejer bara. Jag tror inte att någon kommer lägga sitt värdefulla knark i ditt bagage.

Apos78
2009-11-05, 18:36
Vi var ett par veckor i Malaysia för ett par år sedan. Flög till Singapore och tog oss sedan över gränsen och reste upp över östkusten. Den sidan var väl inte speciellt turistvänlig direkt men jag kände aldrig att just drogbiten skulle vara något att oroa sig över. Vi reste sedan över till KL på västkusten, en fullkomligt underbar stad i mina ögon. Vi stannade där i 12 dagar och sen ville man inte åka därifrån. Nåja, tåg bokades till Singapore och det var först då vi kände av allvaret vad gäller drogsmugglingen. Vid gränsövergången körs tåget in på en station där alla får kliva av och gå genom tullen. Sen står alla på led medan ett gäng tullhundar med beväpnad husse söker igenom ledet med tillhörande väskor. Sen genomsökning av tåget, även det med narkotikahund. Det verkar vara Singapore som blir riktigt griniga om man plockar med sig något så gör inte det please. Hur hårda de är i Malaysia vet jag inte riktigt. Dock gick det hela bara bra och jag hörde inte om någon som i samma veva åkte dit på någonting.

Blir nog en trevlig resa. Vart kommer ni att åka?

Pontus H
2009-11-05, 18:40
Okej, ja, men bra tipps det där med regnskyddet, ska nämnligen backpacka lite, drar över det när jag drar till flygplatsen.. sen har jag hört att man ska packa väskan själv :)

ok ok ok, fan jaa, ska komma i rätt stämning, kommer nog ändå vara spänd innan planet lyfter ;D får köpa en väska som har lås och inga ytliga fack. samt gå och krama bagaget hela vägen till incheckningen.

young george;

okej då är det läge att spara en del pengar till flygplatsen :P men man kanske inte ska ge dem för mycket då de kanske tror att de kan få ut mer om man gör det och hålla kvar en för det.
Jag kommer nog ärligt talat få en mental orgasm när planet lyfter ifrån malaysia ;) om jag kommer med dvs..... HRRRR HRRRRR

Exhale_
2009-11-05, 18:46
Singapore är väldigt kinkiga när det kommer till säkerheten rent generellt. Malaysia har jag varit till ett par gånger och det är som vilket annat land som helst. Ha koll på dina grejer och använd huvudet så ska det inte vara några problem.

Att stressa upp sig inför resor till nya ställen är normalt. Men det är som sagt inget att gå i taket för. Ni kommer få det hur bra som helst i ett helt underbart land!

Pontus H
2009-11-05, 18:46
Vi var ett par veckor i Malaysia för ett par år sedan. Flög till Singapore och tog oss sedan över gränsen och reste upp över östkusten. Den sidan var väl inte speciellt turistvänlig direkt men jag kände aldrig att just drogbiten skulle vara något att oroa sig över. Vi reste sedan över till KL på västkusten, en fullkomligt underbar stad i mina ögon. Vi stannade där i 12 dagar och sen ville man inte åka därifrån. Nåja, tåg bokades till Singapore och det var först då vi kände av allvaret vad gäller drogsmugglingen. Vid gränsövergången körs tåget in på en station där alla får kliva av och gå genom tullen. Sen står alla på led medan ett gäng tullhundar med beväpnad husse söker igenom ledet med tillhörande väskor. Sen genomsökning av tåget, även det med narkotikahund. Det verkar vara Singapore som blir riktigt griniga om man plockar med sig något så gör inte det please. Hur hårda de är i Malaysia vet jag inte riktigt. Dock gick det hela bara bra och jag hörde inte om någon som i samma veva åkte dit på någonting.

Blir nog en trevlig resa. Vart kommer ni att åka?

vi ska vara borta i 1 månad, vi landar i singapore och åker hem från singapore, så det är väl där allt kommer att hända med de beväpnade gestapo knark hussarna och dödshundarna, vi tänkte ta någon dag i singapore och sova där och få bort jet-lagget, sen åka buss/tåg till kuala lumpur vara där så länge vi känner för det och sedan dra vidare längs kusten och besöka lite småöar och bara leva fett gott., för att sedan sista dagen sova i singapore för att sedan ge sig av till flygplatsen igen och åka hem, (förhoppningsvis)...

fråga till dig.. hur gjorde ni med pengar? ska man ha med sig allt i kontanter eller ska man ha med sig kort också? har hört att det förekommer en del skimmning och piratkopiering av kontankort i malaysia..

Pontus H
2009-11-05, 18:48
Singapore är väldigt kinkiga när det kommer till säkerheten rent generellt. Malaysia har jag varit till ett par gånger och det är som vilket annat land som helst. Ha koll på dina grejer och använd huvudet så ska det inte vara några problem.

Att stressa upp sig inför resor till nya ställen är normalt. Men det är som sagt inget att gå i taket för. Ni kommer få det hur bra som helst i ett helt underbart land!

det låter ju fantastiskt! ah har hört att det är extremt i singapore, skulle du kasta skräp på marken så får man grova böter, och det gäller även om du tuggar tuggummi offentligt på gatan i singapore, så får du böter.. snacka om att vara på snudd till överdrivet pedantiska...

Exhale_
2009-11-05, 18:48
fråga till dig.. hur gjorde ni med pengar? ska man ha med sig allt i kontanter eller ska man ha med sig kort också? har hört att det förekommer en del skimmning och piratkopiering av kontankort i malaysia..

Det är ett civiliserat land ni ska till. De har uttagsautomater liksom. Själv körde jag på ICA´s bankkort som har fria uttag utomlands vilket är helt underbart. Det var bara att casha ut på närmsta maskin och man slapp gå runt med en massa pengar i onödan.

Pontus H
2009-11-05, 18:57
ok, jaha, ja, tar man ut pengar i bakomater centralt i malaysia så har man nog inget att oroa sig för, tänkte lite mer också, jag går ju alltid runt med kort i sverige, betalar alltid med det, i matbutiker, resturanger etc.. men casha ut på maskin låter ju som en bra sak att göra.. :P

renad
2009-11-05, 18:57
det låter ju fantastiskt! ah har hört att det är extremt i singapore, skulle du kasta skräp på marken så får man grova böter, och det gäller även om du tuggar tuggummi offentligt på gatan i singapore, så får du böter.. snacka om att vara på snudd till överdrivet pedantiska...

Tuggummi stämmer inte, och hur svårt är det att inte kasta skräp på gatan egentligen.

ryss
2009-11-05, 19:03
Tycker du är lite väl mesig nu va...

stevebc
2009-11-05, 19:06
där står det att blir man ertappad med knark eller droger så är det livstids fängelse eller eventuellt dödsstraff.wat

tröskel
2009-11-05, 19:07
...sen åka buss/tåg till kuala lumpur...

Åk buss! Finns inga som helst fördelar med det där tåget.

JoeyP
2009-11-05, 19:14
Packa ur väskorna helt och packa in allt igen innan du åker hem från semestern. Iaf någon gått in i hotellrummet och langat ner mysko saker i väskan.

Pontus H
2009-11-05, 19:18
wat

så är det, langar du knark typ 20 gram kokain så rullar huvudet på dig.

Åk buss! Finns inga som helst fördelar med det där tåget.
är det så?? kan man köpa bussbiljett på plats eller ska man boka sånt i förväg??

Packa ur väskorna helt och packa in allt igen innan du åker hem från semestern. Iaf någon gått in i hotellrummet och langat ner mysko saker i väskan.

ja det ska jag också göra! tack så mycket för tippset joey! hur är det med souvenirer? kan man köpa skor och så?? vågar man göra det från något stånd?

snej
2009-11-05, 19:49
Men för fan. Get a grip!

tröskel
2009-11-05, 20:43
är det så?? kan man köpa bussbiljett på plats eller ska man boka sånt i förväg??

Ja. Är lättast att boka via internet innan, finns massor av bussbolag som kör den sträckan. Kommer tyvärr inte ihåg med vilka jag åkte med men det är bara att googla lite så hittar du nog flera alternativ.

Det är ungefär som att flyga första klass att åka på dom där bussarna och det kostar runt 150kr om jag minns rätt. Tåget kostar nästan lika mkt. tar längre tid och det känns som om det kör på kullersten hela vägen :D

Om du skall boka boende kan jag rekommendera att kolla på hostels.com vilka som fått bra betyg, det stämmer väldigt bra enligt mina erfarenheter.

Rockhard
2009-11-05, 20:46
Men för fan. Get a grip!

Don't get your knickers in a twist!

Gabriel174
2009-11-05, 21:13
wat

:laugh::laugh::laugh::laugh:


ont: Tro inte på allt du läser. Myyyyycket överdrivna historier kan jag nästan lova dig. Läste en masssa om SB innan jag drog dit. Vad jag hade läst så skulle man få rännskita på alla restauranger, kunna bli knivhuggen på gatan, och ja - det var dödsfarligt att vistas där.

Så vart det dock inte... Så jag tror att du kommer att få en underbar resa!

Apos78
2009-11-05, 21:22
Det blir alldeles säkert trevligt. Singapore är....rent men känns konstlat på något sätt. Sen är det petiga som fan med småsaker. Men som sagt, rent, Gillade dock KL mycket bättre.

snej
2009-11-05, 21:22
Oroa sönder sej i förväg är det sämsta du kan göra! Använd huvudet, köp inte ''oregano'' eller konstigt vitt pulver, och njut av din resa!

stevebc
2009-11-05, 21:53
:laugh::laugh::laugh::laugh:


ont: Tro inte på allt du läser. Myyyyycket överdrivna historier kan jag nästan lova dig. Läste en masssa om SB innan jag drog dit. Vad jag hade läst så skulle man få rännskita på alla restauranger, kunna bli knivhuggen på gatan, och ja - det var dödsfarligt att vistas där.

Så vart det dock inte... Så jag tror att du kommer att få en underbar resa!Sant, men läste att dom har hängning för tunga drogbrott. Det är rätt sjukt. Inte värdigt ett civiliserat land, som någon kallade det ovanför.

Pudzianovski
2009-11-05, 22:11
Sant, men läste att dom har hängning för tunga drogbrott. Det är rätt sjukt. Inte värdigt ett civiliserat land, som någon kallade det ovanför.

Lite skillnad på "tunga drogbrott" i Sverige och där nere också !

grisbil3n
2009-11-09, 22:13
Jag åkte över gränsen med valium i väskan, det var nog bland det mest korkade jag gjort i hela mitt liv. Nu vet jag inte om just valium räknas som narkotikainnehav lr motsvarande i Malaysia men knappast värt att chansa. Jag klarade mig hursomhelst, bara en anekdot.