handdator

Visa fullständig version : Underarms ont vid stångcurl biceps


Ean
2009-11-05, 13:26
Hej, varje gång jag bicepscurlar med stång får jag fruktansvärt ont i underarmen. Smärtområdet är avlångt och ligger mellan den stora underarmsmuskeln och skelettet. Under själva övningen är det okej, smärtan kommer när jag släppt ned stången. Någon som vet hur man kan träna bort detta? Känns inte bra alls.

Vid curl med handryggen uppåt ,hammercurl eller handlar är det inga problem men vill ju curla "vanligt" med stång med. Gör ont både med rak och med EZ stång.

ceejay
2009-11-05, 13:34
Som många andra så är du stel i pronatorerna, den muskeln som vrider armen och handflatan från kroppen, som när du gör chins. Stretcha

von huff
2009-11-05, 13:42
Jag hade samma problem i början men fortsatte att köra på och nu är det bra

jaosef
2009-11-05, 13:45
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=1232360

manekin
2009-11-05, 15:42
Greppa inte stången så hårt, funkade för mig!

Three pigs
2009-11-05, 15:44
Har samma problem, fast det gör ont när jag kör också, så övningen skippas helt.

Gör ingen skillnad hur hårt jag greppar stången.

jebu
2009-11-05, 15:51
Tummen på samma sida som resterande fingrar vid curlar, vid andra övningar nyper du inte så hårt runt handtagen.

tipps för stretching finns här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3446619#post3446619

siimon89
2009-11-05, 15:54
Hade så förut oxå, kan säga att i mitt fall berodde det på muskelknutar. Kör lite tennisbollsmassage eller fixa riktigt massage och minska datorkonsumtionen så borde problemet vara åtgärdat :)

Lind-Wall
2009-11-05, 18:51
Jag hade exakt samma problem i 3mån men det fixade sig med ett tips som Arne Persson skrev någonstans. Du har med allra största sannolikhet stela pronatorer som någon nämnde tidigare.

Testa att hålla armarna intill kroppen och med 90grader i armbågsleden. Håll handflatorna uppåt och testa att vrida ut dom. Du ska se att du inte kommer kunna vrida lika långt som någon som inte är stram. Jag kunde inte äns vrida dom mer än att handflatan var helt vågrät:P

För att lösa problemet så tog jag en hantel som jag har hemma som man kan byta viktplattor på. Jag satte på lagom vikt men bara på ena sidan och sen höll jag i änden utan vikt. Lägg underarmen på ditt lår och låt vikten falla åt ena hållet först (utåt) men håll emot. Sedan drar du upp den och gör samma sak åt andra hållet. Nu får du både strech samt träning av pronatorerna. Gör ca 15-20reps och 5set på varje arm varannan dag så ska du se att allt kommer bli bättre.

Jag körde på denna rutinen och efter bara 2veckor var all smärta borta och nu kör jag rak skivstångs curl för fullt;)

Hoppas att detta hjälper! Hör av dig inom en snar framtid så men får veta hur det gick. Tror att detta kommer fixa många pronatorer i framtiden!:)

Nicolas
2009-11-05, 19:16
Jag har samma problem, det gör verkligen skitont. Måste släppa greppet riktigt långsamt för att lindra smärtan! körde f.ö med bandage och ingen skivstång idag...
Läste någonstanns att det var benhinneinflamation

Robbban77
2009-11-05, 19:52
Jag har med haft samma problem, så jag tog kanske nästan 1 månads pause från z-stång/rak stång och nu har smärtan försvunnit!
Så en liten pause från den så ska du se att de löser sig, gö över till hantlar på pausen.

Lind-Wall
2009-11-05, 20:35
Jag har samma problem, det gör verkligen skitont. Måste släppa greppet riktigt långsamt för att lindra smärtan! körde f.ö med bandage och ingen skivstång idag...
Läste någonstanns att det var benhinneinflamation

Så var det för mig med! Testa ovanstånde metod;)

Heatseeker
2009-11-05, 21:11
Guldtips! Man bugar och bockar, detta måste vara ett av de vanligaste problemen hos gymmare, det och axlarna...

Fordon
2009-11-06, 06:34
Har exakt samma problem men jag är för lat för att stretcha så det är bara aatt bita ihop >.<

Ean
2010-01-10, 15:39
Väcker tråden till liv igen. Problemet har blivit värre även om jag strechat duktigt. Lite mer exakt på problemet så smärtar det till när jag kniper med ringfingret och har även börjat smärta vid några tricepsövningar. Tänkte på sådanna där handskar som går ner på handleden lite grand, något att ha?

Bear Grylls
2010-01-10, 16:11
För mig gjorde det lite ont förut men jag började köra med bänkpressstänger vid curls istället. Det var mycket skönare tyckte jag.

Honn
2010-01-10, 17:01
Något som fungerade för mig var att inte slappna av när jag släppte stången. Spände underarmarna och öppnade händerna med dom spända. Fungerade fint för att stoppa den akuta smärtan. Med lite stretching på det för att få bukt med stelheten, så var problemet löst.

Ean
2010-01-12, 21:13
Jag väcker tråden till liv igen. Min underarm har blivit grövt mycket sämre. Jag har strechat duktigt men den har nu börjar smärt även vid andra övningar. I princip alla när man kniper åt mer handen mer eller mindre, framför allt när man kniper med lill och ringfingret. Idag fick jag avbryta mitt bicepspass. Jag kom inte ens genom uppvärmnings setet. Funderar nästan på att kontakta läkare :( eller vad tycker ni?

ceejay
2010-01-12, 23:00
Jag väcker tråden till liv igen. Min underarm har blivit grövt mycket sämre. Jag har strechat duktigt men den har nu börjar smärt även vid andra övningar. I princip alla när man kniper åt mer handen mer eller mindre, framför allt när man kniper med lill och ringfingret. Idag fick jag avbryta mitt bicepspass. Jag kom inte ens genom uppvärmnings setet. Funderar nästan på att kontakta läkare :( eller vad tycker ni?

Vila tills det går över säger jag, hade ont som fan förut och vilade från bl a rakstången ett tag tills jag inte kände av det mer. Sen började jag köra smått igen.

Fordon
2010-01-12, 23:48
Jag väcker tråden till liv igen. Min underarm har blivit grövt mycket sämre. Jag har strechat duktigt men den har nu börjar smärt även vid andra övningar. I princip alla när man kniper åt mer handen mer eller mindre, framför allt när man kniper med lill och ringfingret. Idag fick jag avbryta mitt bicepspass. Jag kom inte ens genom uppvärmnings setet. Funderar nästan på att kontakta läkare :( eller vad tycker ni?

jag tycker att du borde hoppa över stångcurlen och köra hantelcurls istället.

Matsa
2010-01-13, 01:32
Jag har börjat köra stångcurl med en fatbar och känner faktiskt ingen smärta alls när jag använder den. Jag är inte kunnig nog att säga exakt varför det känns bättre utan kan bara konstatera att det hjälper. Visst blir det jobbigare för greppet men smärtan i underarmarna lyser med sin frånvaro. Om någon kan berätta varför detta hjälper så är jag idel öra, vore intressant.

Jag har även stretchat ett tag nu och tycker att det börjar ge med sig med vanlig stång också.

Commando1980
2010-01-13, 01:40
Jag väcker tråden till liv igen. Min underarm har blivit grövt mycket sämre. Jag har strechat duktigt men den har nu börjar smärt även vid andra övningar. I princip alla när man kniper åt mer handen mer eller mindre, framför allt när man kniper med lill och ringfingret. Idag fick jag avbryta mitt bicepspass. Jag kom inte ens genom uppvärmnings setet. Funderar nästan på att kontakta läkare :( eller vad tycker ni?

skippa stångcurl och satsa på andra övningar.

visst ibland räcker det med att stretcha och att inte greppa stången så hårt men ibland så räcker inte det och då skippar man helt enkelt curl med rak stång.

Commando1980
2010-01-13, 01:44
sen kan det ju också vara så att det är en sammantagen effekt av att du stressar dina underarmar för mycket..genom överdriven träning (för många set etc) av biceps och/eller rygg och andra övningar där du stressar underarmarna mycket.

Degpekka
2010-01-13, 01:45
Hur stretchar du då? för det verkar ju inte ge så bra resultat. Att skippa curl med rakstång och köra andra icke så fullt supinerade övningar förvärrar ju bara problemet.

Commando1980
2010-01-13, 01:50
Hur stretchar du då? för det verkar ju inte ge så bra resultat. Att skippa curl med rakstång och köra andra icke så fullt supinerade övningar förvärrar ju bara problemet.

beror ju på orsaken till problemet. visst, ofta löser stretchning och vila sånna här problem men en annan lösning är ju också att helt undvika övningen och det behöver inte alls förvärra problemet och även om det nu gör det så är det inte säkert att det spelar ngn roll. (i och med att man inte är tvungen att köra curl med rak stång)