handdator

Visa fullständig version : Träningsschema hjälp!


henrikl
2009-11-05, 14:29
Hej!
Är en volleybollspelare så är främst ute för att förbättra spänsten, men jag vill såklart bygga lite också. Har lagt överkroppen på två dagar och undrar om detta ser bra ut. Finns det risk för överträning osv? Sedan undrar jag även om man måste ha specifika övningar för ex. traps och baksida axlar. Ge gärna tips om något bör ändras.
Får ryggen för mycket eftersom jag har marklyft 3-4 set på måndagar och fredagar?


Måndag: Tunga benböj och marklyft, hoppövningar

Tisdag:
(Tungt ca 6reps)
Bänkpress 4set
Chins (pull-ups) 4set
Militärpress 4set
Dips 3set
French press 3set

Onsdag: Lätta explosiva benböj (5-6set), mage, vader

Torsdag:
(Lätt ca 10reps)
Lutande hantelpress 4set
Skivstångsrodd 4set
Hantellyft sida 4set
Skivstångscurl 3set
Hantelcurl alt. Hammercurl 3set

Fredag: Tunga benböj och marklyft, hoppövningar

BengtBurk
2009-11-05, 14:57
En variation i repsantal för bättre stimulans av samtliga muskelfibrer för massa.

Tre dagar med benträning varav två tunga är något jag är tveksam till. Speciellt med tanke på att jag vet att du spelar volleyboll och innebandy två gånger i veckan vardera.

henrikl
2009-11-05, 15:01
En variation i repsantal för bättre stimulans av samtliga muskelfibrer för massa.

Tre dagar med benträning varav två tunga är något jag är tveksam till. Speciellt med tanke på att jag vet att du spelar volleyboll och innebandy två gånger i veckan vardera.

Spelar bara volleyboll en gång. Men du tränar ju bänk 3ggr i veckan och förutom lite(mycket) framåtroterande axlar så verkar det ju funka bra :P

BengtBurk
2009-11-05, 15:28
Spelar bara volleyboll en gång. Men du tränar ju bänk 3ggr i veckan och förutom lite(mycket) framåtroterande axlar så verkar det ju funka bra :P

Fel av mig, visste inte att du bara kommer på 50% av träningarna.
Här är jag snäll och ger min åsikt i ämnet och sen kommer du med personangrepp! ;) Lite shrugs i horisontalplanet så förhindrar jag min påstådda framåtroterade axlar. De gånger jag tränar bänk 3ggr/vecka så är 2 av passen lätta. Plus att jag inte tränar dem muskelgrupperna mer än just bänkpassen till skillnad från dig som tränar benen 6ggr/vecka!

BengtBurk
2009-11-05, 15:29
Nej, nu ska jag låta övriga forummedlemmar säga sitt istället för att vi ska sitta och fjanta.

siimon89
2009-11-05, 15:52
Du kör Mån tungt, Tis Tungt, Ons Explosivt och Fredag tungt igen. Du kommer överträna om du ska köra så. Nervsystemet behöver i regel 48h för att återhämta sig efter ett tungt pass.
Jag tror även om du inte övertränar så kommer kvaliten sjunka. När du ska träna tungt och explosivträning behöver du va fräsch. Det kommer du inte va om du tar ut dig på det här schemat! Satsa på helkroppspass eller lägg om träningen så kan du får in en vilodag efter ett tungt/explosivt pass.

BengtBurk
2009-11-06, 16:16
Du kör Mån tungt, Tis Tungt, Ons Explosivt och Fredag tungt igen. Du kommer överträna om du ska köra så. Nervsystemet behöver i regel 48h för att återhämta sig efter ett tungt pass.


Fungerar det så med nervsystemet att om jag tränar benen tungt dag1 så kommer nervsystemet inte vara tillräckligt utvilad för armar dag2?

Medusa
2009-11-06, 16:40
Fungerar det så med nervsystemet att om jag tränar benen tungt dag1 så kommer nervsystemet inte vara tillräckligt utvilad för armar dag2?

istället för att tänka på sånt här borde du bara träna och känna efter... ingen på forumet kan svara på det mer än generellt, kanske kan hänvisa till någon studie på otränade muppar som gjorde något i 4 veckor eller råttor som fick någon träning i nåt hamsterhjul...

pröva helt enkelt... om du märker att du blir svagare eller står still på armpasset efter 2-4 veckor så vet du att det inte funkade för dig...

och svaret på din fråga är antagligen, nej, det bör gå att träna armar alldeles utmärkt..

BengtBurk
2009-11-06, 16:52
Tack då vet jag!
Förstår mig inte på personer som postar något utan några evidens utan mer antaganden. Jag har då aldrig kännt mig trött i armarna dagen efter ett benpass.

siimon89
2009-11-06, 17:57
Tack då vet jag!
Förstår mig inte på personer som postar något utan några evidens utan mer antaganden. Jag har då aldrig kännt mig trött i armarna dagen efter ett benpass.

Haha, generellt sett kräver nervsystemet 48h. Läs lite litteratur så inser snabbt vad jag menar. Däremot är det betydligt enklare för en nybörjare att maxa 2 dagar efter varandra om man splittar ja. Men du skulle kunna förmodligen få ut ännu mer om du inte maxxar 3 dagar efter varandra. Så varför inte bara köra en extra dag vila? Herregud.

Men kör på, fråga inte på forumet om du inte kan acceptera ett svar. För ingenting säger att jag har mer rätt än någon annan. Testa då!

BengtBurk
2009-11-06, 18:24
Haha, generellt sett kräver nervsystemet 48h. Läs lite litteratur så inser snabbt vad jag menar. Däremot är det betydligt enklare för en nybörjare att maxa 2 dagar efter varandra om man splittar ja. Men du skulle kunna förmodligen få ut ännu mer om du inte maxxar 3 dagar efter varandra. Så varför inte bara köra en extra dag vila? Herregud.

Men kör på, fråga inte på forumet om du inte kan acceptera ett svar. För ingenting säger att jag har mer rätt än någon annan. Testa då!

Det svarar fortfarande inte på om nervsystemet fungerar så att om jag tränar benen tungt dag1 så kommer nervsystemet inte vara tillräckligt utvilad för armar dag2.
Jag har som sagt aldrig upplevt att jag är trött i armarna dagen efter ett tungt benpass så jag har testat!

Notera även att det inte är jag som är trådskaparen.

siimon89
2009-11-06, 20:50
Det svarar fortfarande inte på om nervsystemet fungerar så att om jag tränar benen tungt dag1 så kommer nervsystemet inte vara tillräckligt utvilad för armar dag2.
Jag har som sagt aldrig upplevt att jag är trött i armarna dagen efter ett tungt benpass så jag har testat!

Notera även att det inte är jag som är trådskaparen.

Generellt sett ja. Jag vet av det jag läst och hört att om du kör tunga knäböj dag1 så behöver du tills dag3 för att återhämta nervsystemet, inte musklerna. Med nybörjare vet jag inte exakt.